Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-09-2008, 01:18   #1
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
OBB 38 Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Ettersom det var i ferd med å danne seg en miljødebatt i tråden om trafikken på de 3 store flyplassene for august 2008, tar jeg den videre i en ny tråd:

Ettersom det nå er kommet opp temaet miljøvennlighet og tog .. så er det jo ikke slik at togreiser er 100% miljøvennlige heller.
Et tog veier hundrevis av tonn, som det kreves energi for å få i gang og for å stoppe.
Er det noen som vet hvor mange Kwh som kreves per setekilometer på f,eks et helt normalt intercitytog med f,eks 8 vogner på f,eks strekningen Oslo-Trondheim.
I og med at en stadig større andel av den elektrisitet som benyttes i Norge er basert på kull og gasskraft i Danmark og andre land, vil jeg tro at dette vil være et interessant, men trolig et spørsmål som det ikke er 100% politisk korrekt å stille.
Vi vet i dag ganske mye om effektforbruk pr setekilometer på både fly og personbil .. men hva med toget ?
Noen som har innsikt eller tanker rundt dette ?
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 01:35   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,924
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Airbus har publisert en sammenligning mellom de Tyske ICE og A320 som jeg skal forsoeke aa finne....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 02:07   #3
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
I og med at en stadig større andel av den elektrisitet som benyttes i Norge er basert på kull og gasskraft i Danmark og andre land, vil jeg tro at dette vil være et interessant, men trolig et spørsmål som det ikke er 100% politisk korrekt å stille.
Jernbaneverket skrev i 2007 under på en avtale som garanterer at all kjørestrøm som benyttes i landet kommer fra vannkraft.
En annen ting som en må regne inn er at moderne lok/togsett generer strøm under nedbremsing, de fører altså strøm tilbake til strømnettet, og det er snakk om betydelige mengder.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 02:29   #4
RSL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Det er det mest idiotiske jeg har hørt! Om jernbanen kun bruker energi fra vannkraft, vil jo dette bety at det blir mindre vannkraftbasert energi til andre formål. Hvis det ikke er nok vannkraft i Norge til å dekke dagens behov + energi knyttet til høyhastighetsbaner, så må man jo selvfølgelig importere kraft. Om det er NSB eller Oslo kommune som gjør dette spiller ingen rolle for miljøet.

Blir akkurat som gasskraftdiskusjonen. Det er liksom greit å selge gass til land som skal bruke den til strømproduksjon, mens å bruke gassen i Norge, det er fy-fy!
RSL is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 07:16   #5
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
Det er det mest idiotiske jeg har hørt! Om jernbanen kun bruker energi fra vannkraft, vil jo dette bety at det blir mindre vannkraftbasert energi til andre formål. Hvis det ikke er nok vannkraft i Norge til å dekke dagens behov + energi knyttet til høyhastighetsbaner, så må man jo selvfølgelig importere kraft. Om det er NSB eller Oslo kommune som gjør dette spiller ingen rolle for miljøet.
Eventuelt fører det til økt utbygging av utslippsfri atomkraft i Finland...

