![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Eleven strøk, men det var det vel minst én person til som skulle ha gjort. Sjekklisten er for øvrig en fin oppfinnelse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Trenger ikke sjekkliste engang. GUMP, GUMP, GUMP!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Gas - Undercarriage - Mixture - Prop... Regla skal sjekkes på final.
Og så sier man høyt for seg selv THREE GREENS hvis man ser dem. Gidder ikke folk pugge NOE overhodet disse dager?
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
At eleven glemmer hjula kan jo skje. Når man kun har 15-20 timer på complex så sitter ikke alt støpt i ryggmargen. Han hadde jo tross alt ikke utsjekk på fly med opptrekkbart understell.. Enda..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Er det ikke noe form for varsling at hjulene ikke er ute ????????
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
avsluttet
|
![]()
Kanskje på større fly? Men ... dette er som å kjøre bil! Ingen varsling på at du skal stoppe på rødt lys. ;-) Det er bare tanken på boten som sier at du skal stoppe på rødt lys.
Slik blir det på småflya her òg. Ta ned hjula og spar reperasjonskostnadene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Joda, det er det på de fleste fly.
F. eks. C177RG har ett horn som hyler når manifoldtrykket er under 12" og gear up. På PA28R-201 faller understellet ut av seg selv under 80(?)kt. Hva Cougar'en har er jeg sannelig ikke sikker på, men vil tro den har horn/lys/noe.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
avsluttet
|
![]()
syntes det ikke var noe varsellyd på klippet... U/S ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
I denne bransjen snakker vi litt spøkefullt om to kategorier flyvere; nemlig de som ikke har glemt landingshjulene, og de som kommer til å gjøre det, sier Tor W. Sandnes.
En av de tåpeligste uttalelsene jeg har hørt på lenge. Snakker om flåsete forsøk på bagatellisèring. Denne regla fra båtlivet har hvertfall ikke jeg hørt i luftfarten. Grunnen til den høye sikkerheten i luftfarten er vel at man (de fleste) tar sine utfordringer litt mer alvorlig enn som så. Den tidligere nevnte GUMP-check ble terpet inn lenge før man i det hele tatt fløy med retractable når jeg tok utdannelsen. (Det håper og tror jeg gjelder de fleste skoler). Når dagen etter hvert kom så satt det i ryggmargen. Cloudius PS! Ingen er feilfri. Feil er faktisk tilgivelig. En slik tilnærming til risikofaktorer er imidlertid ikke det. Last edited by Cloudius; 21-09-2008 at 21:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Stå på gutta, håper en dag at alle er like flinke som dere! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
N/A
|
![]() Quote:
Har kun hørt den i sammenheng med opptrekkbart understell jeg, og det er det ikke mange båter som har... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
-------- GUMP skal sitte i ryggmargen, men likevel bruker man sjekkliste når det er mulig. Jo flere barrierer, jo mindre sjanse er det for at personlige feil aldri rekker å få konsekvenser. Blåser det rundt øra (f.eks røyk i cockpit, engine failure, birdstrike i lav høyde) har man kanskje ikke kapasitet eller anledning til å gå gjennom en sjekkliste, men det som sitter i ryggmargen har man større sjanse for å få gjort. Av den grunn er også noen linjer på emergency check list ting man skal pugge og gjøre før sjekklista kommer frem, mens andre har man bedre tid på å gjøre og gjør de etter hvert man leser gjennom sjekklista. Å sitte og forsøke å lese before landing checklist i trafficpattern med mye turbulens og 8-9 andre fly i pattern er kanskje mindre sikkert enn å bruke GUMP og heller ha øyene utenfor cockpit? Det er jo veldig sjelden man har en god unnskyldning for å glemme å ta ut hjulene, men ingen vits å dømme eller latterliggjøre de som har gjort det likevel. Piloter er mennesker(selv om noen nekter å innse det selv), og alle mennesker gjør feil |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Henger meg på Lowandslow, fryktelig mange "feilfrie" meninger her. Uttalelsen som blir sagt her jeg hørt fra de fleste instruktørene jeg har hatt på flyskolen, samt på Typerating kurs. Flåsete?? javel det får så være
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
N/A
|
![]()
Ahh.. ...men det har man jo selvsagt gjort, med familiens seilbåt en gang, for maaange år siden...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Henger meg på Lowandslow jeg også. Her var det jaggu mange verdensmestere som øser av sin erfaring
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Her har vi en til, fra Vigra:
http://www.youtube.com/watch?v=CxeS27akB8M
![]() |
#19 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Prøver ikke å drite ut noen jeg, men blir bare så oppgitt av disse folka som mer eller mindre sier at du er en idiot om du lander gear-up. Ville bare få frem at uansett sjekklister,memory items eller andre smarte løsninger så vil slike ting alltid skje. Men nok en gang på dette forumet så takler jo aldri folk innspill som er bittelitt negativt innrettet mot andre folks meninger.........
Så beklager at du tror jeg mente å drite ut noen andre dag viking. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva skjer med SAS flyet som skulle lande på LYR nå? | Concorde98 | Småprat | 11 | 13-07-2015 18:40 |
Fly skulle lande, ga full gass | stian1 | Småprat | 16 | 23-11-2011 12:28 |
Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss | Glenn | Flyforum | 54 | 26-10-2010 23:24 |
Pilotene glemte å lande! | C130 | Flyforum | 22 | 07-12-2009 23:26 |
Fin utsikt - piloten glemte å lande | Desk pilot | Flyforum | 13 | 14-01-2009 08:25 |