Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-09-2008, 19:21   #1
fallberg
Newcomer
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 7
Default Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Hei! Undertegnede tok DY fra Gardermoen til Evenes tirsdag morgen 16. sept. 2008. Grunnet teknisk feil ble vi noe forsinket (bytte av flytevester opplyst som grunn..??). Turen gikk greit, men på vei ned flytrappen etter landing registrerte jeg en merkelig "skrapelyd" fra venstre motor. Det virket nesten som rotorbaldene skrapet borti et eller annet?? Like før vi skulle boarde på returreisen (samme kveld kl. 19.05) fikk vi atter beskjed om at det måtte påregnes noe forsinkelse grunnet teknisk feil (ikke skifte av flytevester denne gangen). Samtidig ble det opplyst at "det var telefonkontakt med teknisk avdeling, og at man forhåpentligvis snart kunne starte boardingen". Utenfor kunne vi observere kapteien som lyste inn i venstre motor med lommelykt, samtidig som han snakket i mobiltelefonen med andre hånden. Ca. 20-25 minutter forsinket tok vi av. Etter en stunds flygning kom kapteinen på høyttalersystemet (for anledningen SVÆRT tydelig høyttalersystem). Han beklaget forsinkelsen, fortalte om flyværet, høyde etc. etc., men da han skulle beskrive teknisk feil ble det plutselig mumling, før han med tydelig stemme avsluttet ved å ønske oss en fin tur videre. Nøyaktig det samme gjentok seg på engelsk: Med andre ord svært klar tale på alt utenom forklaringen av teknisk problem! Det virket altså som han ikke ønsket at passasjerene skulle få med seg info om "problemet". Vi landet selvsagt trygt på Gardermoen, men da vi gikk ut av flyet registrerte jeg fortsatt "skraping" fra motoren. Den svært observante lytter kunne for øvrig så vidt registrere "skrapingen" da vi var i luften, men det var sikkert fordi jeg satt på venstre side like ved motoren. Er det noen sakkyndige som har en formening om hva som var galt med flyet denne kvelden (16.09.2008) fra Evenes til Gardermoen??
fallberg is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2008, 19:49   #2
STUER75
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 206
Default Re: Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Rekner med det var en classic du fløy med og at det var raslingen fra fan blad du hørte.
Dette er helt vanlig.
Tror nok ikke noen her inne har lov og opplyse deg om hva som var feil med flyet utover det som kaptein allerede har opplyst om.
STUER75 is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2008, 21:29   #3
steel
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
Default Re: Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Feilen var ikke kritisk .. Er vel egentlig det som kan sies.

Er riktig som stuer75 sier. Kan ikke opplyse om detaljer..
steel is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2008, 22:21   #4
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
Default Re: Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Ja "skrapingen" som du hørte fra motoren er ikke skraping men bare fanbladene som flytter litt på seg og festene dunker borti hverandre fordi det er litt mellomrom noen plasser. Vanskelig å forklare men det er helt normalt. Noen motorer lager litt mer lyd enn andre.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2008, 22:51   #5
Novair
ScanFlyer Gold
 
Novair's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
Default Re: Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Det at Kapteinen lyste inn i Venstre motor med lommelykt var vel bare for en normal sjekk av flyet før avgang. Noe som er vanlig hos alle flyselskap.
Novair is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2008, 23:30   #6
gilera
Canonskytter
 
gilera's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Halden
Posts: 820
Default Re: Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Fanbladene sitter vel ikke skrudd fast, men bare skjøvet innpå noen fester? Sånn kort forklart..
gilera is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2008, 23:44   #7
steel
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
Default Re: Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Veldig grei forklaring det ja

De må nesten få bevege seg litt for å forminske vibrasjoner osv
steel is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2008, 12:03   #8
fallberg
Newcomer
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 7
Default Re: Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Jeg takker for tilbakemeldinger :-)
fallberg is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2008, 15:35   #9
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Forøvrig så er det jo greit å spørre ombord på flyet, dersom det blir gitt informasjon som du ikke oppfatter.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2008, 17:32   #10
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Quote:
Originally Posted by steel View Post
Kan ikke opplyse om detaljer..
Hvorfor ikke?
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2008, 17:59   #11
steel
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
Default Re: Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Er bare noen interne regler som er. Gjelder bilder osv. De er vel mest redde for media, samt å "skremme" passasjerer.. Mange som får panikk hvis de hører det er feil med flyet.

Er selvfølgelig forskjell på å opplyse om detaljer her på forumet, og til media.. Men velger å følge reglene.
steel is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2008, 18:34   #12
Madman
ScanFlyer Gold
 
Madman's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
Default Re: Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Quote:
Originally Posted by steel View Post
Er selvfølgelig forskjell på å opplyse om detaljer her på forumet, og til media..
Ja er det det? Siden det er en del fra media som er her og snoker, tror jeg det er riktig å ikke opplyse om detaljer her...
Madman is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2008, 21:18   #13
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Hei, Fallberg!
Klipper og limer litt innlegget ditt for å forklare etter beste evne.

