Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-07-2008, 01:12   #61
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Default Re: Skremt av gamle fly?

Quote:
Originally Posted by nphelay View Post
Ja du snakker bergensk du.. å vi er jo en del av de få normenn også nå er det slutt å jobbe som sydame, nå er det OSL som gjelder...
Gleder meg til du kommer tilbake for fullt
Da blir det enda gøyere på jobb !!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 01:16   #62
nphelay
Newcomer

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Gleder meg til du kommer tilbake for fullt
Da blir det enda gøyere på jobb !!
ja vi er kongler på gaten vi.. tror vi er noen av de elste også faktisk som har jobbet der siden den den stomfulle datoen i 2006.. 1oct har en ny mening for meg.. det er en meget dårlig nyttårsaften for meg... Liker meg veldig godt sammen med gjengen,, å komme på jobb på OSL er som å komme hjem...
nphelay is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 01:18   #63
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Ja du snakker bergensk du.. å vi er jo en del av de få normenn også nå er det slutt å jobbe som sydame, nå er det OSL som gjelder...
Er det slutt paa operaen?!!!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 01:20   #64
nphelay
Newcomer

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Er det slutt paa operaen?!!!
ja det er slutt med det..
nphelay is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 01:37   #65
JoeW
ScanFlyer Rusty

Gleder meg til å se deg rundt igjen! Når starter du opp med det da? Før jeg flytter til CPH forhåpentligvis!!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 06:17   #66
DY Tech
Banned

Denne tråden sier litt om hvilken forventning mange har når de skal ut å fly med DY, og da blir vel kontrasten til Hola og Dubrovnik Air stor for mange:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=30593
DY Tech is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 14:48   #67
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Fysjom! Her var det MYE arroganse fra de lokale ekspertene!
Husk at "folk flest" ikke aner noe om fly! De har kjøpt en billett hos Norwegian, og da venter de å få det produktet de har kjøpt. Dette er jo nesten en sak for Forbrukerombudet. Her har Hanna Hansen meg familie kjøpt en tur med Norwegian til Tyrkia og ikke "skumle" Turkish Airlines fordi de vil fly med noe som er trygt og norsk og de forstår hva crewet sier (særlig for Bestmor Hansen), og så kommer de på OSL og får et crew som snakker spansk (og finsk) og ser et fly som er uten de kjente Norwegian-dekalene, som kanskej tilogmed flasser litt i malingen. De kjenner ikke til JAR-OPS regler, eller at dette selskapet følger de samme strenge regler som alel andre europeiske flyselskaper. De har ingen mulighet til å sjekke det, og da er det klart de blir skeptiske. De får noe helt annet enn det de har kjøpt og betalt for og da er det ikke rart man føler seg lurt. Det er som (nesten) om jeg skulle ringe Dolly Dimples og bestille pizza, og de sender meg en Grandiosa fordi de ikke hadde kapasitet på kjøkkenet til å lage pizzaen selv.

EU er skeptisk til (særlig langtids-wet-lease) både i forhold til ansatte hos lessee, men særlig i forhold til kunden. I så måte er man også skeptisk til code-share. For de iunnvidde, kan det være en overraskelse når de har kjøpt en SK-flight TRD-CPH og det står en grønn Widerøe-propell-sak der ute på tarmac (eller - enda værre, en Blue Line F100!!!)

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 14:51   #68
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
ja vi er kongler på gaten vi.. tror vi er noen av de elste også faktisk som har jobbet der siden den den stomfulle datoen i 2006..
Åi åi åi, såvidt blitt kjent med flyplassen og så anser mann seg selv som veteran hehe. Hva med oss som har overlevd den første vinteren etter åpningen?

