![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Kontroll hos Norwegian
Konkurransetilsynet har i dag tirsdag 9.september gjennomført en kontroll hos Norwegian ASA på Fornebu Kontrollen er en del av tilsynets informasjonsinnhenting i en pågående undersøkelse av Norwegian og Sterlings avtale om å samarbeide på enkelte ruter. Undersøkelsene foretas på bakgrunn av en henvendelse fra Norwegian tidligere i sommer hvor selskapet har bedt tilsynet om å vurdere samarbeidet mellom Norwegian og Sterling. http://www.konkurransetilsynet.no/po...=&p_d_v=430871 |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Når Skandinavias (kanskje?) to største LCC'er inngår et samarbeide som innebærer en markedsdeling så er det klart at konkurransemyndighetene vil være interesserte i å vurdere effekten av samarbeidet. Denne praksisen som DY og NB har blitt enige om kan komme i konflikt med §10 i Konkurranseloven.
Nå er det jo opp til hvert enkelt selskap å ha rutiner og kunnskap som sikrer at man ikke bryter med konkurranseloven, og det er det enkelte selskaps eget ansvar å påse at egen praksis er i tråd med denne lovgivningen. Om KT vil vurdere lovligheten så er det vel ikke underlig at de stiller på informasjonshenting hos de involverte selskapene, og man annonserer da ikke at man kommer. Jeg klarer ikke å mobilisere det helt store engasjementet når KT kommer på besøk hos DY, og gjorde det heller ikke da KT kom på besøk til SK i sin tid i forbindelse med rovprisingsundersøkelser. Dette er en av arbeidsformene i tilsynet og innebærer ikke skyld. Last edited by TOS; 10-09-2008 at 08:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Meget bra oppsummert TOS - men om utsagnet om "innebærer ikke skyld" deles av mannen i gata er et annet spørsmål!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ikke bra om det viser seg at dette sammarbeidet ikke tåler dagens lys. Når det er sagt, så tviler jeg sterkt på at de har noe å skjule. Norwegian konfronterte selv konkurranse tilsynet og burde således være i forrkant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg tror vel heller ikke at hverken DY eller NB tror at dette samarbeidet ikke tåler dagens lys, spesielt siden det er kunngjort i alle landets media. Men selv om DY har meddelt Konkurransetilsynet om samarbeidet så er ikke det det samme som at KT ikke vil kunne finne på å ha noe å utsette på formen på samarbeidet. Når det er sagt så er det jo flere allianser av flyselskap, så man har jo mange ganger vurdert samarbeid mellom flyselskap. Det som kanskje er spesielt med DY-NB samarbeidet er den nokså eksplisitte delingen av markedet, men for alt jeg vet ligger dette også i andre allianseavtaler.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
En annet moment her er vel at DY/NB kanskje ikke er noen dominerende aktør på rutene, slik at ikke vil være snakk om misbruk av markedsposisjoner. Er ingen ekspert på dette, men det stilles en del strengere krav til dominerende aktører. Sukram vet mulignes mer enn meg om dette?
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hehe, det var kanskje deg jeg egentlig tenkte på, dere holder begge til i Tromsø så jeg blander litt. Gøy å lese innlegg fra folk med peiling, skal "bygge på" med konkurranserett til våren.
![]()
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 10-09-2008 at 19:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ingen skal på dette grunnlaget beskylde Konkurransetilsynet for hurtig saksbehandling. Det er vel snart ett år siden Sterlings konkurs...
Ellers ser jeg at det var flere interessante konkurranserettslige spørsmål som ble luftet i denne tråden, med stor relevans for bl.a. luftfart. Konkurranserett har jeg ikke særlig peil på må jeg innrømme, men kanskje noen av våre andre jurister vet mer. jb1 muligens? |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Auda, fortiden innhenter meg, skrev visst at jeg skulle ta konkurranserett til våren...men jeg skrev ikke hvilken vår! 2010 blir et bra år...
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sterling | ThomAAs | Flyforum | 12 | 11-01-2008 14:23 |
Sterling.... | sk931 | Flyforum | 2 | 19-06-2007 13:39 |
Sterling.dk blir Sterling.lv??? | CK | Flyforum | 2 | 13-12-2005 10:40 |
Sterling | Jan | Flyforum | 9 | 22-11-2005 20:21 |