Grunnet teknisk feil ble vi noe forsinket (bytte av flytevester opplyst som grunn..??).
- Ikke uvanlig i den forstand, ofte passasjerer tar med seg vester, spesielt når båt-sesongen starter..
Samtlige vester sjekkes at er på plass - minst hver tredje dag (typisk S-check item),
og i tillegg har man jo egne "infant" (småbarn) vester.
Disse byttes på dato/hvis de er slitt - noe de gjerne blir, siden disse deles
ut etter behov (når voksne har barn på fanget).

Turen gikk greit, men på vei ned flytrappen etter landing registrerte jeg en merkelig "skrapelyd" fra venstre motor.
- Denne lyden hadde du garantert også hørt fra høyre motor, og det som skjer er at fan og booster (lavtrykkskompressoren) roterer pga vind (skal veldig lite til - bare se på flyene som står parkert til gate).
Det er ikke det at fan'en skraper borti chassiet, men generelt av lagre, etc..

Utenfor kunne vi observere kapteien som lyste inn i venstre motor med lommelykt, samtidig som han snakket i mobiltelefonen med andre hånden.
- Kapteinen/evt. F/O skal alltid inspisere motor/skrog/vinger/dekk/etc før avgang,
og på motor er det generelt to ting en kaptein er opptatt av.
1. Bird-strike - evt. andre FOD (foreign object damage, f. eks. skruer, poser, bagasjetag'er, etc..).
2. Lekasje av olje (hyd/motor) evt. fuel.

Uten at jeg vil spekulere i den forstand, er det jo mulig at det var mistanke om noe,
og kapteinen fulgte safety regel 1: Er du i tvil, er du IKKE i tvil - ring teknisk!
Deretter har de gjerne kommet frem til at det ikke var noe kritisk,
og blitt enig i at flygingen kunne gjennomføres.
Dette viser kun god airmanship fra kapteinens side.

Ellers stiller jeg meg svært tvilende til at du har hørt en skrapelyd fra motoren under cruise.
CFM56-3B motoren som står i denne type fly, har noe som heter Active Clearence Control.
Dette er ett system som består av to seperate systemer, LPTACC og HPTACC.
Enkelt sagt: Ett for lavtrykkskompressoren, og ett for høytrykkskompressoren.
Disse systemene justerer klaringen mellom rotorbladene i de respektive kompressorene, og chassiet rundt.
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2008, 18:44   #14
fallberg
Newcomer
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 7
Default Re: Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Takker så mye for god og betryggende tilbakemelding, Speedbird!
fallberg is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2008, 19:00   #15
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Quote:
Originally Posted by tripple-seven View Post
Men, Speedbird, da... Bokstaven "T" i LPTACC og HPTACC står IKKE for "compressor."
Du får ta ham med deg og vise han forskjellen på kompressor og turbin, Erik

Han bør kunne det til fagprøven
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2008, 19:47   #16
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Quote:
Originally Posted by tripple-seven View Post
Men, Speedbird, da... Bokstaven "T" i LPTACC og HPTACC står IKKE for "compressor."
Pinlig, pinlig, pinlig - ikke si det til nemda i morgen!!
Gikk litt fort i svingene der, ja..
..men uansett - skrapelyder fra motoren hører man ikke med farten dette spinner rundt i..! *ro, ro, ro...*

Men nå må jeg ikke lære noe nytt om 737'en, kun fokus på MD80 de neste ukene nå!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 16:23   #17
LN-RUV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 281
Default Re: Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post


Pinlig, pinlig, pinlig - ikke si det til nemda i morgen!!
$$$? Hehe.

Men altså, Active Clearance Controll på LPT? Ikke såvidt jeg kjenner til..det er cooling tubes rundt der, men den får kun bypass luft, ikke noe aktivt system som HPT.
LN-RUV is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2008, 21:38   #18
LN-RUV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 281
Default Re: Teknisk feil på DY fra Evenes til Gardermoen. Hva var galt?

Ja, på -3B1/B2/C1 er det vel bare et hull i t/r enheten som slipper luft inn i LPT cooling manifold, mens på -7B er det noe rør system og ventil osv.

Husker ikke helt 100% alle systemene på -7B, men -3 føler jeg at jeg fortsatt har ganske god kontroll.

HPTACC er ganske avansert med timere og ganske avansert styring.
LN-RUV is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian med teknisk feil på fly, snudde tilbake til OSL. Burde de ha fortsatt til BCN? Solguden Småprat 11 29-12-2014 10:06
Teknisk feil på LN-KKM hurvert Småprat 4 19-05-2014 19:53


All times are GMT +2. The time now is 13:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.