For å snu litt på argumentet: Dersom det hadde vært nok olje tilgjengelig for å dekke behovet, ville ikke Statoil behøve å utvinne oljesand i Canada, som jo gir store utslipp også i produksjonsfasen. Så dersom man lar være å bruke bil eller fly, blir det mindre behov for å utvinne oljesand. Derfor bør man kanskje regne utslipp fra fly og bil som om drivstoffet kom fra oljesand?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 08:26   #6
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Quote:
Originally Posted by brendas View Post
En annen ting som en må regne inn er at moderne lok/togsett generer strøm under nedbremsing, de fører altså strøm tilbake til strømnettet, og det er snakk om betydelige mengder.
Hvor moderne må disse lok'ene være, og hvor mange av disse har vi i dag. Jeg sitter med et inntrykk av det fortsatt er et betydelig antall eldre lok i drift som neppe har denne teknologien.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 08:51   #7
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Bygging av jernbane/vei/flyplass koster også masse energi og forurensing, dette bør vel være med i et helhetsbilde det også. Og da tror jeg ikke fly kommer så mye dårligere ut enn andre alternativer. Problemet med fly, er at forurensingen skjer der den skader mest, mens de andre alt. forurenser på bakkenivå, og da tar det tid før forurensingen får "effekt", men den er like skadelig når den når opp i "rett" høyde.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 08:52   #8
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Hvor moderne må disse lok'ene være, og hvor mange av disse har vi i dag. Jeg sitter med et inntrykk av det fortsatt er et betydelig antall eldre lok i drift som neppe har denne teknologien.
Tror ikke NSB har noen slike idag, men alle de nye som de bestilte har en slik funksjon.
storg is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 08:53   #9
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
Det er det mest idiotiske jeg har hørt! Om jernbanen kun bruker energi fra vannkraft, vil jo dette bety at det blir mindre vannkraftbasert energi til andre formål. Hvis det ikke er nok vannkraft i Norge til å dekke dagens behov + energi knyttet til høyhastighetsbaner, så må man jo selvfølgelig importere kraft. Om det er NSB eller Oslo kommune som gjør dette spiller ingen rolle for miljøet.

Blir akkurat som gasskraftdiskusjonen. Det er liksom greit å selge gass til land som skal bruke den til strømproduksjon, mens å bruke gassen i Norge, det er fy-fy!
Ja, om vi i norge dekker 95% av vårt strømbehov med vannkraft, og togene så skal ha 100%, da blir det bare 93-94% vannkraft på resten av norge. Så utslippene fra strømprodusjonen blir de samme, bare at de "flyttes" fra tog til andre steder.
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 08:55   #10
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

D2(dn.no) skrev om dette for noen dager siden. Her ser jeg at det blir brukt som et argument at innkjøpt energi er 100%fornybar. Så kan man diskutere om det holder i det store bildet.
storg is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 08:59   #11
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 634
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Hvor moderne må disse lok'ene være, og hvor mange av disse har vi i dag. Jeg sitter med et inntrykk av det fortsatt er et betydelig antall eldre lok i drift som neppe har denne teknologien.
Dette har vært vanlig siden 1970-tallet, se f.eks. http://www.jernbane.net/norge/el/el17/index.asp som omtaler de eldste elektriske lokomotivene som benyttes i ordinær passasjertrafikk på det norske jernbanennettet i dag.

Last edited by blazius; 10-09-2008 at 09:40.
blazius is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 09:09   #12
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

sykkel.......
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 09:12   #13
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 634
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Er det noen som vet hvor mange Kwh som kreves per setekilometer på f,eks et helt normalt intercitytog med f,eks 8 vogner på f,eks strekningen Oslo-Trondheim.
Grafikk fra Jernbaneverket som i sin tur har data fra SSB (kilde: http://www.jernbaneverket.no/multime...e_1416562a.ppt):
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	LYSBILDE1_cr.jpg
Views:	1084
Size:	125.0 KB
ID:	19798   Click image for larger version

Name:	Lysbilde2_cr.jpg
Views:	1087
Size:	107.1 KB
ID:	19799  
blazius is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 09:14   #14
DonRuud
ScanFlyer Silver
 
DonRuud's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
sykkel.......
Hehe.. c-klasse tandemsykkel direkte fra Oslo til Thailand med flyvertinna bakpå...
__________________
What can I do you for?
-------------
No pain - no gain
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 09:19   #15
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Quote:
Originally Posted by sgsramp View Post
Hehe.. c-klasse tandemsykkel direkte fra Oslo til Thailand med flyvertinna bakpå...
hehe, lett
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 09:21   #16
blazius
ScanFlyer Silver
 
blazius's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 634
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Quote:
Originally Posted by sgsramp View Post
Hehe.. c-klasse tandemsykkel direkte fra Oslo til Thailand med flyvertinna bakpå...
http://www.erdetlangtigjen.no/
blazius is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 09:30   #17
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Hvor moderne må disse lok'ene være, og hvor mange av disse har vi i dag. Jeg sitter med et inntrykk av det fortsatt er et betydelig antall eldre lok i drift som neppe har denne teknologien.
De eldste el-lok´ene som benyttes i Norge er CargoNets EL14, de første kom i 1968. Den gang var lok´ene blant de kraftigste i verden, og derfor benyttes de idag i tunge godstog.

