Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-07-2008, 16:33   #81
queso
ScanFlyer Blue

queso's Avatar

Default Re: Skremt av gamle fly?

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Forskjellen med å kjøpe en code-share-billett og en billett hvor man har en wet-lease er at det på code-share-billetten står "Operated by XYZ" i tillegg til at det også står når man booker. Hos DY er det vel ingen indikasjon på at det er en annen operatør inntil paxen ser flyet ved selvsyn?? (Har ikke sjekket) Selvfølgelig lovlig, men allikevel oppleves det for mange at man ikke får det man har bestillt, ref. CKs sammenligning med pizza.

Blir spennende å høre om det blir noen 757-reaksjoner utover sommeren. Ser forresten at det står "Operated by Air Finland" på SK-flighetene, selv om det ikke er code-share.

Det står "Operated by Hola Airlines" på reisedokumentene som passasjerene selv skriver ut.
queso is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 16:33   #82
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Martin: Ingen sier at det er en forskjell (men nå var det vel DY det her var snakk om).
SAS har da også fått kritikk for bruk av f.eks. Atlantic Airways (og med "dødsgassende" BAe 146).

Norwegian må wet-leas en god del fly hver sommer. Er det en bevisst plan at man ikke dimensjonerer flåten for peaks under sommerperioden (som BU gjorde, og noe av det henger fremdeles igjen i SAS Norge), eller bommer de like stygt hver sommer. Jeg ville tro at det er en del av planen til DY, og det er nok et smart move økonomisk sett. Ta unna toppene med innleid materiale om du kan, da slipper du å sitte igjen med overkapasitet om vinteren (som en god del andre selskaper).
Da er vi enige. jeg mener at bare at det er akkurat samme sak så lenge de begge opplyser om at flighten opereres av en annen aktør.
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 16:36   #83
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er et EU-krav at passasjerene skal informeres om operating carrier, uansett om det er snakk om codeshare eller wet/damp/dry-lease. Det eneste unntaket er såvidt jeg husker hvis det er ad-hoc. Men da skal likevel passasjerene informeres ved innsjekk og opprop i gate.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 16:37   #84
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Forskjellen er at SAS sier fra på forhånd (det står på billetten), mens hos DY så får man overaskelsen ved gaten. Det er en ganske vesentlig forskjell
eh, hvor i all verden har du dette fra? Jeg har kjøpt flere billetter med DY hvor det har blitt opplyst om at flighten blir gjennomført av både den ene og den andre!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 16:45   #85
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by queso View Post
Det står "Operated by Hola Airlines" på reisedokumentene som passasjerene selv skriver ut.
Da betyr det tydelig vis at de fleste som fløy med dem ikke leste billetten sin, siden det kom som en overraskelse (noe som ikke overrasker). Kan vel være at det har sviktet tidvis dersom de har måttet stokke på fly. (Ser at det er andre her på forumet som kommenterer at det kommer som en overraskelse på folk også.)

Venter i spenning på 757-artiklene i E24.

Old 17-07-2008, 16:48   #86
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Klarer ikke helt å se problemet her. At det blir forsinkelser i leveringen av nye maskiner kan jo selvsagt skje og det er jo bedre at DY setter inn ekstra kapasitet slik at paxen kommer seg frem. Interiøret ser greit ut, kan nevne en rekke andre kabiner som har sett mye mer sjæbby ut. Agurk agurk, atter agurk..

BTW, ble RRE på meg i dag, very nice interiør, skjønner ikke at noen sutrer på setene, de var meget komfortable
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 16:51   #87
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
eh, hvor i all verden har du dette fra? Jeg har kjøpt flere billetter med DY hvor det har blitt opplyst om at flighten blir gjennomført av både den ene og den andre!
Misforstod litt
Old 17-07-2008, 17:40   #88
DYflyer
Aviation Junkie

DYflyer's Avatar

Quote:
Norwegian må wet-leas en god del fly hver sommer. Er det en bevisst plan at man ikke dimensjonerer flåten for peaks under sommerperioden (som BU gjorde, og noe av det henger fremdeles igjen i SAS Norge), eller bommer de like stygt hver sommer. Jeg ville tro at det er en del av planen til DY, og det er nok et smart move økonomisk sett. Ta unna toppene med innleid materiale om du kan, da slipper du å sitte igjen med overkapasitet om vinteren (som en god del andre selskaper).
I fjor skyldtes wet-leasen (fra både Dubrovnik og FlyNordic) at de kanselerte avtalen om to "nye" fly. DY skulle egentlig fått to 733'r på vårparten som gikk for Fisher Air mens de ennå var operative. Mener det var noen mangler rundt vedlikeholdet av disse, så DY trakk seg fra handelen. Også i år er det forsinkelser i leveringen av "nye" 733'r.
Old 17-07-2008, 17:46   #89
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Quote:
Fysjom! Her var det MYE arroganse fra de lokale ekspertene!
Husk at "folk flest" ikke aner noe om fly! De har kjøpt en billett hos Norwegian, og da venter de å få det produktet de har kjøpt. Dette er jo nesten en sak for Forbrukerombudet. Her har Hanna Hansen meg familie kjøpt en tur med Norwegian til Tyrkia og ikke "skumle" Turkish Airlines fordi de vil fly med noe som er trygt og norsk og de forstår hva crewet sier (særlig for Bestmor Hansen), og så kommer de på OSL og får et crew som snakker spansk (og finsk) og ser et fly som er uten de kjente Norwegian-dekalene, som kanskej tilogmed flasser litt i malingen. De kjenner ikke til JAR-OPS regler, eller at dette selskapet følger de samme strenge regler som alel andre europeiske flyselskaper. De har ingen mulighet til å sjekke det, og da er det klart de blir skeptiske. De får noe helt annet enn det de har kjøpt og betalt for og da er det ikke rart man føler seg lurt. Det er som (nesten) om jeg skulle ringe Dolly Dimples og bestille pizza, og de sender meg en Grandiosa fordi de ikke hadde kapasitet på kjøkkenet til å lage pizzaen selv.

