Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-08-2008, 03:18   #1
audunn
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2007
Location: Trondheim
Posts: 227
OSL DY Transfer, Hjelp!

Skal møte min far førstkommende fredag på OSL, hvor vi sammen tar DY til STN. Han kommer med fly ifra Trondheim, det også DY. Billetten jeg har bestilt til han, er helt klart en transferbillett, da begge billettene er gjort på en bestilling. (Ruten kom opp som et alternativ på DYs sider)
Når jeg nå sitter online for å se over reiseruten, ser jeg at det står "Det er viktig å merke seg at Norwegian krever minimum 90 minutter overgang for bytte av fly på transittflyplass." Det er 70 min mellom hans fly, så om det skulle bli forsinkelser, er det virkelig sånn, at det ikke er DYs ansvar, når de selv har "foreslått" denne ruten??!
__________________
audunn is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 04:11   #2
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: DY Transfer, Hjelp!

Dersom DY har solgt billetten er jeg overbevist om at han blir tatt vare paa dersom dette gaar galt. Det kan dog vaere en mager troest med deg paa vei til London og pappa igjen paa OSL.

70 minutt skal normalt sett holde i massevis paa OSL. Naar du stepper av flyet paa innenlandspiren er det jo ingen sikkerhetskontroll man skal igjennom saann at det tar maks 10-15 minutter i raskt spasertempo ut til Non Schengen gatene.

Dersom man er bekymret, kan man jo forsoeke aa ringe DY og dele bekymringen med dem og hoere hva de har aa si. Kanskje de booker om til en tidligere avgang (om mulig) naar de har solgt en, ifoelge DY selv, risikabel booking
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 04:45   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,714
Default Re: DY Transfer, Hjelp!

Må si jeg stusser litt over pkt. 10 i reiseinformasjonen fra Norwegian, http://www.norwegian.no/sw185.asp

Quote:
Norwegian er et rent ”punkt-til-punkt”-flyselskap, og tar generelt ikke ansvar for videre forbindelser, heller ikke mellom selskapets egne flygninger, med mindre vi er erstatningsansvarlige for forsinkelse (se art. 10 i Generelle vilkår for befordring).
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 06:11   #4
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: DY Transfer, Hjelp!

Litt vel selektiv lesing og/eller cut'n'paste, for her er enda et utdrag fra samme punkt:
Quote:
Dersom kunden har hatt minst 90 minutter mellom ankommende og avgående fly, og på grunn av forhold som skyldes Norwegian, ikke rekker videre forbindelsen, kan kunden kontakte vårt kundesenter og vil vi skaffe kunden plass på et senere fly med ledig plass. Dette under forutsetning av at det er ledig plass på aktuell flygning.
Jeg antar at man her mener om kunden har kjøpt to reiser. f.eks. TRD-OSL, for så å kjøpe OSL-STN.
Helt sikkert noen som sitter i en eller annen DY-skranke som kan forklare litt bedre hva som er praksisen.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 11:13   #5
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: DY Transfer, Hjelp!

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Litt vel selektiv lesing og/eller cut'n'paste, for her er enda et utdrag fra samme punkt:

Jeg antar at man her mener om kunden har kjøpt to reiser. f.eks. TRD-OSL, for så å kjøpe OSL-STN.
Helt sikkert noen som sitter i en eller annen DY-skranke som kan forklare litt bedre hva som er praksisen.
Når billetten er kjøpt på norwegian.no og ruten ut fra OSL kommer opp på samme bestilling, så må dette bety at dette har DY godkjent og at denne billetten må gjelde som en through-billett,med det ansvar som følger med det.(ombokning etc)
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 11:39   #6
queso
ScanFlyer Blue
 
queso's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 298
Default Re: DY Transfer, Hjelp!

Hva står det øverst til venstre på reisedokumentet? "Connecting flight - in transit" eller noe? Da tar DY ansvaret.

Det er ikke lenge siden 90min regelen ble innført, er det lenge siden reisen ble booket?

Desverre er det slik at informasjonen på hjemmesidene ikke er oppdatert, det er også flere tilfeller hvor det opplyses om èn ting, mens det står noe helt motstridende et annet sted.
queso is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 11:51   #7
Egil
ScanFlyer Gold
 
Egil's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
Default Re: DY Transfer, Hjelp!