Det kjører derimot eldre diesel-lok, bl.a. av type DI3, Ofotbanen har kjøpt en del av NSB´s gamle lok.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 09:37   #18
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Vi vet i dag ganske mye om effektforbruk pr setekilometer på både fly og personbil .. men hva med toget ?
Noen som har innsikt eller tanker rundt dette ?
Miljødebatten i Norge preges i stor grad av fanatikere, som bl.a. annet vil ha høyhatsighetsbaner i Nord-Norge, i samarbeid med urbefolkningen ???? (Naturvernforbundet).

Det mangler fullstendig en analyse av trafikkgrunnlag etc. Norge er trolig et av de land i verden med dårligst grunnlag for en effektiv jernbanedrift, spredt befolkning, vanskelig topografi, etc.

Satsningsområdene bør være Østlandsområdet (80% av alle togreiser i Norge foretas her), samt de andre større byene i landet. Da hadde man oppnådd målbare miljøgevinster (mindre trafikk) og positive klimaeffekter.

Jeg er medlem av Norsk Jernbaneklubb og synes all tåkeprat om høyhastighetsbaner i Norge er noe tøv.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 11:06   #19
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Angående strøm er det ikke så veldig entydig at vi er avhengig av import: Norge eksporterer i gjennomsnitt mer strøm enn vi kjøper fra utlandet. Uansett om man regner gjennomsnittet for de siste 5 årene, de siste 10 årene eller de siste 15 årene, viser tallene det samme: Norge eksporterer mer elektrisitet enn vi kjøper fra utlandet. (Naturvernforbundet).

Og nå har jo f.eks. Sp tatt til orde for at vi bygger ut noe mer vannkraft, bl.a. ved å ruste opp dagens anlegg, samt å muligens bygge ut noe mer.

Er stort sett enig med sistnevnte taler, men vil likevel ikke kontant avvise noe raskere tog Trondheim-Oslo i hvert fall. Spørsmålet er jo hvordan man definerer "høyhastighet" - det er jo tragisk at togene på mange strekninger bruker lengre tid nå enn før.

Men å bygge ut Oslo-Bergen med tog som tar 3,5 timer tror jeg verken er bra for miljøet eller økoknomien. Men igjen på den annen side: Jeg tok en "miljøsjekk" på meg selv, som viste at nesten 80 prosent av mine CO2-utslipp kom fra flyreiser...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 11:22   #20
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Energiforbruk per passasjerkilometer med fly/tog/bil. Hva ER best for miljøet

Quote:
Originally Posted by AirbusTero View Post
Er stort sett enig med sistnevnte taler, men vil likevel ikke kontant avvise noe raskere tog Trondheim-Oslo i hvert fall. Spørsmålet er jo hvordan man definerer "høyhastighet" - det er jo tragisk at togene på mange strekninger bruker lengre tid nå enn før.
Ikke noe problem å oppgradere hovedstrekningene, saken er jo at det burde vært gjort for 40 år siden! Både på Østfold- og Vestfoldbanen kjørte det raskere tog midt på 50-tallet enn det gjør idag.

Vi har ikke høyhastighetstog i Norge, selv Flytoget kjører for sakte. Iflg den Europeiske Jernbaneunionen er høyhastighet gj. snittlig kjørehastighet +250km/t. Selv om 2 av togsettene har kjørt 272 km/t i tester, er altså ordet høyhastighet ikke gangbart her engang
JetBlue is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Frakte en bil med fly? Sveinmk Småprat 24 24-11-2016 20:33
Fly, tog eller bil Oslo - Stockholm? jb1 Småprat 3 03-11-2015 09:54
Fly landede med en pax mere end det tog af med! Guest Flyforum 0 02-01-2006 12:46
Bil kræsjet med fly... Trety Flyforum 1 07-11-2005 15:42
Bil kræsjet med fly Trety Flyforum 2 23-06-2005 11:12


All times are GMT +2. The time now is 22:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.