Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-08-2008, 21:34   #21
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Legitimasjonsplikt, fra EU-land til Norge ?

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Ved flygninger innenlands så er det eneste legitimasjonskravet "bibliotekskort" eller noe annet med bilde og fødselsdato, og da kun ved innsjekking av bagasje. Er det ikke dette som er EU/myndighetene sitt krav, og alt annet er flyselskapene sine krav?
Tror vi må holde litt forskjellige ting fra hverandre:
1) Myndighetskrav ved innsjekket baggasje innelands er hjemlet i Forskrift om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten §37.
2) Eventuell legitimasjon ved innenlandsreise uten innsjekket baggasje er flyselskapet krav
3) Legitimasjon ved internasjonale flyginger (uavhengig av baggasje) er en eller annen Schengen/EU-forordning
4) Hva som er gyldig legitimasjon i Schengen er en helt annen sak uavhengig av flyselskapene. Hva flyselskapene velger å godta får være opp til dem ref. Savipix siste svar

Old 18-08-2008, 21:34   #22
tackle55
Gunnar

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Fel, bland annat i Italien och Frankrike skall du kunna legitimera dig "at all times". Har själv blivit stoppad i en skidbacke i Piemonte.

(och du kan heta Mullah xxx och se östlig ut utan problem).
Stemmer nok, husker ikke hva det kalles, men innen endel av Schengen er det iallefall "passfrihet". Kan nok stemme at Italia ikke er med. Frankrike er jeg faktisk usikker på.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2008, 21:36   #23
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Stemmer nok, husker ikke hva det kalles, men innen endel av Schengen er det iallefall "passfrihet". Kan nok stemme at Italia ikke er med. Frankrike er jeg faktisk usikker på.
Sen är det stooooor skillnad på "passplikt" och som i ITA, FRA, GER, "legitimationsplikt".

Resor mellan länderna är passfria, men i och med att vi som har norskt pass bara har passet som bevisar vilket nationalitet vi har.........
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2008, 21:38   #24
JoeW
ScanFlyer Rusty

OSL har AF-KLM et standardskjema der du kan signere hvis du ikke har pass, men annen gyldig legitimasjon - så sant du reiser innen schengen.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2008, 21:39   #25
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Det er forskjell på "legitimasjonsplikt" og "grensekontroll" - og så er det forskjell på hva som godtas ved en grensepassering/kontroll ref. pass vs nasjonalt ID-kort.

Old 18-08-2008, 21:44   #26
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Da Norge er med i Schengen kreves det meg bekjent ingen ID for nordmenn ved reiser innen Schengen området, akkurat som det er for oss innen norden.
Jeg tror vi skal skille mellom kravene for å sjekke inn og kravene for å oppholde seg i et land.

En inder, for eksempel, må ha gyldig visum for å oppholde seg på Gardermoen og på Flesland. Han må altså ha visum for å lovlig kunne fly OSL-BGO, men SAS og Norwegian sjekker bare om han har et hvilket som helst ID-kort med bilde og fødselsdato. Politiet derimot, kan nok interessere seg mer for visumet.

På tilsvarende måte, så kan en nordmann fritt oppholde seg i alle nordiske land uten å ha med seg "gyldig" legitimasjon, ettersom det ikke er plikt til å bære legitimasjon i noen av de nordiske landene. Det samme gjelder reiser mellom landene. Dette er sikret gjennom den nordiske passunionen.

I de fleste andre Schengen-landene, er det annerledes. Der er dum, til en hver tid, pliktig til å kunne legitimere deg meg gyldig legitimasjon, det vil altså si pass. Dette gjelder i like stor grad på gata i Berlin, som på Tegel. For å kunne oppholde deg lovlig på Tegel, må du altså ha med deg pass.

Så til flyene: Så vidt jeg vet (og noen som vet får gjerne korrigere meg), så er det ikke noen myndighetspålagte krav til legitimasjon ved flyreise, utover den ID-kontrollen som er innenriks i Norge (EF forordning 622/2003, så vidt jeg vet).

Har flyselskapene noe sted i Europa samme krav til å sjekke pass eller annen ID, som f.eks hoteller har i en del land?
Old 18-08-2008, 21:48   #27
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det er forskjell på "legitimasjonsplikt" og "grensekontroll" - og så er det forskjell på hva som godtas ved en grensepassering/kontroll ref. pass vs nasjonalt ID-kort.
Er det noen som kjenner Schengen-avtalen godt nok til å vite hva som er legitimasjonskravet ved grensepassering? Er dette nasjonal lovgivning (legtimasjonskontroll), eller er det Schengen-regler?
Old 18-08-2008, 22:12   #28
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Jeg har flydd OSL - Bru mange ganger med bare bankkort med bilde og underskrift. Aldri spørsmål om pass. Skjønner ikke sdette spørsmålet i schengenområdet. Skal du frs OSL til London - så må du gjennom ytterst på Gardermoen for å vise Pass,men innen europa - ser ikke noe problem med å bruke førekort eller bankkort med bilde og underskrift.