Quote:
Originally Posted by queso View Post
Desverre er det slik at informasjonen på hjemmesidene ikke er oppdatert, det er også flere tilfeller hvor det opplyses om èn ting, mens det står noe helt motstridende et annet sted.
Dette er dog ikke et problem som kun DY strir med, men skjer rett som det er hos SAS (og kanskje av og til under tvil hos WF ) også.
Da er det bra med observante kunder (og ansatte) som kan melde inn slikt.
Vef f.eks ikke hvor mange ganger jeg har korrigert bort "SAS Braathens" på nettsider nå...

E!
__________________
:: Egil
:: wias HQ
Egil is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 13:49   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,714
Default Re: DY Transfer, Hjelp!

Sorry for selektiv cut'n'paste tidligere, men det endrer ingen ting. Poenget mitt var at de skriver at de er punkt-til-punkt og ikke tar ansvar for videre forbindelse med mindre de har skylden for forsinkelsen (skulle bare mangle). Hvis det eks. er vær eller ATC-restriksjoner så skriver de at de ikke tar ansvar for videre forbindelse. Ifbm. 90 min regelen sier de ingen ting om det gjelder gjennomgående billetter eller ikke.

Cedlind, du skriver, "jeg antar...", men det er ikke holdbart ifbm. slike juridiske tekster. Man skal ikke måtte anta noe som helst, det må stå svart på hvitt hva som gjelder.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2008, 17:31   #9
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: DY Transfer, Hjelp!

må man ikke betale et gebyr for å få gjennomgående billett med DY?
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2008, 03:09   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,714
Default Re: DY Transfer, Hjelp!

Jo gebyr må man ut med som "forsikring" for connection som de sa selv en gang. Må betale gebyr for sete og bags pr. leg dersom man ønsker slike tjenester også.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2008, 03:28   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: DY Transfer, Hjelp!

Tror DY boer oppdatere sine vilkaar litt bedre.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2008, 19:21   #12
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,782
Default Re: DY Transfer, Hjelp!

Quote:
Originally Posted by audunn View Post
Skal møte min far førstkommende fredag på OSL, hvor vi sammen tar DY til STN. Han kommer med fly ifra Trondheim, det også DY. Billetten jeg har bestilt til han, er helt klart en transferbillett, da begge billettene er gjort på en bestilling. (Ruten kom opp som et alternativ på DYs sider)
Når jeg nå sitter online for å se over reiseruten, ser jeg at det står "Det er viktig å merke seg at Norwegian krever minimum 90 minutter overgang for bytte av fly på transittflyplass." Det er 70 min mellom hans fly, så om det skulle bli forsinkelser, er det virkelig sånn, at det ikke er DYs ansvar, når de selv har "foreslått" denne ruten??!
Hvor fant du det? Tittet litt på Dy's regler, men så ikke noe om det, det som
jeg derimot stusset over, er hvorfor, for det som du skriver er sikkert rett, kan
det da ha seg at selger reiser på egne sider med ned i :50 mins transfer tid på Osl?
krølle is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2008, 19:23   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,714
Default Re: DY Transfer, Hjelp!

krølle - se pkt 10.1: http://www.norwegian.no/sw185.asp
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2008, 19:58   #14
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: DY Transfer, Hjelp!

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Sorry for selektiv cut'n'paste tidligere, men det endrer ingen ting. Poenget mitt var at de skriver at de er punkt-til-punkt og ikke tar ansvar for videre forbindelse med mindre de har skylden for forsinkelsen (skulle bare mangle). Hvis det eks. er vær eller ATC-restriksjoner så skriver de at de ikke tar ansvar for videre forbindelse. Ifbm. 90 min regelen sier de ingen ting om det gjelder gjennomgående billetter eller ikke.

Cedlind, du skriver, "jeg antar...", men det er ikke holdbart ifbm. slike juridiske tekster. Man skal ikke måtte anta noe som helst, det må stå svart på hvitt hva som gjelder.
Nå kjenner ikke jeg definisjonene, men jeg vil anta siden Norwegian (og andre selskap for den slags skyld) selger billetter til destinasjoner fra TRD som krever transfer, så er selkapet ansvarlig for at du kommer deg frem til din slutt destinasjon.

