Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-07-2008, 18:25   #1
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Norwegian Birdstrike i Alta

Fra www.fd.no :

Quote:
Det smalt skikkelig da Norwegian-maskinen fikk en fugl i motoren på rullebanen i Alta. Flygerne avbrøt likevel ikke avgangen

– Akkurat da lurte jeg på om de klarer å stoppe eller om de velger å gå opp, forteller Svein Ivar Johannesen fra Breivikbotn.

Ville likevel fortsette
Han var på vei sørover med 17.20-flyet mandag etter ferie i hjembygda, da det skjedde. Flyet akselererte på rullebanen, men etter noen hundre meter hørte passasjerene et kraftig smell. Det viste seg at en fugl hadde havnet inne i motoren.

– Det luktet svidd mens vi fremdeles var på rullebanen, og det var mye bråk fra venstre motor. Etter en stund gikk flyverten fram og så ut på venstre motor, forteller Johansen.

Etter en stund fikk passasjerene beskjed om at flyet hadde fått en fugl i den ene motoren, at den var testet og at de likevel ville gå til Gardermoen, alternativt Tromsø eller Bodø.

Hendelsen blir bekreftet av en annen passasjer som hevder smellet kunne høres inn i flyterminalen i Alta.

Sjekket
– Det er riktig at vi fikk en fugl i motoren under take off. I følge piloten var motorinstrumentene normale, men det luktet grillet kylling, sier driftsdirektør Asgeir Nyseth i Norwegian

– Men er det normalt å ikke avbryte avgangen når slikt skjer?
– Når alle instrumentene indikerer at det ikke var noen fare, så er det normalt å fly. Flygerne gjorde en sjekk i 5.000 fots høyde, og alt var ok, sier

Nyseth sa til Finnmark Dagblad tirsdag at fuglen hadde kommet inn i motoren under innflyging til Gardermoen.

– Jeg hadde nettopp kommet tilbake fra ferie og misforsto informasjonen fra OPS, sier han.

– Shaky
– Hvordan reagerte passasjerene?
– Du blir jo litt shaky. Men jeg vet jo at flyet klarer seg med en motor, i hvert fall ved nedstigning, sier Svein Iver Johannesen.

Flyet måtte repareres da det kom til Gardermoen. To blader fra vifta fremst i motoren måtte skiftes ut.
Kilde http://www.finnmarkdagblad.no/nyhete...cle3680975.ece
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2008, 18:30   #2
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Birdstrike i Alta

– Det er riktig at vi fikk en fugl i motoren under take off. I følge piloten var motorinstrumentene normale, men det luktet grillet kylling, sier driftsdirektør Asgeir Nyseth i Norwegian.

Jaevla serioes uttalelse.....

Og han foelger opp med ikke aa sjekke skikkelig foer han gaar til pressen:

Nyseth sa til Finnmark Dagblad tirsdag at fuglen hadde kommet inn i motoren under innflyging til Gardermoen.

– Jeg hadde nettopp kommet tilbake fra ferie og misforsto informasjonen fra OPS, sier han.


Hvor finner DY folka sine??


Saa til saken: Hva er rutine? Aa lande etter bird stirke eller fortsette over 2 timer til destinasjonen? Naar to fan blades maa byttes, tilsier ikke det at motoren burde vaert inspisert etter en sikkerhetslanding?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2008, 18:55   #3
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Birdstrike i Alta

At flyet valgte å ikke stoppe kan like godt skyldes at V1 var passert (hastighet for når takeoff ikke kan stanses). Husk at informasjonen har vært igjennom mange ledd før vi leser om den på en nettavis; og attpå til igjennom de verste filtrene av alle; journalistene. (Uten å skjære alle journalister over én kam - noen av de har faktisk også fortjent pullitzer'n sin). Uttalelsen som grillet kylling anser jeg ikke som useriøs, det kan godt være at den er dønn ærlig. -Og at folk misforstår beskjeder kan skje over alt og ikke bare i et flyselskap, her Norwegian.

Det er ikke så ofte at jeg har hørt om at man velger å fortsette - man har jo snudd av mindre enn som så. Men så lenge motorinstrumenteringen har vist normale verdier så er det vel heller ikke feil å fortsette? -Jeg bare spør... Det er tross alt ingen indikator i cockpit som sier "Det var en fugl" og heller ikke "2 fanblader må skiftes". Og på hvilket tidspunkt vet man at det var en birdstrike og ikke noe annet?
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 23-07-2008 at 19:00.
seilfly is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2008, 19:02   #4
wildbird
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 95
Default Re: Birdstrike i Alta

Hvis du ikke har no indiksajon på at noe er feil så hvorfor skal man retunere? På 737 så har man ett instrument som måler vibrasjon fra motoren, hvis den er innenfor limit så kan man fortsette. Jeg svil selvfølgelig ikke svare for statusen på dette flyet, men jeg har hadt en inginør fra paris som produserer CFM motoren på klappsete, han fortalte at motoren tåler ganske mye juling. Det blir testa med frosset høne som dem skyter mot bladene, dog noen blir bøyd så virker motoren like godt.
wildbird is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2008, 19:03   #5
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Birdstrike i Alta

Det besvarer egentlig det eneste spørsmålet jeg egentlig lurte på... takker!
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2008, 19:10   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Birdstrike i Alta

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Det besvarer egentlig det eneste spørsmålet jeg egentlig lurte på... takker!
Samme her
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2008, 20:55   #7
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: Birdstrike i Alta

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Samme her
og husk at en jetmotor er en veldig enkel konstruksjon med få bevegelige deler( utenom fan-bladene da) og er dermed meget driftsikker.
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2008, 23:47   #8
B767
ScanFlyer Gold
 
