![]() |
|
![]() |
#121 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
TOS,
Tre ganger er mange ganger, fullt enig. Siden ingen av oss var der, kan vi bare spekulere. Én ting er sikkert: Bra var det ikke, og siden det tydeligvis er et problem som er kjent, så får vi håpe det blir tatt tak i det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det jeg lurer litt på er om det faktisk er slik at et menneske kan bevege seg så raskt igjennom en metalldetektorportal at den ikke rekker å reagere.
Jeg kan forstå hvis mengden metall befinner seg i et grenseland at det kan gi en viss invirkning. Men jeg synes konklusjonen bør bli at begge parter tar seg litt sammen.
![]() |
#125 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Gærningmoen..forresten synes jeg Adecco høres ut som en limfabrikat av en eller annen grunn...
![]()
![]() |
#126 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Tror en bør vente med skråsikre uttalelser før alle momenter har kommet på bordet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hmm.. 7 sider med nesten utelukkende drittkasting i flere retninger.. Diskusjonen kanskje er ferdig nå?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Kan legge til at en kaptein i et større utenlandsk flyselskap i dag fikk høre at han gikk gjennom porten med for store skrit! Viste ikke at det gikk an også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Sveiv!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Da, Boeingflyer, vet du sikkert at det er viktig å følge tjenesteveg. For piloten i dette tilfellet var tjenesteveg å forlange å få snakke med vaktleder hos Adecco. Dersom det ikke hadde ført frem til fornuft, så har piloten sine overordnede han skal ta saken videre med. Det går bare ikke an at alle skal lage sin egen måte å passere kontrollen på, selv om de aktuelle vekterne skulle være av den vanskelige sorten. Er de det, så er det bare å rapportere det hele.
Det er godt mulig jeg må skjerpe meg. Men det er det jaggu mange piloter som må også. Jeg har jobbet i sikkerhetskontrollen i mange nok år til å se at det finnes enkelte piloter i nesten alle selskap som tror de er så mye bedre enn andre. De har en forferdelig ovenfra og ned holdning, som om en vekters arbeidsoppgaver er annenrangs. Dere piloter burde være de som går foran med et godt eksempel i alle tilfeller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette med riktig passering er faktisk ganske viktig. Man skal gaa 'rett' igjennom, med hendene langs siden og normal skrittlengde og fart. Ved 'ureglementert' passering oeker faren for feil. Har selv blitt irettesatt av TSA ved et par anledninger naar jeg har 'testet' litt alternative passeringsmaater for morro skyld. Needless to say er jeg noeye med aa vaere korrekte ved annengangs passering. Ikkeno vits aa provosere heller.
Som jeg nevnte tidligere fant jeg det interessant at skoene mine er 'godkjente' paa OSL og TRD. Tyder paa at nivaaet er satt lavere enn i USA og det burde for en rutinert detektorbruker ikke vaere noen stoerre sak aa kle seg saa passeringen gaar greit. Like it or not - dette er kommet for aa bli, saa det er like greit aa innrette seg deretter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
I denne traaden har vi ofte hoert at vi maa respektere sikkerhets tjenesten....og det er det ikke vanskelig aa vaere enig i.....men boer ikke respekten vaere gjensidig.... piloter, crew og bakke ansatte har ogsaa en jobb aa gjoere......og mens det har vaert paapekt i det vide aa brede at piloten manglet respekt....maa jeg si at det var klar mangel paa respekt i fra Adecco's side...aa forlange at piloten skulle igjennom for 3 gang var ren sjikane....
![]() |
#138 |
Newcomer
|
![]()
Hvorfor har Adecco en fartsgrense for passering gjennom metalldetektoren?