(klarte ikke å la være, no hard feelings )
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 15:11   #69
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Husk at "folk flest" ikke aner noe om fly! De har kjøpt en billett hos Norwegian, og da venter de å få det produktet de har kjøpt. Dette er jo nesten en sak for Forbrukerombudet. Her har Hanna Hansen meg familie kjøpt en tur med Norwegian til Tyrkia og ikke "skumle" Turkish Airlines fordi de vil fly med noe som er trygt og norsk og de forstår hva crewet sier (særlig for Bestmor Hansen), og så kommer de på OSL og får et crew som snakker spansk (og finsk) og ser et fly som er uten de kjente Norwegian-dekalene, som kanskej tilogmed flasser litt i malingen. De kjenner ikke til JAR-OPS regler, eller at dette selskapet følger de samme strenge regler som alel andre europeiske flyselskaper. De har ingen mulighet til å sjekke det, og da er det klart de blir skeptiske. De får noe helt annet enn det de har kjøpt og betalt for og da er det ikke rart man føler seg lurt. Det er som (nesten) om jeg skulle ringe Dolly Dimples og bestille pizza, og de sender meg en Grandiosa fordi de ikke hadde kapasitet på kjøkkenet til å lage pizzaen selv.

EU er skeptisk til (særlig langtids-wet-lease) både i forhold til ansatte hos lessee, men særlig i forhold til kunden. I så måte er man også skeptisk til code-share. For de iunnvidde, kan det være en overraskelse når de har kjøpt en SK-flight TRD-CPH og det står en grønn Widerøe-propell-sak der ute på tarmac (eller - enda værre, en Blue Line F100!!!)

Aroganse og aroganse. Jeg for min del er forundret over at det er SÅ mange som er SÅ skeptisk. Det er ikke en eller to men virkelig mange. Du er helt sikkert inne på noe når du sier at folk får noe annet en det de har kjøpt. Ellers ville mann hat store overskrifter om alle de charterflyene som folk setter seg i, helt frivillig. (Jeg vet du overlevde turen men jeg går ikke ombord på et egyptisk fly.)
Men hvorfor mener Hanna Hansen det at hun må kjøpe trygt og norsk og hvorfor er Tyrkish Airlines skummel? Eller Primera Air f.eks. Er det fordi mann ikke kjenner navnet? Akkurat som at er kun Tine melk som gjelder? Jeg må ærlig inrømme at jeg ikke forstår det.
Og så på den andre siden av skalaen så har mann de som kjøper billett på kunfly.com.....
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 15:22   #70
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by CK View Post

Da burde det vel være like mye en sak for forbrukerombudet når jeg får et trangt Air Finland fly til Spania når jeg har bestilt billett med SAS?
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 15:22   #71
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Hva med oss som har overlevd den første vinteren etter åpningen?
Eller oss som var med på flyttelasset i 98 (men for riktig selskap he he)

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Da burde det vel være like mye en sak for forbrukerombudet når jeg får et trangt Air Finland fly til Spania når jeg har bestilt billett med SAS?
Er jo bare å lage en sak av det, men problemet ligger i at folk forventer noe Norskt når de flyr med DY, ikke hola hoppsansa og venner, hadde Åsta gått ut og informert bedre om dette hadde stormen i vannglasset heller ikke blitt så stor som den når blir.
Folk har fortsatt det flyet som styret i tankene når de ser for seg innleide fly hos DY.

Next flight(s):Tja, si det du

Last edited by Shadow; 17-07-2008 at 15:25.
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 15:43   #72
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Quote:
Som i tillegg er kanskje 20 år gammelt i tillegg? Og flasser litt i lakken, har slitte stofftrekk osv?
Old 17-07-2008, 15:47   #73
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Forskjellen med å kjøpe en code-share-billett og en billett hvor man har en wet-lease er at det på code-share-billetten står "Operated by XYZ" i tillegg til at det også står når man booker. Hos DY er det vel ingen indikasjon på at det er en annen operatør inntil paxen ser flyet ved selvsyn?? (Har ikke sjekket) Selvfølgelig lovlig, men allikevel oppleves det for mange at man ikke får det man har bestillt, ref. CKs sammenligning med pizza.

Blir spennende å høre om det blir noen 757-reaksjoner utover sommeren. Ser forresten at det står "Operated by Air Finland" på SK-flighetene, selv om det ikke er code-share.