Selv hadde jeg en episode i vinter til Kenya hvor KLM dreit skikkelig i skuffen. Personalet i AMS fortalte meg at så lenge man kjøper en gjennomgående billett så er flyselskapene i følge luftfarts regler ansvarlig for å dekke kostnadene for å få deg frem til din slutt destinasjon ved eventuelle forsinkelser eller innstillinger. Nå skal det jo sies at KLM har gode frekvenser gjennom SKY TEAM, men prinsippet burde vel være det samme for alle som tilbyr gjennomgående billetter?

Jeg tviler på at Norwegian påberoper seg regler og rettigheter for forsinkelse når de selv tilbyr gjennomgående billetter fra en destinasjon til en annen.
Da må de jo også stå for den risiko dette kan innebære.
Mulig det også er derfor de ikke tilbyr slike billetter på tvers av hele sitt rutenett, men dit de med sikkerhet kan sende pax dersom det skulle oppstå problemer.

Last edited by MartinL; 07-08-2008 at 20:01.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2008, 08:31   #15
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,782
Default Re: DY Transfer, Hjelp!

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
krølle - se pkt 10.1: http://www.norwegian.no/sw185.asp

Fant det, takk. Og synes de driver med villledning av kundene. Hva skal en kunde tro, at det som ligger inne, altså f.eks 50min er nok. Eller skal jeg stole
på punkt 10.1? Vikrer litt, ja du får være med, nei forresten kanskje ikke
krølle is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2008, 09:45   #16
audunn
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2007
Location: Trondheim
Posts: 227
Default Re: DY Transfer, Hjelp!

Blir spennende å se hvordan det går idag, og en får håpe på ingen forsinkelser fra TRD! Må innrømme jeg er litt spent!
Sitter på Grand hotell, (som btw var kraftig skuffende!) og skal snart ut i oslos gater en liten tur, før det bærer til OSL.
__________________
audunn is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2008, 10:11   #17
Lystige Laura
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 57
Default Re: DY Transfer, Hjelp!

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Litt vel selektiv lesing og/eller cut'n'paste, for her er enda et utdrag fra samme punkt:

Jeg antar at man her mener om kunden har kjøpt to reiser. f.eks. TRD-OSL, for så å kjøpe OSL-STN.
Helt sikkert noen som sitter i en eller annen DY-skranke som kan forklare litt bedre hva som er praksisen.
Synes ikke det er så vanskelig. Norwegian sier de er et punkt til punkt selskap, men for å gjøre det lettere å få til en "gjennomgående" reise har de gitt deg muligheten for å kjøpe det.

Det de da sier er at hvis det er mindre enn 90 minutter mellom ankomst og avgang, så er det ditt problem. Mer enn 90 minutter så ordner de opp.
Lystige Laura is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2008, 10:34   #18
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,782
Default Re: DY Transfer, Hjelp!

Quote:
Originally Posted by Lystige Laura View Post
Synes ikke det er så vanskelig. Norwegian sier de er et punkt til punkt selskap, men for å gjøre det lettere å få til en "gjennomgående" reise har de gitt deg muligheten for å kjøpe det.

Det de da sier er at hvis det er mindre enn 90 minutter mellom ankomst og avgang, så er det ditt problem. Mer enn 90 minutter så ordner de opp.

Synes som kunde at det ikke er SÅ lett, pkt.10.1 sier en ting, bokking motoren deres sier jo noe annet, i tillegg tar de ekstra betalt for gjennomgående billett. så strengt tatt blir billetten dyrere da
krølle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer Mekum Flyforum 692 17-12-2024 17:23
Transfer i Miami cforoe Reiseforum 22 06-07-2016 20:32
Transfer Torp CRJ900 Reiseforum 3 25-01-2014 19:18
Transfer T5 LHR Chriscross Reiseforum 1 06-11-2010 12:37
Transfer i Barcelona? anders320 Flyforum 10 15-06-2008 18:02


All times are GMT +2. The time now is 21:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.