![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
|
![]()
Hvor mye fuel bruker en fullastet A340-300 på en 11 timers flight? Altså hvor mye tankes opp? Svar gjerne i lbs.
Er bare nysgjerrig! Takk ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
Her er det ganske mange variable faktorer som spiller inn..
Vind/vær, alternativ flyplasser, antall passasjerer + bagasje og frakt + + + Så noe exakt svar kan man vel ikke gi.. skjønt det bør jo være mulig å regne ut ett gjennomsnitt. Max fuelkapasitet er ca 140 tonn.. Så mellom 120 og MAX tror jeg ikke er så langt unna på en så lang tur.
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
|
![]()
Nå tanker man opp mer enn det som bruker .. man skal jo alltid ha en viss mengde igjen når man lander og i tillegg må man ha nok til å nå alternativ flyplass itilfelle dårlig vær eller andre forhold.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Jeg tipper den bruker 8 tonn pr time, kanskje litt mer de første timene med skikkelig load. Sier man 88tonn pluss 5 tonn for taxi, take-off og climb, så er man ikke langt unna. 90-100 tonn med andre ord. Stein kommer nok med fasiten for hva de bruker til BKK og NRT ganske snart
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Fant noen tabeller på pprune:
Weight A340-300 ISA Fuel Flow kg/hr/eng M0.82 CFM 5C4 Tonnes 130 140 150 160 170 180 FL 290 1730 1740 1750 1760 1775 1790 300 1660 1670 1680 1690 1710 1730 310 1590 1500 1610 1620 1640 1665 320 1525 1535 1545 1560 1585 1610 330 1460 1470 1480 1500 1525 1555 340 1400 1410 1425 1450 1480 1510 350 1340 1355 1370 1400 1430 1465 360 1290 1305 1330 1360 1395 1435 370 1240 1260 1280 1315 1360 1405 380 1200 1220 1250 1290 1340 1405 390 1160 1185 1220 1265 1330 1400 400 1125 1158 1200 1260 1330 1430 410 1095 1130 1180 1250 1335 1435 Weight A340-300 ISA Fuel Flow kg/hr/eng M0.82 CFM 5C4 Tonnes 190 200 210 220 230 240 FL 290 1810 1840 1870 1905 1950 1990 300 1750 1780 1820 1860 1900 1955 310 1690 1725 1765 1810 1860 1920 320 1640 1680 1720 1775 1835 1910 330 1590 1630 1680 1740 1815 1895 340 1550 1610 1660 1730 1815 1910 350 1510 1585 1640 1720 1815 1925 360 1495 1570 1645 1740 370 1475 1555 1650 1755 380 1485 1575 390 1490 1600 FL 250 260 290 2040 2100 300 2020 2090 310 1995 2075 320 1995 330 1995 Sier man en snittvekt på 260t og FL300 første del av turen gir det 8,36 tonn pr time. Et stykke ut i turen kan man komme ned på f.eks. 230t og FL340 gir 7,25tonn pr time. Ser ut som 8 tonn pr time pluss reserver ikke er så langt unna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Ser at Virgin Atlantic gjerne bruker ca 105 tonn på leg LHR-HKG og det er jo en tur på rundt 11 timer, vanligvis.
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
|
![]()
Strålende! Tusen takk
![]() Forresten, flys ikke LHR-HKG ruten med A346? Eller bytter de på? Last edited by Fry; 03-11-2008 at 23:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
|
![]()
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 246 02DEC
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 D 04DEC 25JAN > VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 D 30JAN 28MAR > VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 D 25OCT 06NOV > VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1640 1200+1 346 0 D 29MAR 24OCT > VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1740+1 346 0 D 26MAR > VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1740+1 346 0 5 27MAR 27MAR > VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1750+1 346 0 D 25OCT 06NOV > VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1740+1 346 0 6 28MAR 28MAR > VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2230 1750+1 346 0 X56 29MAR 02APR > VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2230 1750+1 346 0 D 03APR 01OCT > VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2230 1750+1 346 0 D 02OCT 24OCT |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Hvor mye bruker en 777-200ER/300ER og 200LR sammenlignet med 340-300?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
I følge kilder bruker en 777-200 8t/h på cruise etter en MTOW TO. Da kan man gå ut fra at den bruker noen hundre kg mindre pr time enn 340-300, mens 77W bruker noen hundre kg mer pr time enn 340-300.
Skal man skyte noen tall fra hofta så kan man prøve på 6,7 tonn for 772ER, 7,2tonn for 343 og 7,5 tonn for 77W midt inne i en 11 timer lang flytur der man tok av på MTOW. Dag J har garantert nøyaktige tall på hva GE90'n pleier å bruke på slike turer. 77L bruker omtrent det samme som 77W tidlig i flighten, men etter hvert som det blir lettere vil forbruket gå ned på 772ER-nivå. Guesstimater fra meg, sent en natte-time. http://books.google.no/books?id=iWrM...result#PPP1,M1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
|
![]()
Litt mer konkret - mener at skipper'n sa at de hadde 95 t ombord på SK SEA-CPH sist gang jeg fløy den (hvis hukommelsen er korrekt)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Ser ut som en timetable display fra en eller annen GDS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Mens jeg var i LAX startede Emirates med nonstop LAX -DXB....ca 17 timer i en B777,,,puha det er lang tid
Hilsen ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Korte turn-around tider | Star Flyer | Småprat | 4 | 10-10-2014 14:11 |
Forslag til korte kombinasjonsturer? | thoves | Reiseforum | 15 | 24-07-2014 01:05 |
[Quiz] 10 korte på en tirsdag kveld | LN-KOG | Flyforum | 18 | 08-11-2012 13:13 |
Et par korte spørsmål ang IC-flight. | Fry | Reiseforum | 2 | 21-09-2009 17:38 |
Vil korte ned boardingtiden | Concorde | Flyforum | 46 | 09-03-2008 22:26 |