Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-08-2008, 10:27   #1
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: NHH-professor: SAS har for høye kostnader

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det jeg lurer på er på hvilke ruter som SAS konkurerer med BA/LH på hvor SAS har dårligere frekvens?
Skandinavia-New York er vel et eksempel.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2008, 10:31   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,970
Default Re: NHH-professor: SAS har for høye kostnader

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Skandinavia-New York er vel et eksempel.
Jo, men er kommer det med non-stop flygninger inn hvor SAS igjen har en fordel. (og CO for den saks skyld).

Men her kommer jo også litt av markedets realiteter inn. Det er ikke markedet for like mange direkte flygninger fra Skandinavia til New York som det er fra endel andre land og byer
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 14-08-2008, 10:53   #3
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: NHH-professor: SAS har for høye kostnader

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jo, men er kommer det med non-stop flygninger inn hvor SAS igjen har en fordel. (og CO for den saks skyld).
SAS flyt non-stop til New York fra to flyplasser, cirka en gang om dagen fra hver.

I tillegg flyr de one-stop en gang om dagen fra tilnærmet alle flyplasser i Sverige og fra de fleste flyplassene i Sør-Norge og Danmark. OSL dekker de to ganger daglig med one-stop.

Til sammenligning flyr LH en håndfull ganger med one-stop fra OSL, CPH og ARN, noen færre avganger som er praktiske å bruke fra de andre større flyplassene i Norge, Danmark og Sverige.

Lufthansa har altså et tilbud fra Skandinavia til New York som er adskillig bedre enn SAS sitt på noen områder (antall avganger fra de største flyplassene), mens SAS er bedre på andre områder (antall flyplasser som nås med one stop, to direkteavganger). Det er, etter min mening, høyst relevant å anse LH, KL og BA som direkte konkurrenter til SAS på interkontinentale reiser fra Skandinavia.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2008, 10:44   #4
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,368
Default Re: NHH-professor: SAS har for høye kostnader

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Skandinavia-New York er vel et eksempel.
Ja, men det er eventuelt den eneste. Og hun snakker om avganger hver time og da virker det på meg som hun snakker om europeiske flygninger. Og da blir spørsmålet; hvilke ruter tenker hun på?? Etter min mening er svaret klart; slike ruter finnes ikke. Akkurat hyppighet er SAS' store fordel både innenlands og innen Europa.

Og det er da ikke mange destinasjoner BA/LH flyr til hver time? Og uansett er jo dette helt uinteressant ettersom mellomlanding i LHR/FRA/MUC vil spise opp hele tidsbesparelsen.

Jeg tviler ikke på at hun (professoren) kan flymarkedet og er flink, men jeg mistenker at hun ikke kan slike ting som avgangshyppighet i praksis, utover hva hun tror med bakgrunn i sitt teoretiske univers. Jeg kjenner noen professorer og det er utrolig hva de ikke vet om praktiske ting selv innen eget spesialfelt.
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2008, 10:49   #5
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: NHH-professor: SAS har for høye kostnader

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Jeg tviler ikke på at hun (professoren) kan flymarkedet og er flink, men jeg mistenker at hun ikke kan slike ting som avgangshyppighet i praksis, utover hva hun tror med bakgrunn i sitt teoretiske univers. Jeg kjenner noen professorer og det er utrolig hva de ikke vet om praktiske ting selv innen eget spesialfelt.
Du har fanget poenget. Hun uttaler seg på generelt grunnlag, uten å ha detaljert innsikt i dagens luftfartsbransje. Det er forøvrig ikke første gangen dama fremstår som ekspert.

Jeg kan mer enn henne, og mange andre her på Forum for den sakens skyld.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2008, 13:20   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: NHH-professor: SAS har for høye kostnader

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Jeg tviler ikke på at hun (professoren) kan flymarkedet og er flink, men jeg mistenker at hun ikke kan slike ting som avgangshyppighet i praksis, utover hva hun tror med bakgrunn i sitt teoretiske univers. Jeg kjenner noen professorer og det er utrolig hva de ikke vet om praktiske ting selv innen eget spesialfelt.
Jeg kjenner også en del professorer, og det er nok riktig at mange ikke har detaljkunnskaper. Det er også en hel del som kan noe mer detaljer også. Noe av poenget med akademisk analyse er jo å løfte blikket noe (riktignok uten å miste realitetene av syne). Strandenes har forøvrig fulgt luftfartsbransjen i mange år.

JetBlue: Har SAS NO enhetskostnader som ligger ned mot DYs og Ryanairs enhetskostnader?
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DY LN-ENU/EI-FHJ/LN-NHH - status LN-MOW Flyindivider 21 31-08-2021 09:52
Tull om fly fra professor litt-amatør Småprat 11 26-08-2015 09:36
United har løst problemet med kostnader Isbamse Flyforum 3 08-12-2009 16:10
SAS må kutte kostnader sukram Flyforum 6 11-04-2008 12:53
Høye lønninger presser SAS TG923 Flyforum 5 11-12-2006 20:20


All times are GMT +2. The time now is 18:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.