Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-08-2008, 17:40   #41
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Til BKK med Egyptair. Ny Star Partner

Takker for bra rapport! Høres jo ut som det er et alternativ til en del andre, hvertfall på C-klasse.

Forøvrig kjenner jeg igjen boarding-kort og passprosedyren fra Cairo for to år siden med LH. Mye sjekking og dobbeltsjekking og uorganisert kaos. Med LH var det hvertfall bro ut til flyet.

Old 16-08-2008, 17:42   #42
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Helt topp å lese, Farmer. .. Super..

Men jeg er som Tommy777, hadde tatt med vodkaflaska og fått litt fart på
den nydelige juicen.. Slik at jeg kunne holde meg våken en stund og nyte flyturen ......

Jeg er i den heldige situasjon at jeg aldri reiser i jobb, og aldri har gjort det. Luksus menneske... :72
:

Last edited by SQ 777; 16-08-2008 at 17:45.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2008, 18:03   #43
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

En rask sjekk FRA-JNB i november - rundt kr 9000 t/r i høst i C-klasse. (Fikk ikke til noe connection med OSL på løsningen til Farmer, men det er sikkert mulig)

Til sammenligning skal LH ha 7500 i øko-klasse, 32000 i C-klasse for hele strekningen, OSL-JNB, i samme tidsrom.

Old 16-08-2008, 20:43   #44
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
En rask sjekk FRA-JNB i november - rundt kr 9000 t/r i høst i C-klasse. (Fikk ikke til noe connection med OSL på løsningen til Farmer, men det er sikkert mulig)

Til sammenligning skal LH ha 7500 i øko-klasse, 32000 i C-klasse for hele strekningen, OSL-JNB, i samme tidsrom.

Nei, dette er en pris som tydeligvis ikke kan kombineres med andre billetter, men ettersom flyet ikke går fra FRA før etter 15, og lander på retur rundt 14 er det ingen problemer med å finne rosmlige forbindelser til en hyggelig pris.
En tur som den jeg har nå gir 3200 + 9200= 12400 EB-poeng hver vei, slik at dette er jo også noe å ta med i beregningen.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2008, 01:01   #45
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Takk for en super rapport. Vurderte EgyptAir når jeg skulle til Thailand forrige vinter men endte på China Airlines selv om de var et par tusen dyrere på biz.
Reiste innenriks i Egypt for en uke siden med Petroleum Air Service CAI-SSH og kjenner meg igjen i beskrivelsen av bakketjenesten. Den helt nye terminalen i Sharm El Sheikh har heller ingen broer så det er tydeligvis ikke inn i Egypt.
Kommer rapport fra Egypt turen snarlig
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2008, 19:50   #46
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Det som er den store forskjellen mellom bestefar stolene og alt annet business er jo at benplassen er utrolig mye mindre. Pitchen er heller ikke det samme ser jeg. Du sammenlignet med "klassiske" business stoler, noe som er greit for bredde, men benplassen er 1/3 av det SAS/LH/UA hadde paa klassisk business og det vil ogsaa si at setene ikke kan legges i naerheten av hva man kunne tidligere i klassisk C. Etter det jeg kunne se i Chous rapport er vel F det man kan sammenligne med klassisk C? EgyptAir business seter minner om Qantas short haul i C spoer du meg baade naar det gjelder seter og benplass.

Det forklarer selvsagt prisen. Det gjoer jo dette til et godt alternativ, men jeg tror nok jeg hadde betalt for Thai Premium Economy eller SAS Economy Extra enn alternativet her.

Fra Europa til Egypt fristet dog mye mer enn 9 timer i en ol school 777. Her konkurrerer man jo med 3+3 single aisle med midtsetet blokkert i midten

Takker for spennende rapport!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2008, 20:20   #47
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Ser ut som C-setene her er omtrent som First/Business på US-selskaper, eller ikke langt unna!? Farmer?

