Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-10-2008, 10:27   #1
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Island Island og Icelandair

Slik situasjonen er på finansmarkedene for øyeblikket - og spesielt på Island - er det noen som har noen kunnskap (evt. tanker) om hvordan det vil påvirke Icelandairs mulighet til å opprettholde flygninger framover? Dette blir fort spekulasjoner vil jeg tro, men siden jeg sitter med billetter til Island med avreise om noen uker så begynner jeg jo å bli litt smånervøs... Må jeg heller belage meg på hjemmehelg?
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2008, 10:41   #2
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Default Re: Island og Icelandair

Quote:
Originally Posted by SpotOn View Post
Slik situasjonen er på finansmarkedene for øyeblikket - og spesielt på Island - er det noen som har noen kunnskap (evt. tanker) om hvordan det vil påvirke Icelandairs mulighet til å opprettholde flygninger framover? Dette blir fort spekulasjoner vil jeg tro, men siden jeg sitter med billetter til Island med avreise om noen uker så begynner jeg jo å bli litt smånervøs... Må jeg heller belage meg på hjemmehelg?
Dra heller over å kos deg med at du nå får svært mye for pengene
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2008, 14:54   #3
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

NÅ bør man dra til Island:

"Grisebillig i kriselandet"
http://www.dinside.no/reise/ferietem...art789702.html

Quote:
Ifølge tall fra Norges Bank, ble kursen i går notert til 2,74 norske kroner per 100 islandske kroner. For en måned siden var kursen på 6,31 norske kroner per 100 islandske kroner. I dag vil du altså få mer enn dobbelt så mye for pengene dine som for en måned siden.
Old 10-10-2008, 15:06   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Iceair får mesteparten av sine inntekter i fremmed valuta, så de er nok bedre stilt enn andre islandske bedrifter som opererer i lokal valuta. Vil derfor tro at de har gode forutsetninger for å klare seg rimelig bra.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2008, 15:12   #5
Andrev
ScanFlyer Silver

Spørsmålet var vel om Icelandair overlever? Hvem vet...

Kursen på islandske kroner er forresten meget usikker i øyeblikket. Ser på mine egne kredittkort-transaksjoner at den har variert opp og ned mellom 3,9 og 6,5, den høyeste faktisk i går... Noen norske banker har også stengt for overføringer i Islandske kroner nå.
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2008, 23:16   #6
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blackhawk View Post
NÅ bør man dra til Island:

"Grisebillig i kriselandet"

Quote:
Ifølge tall fra Norges Bank, ble kursen i går notert til 2,74 norske kroner per 100 islandske kroner. For en måned siden var kursen på 6,31 norske kroner per 100 islandske kroner. I dag vil du altså få mer enn dobbelt så mye for pengene dine som for en måned siden.
De har jo misset en ganske vesentlig ting, og det er at det meste av effekten av kursfallet på islandske kroner blir spist opp av en galopperende inflasjon. Og det er der det virkelig store problemet ligger for islendingene. Kombinert med skyhøye renter, fryste sparepenger og fullstendig kollaps i boligmarkedet, selvfølgelig.

Men det er sikkert billig på Island nå. Og koselig...

-o-O-o-

Last edited by Nick Figaretto; 10-10-2008 at 23:19.
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2008, 02:32   #7
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Mens vi først er inne på Icelandair, Boarding kan nå melde
om følgende:

Quote:
Icelandair introduserer ny kabin ombord:

Icelandair innfører en tredje klasse på flyene fra 1. november. Passasjerene kan nå velge mellom økonomi klasse, økonomi pluss og Saga klasse og får dermed enda større fleksibilitet. Samtidig innføres også "Det nye Icelandair".

2008 er fornyelsens år hos Icelandair: Nye seter, bedre benplass til alle, nytt individuelt underholdningssystem og nå introduksjon av den tredje klassen, økonomi pluss.

Det er ikke kun kabinen som endres: Nye uniformer til kabinpersonalet, ny
introduksjons- og sikkerhetsvideo, ny musikk m.m. Kort sagt, et omfattende prosjekt der resultatet er blitt et forvandlet og modernisert Icelandair.

Litt geografiundervisning blir det også. Alle fly får nye navn. Hvert fly får navn etter en islandsk vulkan og når man går ombord, kan man lese om vulkanen flyet er døpt etter.

Quote:
Icelandair satser på USA og Canada:

Det islandske flyselskapet satser på europeiske reisende som skal videre til reisemål i Nordamerika.

Det fristes med kort stopp på Keflavik før reisen fortsetter eller et lengre stopp som kan vare opptil sju dager om man ønsker det.

Uansett om turen går til Island, USA eller Canada skal reisen være en del av opplevelsen og ikke bare transport som også er hensikten med lanseringen av "Det nye Icelandair".

Icelandairs kundeundersøkelser har vist at passasjerene setter komfort og underholdning høyere enn gratis måltider.

Fra november kan passasjerene på økonomiklasse velge mellom ulike retter av høy kvalitet mot betaling. Salg av mat på økonomi klasse gjør at Icelandair kan holde billettprisene på et så lavt nivå som mulig, opplyser selskapet.

Barn fra 2 - 11 år får fortsatt mat uten kostnader.

Passasjerer som har kjøpt billett på økonomi klasse før 1. oktober 2008 med avreise etter 1. november 2008 får selvsagt kompensasjon for mat på turen.
Disse passasjerene får mat inkludert i billettprisen.
Hentet fra Boarding:
http://www.boarding.no/art.asp?id=33449

(noe illustrasjonsbilder kan også sees via linken ovenfor)

Last edited by Blackhawk; 11-10-2008 at 16:51.
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2008, 12:28   #8
laurenz
ScanFlyer Molded

Hørte i går at Icelandair begynner å få en god del avbestillinger fra Islenfinger fordi de ikke får betalt billettene sine.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2008, 14:00   #9
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Skal du til Island, så husk kontanter,,,masser af kontanter.....Kan ikke vist ikke bruge Visa eller andre kort deroppe
Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2008, 14:59   #10
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Island Re: Island og Icelandair

Og i dagens Boarding, kan man lese at Icelandair faktisk
går så det griner (i pluss med andre ord).
En økning i både overskudd og omsetning fra i fjor:

Quote:
Icelandair Group financial results for the first 8 months of 2008

The total turnover of the Group is ISK 72 billion, an increase of 68% from the same time last year
EBITDA is ISK 6,3 billion, an increase of 43% from the same time last year
EBIT is ISK 3.9 billion, an increase of 58% from the same time last year
EBT is ISK 2,6 billion, an increase of 169% from the same time last year
Cash position at the end of August is ISK 6,7 billion

Quote:
Lyspunkt i finanskrisen, Icelandair går i pluss_

Flyselskapet Icelandair fikk et overskudd på 3.9 milliarder islandske kroner etter de åtte første månedene av 2008. det er 58 prosent mere enn samme periode ifjor.

Mens Island rammes ekstra hardt av den globale finanskrisen, så går flyselskapet Icelandair så det griner.

Icelandair fikk i årets (2008) første måneder et overskudd på 3.9 milliarder islandske kroner - DVS , noe soom er en forbedring på hele 58 prosent iforhold til samme periode i 2007.

Omsetningen økte med hele 68 prosent til 72 milliarder islandske kroner. Flesteparten av inntektene - rundt 75 prosent, kom fra Icelandairs virksomhet utenfor Island, melder Takeoff.dk.

Artikkelen kan også leses her:
http://www.boarding.no/art.asp?id=33523

En større og mer detaljert rapport på engelsk her:
http://www.boarding.no/art.asp?id=33519
Reply

Posting Rules