![]() |
|
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Sandefjord
Posts: 138
|
![]()
Hei igjen Sverre.
Modulær utdanning er som sagt en "oppdelt" utdanning hvor man tar teori og praksis hver for seg. I Norge innebærer denne utdannelsen at man tar alt av teori ved Luftfartsskolen. Praksis tas da i klubb og på skole. Her er planen jeg har fulgt, med mål om å bli trafikkflyger: 1. Har du ingen tidligere flygeerfaring, ringer du nærmeste klubb i dag og ber om en prøvetur til helgen. Den timen du flyr da teller mot å få privatsertifikat, og du får også innsikt i om dette er noe for deg. Så en vinn-vinn situasjon, og byr opp til en fin lørdag uansett ![]() 2. Fullføre 1st Class Medical Certificate. Dette sertifikatet er påkrevd for å kunne fly som trafikkflyger. For å bli privatflyger trenger man ikke høyere enn 2nd Class Medical Certificate, som er billigere og stiller mindre krav. Men da vet du heller ikke om du er i stand til å fullføre hele utdannelsen, helsemessig, så klasse 1 er absolutt anbefalt med en gang. 3. Bestille privatflygerteori ved Luftfartsskolen AS. Da får du informasjon om alt du trenger å vite, inkludert brev du må innlevere og eksamensgjennomføring. 4. Fortsette den praktiske delen av privatflygerutdannelsen ved en klubb eller ved Luftfartsskolen AS på Torp. Når eksamen er bestått, kan du gjøre ferdig hele flyprogrammet og gjennomføre ferdighetstest med kontrollant. Består du denne, har du PPL(A) sertifikat med SEP(Land) rettigheter. Kort forklart, du kan fly uten å tjene penger i enmotors stempelmotorfly. 5. Oppsamling av timer. Du må ha 150 timer totaltid og 100 timer fartøysjeftid før du kan fly trafikkflygerprogrammet. Her gjelder det å finne på smarte løsninger, som å fly seightseeing, slepe seilfly eller fallskjerm. Alternativet er å leie et fly som er billig. Du har 45+ timer når du er ferdig med privatflygersertifikat, så du vil trenge 105 timer. 6. Bestille ATPL teori. Dette er trafikkflygerteorien, og inkluderer teori til alle sertifikatene: Commercial, Instrument og Multi-engine. Denne teorien kan du starte på med en gang PPL er bestått, så da har du noe å gjøre mens du samler timer. 7. 150 timer totalttid, 100 timer fartøysjef og ATPL teori bestått. Da starter du å fly CPL/IR/ME (Commercial, Instrument, Multi-engine) program. Dette er den praktiske delen av ATPL teorien. Når du har fullført denne delen kan du søke jobb. Etter en modulær utdanning har du ca. 230 timer. Det tok meg 2 år på heltid. For å stille sterkt i selskaper er det nødvendig med Multi-Crew Cooperation Course, eller MCC kurs. Dette koster 20-40,000,- NOK. Timesamlingen du snakker om antar jeg er samling etter endt utdannelse. Jeg er i den situasjonen as we speak, og har valgt instruktørutdannelsen. Det er et stort behov for instruktører i klubber og skoler, så det er gode muligheter. Men desverre er det ingen erstatning i inntekt for en hvilken som helst anne jobb du har, så alternativet er også her å instruere på deltid mens du jobber ved siden av. Hvis du vil lese mer om sertifikater og utdanning, kan du lese i denne tråden jeg har laget: http://flightsim.no/ubbthreads/ubbth...Number=315240& Det er en liten oversikt over de forskjellige sertifikatene også, som er en studie i seg selv. Tråden gir også en oversikt over priser, men noe av det er utdatert. Helikoptermarkede har jeg desverre liten innsikt i. Kom gjerne med flere spørsmål, det er bare bra å holde denne delen av forumet aktiv også ![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan bli yrkespilot ? | ArneAustenaa | General Aviation og sjøfly | 18 | 06-09-2010 15:09 |