B767's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
Default Re: Birdstrike i Alta

hmm luktet svidd kylling... hmm .... betyr det at fuglen har blitt sugd gjennom forbrenneren.. eller kalles det kompressor-delen?

ting som går gjennom det første viftebladet og rett ut igjen blir ikke svidd av det ... mener eg.. kun bare det som kommer inn i det kompressor/forbrenneren av motoren..



sko likt å vist ka fugl det va ? enten en spurv eller en måke?
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737
29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500
29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320
01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300
01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700
07.9.12 SVG-OSL DY B738
09.9.12 OSL-SVG DY B733(?)
B767 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2008, 08:21   #9
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Birdstrike i Alta

I Alta? Da var det en titting.
atck is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2008, 10:50   #10
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,795
Default Re: Birdstrike i Alta

Lukte litt: uff dette koste penger. Ingen indikasjon?, ok vi tar kjerra mot Oslo og ser om det holder, jeg hadde følt meg tryggere om de hadde retunert, sjekket og flydd videre hvis alt var ok. Better safe then sorry
krølle is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2008, 11:13   #11
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Birdstrike i Alta

De tar ikke flyet til Oslo for "å se om det holder". Enten er det go eller så er det no-go. Denne gang var det normale indikasjoner.
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2008, 19:30   #12
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Birdstrike i Alta

Quote:
Originally Posted by atck View Post
I Alta? Da var det en titting.
Hvorfor det da? Jeg var på gamle tomter i Alta på flytitting for noen dager siden. Det finnes mange fuglearter der oppe, og det står i avisoppslaget (ja jeg vet at det trenger ikke å stemme!) at det var en måke (måse).
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2008, 19:57   #13
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Birdstrike i Alta

Kanskje det er verd a lese litt i Flight Crew Operating Manual (FCOM)

B737NG FCOM
__________________
Business Analyst

Last edited by BU662; 24-07-2008 at 20:14.
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2008, 20:11   #14
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Birdstrike i Alta

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Kanskje det er verd a lese litt i Flight Crew Operating Manual (FCOM)

B737NG FCOM
gjør det du, så kan du si hva som står der
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2008, 21:41   #15
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Re: Birdstrike i Alta

Quote:
Originally Posted by LN-MEH View Post
Hvorfor det da? Jeg var på gamle tomter i Alta på flytitting for noen dager siden. Det finnes mange fuglearter der oppe, og det står i avisoppslaget (ja jeg vet at det trenger ikke å stemme!) at det var en måke (måse).
Det var bare en litt artig referanse til at alt av småfugl oppi Finnmark er "titting". Så okay, det var enten måse eller titting.
atck is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2008, 21:43   #16
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,587
Default Re: Birdstrike i Alta

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Lukte litt: uff dette koste penger. Ingen indikasjon?, ok vi tar kjerra mot Oslo og ser om det holder, jeg hadde følt meg tryggere om de hadde retunert, sjekket og flydd videre hvis alt var ok. Better safe then sorry
Dette var ein tøvete kommentar. Pengar betyr ikkje _ein skit_ i slike tilfelle. Enten er det go eller no go, som det vert skreve i posten over. Hadde det vore det minste snev av tvil, hadde dei returnert til Alta. Ferdig snakka!!
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2008, 21:49   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,481
Default Re: Birdstrike i Alta

Jeg velger også å tro at pilotene i et slik tilfelle er langt bedre til å bedømme situasjonen og så handle deretter, enn hva diverse sofa-CEOs og sofa-piloter i ettertiden på et forum klarer. Inntil det motsatte er bevist så velger jeg å tro at DY sine piloter er såpass dyktige og godt opplært at de gjorde det riktige i den situasjonen
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 24-07-2008, 22:15   #18
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Birdstrike i Alta

Det er flere tilfeller der flyselskap har valgt å gå til planlagt destinasjon selv om det har vært motorproblemer. British Airways hadde en slik sak mellom USA og London med en 747-400 som gikk på 3 motorer.
Jeg vil tro at besetningene uansett følger FCOM, slik at sikkerheten ivaretas.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2008, 22:32   #19
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,795
Default Re: Birdstrike i Alta

Quote:
Originally Posted by wf145 View Post
Dette var ein tøvete kommentar. Pengar betyr ikkje _ein skit_ i slike tilfelle. Enten er det go eller no go, som det vert skreve i posten over. Hadde det vore det minste snev av tvil, hadde dei returnert til Alta. Ferdig snakka!!

Vel, tøvete, muligens, men har personlig hørt følgende fra en Norsk Kaptein til mekanikeren:
Jeg gir faen og går med det som det er, riktig nok gjaldt det bremser, men vi var ca 20 stk som ville av det flyet, og ja det var norsk innenriks. Sikkert ikke det helt store problemet, problemet mitt var holdningen til Kapteinen
krølle is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2008, 08:47   #20
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Birdstrike i Alta

Quote:
Originally Posted by atck View Post
Det var bare en litt artig referanse til at alt av småfugl oppi Finnmark er "titting". Så okay, det var enten måse eller titting.
Ja jeg regnet med at det var det du mente ja. Jeg så forøvrig verken snøtitting eller snømåke for den del....
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Birdstrike i TOS LN-VLE Småprat 0 01-05-2012 08:37
LH birdstrike i Buenos Aires SQ 777 Flyforum 5 24-02-2011 15:30
Birdstrike sa du? S. Holberg Flyforum 19 21-01-2010 10:59
Red Bull birdstrike Wig-wag Flyforum 8 11-05-2009 19:48
Birdstrike?? Concorde Flyforum 12 05-02-2005 13:49


All times are GMT +2. The time now is 10:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.