Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-03-2005, 14:33   #121
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

TOS,

Tre ganger er mange ganger, fullt enig.

Siden ingen av oss var der, kan vi bare spekulere. Én ting er sikkert: Bra var det ikke, og siden det tydeligvis er et problem som er kjent, så får vi håpe det blir tatt tak i det.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 14:43   #122
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Quote:
Originally posted by Boeingflyer
ENML:
Quote:
Er du pilot Boeingflyer?
Ja.
Aksepterer du klappsetepassasjerer....??
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 15:36   #123
Boeingflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Quote:
Aksepterer du klappsetepassasjerer....??
Javisst, men nå er jeg jo bare en smerre styrmann så jeg har dessverre ikke siste ord. Så er det jo selvfølgelig blitt mye strengere der også! Men bare spør (men pass på at adecco ikke hører), det værste som kan skje hos oss er at du får nei! ( og at vi taxer tilbake til gaten og overrekker deg til adecco og Jo )
Boeingflyer is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 16:33   #124
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Det jeg lurer litt på er om det faktisk er slik at et menneske kan bevege seg så raskt igjennom en metalldetektorportal at den ikke rekker å reagere.

Jeg kan forstå hvis mengden metall befinner seg i et grenseland at det kan gi en viss invirkning.

Men jeg synes konklusjonen bør bli at begge parter tar seg litt sammen.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 18:49   #125
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Gærningmoen..forresten synes jeg Adecco høres ut som en limfabrikat av en eller annen grunn...
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 19:24   #126
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Tror en bør vente med skråsikre uttalelser før alle momenter har kommet på bordet.
DY is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 19:40   #127
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Quote:
Originally posted by DY
Tror en bør vente med skråsikre uttalelser før alle momenter har kommet på bordet.
Da blir det jo ikke så moro å diskutere....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 19:41   #128
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Hmm.. 7 sider med nesten utelukkende drittkasting i flere retninger.. Diskusjonen kanskje er ferdig nå?

__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 20:47   #129
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Kan legge til at en kaptein i et større utenlandsk flyselskap i dag fikk høre at han gikk gjennom porten med for store skrit! Viste ikke at det gikk an også.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 20:52   #130
tosfreight
ScanFlyer Silver
 
tosfreight's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Quote:
Originally posted by Cedlind
Hmm.. 7 sider med nesten utelukkende drittkasting i flere retninger.. Diskusjonen kanskje er ferdig nå?

Det er jo det som er artig med diskusjonsforum :
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 21:03   #131
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Quote:
Originally posted by laurenz
Kan legge til at en kaptein i et større utenlandsk flyselskap i dag fikk høre at han gikk gjennom porten med for store skrit! Viste ikke at det gikk an også.
Jeg har løsningen på problemet med flygere som går for fort eller tar for store skritt. Sett pilotene på et transportbånd som går gjennom metalldetektoren, som Adecco kan regulere farten på, så får sikkerhetsforkjemperne det akkurat som de vil.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 21:37   #132
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Quote:
Originally posted by Dag Viking
Quote:
Originally posted by laurenz
Kan legge til at en kaptein i et større utenlandsk flyselskap i dag fikk høre at han gikk gjennom porten med for store skrit! Viste ikke at det gikk an også.
Jeg har løsningen på problemet med flygere som går for fort eller tar for store skritt. Sett pilotene på et transportbånd som går gjennom metalldetektoren, som Adecco kan regulere farten på, så får sikkerhetsforkjemperne det akkurat som de vil.
Hvorfor bare ikke legge dem på samme bånd som handbagasjen.....penger spart er penger tjent
DY is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 21:54   #133
tosfreight
ScanFlyer Silver
 
tosfreight's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Quote:
Originally posted by DY
Quote:
Originally posted by Dag Viking
Quote:
Originally posted by laurenz
Kan legge til at en kaptein i et større utenlandsk flyselskap i dag fikk høre at han gikk gjennom porten med for store skrit! Viste ikke at det gikk an også.
Jeg har løsningen på problemet med flygere som går for fort eller tar for store skritt. Sett pilotene på et transportbånd som går gjennom metalldetektoren, som Adecco kan regulere farten på, så får sikkerhetsforkjemperne det akkurat som de vil.
Hvorfor bare ikke legge dem på samme bånd som handbagasjen.....penger spart er penger tjent
Men hva gjør vi den dagen bagasjeband-montørene streiker....?
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 22:02   #134
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Sveiv!
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2005, 23:47   #135
enml
ScanFlyer Gold
 
enml's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Da, Boeingflyer, vet du sikkert at det er viktig å følge tjenesteveg. For piloten i dette tilfellet var tjenesteveg å forlange å få snakke med vaktleder hos Adecco. Dersom det ikke hadde ført frem til fornuft, så har piloten sine overordnede han skal ta saken videre med. Det går bare ikke an at alle skal lage sin egen måte å passere kontrollen på, selv om de aktuelle vekterne skulle være av den vanskelige sorten. Er de det, så er det bare å rapportere det hele.

Det er godt mulig jeg må skjerpe meg. Men det er det jaggu mange piloter som må også. Jeg har jobbet i sikkerhetskontrollen i mange nok år til å se at det finnes enkelte piloter i nesten alle selskap som tror de er så mye bedre enn andre. De har en forferdelig ovenfra og ned holdning, som om en vekters arbeidsoppgaver er annenrangs. Dere piloter burde være de som går foran med et godt eksempel i alle tilfeller.
enml is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2005, 00:45   #136
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Dette med riktig passering er faktisk ganske viktig. Man skal gaa 'rett' igjennom, med hendene langs siden og normal skrittlengde og fart. Ved 'ureglementert' passering oeker faren for feil. Har selv blitt irettesatt av TSA ved et par anledninger naar jeg har 'testet' litt alternative passeringsmaater for morro skyld. Needless to say er jeg noeye med aa vaere korrekte ved annengangs passering. Ikkeno vits aa provosere heller.

