Flyprat

Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-08-2008, 12:41   #1
Kumulus
Newcomer

Default Spørsmål om flyskoler. Har noen gått der?

Heisann!

Er en ung mann med kun èn flytime på baken. Den ga mildt sagt mersmak, og jeg er blitt sikker på at jeg vil leve ut drømmen og gå veien mot å bli yrkespilot.

Har selvfølgelig vært innom alt av informasjon og slikt. Har sett argumenter for og i mot de forskjellige skolene. Spådommene om jobbmarkedet om tre, fire år osv. Jeg er villig til å ofre og satse alt, men sitter med en del tanker angående hvilken vei jeg skal gå.

Oppdaget dessverre så alt for sent det nyoppstartede programmet til UiTø. Det kom som et slag i trynet og en stor sjanse gikk i fra meg der, for i år vel å merke. Jeg har allerede jobbet og spart i 3 år, så det skulle ikke være noe problem å ta opp et lån for å finansiere drømmen privat.

Men jeg har en del spørsmål jeg skulle ønske jeg fikk svar på. Det første jeg lurer på er om det finnes noe tilsvarende UiTø i Sverige eller Danmark? Altså at man kan ta en bachelor/mastergrad innen luftfartsfag?

Har lest mye om NEAR og PEA, da disse er veldig godt representert både på nettforum og på luftfartsskolens hjemmesider. Jeg er interesert i NEAR, men hører mye negativt om skolen, selv om det aldri er noe konkret? Har noen noe mer 'inside-info' enn at det er 'dumt' at man får bot hvis man ikke bruker uniform eller snakker engelsk?
I mine øyne høres dette bare flott ut, da jeg er tilhenger av uniformdisiplin, og at det ville hjelpe meg å utvikle engelskkunnskapene mine ytterligere.

Er det noen her inne som har tatt utdannelsen sin andre steder i USA? Tenker da på skoler med internat/bopel o.l. Hadde vært flott å høre om deres erfaringer, hvordan dere gikk fram for å få plass der osv., evt. link til skolen dere gikk på.

Til slutt lurer jeg på om det er noen her som vet om skoler i England? Da tilsvarende PEA/NEAR opplegg - internat inkl. osv.

Takker for all respons!
Kumulus is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2008, 03:16   #2
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Default Re: Spørsmål om flyskoler. Har noen gått der?

TFHS i Sverige r gratis flyutdanning.

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 03-08-2008 at 03:24. Reason: fj ernet noe
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 19:48   #3
dypen
ScanFlyer Blue

dypen's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kumulus View Post
Oppdaget dessverre så alt for sent det nyoppstartede programmet til UiTø. Det kom som et slag i trynet og en stor sjanse gikk i fra meg der, for i år vel å merke.
Hei, jeg søkte på UiTø og det jeg fant var helt tilbake til begynnelsen på 90 tallet. Har du noe ny informasjon fra det som du viser til som intereserte kan titte på ?

Siden svarene uteblir kan du ta en titt på denne siden: http://www.flygfyren.nu

Ta ett søk på forumet med "flygutbildning" eller still noen spørsmål der.

Lykke til!
Old 09-08-2008, 07:05   #4
N2630B
ScanFlyer Blue

N2630B's Avatar

Hei. Proevde aa finne info om UiT pilot utdanningen, men kan fremdeles ikke finne noe...?
Uansett, noe som skal sies om skolene her i USA her, er at det er veldig sterke rykter om at staten har sluttet aa utgi J-1 visum, noe som mest sannsynlig gjoer at studentene maa gaa paa 1-aarig m-1 visum.. men har ikke hoert noe 100 prosent enda..

Uansett, saa kan jeg heller ikke se hvordan Lund Universitet gir "gratis" pilot utdanning?

Har heller ikke hoert om flere skoler i europa som gir bachelor i noe tilsvarende det UiT gjoer.. Er en haug her i USA, saa finnes sikkert noen der..
Men mtp. studielaan, saa fikk jeg til svar at laanekassen "saa paa" en skole i sverige da jeg ringte dem for et par aar siden.

Uansett, lykke til!
N2630B is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2008, 18:45   #5
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by N2630B View Post
Hei. Proevde aa finne info om UiT pilot utdanningen, men kan fremdeles ikke finne noe...?
http://uit.no/matnat/luftfartsfag
http://uit.no/matnat/luftfartsfag/2
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2008, 04:45   #6
N2630B
ScanFlyer Blue

N2630B's Avatar

Takker... skjoenner ikke hvordan jeg ikke fant det :P
N2630B is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules