![]() |
|
![]() |
#3 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Takk for informasjonen! Er det boka om selskapet som er kilden?
-Nei jeg visste faktisk ikke dette med nødflyplass. Jeg har kun funnet historikk fra og med Luftforsvarets brev til Hamar Kommune i forkant av da "eventyret startet". Luftforsvaret kontaktet Hamar kommune den 7. Oktober 1948. Det var Luftkommando Østlandet (LKØ) som sendte et brev for å spørre om kommunen hadde planer om å bygge en flyplass i nærheten av byen. I etterkrigstiden, under Forsvarets oppbygging, var flere flyplasser en viktig del av Norges beredskap. Og for byen var en flyplass viktig for å henge med i utviklingen av transportnæringen på den tiden. Byen ønsket å fortsette å være kommunikajonsknutepunktet den hadde vært (jernbane/vei-knutepunkt østerdalen fra Elverum, nordfra og sørfra langs E6). Hamar hadde en sjøflyplass på den tiden og den levde en periode også etter at flyplassen ble åpnet både for første gang og andre gang. (1950/1953).
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DH114 Heron Braathens SAFE | Fredriksen | Flyhistorisk forum | 8 | 30-06-2012 20:14 |
Hjelp: Hamarfly AS (Beeck B90) Hamar-Bergen | seilfly | Flyhistorisk forum | 4 | 28-10-2011 16:32 |
Hjelp, trenger farger til Braathens SAFE VW Bil | rhusberg | Flyhistorisk forum | 1 | 23-09-2010 22:08 |
Hjelp: Helidrift på Hamar | seilfly | Flyhistorisk forum | 1 | 16-09-2008 22:22 |
Hjelp: Fjellfly på Hamar (Skien-Torp-Fornebu-Hamar) | seilfly | Flyhistorisk forum | 0 | 02-08-2008 11:06 |