Old 17-08-2008, 20:25   #48
3tflyer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Det forklarer selvsagt prisen. Det gjoer jo dette til et godt alternativ, men jeg tror nok jeg hadde betalt for Thai Premium Economy eller SAS Economy Extra enn alternativet her.
Kjempeflott rapport. Har sjekket pris TRD - FRA - CAI - BKK i februar/mars (vinterferien) i 2009 og blir ca. 12500 i C og det ser jo spennende ut. Y+ på SAS er noenlunde det samme, men bedre (?) benplass, vin etc. og fler EuroBonus poeng trekker opp (er EBG). Selvsagt også muligheter for oppgradering til C, ihvertfall med poeng. Men det hadde jo vært artig å prøve noe nytt også da! Venter spent på rapporten fra returreisen.
3tflyer is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2008, 22:30   #49
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:

Jeg finner OSL-JNB i C i november for 24 000. Da kan du velge om du vil fly LH sin 744 eller SA sin 340 som code-share. Ingen upris i det hele tatt.
Old 19-08-2008, 04:57   #50
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Ser ut som C-setene her er omtrent som First/Business på US-selskaper, eller ikke langt unna!? Farmer?
Sammenligningen er ganske korrekt. Samme bredde, myke fine stoler man kan synke litt ned i. de kan legges ganske godt ned, og benplassen opplevde ikke jeg som nie problem, da bena forsvinner langt under stolen foran når man sover.

Nå er det siste dag i BKK, og jeg skal nå snart sjekke ut fra et eminent hotell, Sheraton Grande Sukhumvit som har vært mitt hjem i noen dager. Med SPG status kan jeg ikke klage på noen verdens ting her. Meget bra rom, fantastisk bra servive og masse god mat. Møter hele dagen før kursen settes mot vest i natt.Akkurat samme ruten som jeg reiste nedover med, bortsett fra at Lufthansa erstatter SAS mellom FRA og OSL.

Old 19-08-2008, 14:55   #51
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue

Quote:
Takker for bra rapport! Høres jo ut som det er et alternativ til en del andre, hvertfall på C-klasse.

Forøvrig kjenner jeg igjen boarding-kort og passprosedyren fra Cairo for to år siden med LH. Mye sjekking og dobbeltsjekking og uorganisert kaos. Med LH var det hvertfall bro ut til flyet.

Hvis du syns det var kaotisk der, kan du jo prøve å fly ID derfra..... Kom ikke gjennom sikkerhetskontrollen før det var bekreftet at vi kom på flyet, dvs at man får kronisk dårlig tid. Vi satt begge ny pers på løping med kofferter, inkl pitstopp i passkontroll. Anbefales ikke for folk med dårlig hjerte!
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2008, 18:33   #52
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Da er den reisende fant under forflytning igjen ;-)
Meget bra start på reisen denne gangen. Tydeligvis veldig fullt fly lenger bak i dag, og mitt EBG kort gjorde at jeg ble oppgradert til First
Nå er sete 2A printet på boardingkortet, har fått meg en dusj i Thai sin F-lounge og skiftet fra møtekostymet dress og slips til jeans og T-shirt slik at komforten blir et hakk bedre.
Nå nytes en kald Singha og litt snacks i loungen før ombordstigning starter om ikke så lenge. Da ser jo dette ut til å bli en ennå bedre reise jo. Mer kommer på neste stopp!

Old 19-08-2008, 20:55   #53
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Very nice! God tur! Husk aa ta masse bilder denne gangen ogsaa
Old 19-08-2008, 20:57   #54
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Synes forresten maten saa bedre ut paa den korteste leggen paa turen til BKK
Old 20-08-2008, 07:41   #55
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Synes forresten maten saa bedre ut paa den korteste leggen paa turen til BKK
Ja, faktisk var maten på det korteste hoppet vel så bra som på det lange.
Det virket på meg som om at de er i ferd med å forbedre hele servicekonseptet ifbm sin inntreden i Star Alliance, og at de har gjort dette på europarutene først. Ikke noe å si på mat og service CAI-BKK heller i Biz, men der forventes det jo et bra produkt. FRA-CAI kom som en hyggelig overraskelse.

