![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]() ![]() Foto: Ivan Isaksen Fikk måke i flymotoren (VG Nett) Et SAS-fly på vei fra Tromsø til Oslo måtte nødlande da en måke fløy inn i den ene flymotoren. - Det slo gnister fra motoren, sier en av passasjerene. Les hele: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=527072 Hmm ... skal ikke alle elektroniske apparater være avskrudd under landing? Og dette er tilogmed mobil-kamera.. Legg merke til denne: Jeg hadde mobilen i flymodus, men slo straks over til vanlig modus for å sende sms til samboeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Alt for et øyeblikks oppmerksomhet, tenk bare, bilde i avisen, navnet i avisen, skikkelig a-kjendis status og kanskje et par kr fra 1000 tispa
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Synes alle artikler om birdstrike yter fuglenes intelligens lite rettferdighet: "da en måke fløy inn i motoren". Det er vel snarere tvert i mot, at motoren flyr gjennom måken
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Måsen er vel ikke akkurat noen Einstein-fugl og fugler generelt er på ingen måte kjent for sitt knivskarpe vidd. Men ja, det er jo ikke lett å komme unna den digre metalltingesten som kommer i flere hundre kilometer i timen med et dragsug attpåtil, blir litt slemt å skylde på måsen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Han var nu veldig kjapp med å sende SMS til samboeren som hadde flyskrekk!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Måken var jo så sint at den gnistret når den kom ut i andre enden
![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flyet var på vei til TRD, ikke OSL.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Superflyer
|
![]()
Flyet kom fra Alta i morres og skulle videre til Oslo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Har det vært fatale ulykker grunnet Birdstrike løpet av de siste 20 år med sivile fly?
Jeg vet at en del jagerfly har gått i bakken grunnet dette, men har ikke hørt om noe sivile fly som har forulykket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ikke som jeg vet om..
..å miste en motor som denne gjorde er ikke farlig, og vi hadde jo en MD80 inne som hadde flydd gjennom en flott med gjess i 280ktias i 14000ft, og de fikk 17treff med punktering av trykkskott, knuste to vinduer, ødela en (to?) slat-seksjoner pluss begge ldg edg på hor stab. Den fløy helt fint, og ble tilogmed ferry-flydd etterpå etter en svært simpel temp-rep. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg tror nok jeg også hadde sms'et eller ringt hjem hvis jeg så gnister utav motoren. Og jeg har sett litt av hvert.
Det viser seg at statistikk ikke er noe særlig å stole på når det gjelder flyulykker ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Gnister ut av motoren er helt ufarlig og kan også skje under normal operasjon.
Spesielt hvis du flyr i uvær. Det er egentlig utrolig hvor mange ting du kan miste på ett fly før du har skikkelig trøbbel. Selvom du skulle miste en motor + balanseror + alt av primærinstrumenter + kabintrykk + ett hyd-system, så er det fortsatt ikke en livsfarlig situasjon. Det som er viktig er å trene tilstrekkelig på alle prosedyrer, slik at ingenting egentlig er en nødsituasjon - bare en annen prosedyre. Akkurat som på de fleste flytyper så kalles det ikke "nødutfelling av understell", men "alternate extension", og det er jo det det er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jepp. Like fullt, når du sitter i kabinen så vet du ikke årsaken til gnistene. Så da er det naturlig at du tenker at driten har truffet vifta. Og da er det naturlig at man tenker på dem hjemme.
Jeg har sett motorer som har sprutet gnister og 15 meter høye flammer. Det er det ikke alle som har. At man reagerer som vedkommende i artikkelen gjorde er ganske normalt, synes jeg. Det var poenget mitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() (Og, nei, vi behøver ikk diskutere hvor mye trussel GSMen utgjør her og nå)
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
atck har helt rett her, selv om vi har mange flymekanikere her med detaljert må man huske på at svært få av passasjerende har anelse om hva som er mest eller minst farlig der og da. Det å være redd i en slik situasjon er faktisk særdeles menneskelig, det bør alle forumistene ta innover seg.
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det burde kanskje da være en pedagogisk oppgave for flyselskapnes info-avdelinger med å komme ut med så god og korrekt informasjon som mulig, slik at mediene ikke lenger fikk like stor grunn til å slå opp slike saker mer. Dette også for å virkelig bidra til at flypassasjerer ikke skal få den store skrekken hver gang en slik hendelse slås opp som en sensasjon. Det kan vel kanskje sammenlignes med punktering på bilen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Se det er en annen sak, og der har vel kanskje PR-avdelingene til flyselskapene en vei og gå.
Men selv om å punktere med en bil kan blir dramatisk nok i worst case vil jeg kanskje heller sammenlikne det med å miste den ene bremsekretsen. Du har en til i backup, men du bør stoppe bilen snarest uansett. Dessuten er bråstoppen som regel veldig mye mindre bråstopp enn en eventuell bråstopp fra høyden... ![]()
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
hvilken maskin var dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Seks grå og en grønn måke på SVG! | sirpjalle | Bilder & foto | 0 | 02-09-2015 21:52 |
Jeg fikk,jeg fikk... | Heidi | Bilder & foto | 9 | 03-07-2012 23:41 |
Kjeviks grønne måke | LN-GBM | Bilder & foto | 13 | 08-06-2010 23:42 |
Film av mann på hangarskip som suges inn i flymotoren og overlever: | Wig-wag | Flyforum | 1 | 22-06-2009 17:54 |
Hvordan måke snø | Someone | Flyforum | 1 | 14-02-2007 15:56 |