EU er skeptisk til (særlig langtids-wet-lease) både i forhold til ansatte hos lessee, men særlig i forhold til kunden. I så måte er man også skeptisk til code-share. For de iunnvidde, kan det være en overraskelse når de har kjøpt en SK-flight TRD-CPH og det står en grønn Widerøe-propell-sak der ute på tarmac (eller - enda værre, en Blue Line F100!!!)
Eller som da WF hadde LN-WFU i drift. Da hørte jeg om en som nekta å gå ombord i det flyet siden det hadde rødemotorer for WF hadde jo grønne motorer, hjalp lite at det stod Widerøe på flyet da

Men BlueLine var jo litt skøy å fly med dem da
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 18:25   #90
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Ingen som har skreket opp fordi de må fly med ACTA-flyet , selv om det har stått flere ganger i pressen at "ACTA stuper"

Old 25-07-2008, 09:59   #91
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Det skjer ting, selv om man ikke tror det. Mens hvor heter det "Den som venter langt venter ikke forgjeves..."

LN-KHB er na nesten ferdig. Chris Witt og Skyliner lagt ut denne info'en

Boeing 737 -31S 29264 3070 LN-KHB Norwegian ferried 25jul08 DNR-BRU, SX-reg prior delivery ex SX-BGW

Legg merke til at den gode Chris publiserte den planlagte ferry flight. Det kan endre seg liten.

Ellers er EC-IOR erstatted av EC-KBO. Ogsa denne gang er det Hola Airlines, mens det er en -400er og forhapenligvis skaper det mindre antall klager enn EC-IOR.
Old 25-07-2008, 11:18   #92
LN-MEH
ScanFlyer Molded

LN-MEH's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg hørte en historie (fra tosfreight om jeg husker rett) om en gruppe med studenter som skulle reise med Arkhangelsk Airlines (nå Aeroflot Nord) fra Tromsø til Arkhangelsk, hvorpå noen av disse begynte å gråte og nektet å gå ombord i flyet når de fikk se den "kosmetiske" tilstanden til AN-24 (eller er det AN-26) som skulle fly dem dit.
Jeg tror nok det var tosfreight sin historie ja, og det er An-24 RV som brukes på denne ruten. Joda de har An-26 også, men den brukes til andre ting.
Old 25-07-2008, 15:00   #93
JoeW
ScanFlyer Rusty

Litt apropos, hadde en bestemor med unge som skulle fly cimber til BLL. Hun ville sitte langt bak i flyet, så jeg tilbød henne rad 12. Hun lurte på om jeg ikke hadde noe lenger bak, og jeg svarte at nei, rad tolv er helt bakkerst. Du så panikken bre seg i ansiktet hennes, og hun bare "HVA?! Er det her sånt et lite propellfly?!!!" hvorpå jeg sa at det var et perfekt fint jetfly, med tolvrader. Hun ville gjerne bookes om til et større fly, og lagde masse styr - også på gaten - men ombord kom hun da... CRJen som er så fin...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2008, 15:08   #94
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
CRJen som er så fin...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 25-07-2008, 15:16   #95
JoeW
ScanFlyer Rusty

Etter å ha fløyet NB OSL-CPH i 737-700 på onsdag (det er vel tilsvarende maskin NB bruker OSL-BLL) ville jeg da foretrukket QIs CRJ. CRJen kan umulig ha mindre benplass og comfort enn den kjerra til NB.
Old 25-07-2008, 18:39   #96
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Etter å ha fløyet NB OSL-CPH i 737-700 på onsdag (det er vel tilsvarende maskin NB bruker OSL-BLL) ville jeg da foretrukket QIs CRJ. CRJen kan umulig ha mindre benplass og comfort enn den kjerra til NB.
Så enig, så enig , de består ikke knyttenevetesten....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2008, 21:55   #97
JoeW
ScanFlyer Rusty

Ikke nevn ordet knyttneve, den ville ikke bestått en rispapirtest.

Og jeg mener forøvrig at det fortsatt må være hakket uforsvalig med så godt som fullt fly uten et eneste menneske på noen av exit-radene.
Old 25-07-2008, 23:01   #98
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Ja for de radene koster vel extra om jeg ikke husker feil , samme som rad 1.....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2008, 00:38   #99
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Hva om man setter seg der etter take-off? Blir en jaget vekk da?
Old 26-07-2008, 03:10   #100
JoeW
ScanFlyer Rusty

Ja, og de har med i oppropene sine om at du kan sette deg der for 195 kroner, som du betaler til cabin crew....
Reply

Posting Rules