![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
http://edition.cnn.com/2008/TRAVEL/0....ap/index.html
Air Canadas regionalselskap Jazz fjerner nå alle redningsvester fra sine fly for å spare vekt. Kanadiske luftfartsmyndigheter sier at så lenge man ikke flyr mer enn 50 miles fra land over vann, trenger man ikke vester ombord. Hver redningsvest veier ca en halv kilo, så Jazz sparer 25 kilo på å fjerne vestene fra sine Dash 8-300 eller CRJ200-maskiner. Hva blir det neste? Vektbegrensninger på crew?? Flyselskapene burde starte lobbyvirksomhet for å få slutt på tax-free salget av alkohol på avreiseflyplasser, og heller innføre tax-free ved ankomst. Hvor mange kilo ekstra blir det ikke av alle flaskene med vin og sprit som flyr rundt omkring? Burde være mer å spare der enn å fjerne redningsvestene... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Southwest har kjørt samme opplegget i mange år allerede
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 29
|
![]()
Mener å huske at jeg har fått instruksjon i bruk av seteputen som flyteredskap på flere amerikanske flyselskap. Dette er løsningen Jazz også nå velger.
a.
__________________
http://krumsvik.com/fly.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]()
Tipper de sparer penger på å slippe å vedlikeholde og å bytte vester periodisk, sparer tid på å sjekke at de er på plass m.m. Som de andre to her sier - mange amerikanske selskaper har aldri hatt vester i flyene sine, og det var mens fuel var "gratis". Enkelt å skylde på fuel-prisen og miljøet når de gjør dette, og erfaringen viser vel at folk da bare nikker og sier dette er klokt. Hadde de sagt at de gjør det kun for å spare penger og vedlikehold hadde folk kommet med pekefingeren og sagt at økonomi går foran sikkerhet.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]()
Og der var VG på saken også:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=529566
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Hva med å lage toalettene som utedasser. Dvs med hull rett ut i lufta! Da kunne flyet blitt lettere etterhvert!
![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mad dog... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Men businessklasse-seter kommer sjeldent med slike puter, så husker en sikkerhetdemonstrasjon med "For those of you seated in Business Class, there is a life vest located between the seats. For those of you seated in Economy Class, the seat cushion will act as a flotation device if needed".
Er da flere amerikanske selskaper, ikke bare southwest som kjører dette. Jeg prøver å tenke, kan det være US har samme opplegget på noen av flyene? Event. en eller annen US express operator? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
United hadde det opplegget for ca 10 år siden i alle fall. Husker det godt, for det var første gangen jeg opplevde at det ikke var redningsvester ombord. Men det var bare en av 6 flighter med united den turen hvor det ikke var vester. Det var enten en 757 eller en 737.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Tror som sagt også US har noen fly med det konseptet. Synes forsåvidt det er greit nok, hvis flyet kun flyr over land... Er jo dessuten mindre vedlikeholdsutgifter med en flotation device, aka. pute - enn en redningsvest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]()
UA har/hadde dette på 757/767 som ikke var ETOPS-rated tidligere. CO Express har det også hvis jeg husker korrekt fra siste tur (Embraer 135/145). Mener AA eller Delta hadde det på noe MD-maskiner også, men der er minnene litt for vage.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Er vel menge som flyr rundt uten oksygenmasker også...
Det må jo spare ganske mange kg! Har dere tenkt på det eller VG? Fly uten oksygenmasker... Owææææ... Hvordan skal vi overleve om døra åpner seg mens vi er i lufta uten oksygen... ![]() E!
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Har "flotation devices" noensinne vært brukt i praksis?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
|
![]()
Hehe, får si som John Clark i "Rainbow six": "Vestene er vel bare for at det skal bli lettere for hjelpemanskapene å finne vraket" litt grotesk kanskje men..
![]()
__________________
What can I do you for? ------------- No pain - no gain |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 702
|
![]()
VG.no
Quote:
Hvor mange flyplasser i Norge ligger IKKE i nærheten av vann? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Det er jo egentlig irrelevant og du må heller spørre hvor mange flyplasser ligger mer enn 50nm fra land....ikke så mange
![]() Men det færreste innenriksrutene i Norge er noen gang mer enn 50nm fra land som reglene krever. Problemet med eventuelt å ta ut redningsvester fra fly er at det vanskeligjør operasjoner til og fra resten av Europa uten å måtte ta en omvei via Sverige og følge E6 nedover |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2008
Location: ENGM
Posts: 569
|
![]() Quote:
__________________
What can I do you for? ------------- No pain - no gain |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]()
Og man kan jo ikke bare ta vester ut og inn - sikkerhetskortet "i stol-lommen foran Dem" og demonstrasjonen må jo tilpasses osv. osv.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Jeg synes egentlig at flytevester ombord i fly er like unaturlig som fallskjermer ombord på danskebåtene!!
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 702
|
![]() Quote:
Og ingen regler krever at du skal være 50nm fra land, de krever vel at du ikke skal være mer en 50nm fra land for å fly uten. Last edited by LN-EIR; 04-09-2008 at 16:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Q400 mishap Jazz | CFM | Småprat | 9 | 10-11-2014 10:53 |
Nanomaling for å spare fuel | Someone | Flyteknisk forum | 3 | 23-03-2011 12:20 |
Jazz 2010 | Wiggo Hovde | Bilder & foto | 9 | 27-07-2010 02:57 |
SAS fjerner fuel surcharge på bonusbilletter | Someone | Reiseforum | 20 | 07-12-2009 10:42 |