![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Goldman Sachs har ifølge TDN Finans nedgradert Norwegian Air Shuttle fra kjøp til salg. Aksjen havner på meglerhusets "conviction sell"-liste.
-- Har dette noe med vurdering knyttet til om selskapet er rustet til å møte evt. nedgangstider? Eller har dette noe med at det tolkes som negativt at selskapet stadig finner nye forretningsideer istedet for å rendyrke flyvirksomheten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
10. oktober anbefalte Goldman Sachs "kjøp" av Norwegian. Da var kursen 132 kroner, omtrent det samme som i dag. I samme periode har SAS omtrent halvert seg i verdi, og markedet har generelt falt kraftig.
Norwegian kan altså godt være en overpriset aksje, selv om det ikke er noe feil med strategien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det kan være at noen mener at det ikke er feil å ta fortjeneste også.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Jeg ser ikke helt hva som skulle indikere at Norwegian er på nedtur, selv om jeg skjønner at en del kan være skeptiske til Bank Norwegian og Call Norwegian. Det er mulig at aksjen fortsatt inneholder en del "luft" - i den forstand at den i større grad representerer en aspirasjon om fremtiden heller enn en beskrivelse av nåtiden. Samtidig er det vel tvilsomt om aksjen bare fortsetter og fortsetter oppover. Jeg tror den vil stabilisere seg rundt dagens nivå, og da er det kanskje greit å selge om man allerede har fått en god fortjeneste.
Last edited by FlightDeck; 18-01-2008 at 19:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg har ikke fulgt med på DY-aksjen, men hvordan har markedet reagert på planene om DY sitt mobilselskap? Positivt, negativt eller på stedet hvil (som også da vil tolkes negativt)?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ute på tur
|
![]()
Mens SAS selger biter som gale og "rendyrker" full-service, så trør DY til og bygger ut alt mulig og er LCC? Hvem her kan stave "syklisk" og skrive det ordet i sammenheng med ordet "industri"?
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
heldige meg som ikke har peiling på penger, tall eller noe som helst økonomisk, kanskje derfor jeg har penger til over fra forrige lønn
![]() Men til noe annet, kan det ha noe med synkende dollarkurs, eller gavner det DY, de kjøpte vel endel fly til "fastsatt" kurs når de handlet sist ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
DY tjener på synkende dollar kurs da store deler av utgiftene deres er i dollar, men ikke noe av inntektene.
En salgsanbefaling av en aksje er ikke det samme som å si at selskapet går dukken. Det betyr bare at på mellomlang sikt så forventer man en nedgang i aksjekursen. Slike anbefalinger som dette gjelder maks på et års sikt og ofte kortere og går gjerne ut på at analytikeren forventer at kursen skal være X basert på dagens tilgjenglige informasjon |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Her er det nok ikke sankk om noen nedtur - trro ikke vi er ferdig med oppturen til Norwegian enda... Go
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Den skjønte jeg ikke helt. Alle bransjer er sykliske, se f. eks. papirindustrien eller stålindustrien. Luftfarten har jo særklasse vært syklisk, mulig det er noe jeg ikke fikk med meg her, ph-ndr?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nedgangstider i sammfunnet generelt kan jo faktisk slå positivt ut på et flyselskap. Firmaer og private som skal på tur blir mer prisbevisste, og vil se etter selskaper som har de laveste prisene.
En annen ting (uttalelser fra MOL i Ryanair) er at det er enklere å få gode avtaler om flykjøp i nedgangstider. Og siden Norwegian viser mer vilje og iver for ekapansjon, kan det vel tenkes at de vil benytte muligheten til innkjøp dersom nedgangen i økonomien skulle vedvare. Svært kort tid etter 11.september var et godt tidspunkt for flykjøp for eksempel. Aksjene gikk i gulvet over hele verden, og flyselskapene sto i kø for å avbestille eksisterende ordre. Noen holdt hodet kaldt, og gikk inn med massive kjøp. Det er i nedgangstider man ser hvem som er bra og hvem som ikke er så bra. Alle kan klare å seile i medvind. IMM
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Med tanke på at DY nettopp har kjøpt 42 738 (itillegg til 42 opsjoner) så tviler jeg sterkt på at de skal kjøpe fly med det første
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Norwegian stiger kraftig på børsen i dag!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Handelsreisende
![]() Join Date: Apr 2008
|
![]()
Jepp, opp over 13% i skrivende stund.. Hva er nyheten bak oppgangen?
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
nettopp derfor er det skummelt med "oljetillegg" i stedet for å øke prisene. Når oljeprisen faller, forventes det av mange at man reduserer eller dropper oljetillegget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Drivstofftillettet skal vel fungere som et symbol på at det å øke prisene ikke er i selskapenes interesse. Men jeg er helt enig i at man helt klart bare burde økt prisene for så å redusere dem. På de billigste billettene til Norwegian (i den nylig avsluttede kampanjen) utgjorde billettprisen i veldig mange tilfeller drivstofftillegget og skatter/avgifter, og altså ikke noe annet. Det er ikke heldig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banned
|
![]()
Nå ble jo denne tråden startet 18 januar i år, og ser vi på utviklingen siden da så var det riktig å anbefale salg den gangen:
18 januar stod aksjen i over 160 kr, i dag ligger den i overkant av 40 til tross for oppgangen i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian saksøkes for salg av 737-300 maskiner | BraathensSafe1985 | Flyforum | 2 | 25-04-2019 01:38 |
Nytt Norwegian-salg | FlightDeck | Reiseforum | 5 | 06-10-2008 19:23 |
Restplass-salg hos Norwegian | DY | Flyforum | 3 | 29-07-2005 09:48 |
Norwegian begynner med inflight-magasin | tosfreight | Flyforum | 26 | 25-02-2005 19:00 |