Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-11-2008, 16:08   #1
Fry
ScanFlyer Silver
 
Fry's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
Default Korte spørsmål om fuel

Hvor mye fuel bruker en fullastet A340-300 på en 11 timers flight? Altså hvor mye tankes opp? Svar gjerne i lbs.

Er bare nysgjerrig!

Takk
Fry is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2008, 16:45   #2
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Re: Korte spørsmål om fuel!

Her er det ganske mange variable faktorer som spiller inn..

Vind/vær, alternativ flyplasser, antall passasjerer + bagasje og frakt + + +

Så noe exakt svar kan man vel ikke gi.. skjønt det bør jo være mulig å regne ut ett gjennomsnitt.

Max fuelkapasitet er ca 140 tonn.. Så mellom 120 og MAX tror jeg ikke er så langt unna på en så lang tur.
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2008, 17:49   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: Korte spørsmål om fuel!

Nå tanker man opp mer enn det som bruker .. man skal jo alltid ha en viss mengde igjen når man lander og i tillegg må man ha nok til å nå alternativ flyplass itilfelle dårlig vær eller andre forhold.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2008, 21:35   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Korte spørsmål om fuel!

Jeg tipper den bruker 8 tonn pr time, kanskje litt mer de første timene med skikkelig load. Sier man 88tonn pluss 5 tonn for taxi, take-off og climb, så er man ikke langt unna. 90-100 tonn med andre ord. Stein kommer nok med fasiten for hva de bruker til BKK og NRT ganske snart
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2008, 21:44   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Korte spørsmål om fuel!

Fant noen tabeller på pprune:
Weight A340-300 ISA Fuel Flow kg/hr/eng M0.82 CFM 5C4
Tonnes 130 140 150 160 170 180
FL
290 1730 1740 1750 1760 1775 1790
300 1660 1670 1680 1690 1710 1730
310 1590 1500 1610 1620 1640 1665
320 1525 1535 1545 1560 1585 1610
330 1460 1470 1480 1500 1525 1555
340 1400 1410 1425 1450 1480 1510
350 1340 1355 1370 1400 1430 1465
360 1290 1305 1330 1360 1395 1435
370 1240 1260 1280 1315 1360 1405
380 1200 1220 1250 1290 1340 1405
390 1160 1185 1220 1265 1330 1400
400 1125 1158 1200 1260 1330 1430
410 1095 1130 1180 1250 1335 1435

Weight A340-300 ISA Fuel Flow kg/hr/eng M0.82 CFM 5C4
Tonnes 190 200 210 220 230 240
FL
290 1810 1840 1870 1905 1950 1990
300 1750 1780 1820 1860 1900 1955
310 1690 1725 1765 1810 1860 1920
320 1640 1680 1720 1775 1835 1910
330 1590 1630 1680 1740 1815 1895
340 1550 1610 1660 1730 1815 1910
350 1510 1585 1640 1720 1815 1925
360 1495 1570 1645 1740
370 1475 1555 1650 1755
380 1485 1575
390 1490 1600

FL 250 260
290 2040 2100
300 2020 2090
310 1995 2075
320 1995
330 1995


Sier man en snittvekt på 260t og FL300 første del av turen gir det 8,36 tonn pr time.
Et stykke ut i turen kan man komme ned på f.eks. 230t og FL340 gir 7,25tonn pr time. Ser ut som 8 tonn pr time pluss reserver ikke er så langt unna.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2008, 22:01   #6
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: Korte spørsmål om fuel!

Ser at Virgin Atlantic gjerne bruker ca 105 tonn på leg LHR-HKG og det er jo en tur på rundt 11 timer, vanligvis.
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2008, 23:48   #7
Fry
ScanFlyer Silver
 
Fry's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
Default Re: Korte spørsmål om fuel!

Strålende! Tusen takk

Forresten, flys ikke LHR-HKG ruten med A346? Eller bytter de på?

Last edited by Fry; 03-11-2008 at 23:50.
Fry is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2008, 00:51   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: Korte spørsmål om fuel!

> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 246 02DEC
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 D 04DEC 25JAN
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 D 30JAN 28MAR
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 D 25OCT 06NOV
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1640 1200+1 346 0 D 29MAR 24OCT
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1740+1 346 0 D 26MAR
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1740+1 346 0 5 27MAR 27MAR
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1750+1 346 0 D 25OCT 06NOV
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1740+1 346 0 6 28MAR 28MAR
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2230 1750+1 346 0 X56 29MAR 02APR
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2230 1750+1 346 0 D 03APR 01OCT
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2230 1750+1 346 0 D 02OCT 24OCT
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2008, 01:09   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Korte spørsmål om fuel

Hvor mye bruker en 777-200ER/300ER og 200LR sammenlignet med 340-300?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2008, 02:00   #10
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Korte spørsmål om fuel

I følge kilder bruker en 777-200 8t/h på cruise etter en MTOW TO. Da kan man gå ut fra at den bruker noen hundre kg mindre pr time enn 340-300, mens 77W bruker noen hundre kg mer pr time enn 340-300.
Skal man skyte noen tall fra hofta så kan man prøve på 6,7 tonn for 772ER, 7,2tonn for 343 og 7,5 tonn for 77W midt inne i en 11 timer lang flytur der man tok av på MTOW. Dag J har garantert nøyaktige tall på hva GE90'n pleier å bruke på slike turer. 77L bruker omtrent det samme som 77W tidlig i flighten, men etter hvert som det blir lettere vil forbruket gå ned på 772ER-nivå. Guesstimater fra meg, sent en natte-time.


http://books.google.no/books?id=iWrM...result#PPP1,M1
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2008, 09:20   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
Default Re: Korte spørsmål om fuel

Litt mer konkret - mener at skipper'n sa at de hadde 95 t ombord på SK SEA-CPH sist gang jeg fløy den (hvis hukommelsen er korrekt)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2008, 09:40   #12
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Korte spørsmål om fuel!

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 246 02DEC
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 D 04DEC 25JAN
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 D 30JAN 28MAR
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1600 1230+1 346 0 D 25OCT 06NOV
> VS238 JDRZWSKY LHRHKG 1640 1200+1 346 0 D 29MAR 24OCT
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1740+1 346 0 D 26MAR
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1740+1 346 0 5 27MAR 27MAR
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1750+1 346 0 D 25OCT 06NOV
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2130 1740+1 346 0 6 28MAR 28MAR
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2230 1750+1 346 0 X56 29MAR 02APR
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2230 1750+1 346 0 D 03APR 01OCT
> VS200 JDRZWSKY LHRHKG 2230 1750+1 346 0 D 02OCT 24OCT
Hvordan fant du de faktaene LN-MOW? Er det en side/program der man kan finne slike fakta?
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2008, 09:48   #13
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Korte spørsmål om fuel

Ser ut som en timetable display fra en eller annen GDS.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2008, 11:23   #14
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Korte spørsmål om fuel

Mens jeg var i LAX startede Emirates med nonstop LAX -DXB....ca 17 timer i en B777,,,puha det er lang tid

Hilsen
ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2008, 11:28   #15
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Korte spørsmål om fuel

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Mens jeg var i LAX startede Emirates med nonstop LAX -DXB....ca 17 timer i en B777,,,puha det er lang tid

Hilsen
ole
SQ sin SIN-EWR har standard tid på 18:35. I følge noen stats har den vært borti 1:30 sein et par dager i det siste... 20 timer er nok, samme hva klasse man reiser i.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Korte turn-around tider Star Flyer Småprat 4 10-10-2014 14:11
Forslag til korte kombinasjonsturer? thoves Reiseforum 15 24-07-2014 01:05
[Quiz] 10 korte på en tirsdag kveld LN-KOG Flyforum 18 08-11-2012 13:13
Et par korte spørsmål ang IC-flight. Fry Reiseforum 2 21-09-2009 17:38
Vil korte ned boardingtiden Concorde Flyforum 46 09-03-2008 22:26


All times are GMT +2. The time now is 18:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.