En metalldetektor er en strømcoil, som gir korte, kraftige strømpulser mellom 25-1000 ganger i sekundet. Dette skaper et magnetfelt i portalen, og metallgjenstander som føres gjennom portalen påvirker magnetfeltet gjennom induksjon (skaper et såkalt "ekko" ). Dette detekteres og gir utslag. Det er i utgangspunktet nok med ett ekko, dvs én strømpuls. La oss da være konservative, og si at akkurat denne portalen som Adecco bruker gir 100 pulser per sekund (Dette er visstnok en vanlig verdi for security-portaler brukt på lufthavner). Dvs at man har maks 1/100 sekund på seg for å slippe gjennom portalen uten å gi utslag. La oss så si at magnetfeltets utstrekning tilsier at det er en kritisk distanse på 20 cm på hver side av portalen, der metallgjenstander som føres gjennom vil skape induksjon, en total strekning på 40 cm. M.a.o må man tilbakelegge en distanse på 40 cm på 1/100 sekund, som betyr at man må ha minimum en hastighet på 40 m/s, eller 144 km/t. Tatt i betrakting at dette er en DY-skipper (altså sannsynligvis over 60 år), og piloters generelle fysiske form etter å ha sittet i ro og spist usunt i et helt yrkesliv, utelukker jeg at den nevnte pilot er i stand til å oppnå noe særlig mer enn en topphastighet på kanskje 27 km/t, på en god dag. Hvorfor han skulle sprinte gjennom portalen i toppfart er også en liten nøtt, men det er i og for seg uinteressent i denne sammenhengen, all den tid han fortsatt mangler 117 km/t for å "lure" Adecco's metalldetektor. Basert på "fakta" som så langt har kommet frem i media, håper jeg at denne historien som så mange andre bunner ut i uvitenhet/manglende kunnskap og evt. en dårlig dag fra vekterens side. Samtidig tviler jeg på det, da det har utviklet seg til en prestisjesak ikke bare for Adecco, men også for OSL, gjennom Jo Kobro's "veloverveide" ord i landets medier. Dette som i utgangspunktet er en fillesak har blitt blåst opp til enorme proporsjoner, med tiltakene som Adecco satte i verk i etterkant tatt i betraktning. Sikkerhetsopplegget rundt norske flyplasser er i mange henseender paradoksalt, og i enkelte aspekter direkte latterlige. Den største effekten man har oppnådd er å stigmatisere flyvende personell, og å gjøre vår arbeidsdag mer omstendelig og stressende. Da er det veldig viktig at det gjennomføres på en profesjonell og smidig måte. Dessverre er ikke det alltid tilfelle, og flere eksempler finnes av direkte sjikane fra vekterenes side. De har garantert sine historier om utriveligheter fra vår side også. Slikt sett var det vel bare et spørsmål om tid før en slik episode som dette kom. Jeg vil bare håpe debatten i større grad vil preges av fornuft, for å kunne å gjøre hverdagen bedre og smidigere både for oss flyvende og de som jobber i vekterfirmaene. Skittkasting er ingen av oss tjent med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Beste innlegget så langt i denne debatten - takk!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
P.A.F.B. tar kaka med et velfundert innlegg. Uansett hva jeg har ytret tidligere, tar jeg av meg hatten, og håper det blir satt hengelås på denne tråden.
Men før det skjer, kan jeg ikke fri meg fra å undres; Quote:
Det er vel ikke nødvendig å lage dette til et slags Monty Pythonsk "Departement of Funny Walking". ![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tollekniven gjennom sikkerhetskontrollen | storg | Småprat | 5 | 22-11-2012 21:48 |
Fenalår gjennom sikkerhetskontrollen? | robertaas | Reiseforum | 13 | 20-06-2011 09:45 |
Tapetkniver gjennom sikkerhetskontrollen | LN-VLE | Småprat | 2 | 04-03-2011 02:03 |
Printer gjennom sikkerhetskontrollen | Bolle | Flyforum | 2 | 28-09-2009 22:36 |
Naken gjennom sikkerhetskontrollen på Sola | airbus340 | Flyforum | 11 | 13-06-2007 12:28 |