Som jeg nevnte tidligere fant jeg det interessant at skoene mine er 'godkjente' paa OSL og TRD. Tyder paa at nivaaet er satt lavere enn i USA og det burde for en rutinert detektorbruker ikke vaere noen stoerre sak aa kle seg saa passeringen gaar greit.

Like it or not - dette er kommet for aa bli, saa det er like greit aa innrette seg deretter.



__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 18-03-2005, 00:49   #137
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,897
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

I denne traaden har vi ofte hoert at vi maa respektere sikkerhets tjenesten....og det er det ikke vanskelig aa vaere enig i.....men boer ikke respekten vaere gjensidig.... piloter, crew og bakke ansatte har ogsaa en jobb aa gjoere......og mens det har vaert paapekt i det vide aa brede at piloten manglet respekt....maa jeg si at det var klar mangel paa respekt i fra Adecco's side...aa forlange at piloten skulle igjennom for 3 gang var ren sjikane....

__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 18-03-2005, 01:36   #138
P.A.F.B.
Newcomer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 3
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Hvorfor har Adecco en fartsgrense for passering gjennom metalldetektoren?

En metalldetektor er en strømcoil, som gir korte, kraftige strømpulser mellom 25-1000 ganger i sekundet. Dette skaper et magnetfelt i portalen, og metallgjenstander som føres gjennom portalen påvirker magnetfeltet gjennom induksjon (skaper et såkalt "ekko" ). Dette detekteres og gir utslag. Det er i utgangspunktet nok med ett ekko, dvs én strømpuls.

La oss da være konservative, og si at akkurat denne portalen som Adecco bruker gir 100 pulser per sekund (Dette er visstnok en vanlig verdi for security-portaler brukt på lufthavner). Dvs at man har maks 1/100 sekund på seg for å slippe gjennom portalen uten å gi utslag. La oss så si at magnetfeltets utstrekning tilsier at det er en kritisk distanse på 20 cm på hver side av portalen, der metallgjenstander som føres gjennom vil skape induksjon, en total strekning på 40 cm. M.a.o må man tilbakelegge en distanse på 40 cm på 1/100 sekund, som betyr at man må ha minimum en hastighet på 40 m/s, eller 144 km/t. Tatt i betrakting at dette er en DY-skipper (altså sannsynligvis over 60 år), og piloters generelle fysiske form etter å ha sittet i ro og spist usunt i et helt yrkesliv, utelukker jeg at den nevnte pilot er i stand til å oppnå noe særlig mer enn en topphastighet på kanskje 27 km/t, på en god dag. Hvorfor han skulle sprinte gjennom portalen i toppfart er også en liten nøtt, men det er i og for seg uinteressent i denne sammenhengen, all den tid han fortsatt mangler 117 km/t for å "lure" Adecco's metalldetektor.

Basert på "fakta" som så langt har kommet frem i media, håper jeg at denne historien som så mange andre bunner ut i uvitenhet/manglende kunnskap og evt. en dårlig dag fra vekterens side. Samtidig tviler jeg på det, da det har utviklet seg til en prestisjesak ikke bare for Adecco, men også for OSL, gjennom Jo Kobro's "veloverveide" ord i landets medier. Dette som i utgangspunktet er en fillesak har blitt blåst opp til enorme proporsjoner, med tiltakene som Adecco satte i verk i etterkant tatt i betraktning.

Sikkerhetsopplegget rundt norske flyplasser er i mange henseender paradoksalt, og i enkelte aspekter direkte latterlige. Den største effekten man har oppnådd er å stigmatisere flyvende personell, og å gjøre vår arbeidsdag mer omstendelig og stressende. Da er det veldig viktig at det gjennomføres på en profesjonell og smidig måte. Dessverre er ikke det alltid tilfelle, og flere eksempler finnes av direkte sjikane fra vekterenes side. De har garantert sine historier om utriveligheter fra vår side også. Slikt sett var det vel bare et spørsmål om tid før en slik episode som dette kom.

Jeg vil bare håpe debatten i større grad vil preges av fornuft, for å kunne å gjøre hverdagen bedre og smidigere både for oss flyvende og de som jobber i vekterfirmaene. Skittkasting er ingen av oss tjent med.
P.A.F.B. is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2005, 09:10   #139
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

Beste innlegget så langt i denne debatten - takk!
DY is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2005, 09:22   #140
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Re: Norwegian-pilot nektet å gå gjennom sikkerhetskontrollen

P.A.F.B. tar kaka med et velfundert innlegg. Uansett hva jeg har ytret tidligere, tar jeg av meg hatten, og håper det blir satt hengelås på denne tråden.

Men før det skjer, kan jeg ikke fri meg fra å undres;

Quote:
Det går bare ikke an at alle skal lage sin egen måte å passere kontrollen på
Er det så forferdelig mange måter å gå gjennom den der portalen på da?????
Det er vel ikke nødvendig å lage dette til et slags Monty Pythonsk "Departement of Funny Walking".
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tollekniven gjennom sikkerhetskontrollen storg Småprat 5 22-11-2012 21:48
Fenalår gjennom sikkerhetskontrollen? robertaas Reiseforum 13 20-06-2011 09:45
Tapetkniver gjennom sikkerhetskontrollen LN-VLE Småprat 2 04-03-2011 02:03
Printer gjennom sikkerhetskontrollen Bolle Flyforum 2 28-09-2009 22:36
Naken gjennom sikkerhetskontrollen på Sola airbus340 Flyforum 11 13-06-2007 12:28


All times are GMT +2. The time now is 01:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.