Old 20-08-2008, 08:20   #56
3tflyer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Meget bra start på reisen denne gangen. Tydeligvis veldig fullt fly lenger bak i dag, og mitt EBG kort gjorde at jeg ble oppgradert til First
Se det ja. Nå begynner det å lukte stor fugl!Egyptair har forstått hvordan oppgraderinger skal skje- etter status. De bruker tydeligvis ikke BINGO metoden som SAS ofte gjør-helt tilfeldig hvem som har det rette nr.!
3tflyer is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2008, 09:07   #57
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

MS959/20aug BKK-CAI B777-200 SU-GBP Sete 2A (upgrade to First)

Da var noen hektiske dager i Bangkok over for denne gangen, og hjemreisen stod ubønnhørlig for tur.
Etter et bedre måltid med god mat og drikke ute på en av side-soiene til Sukhumvit dro jeg relativt tidlig ut til flyplassen. Grei trafikk og jeg var på flyplassen allerede kl 2045, 4 timer før avgang.
Dessverre har også MS dedikert innsjekk, som ikke åpner før 3 timer før avgang, slik at jeg gikk ned en etasje, hvor jeg satte med på Starbucks med en liten latte og slappet av litt i påvente av at innsjekk skulle åpne.
Synd at ikke STAR-selskapene kan ha en felles innsjekk for Biz og First, slik at man nå i alle fall kunne få bruke loungene når man er tidlig ute. Opplevde forøvrig det samme med SAS i Seattle, slik at det er jo ikke bare i BKK at det er slik..

Da innsjekk endelig åpnet kom dagens fine overraskelse, ved at jeg ble oppgradert til First grunnet overbooking lenger bak i flyet. EBG-kortet og dress spilte muligens inn, eller også at jeg for en gangs skyld var veldig tidlig ute.
Gikk raskt gjennom passkontrollen og ned i TG sin F-lounge hvor jeg tok meg en lang dusj og skiftet om til mer behagelig reiseantrekk i form av jeans og T-shirt. Nesten ingen mennesker i denne loungen i dag, noe som kanskje tyder på at TG har dårlig belegg lengst fram..?
Avgang var ute på gate E4, slik at etter en stund vandret jeg bortover mot denne delen av flyplassen og tok siste del av venteperioden i den ene loungen der, hadde en liten videokonferanse over MSN med WIAS avd America, tok en siste Singha og gikk derfra når Final Call begynte å blinke frenetisk på skjermene. En helt OK lounge dette også, helt ute ved gatene, noe som er greit for å kunne passe tiden opp mot avgang.

Jeg tror jeg var en av de aller siste som kom ombord i dag, 15 min før avgangstid. Venteområdet ved utgangen var helt tomt for passasjerer, slik at de øvrige 316 var allerede vel ombord.

Vel ombord ble mine 2 kolli handbagasje tatt hånd om av et imøtekommende Crew, 2 menn og 2 kvinner, alle Egyptiske denne gangen.
Sete 2A var tiltenkt meg, og 2B forble ledig på hele reisen. Helt fullt lenger bak, og 8 av 12 seter i F opptatt.

Men, avgangen gikk ikke på rute. Dette er et fly som mellomlander i BKK, og som kommer fra Peking. Transittpassasjerene slippes i land, og 5-6 kinesere avr på vidvanke og kom ikke før 20 min etter oppsatt avgangstid, og dermed fikk vi en halvtime forsinkelse.
Den ekstra ventetiden benyttet crewet til servering av drikke og snacks, slik at jeg kan vel ikke si at jeg led noen stor nød.