Old 17-07-2008, 16:08   #74
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by Shadow View Post
Eller oss som var med på flyttelasset i 98 (men for riktig selskap he he)

Er jo bare å lage en sak av det, men problemet ligger i at folk forventer noe Norskt når de flyr med DY, ikke hola hoppsansa og venner, hadde Åsta gått ut og informert bedre om dette hadde stormen i vannglasset heller ikke blitt så stor som den når blir.
Folk har fortsatt det flyet som styret i tankene når de ser for seg innleide fly hos DY.
Jeg klarer bare ikke å se forskjellen på når DY gjør det og når SAS gjør det......
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 16:11   #75
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Jeg klarer bare ikke å se forskjellen på når DY gjør det og når SAS gjør det......
Forskjellen er at SAS sier fra på forhånd (det står på billetten), mens hos DY så får man overaskelsen ved gaten. Det er en ganske vesentlig forskjell

Det er ikke bra slikt SAS gjør det heller, men det er ihvertfall bedre enn DY sin løsning (men det skal sies at jeg ikke kommer til å sette meg inn i et Air Finland fly)
Old 17-07-2008, 16:12   #76
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Forskjellen med å kjøpe en code-share-billett og en billett hvor man har en wet-lease er at det på code-share-billetten står "Operated by XYZ" i tillegg til at det også står når man booker. Hos DY er det vel ingen indikasjon på at det er en annen operatør inntil paxen ser flyet ved selvsyn?? (Har ikke sjekket) Selvfølgelig lovlig, men allikevel oppleves det for mange at man ikke får det man har bestillt, ref. CKs sammenligning med pizza.

Blir spennende å høre om det blir noen 757-reaksjoner utover sommeren. Ser forresten at det står "Operated by Air Finland" på SK-flighetene, selv om det ikke er code-share.
På DY's reisedokument står det operated by f eks Hola Airlines hvis det er tilfelle. Skulle selv reist med Hola til ORY nå på mandag men booket om til ettermiddagsflighten da vi slipper overnatting på OSL.
Old 17-07-2008, 16:15   #77
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Martin: Ingen sier at det er en forskjell (men nå var det vel DY det her var snakk om).
SAS har da også fått kritikk for bruk av f.eks. Atlantic Airways (og med "dødsgassende" BAe 146).

Norwegian må wet-leas en god del fly hver sommer. Er det en bevisst plan at man ikke dimensjonerer flåten for peaks under sommerperioden (som BU gjorde, og noe av det henger fremdeles igjen i SAS Norge), eller bommer de like stygt hver sommer. Jeg ville tro at det er en del av planen til DY, og det er nok et smart move økonomisk sett. Ta unna toppene med innleid materiale om du kan, da slipper du å sitte igjen med overkapasitet om vinteren (som en god del andre selskaper).

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 16:16   #78
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Den virkelige forskjellen er faktum at det ene er en planlagt wet-lease og det andre en result av en MRO selskap som har skapt forsinkelser pa 3 fly, med de siste forsatt i limbo. Da DY annonserte sitt sommerprogramm, lovde MRO selskap at de vil levere pa tide. Mens det gjorde de ikke. Derfor matte man finne seg kortfristige lösninger.

Planlagde flygninger som er operert av en annet selskap vises ogsa hos DY som "operert av ***". Vent pa til vinterprogrammet kommer online og Sterling flyr en del med DY Codeshare.

Nok en ting. Hvor mye DY Pax har flöyet med Hola sine maskiner? La oss anta ca 600 per dagen (sikkert mer) og en handfull som klaget... You can't win them all...
Old 17-07-2008, 16:22   #79
queso
ScanFlyer Blue

queso's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Men blir det noe av den opprinnelige KHB da BU662? Hadde inntrykk av at froskene hadde ødelagt den for mye til at DY ville akseptere den.
Hva skjedde med den tiltenkte LN-KHB?
queso is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2008, 16:23   #80
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Nå har faktisk DY et par maskiner som skulle vært levert før sommeren, så dette er ikke planlagt. Men SAS har jo benyttet alle mulige typer innleid materiell for å dekke opp for parkeringen av Q400, så hvis det er noen forskjell, så er det at SAS leier inn adskillig mer kapasitet. Bare se på Cimber, Atlantic, Transwede.. og Air Finland. I gamle dager var det jo ogsaa ikke uvanlig at SAS og BU leide fly av hverandre når det knep.

Har ikke SAS en side hvor de lister opp wet-leasen?
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Reply

Posting Rules