![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
|
![]()
Fra www.fd.no :
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
– Det er riktig at vi fikk en fugl i motoren under take off. I følge piloten var motorinstrumentene normale, men det luktet grillet kylling, sier driftsdirektør Asgeir Nyseth i Norwegian.
Jaevla serioes uttalelse..... Og han foelger opp med ikke aa sjekke skikkelig foer han gaar til pressen: Nyseth sa til Finnmark Dagblad tirsdag at fuglen hadde kommet inn i motoren under innflyging til Gardermoen. – Jeg hadde nettopp kommet tilbake fra ferie og misforsto informasjonen fra OPS, sier han. Hvor finner DY folka sine?? Saa til saken: Hva er rutine? Aa lande etter bird stirke eller fortsette over 2 timer til destinasjonen? Naar to fan blades maa byttes, tilsier ikke det at motoren burde vaert inspisert etter en sikkerhetslanding? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
At flyet valgte å ikke stoppe kan like godt skyldes at V1 var passert (hastighet for når takeoff ikke kan stanses). Husk at informasjonen har vært igjennom mange ledd før vi leser om den på en nettavis; og attpå til igjennom de verste filtrene av alle; journalistene. (Uten å skjære alle journalister over én kam - noen av de har faktisk også fortjent pullitzer'n sin). Uttalelsen som grillet kylling anser jeg ikke som useriøs, det kan godt være at den er dønn ærlig. -Og at folk misforstår beskjeder kan skje over alt og ikke bare i et flyselskap, her Norwegian.
Det er ikke så ofte at jeg har hørt om at man velger å fortsette - man har jo snudd av mindre enn som så. Men så lenge motorinstrumenteringen har vist normale verdier så er det vel heller ikke feil å fortsette? -Jeg bare spør... Det er tross alt ingen indikator i cockpit som sier "Det var en fugl" og heller ikke "2 fanblader må skiftes". Og på hvilket tidspunkt vet man at det var en birdstrike og ikke noe annet?
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 23-07-2008 at 19:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 95
|
![]()
Hvis du ikke har no indiksajon på at noe er feil så hvorfor skal man retunere? På 737 så har man ett instrument som måler vibrasjon fra motoren, hvis den er innenfor limit så kan man fortsette. Jeg svil selvfølgelig ikke svare for statusen på dette flyet, men jeg har hadt en inginør fra paris som produserer CFM motoren på klappsete, han fortalte at motoren tåler ganske mye juling. Det blir testa med frosset høne som dem skyter mot bladene, dog noen blir bøyd så virker motoren like godt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Det besvarer egentlig det eneste spørsmålet jeg egentlig lurte på... takker!
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
|
![]()
hmm luktet svidd kylling... hmm .... betyr det at fuglen har blitt sugd gjennom forbrenneren.. eller kalles det kompressor-delen?
ting som går gjennom det første viftebladet og rett ut igjen blir ikke svidd av det ... mener eg.. kun bare det som kommer inn i det kompressor/forbrenneren av motoren.. sko likt å vist ka fugl det va ? enten en spurv eller en måke?
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737 29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500 29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320 01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300 01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700 07.9.12 SVG-OSL DY B738 09.9.12 OSL-SVG DY B733(?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
I Alta? Da var det en titting.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,795
|
![]()
Lukte litt: uff dette koste penger. Ingen indikasjon?, ok vi tar kjerra mot Oslo og ser om det holder, jeg hadde følt meg tryggere om de hadde retunert, sjekket og flydd videre hvis alt var ok. Better safe then sorry
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
De tar ikke flyet til Oslo for "å se om det holder". Enten er det go eller så er det no-go. Denne gang var det normale indikasjoner.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]()
Hvorfor det da? Jeg var på gamle tomter i Alta på flytitting for noen dager siden. Det finnes mange fuglearter der oppe, og det står i avisoppslaget (ja jeg vet at det trenger ikke å stemme!) at det var en måke (måse).
![]()
__________________
Mad dog... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
__________________
Business Analyst Last edited by BU662; 24-07-2008 at 20:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,587
|
![]()
Dette var ein tøvete kommentar. Pengar betyr ikkje _ein skit_ i slike tilfelle. Enten er det go eller no go, som det vert skreve i posten over. Hadde det vore det minste snev av tvil, hadde dei returnert til Alta. Ferdig snakka!!
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,481
|
![]()
Jeg velger også å tro at pilotene i et slik tilfelle er langt bedre til å bedømme situasjonen og så handle deretter, enn hva diverse sofa-CEOs og sofa-piloter i ettertiden på et forum klarer. Inntil det motsatte er bevist så velger jeg å tro at DY sine piloter er såpass dyktige og godt opplært at de gjorde det riktige i den situasjonen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Det er flere tilfeller der flyselskap har valgt å gå til planlagt destinasjon selv om det har vært motorproblemer. British Airways hadde en slik sak mellom USA og London med en 747-400 som gikk på 3 motorer.
Jeg vil tro at besetningene uansett følger FCOM, slik at sikkerheten ivaretas. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,795
|
![]() Quote:
Vel, tøvete, muligens, men har personlig hørt følgende fra en Norsk Kaptein til mekanikeren: Jeg gir faen og går med det som det er, riktig nok gjaldt det bremser, men vi var ca 20 stk som ville av det flyet, og ja det var norsk innenriks. Sikkert ikke det helt store problemet, problemet mitt var holdningen til Kapteinen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mad dog... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Birdstrike i TOS | LN-VLE | Småprat | 0 | 01-05-2012 08:37 |
LH birdstrike i Buenos Aires | SQ 777 | Flyforum | 5 | 24-02-2011 15:30 |
Birdstrike sa du? | S. Holberg | Flyforum | 19 | 21-01-2010 10:59 |
Red Bull birdstrike | Wig-wag | Flyforum | 8 | 11-05-2009 19:48 |
Birdstrike?? | Concorde | Flyforum | 12 | 05-02-2005 13:49 |