Noen andre med andre erfaringer ??

Jan

Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2008, 22:23   #29
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Pass er det eneste godkjente identitetsbeviset for nordmenn i utlandet, og bør medbringes selv om man ikke skal gjennom passkontroll ved grenseovergangene.
http://www.politi.no/portal/page?_pa...tedItemId=1929
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2008, 22:33   #30
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Reise innlands = ID ved sendt bagasje (myndighetskrav)
Reise utlands innen Schengen (inkl norden)= leg plikt, pass, bankkort eller førerkort (myndighetskrav)
Reise utenlands utenfor Schengen = passplikt (myndighetskrav på id kontroll)

Passkontrollen som selskapene gjør ved resier utenfor schengen er for dems egen sikkerhet da de er økonomisk ansvarlig for å sende noen hjem igjen hvis de har fått reise uten gyldig pass/visum.
Og ja passkontrollen på OSL og andre steder slipper folk igjennom uten gyldig visum, utgåtte pass osv

MEN
Land innefor Schengen kan på kort varsel kreve passplikt til landet dems, eks Spania ved kongebryllup. Flyselskaper kan også kreve kun pass som ID eks LH ved fotball VM.

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2008, 22:36   #31
JoeW
ScanFlyer Rusty

Shadow: Innen Schengen - utenfor Norden - så er jo kun pass gyldig, der holder ikke førerkort eller bankkort.

Merkelig at dette skulle bli sånn en diskusjon!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2008, 22:50   #32
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Shadow: Innen Schengen - utenfor Norden - så er jo kun pass gyldig, der holder ikke førerkort eller bankkort.

Merkelig at dette skulle bli sånn en diskusjon!
Ja som legitimasjon i landet du skal til ja, men ikke her i Norge, derfor kan du vise bankkort her.
Det skal også sies at en kollega av meg har stoppet reisende med falskt pass på en LHR avgang, de hadde kommet seg igjennom passkontrollen og sto ved gate'n.

Men denne diskusjonen har vært oppe en haug av ganger ja

Old 18-08-2008, 22:58   #33
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

JoeW
http://www.luftfartstilsynet.no/nyheter/article1102.ece ...

Quote:
Gyldig legitimasjon på utenlandsflygingene er pass eller vanlig godkjent legitimasjon, for eksempel bankkort og førerkort.
Og siden temaet var fra AMS så passer vel denne
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=122444

Last edited by Shadow; 18-08-2008 at 23:01.
Old 18-08-2008, 23:07   #34
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Shadow View Post
Reise innlands = ID ved sendt bagasje (myndighetskrav)
Reise utlands innen Schengen (inkl norden)= leg plikt, pass, bankkort eller førerkort (myndighetskrav)
Det er denne forskjellen jeg ikke klarer å finne i noe regelverk. Hva er det jeg overser?

Her er regelen om ID-kontroll ved innsjekket bagasje:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0-0715.html#37
Old 18-08-2008, 23:33   #35
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det er denne forskjellen jeg ikke klarer å finne i noe regelverk. Hva er det jeg overser?

Her er regelen om ID-kontroll ved innsjekket bagasje:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0-0715.html#37
Og her er regelen ved ID kontroll utlands
http://www.luftfartstilsynet.no/nyheter/article1102.ece

Old 18-08-2008, 23:50   #36
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

joda, men dette er jo UT av Norge da, jeg snakker om INN til Norge....Nå har jeg ikke fått noen melding om at vedkommende IKKE kom seg hjem i kveld, så vi får se i morgen
Old 18-08-2008, 23:58   #37
arnehk
Newcomer

arnehk's Avatar

Jeg reiste tur/retur Las Palmas via Madrid med SAS tidligere i år, og hadde moro av å se hvor lenge jeg kunne vente med å vise passet. Førerkort gikk helt fint på alle fire flighter. Bare leiebilselskapet insisterte på å få se passet.

Men da jeg nylig skulle hjem fra Paris med Norwegian, ble jeg nektet innsjekk før passet lå på bordet. Damen i skranken ringte til og med sjefen og fikk bekreftet sin strenge praksis. Men i gaten var førerkortet godt nok.

Hilsen en som gjerne vil være Europeer ;-)

Posting Rules