Setene i Første er de samme som i business, men her er det over en meter fram til neste seterad, og de kunne legges nesten helt ned i horisontal stilling. Sammenlignet med SAS og LH sine Biz-stoler er vel hellningen ganske lik, men disse stolene er bredere og ikke minst mye mye mykere og etter min smak mer behagelige.
Vel oppe i luften var det kraftig turbulens til vi hadde passert syd for Burma, slik at det tok litt tid før serveringen kom i gang denne gangen.
Fin oppdekking med brodert duk og porselenstilbehør, hvor drikke og snacks kom først. De serverte en veldig velsmakende juiceblanding som smakte som en god fruktcocktail, men da uten alkohol selvsagt.
Selve serveringen er det mer stil over sammenlignet med et lite hakk bak, ved at de bruker traller hvor alle rettene kan beskues før man velger.
Til forrett var det salat, hvitløksbrød ( som jeg tok flere runder av ), og vagfri mulighet av en varm rekerett og en kald variant med patèer. Jeg valgte rekene.
Til hovedrett var det 4 valg, fisk, biff, kylling og en vegetar. Her valgte jeg en blanding av supermør biff og kylling.
Etter hovedretten var det ost og dessertkake. Jeg kjente at magamålet ikke holdt helt i mål, slik at jeg tok litt ost, stod over kaken og tok en liten skje med vaniljeis til kaffen.
Helt klart ikke sundt med så mye og god mat, slik at jeg fant det for godt å satse på noen timer på øyet.
Amenity-kit er som det hør og bør betydelig lengst fram i flyet, hvor også "pyjamas" er inkludert. Tok en tur inn på toalettet, som i denne versjonen tydeligvis var 2 vanlige avlukker som var slått sammen til ett, slik at det var godt armslag for å få byttet om.
Flytiden var meldt av styrhuset til å være nesten 1 timer kortere enn ruteplanen, slik at her var det bare å komme seg under dyna. Jeg fikk 3 ekstra puter og la ned setet, satte på Ipod med rolig musikk og slumret hen sånn omtrent over India slik at resten av reisen ikke kan beskrives noe nærmere ;-)
Jeg hadde bedt om å ikke bli vekket for noen frokost,slik at jeg skulle kunne sove til 15-20 min før landing. Dette overholdt besetningen, og jeg kunne våkne opp relativt godt uthvilt etter nesten 7 timer på øyet i en meget behagelig stol.

Ved ankomst i Cairo var det samme mystiske opplegg med busstransport inn til den første ankomsthallen, med påfølgende venting for videre busstransport for transitpassasjerer til den nye terminalen hvor jeg nå sitter i loungen oppunder taket.
Grei utsikt til en for meg kaotisk Tarmac med masse folk, biler og fly som forflyttes i et tilsynelatende kaos.. Men utrolig nok ser det ut til å gå bra!

Knallsterk kaffe er inntatt, frokost er spist, og nå får jeg gjort unna litt jobb og mailer i påvente av neste hopp med Egyptair opp til Frankfurt.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	19aug08 loungedusj BKK.jpg
Views:	458
Size:	53.5 KB
ID:	19511   Click image for larger version

Name:	19aug08 Lounge E-piren BKK.jpg
Views:	458
Size:	151.6 KB
ID:	19512   Click image for larger version

Name:	19aug08 Final call BKK.jpg
Views:	448
Size:	93.3 KB
ID:	19513   Click image for larger version

Name:	19aug08 ms959  final call tom gate.jpg
Views:	448
Size:	179.9 KB
ID:	19514   Click image for larger version

Name:	19aug08 MS959 2A.jpg
Views:	441
Size:	142.2 KB
ID:	19515  

Name:	19aug08 MS959, forretter.jpg
Views:	173
Size:	84.8 KB
ID:	19516   Click image for larger version

Name:	19aug08 MS959 god benplass paa 2A.jpg
Views:	157
Size:	77.0 KB
ID:	19517   Click image for larger version

Name:	19aug08 MS959 forrett.jpg
Views:	144
Size:	134.5 KB
ID:	19518   Click image for larger version

Name:	19aug MS959 middagsservering.jpg
Views:	216
Size:	181.3 KB
ID:	19519  

Old 21-08-2008, 03:41   #58
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Meget bra historie. Ketchupflasken paa siste bildet fikk meg til aa trekke paa smilebaandet
Old 21-08-2008, 16:18   #59
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Veldig bra og innholdsrik rapport

Så lenge det er Heinz ketchup er alt i orden
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2008, 12:06   #60
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Fant et par bilder til av det utsøkte måltidet, samt bilde fra Tarmac.
Skal følge opp med mer fra resten av reisen senere
Attached Thumbnails

Name:	19aug08 MS959 hovedrett.jpg
Views:	95
Size:	159.1 KB
ID:	19548   Click image for larger version

Name:	19aug08 MS959 ost.jpg
Views:	107
Size:	75.0 KB
ID:	19549   Click image for larger version

Name:	20aug08 utsikt lounge 1 CAI.jpg