![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 110
|
![]()
Nå må dere kutte ut den samme gamle leksa.
![]() Dette med om og hvis så fremt i fall er jo historie. At noen skal være glade for at den ene kjøpte den andre, osv ,osv, er bare spekulasjoner som ikke leder til en fruktbar konklusjon. Saken er jo at partene er virksomhetsoverdratt til et nytt selskap med det lovverket som ligger til grunn for nettopp dette. Partene har inngått avtale med stort flertall fra medlemmene. Alle trodde at nå kunne vi se fremover med fortsatt integrering som mål. Blandt annet flytte til felles crewrom i begynnelsen av mars. Det blir jo morsomt når man vet at den ene parten har gått bak ryggen på den andre ved å forsøke å inngå særavtaler som bryter mot den inngåtte avtale og hva konsernledelsen har som mål....... Bjørge Stensbøl & co. har det sikkert interessant på sine kulturdager som pågår for at alle skal bli kjent med hverandre og få oss til å jobbe mot samme mål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,360
|
![]()
Jo fortere Stensbøl & Co klarer å kvitte seg med holdningen "De og Vi" for å samles om "OSS" jo bedre. Men dette vil ta tid - det gjør det hos alle organisasjoner som opplever å slå seg sammen med en konkurrent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
7.Mars er vel i så måte et steg på veien her....
Håper på ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Foreløpig skjønner jeg ikke helt hva J.L. Skogvang reagerer på nå.
Ifølge det lille jeg vet om den siste utviklingen, så gjelder de nevnte regler bare internt mellom SK-pilotene. Dersom det er kapteinsutsjekkene BU-folket er nervøse for, så har jeg skjønt det dit hen at de vil bli sjekket ut slik det var tenkt i henhold til den tidligere skrevne avtalen (m.a.o. FNL-listen). At danskene og svenskene får tilgang til OSL-basen betyr bare at det tar lengre tid før alle de NORSKE SK-pilotene å sjekke skipper. Skal dog ikke garantere at jeg ikke har misforstått. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
|
![]()
Hadde det bare vært så enkelt at dette er en svart-hvit historie som enkelte her påstår hvor SAS pilotene er "vinnere" og BU-pilotene er "taperne". Det er et faktum at begge grupper har måttet gi og ta i denne avtalen. Det betyr at det faktisk også er SAS-piloter som har "tapt" i forhold til BU-piloter bl.a. når det gjelder ansennitet.
Jeg tror nok motstanden mot hverandre er like stor blandt både SAS- og Braathenspiloter. Begge grupper mener de har berget hverandres jobber og derfor fortjener de beste fordelene. Men det klarer de forhåpentligvis å komme over etter hvert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Newcomer
Join Date: Oct 2004
Posts: 15
|
![]()
Dansker og svensker har alltid "hatt tilgang til" OSL-basen. Så lenge saspilotene faktisk er ansatt i sas-konsortiet kan ikke sas bare endre dette uten videre. "Tilgangen" må forhandles bort, og det har sas tydeligvis ikke gjort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 157
|
![]()
Hva skulle KLM med BU? Kun intr i feeder til SPL. Ingen intr av å operere på innlandet.
Det lå vel aldri i kortene at KLM skulle kjøpe BU på et tidspunkt. Men deres investeringer i BU har i allefall gitt telling med tanke på å gjøre KLM kjent for BU pax. Både SAS og KLM var smarte!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,360
|
![]()
Taperen er vel heller familien Braathen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 157
|
![]()
Absolutt!!
Ryktene gikk om at KLM mente Erik var dårlig og måtte gå! De var jo i styret og hadde litt makt. Om det stemmer, får vi vel aldri vite!? |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banned
Join Date: Feb 2005
Posts: 381
|
![]()
Jeg mener ikke at sas piloter har noe større rettigheter en de i braathens,men det var faktisk ikke noen andre som ville ha braathens til slutt en sas.Det ville faktisk endt med at samtlige i braathens stod uten jobb.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Newcomer
Join Date: Nov 2004
Posts: 40
|
![]() Quote:
Nå håper jeg man kan stå sammen i det nye selskapet og gjøre oss til det beste i Skandinavia og i nord europa. La oss stå sammen og ikke snakke om fortid, for SAS og Braathens er nå likstilt ==== SAS Braathens. Da bør det være like avtaler mellom cockpit og Cabin. (Cabin er i hvertfall i full sving med å forhandle.) ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 73
|
![]()
Her var det mye synsing på tynt grunnlag...
Jeg skal prøve å forklare litt, så man kanskje har litt mer kjøtt på beinet. Selv om det sikkert kommer noen kommentarer fra "BU-fansen" på dette også... ![]() Cohomology (hva i all verden betyr det navnet...) er her inne på essensen i konflikten: Quote:
I SAS har man felles senioritetsliste og felles kollektivavtale og felles avtaler for øvrig for pilotene på tvers av de tre landene. Dette ser SAS-pilotene på som en stor fordel, men det er også en fordel for SAS, da det kun er én gruppe å forholde seg til på pilotsiden. Ved en oppsplitting av dette samarbeidet, vil SAS kunne spille de tre pilotgruppene opp mot hverandre ved å flytte produksjon dit det måtte passe i forhold til hvilken pilotgruppe man ønsker å legge press på. (I det ene øyeblikket er OSL-ARN norsk produksjon fordi norske piloter er billigst, mens i det andre øyeblikket er det svensk produksjon, fordi svenskene har blitt presset til å bli billigere). Dette vil starte en nedadående spiral, hvor pilotgruppene vil måtte underby hverandre for å få produksjon for å unngå overtallighet, etc. Dette har man allerede prøvd innenfor SAS, på den tiden da Braathens fløy som et "selvstendig" selskap i Norge under SAS-paraplyen. Da BU ble oppkjøpt, var det en definert overtallighet i BU på snaut 100 piloter. Denne overtalligheten skulle bort før oppkjøpet. BUs pilotforening løste dette ved kollektiv deltid. I SAS ble 300 piloter sparket. Etter oppkjøpet "kastet" SAS produksjon etter BU så det sang etter, og snart var alle pilotene i BU i fullt arbeid igjen. På toppen av dette skrev BUs pilotforening avtaler med Braathens som utelukkende hadde til hensikt å ta ytterligere produksjon fra SAS. Med dette ble samarbeidsklimaet ikke spesielt varmt... SAS' pilotforeninger på sin side jobbet hardt med en produksjonsavtale som sikrer SAS-produksjon mot å bli overført til andre selskaper i gruppen, slik SAS gjorde med produksjonen i Norge. En avtale som etter integrasjonen mellom SAS og BU i Norge også ville omfatte BU-pilotene. Så kom tiden for integrasjonsforhandlingene. De to største problemområdene var at SAS hadde sparket 300 piloter, mens i BU var det 100 piloter som i utgangspunktet hadde vært overtallige ved oppkjøpet, men fremdeles var i jobb, hvor en stor andel av disse hadde langt lavere ansiennitet enn de oppsagte i SAS. I tillegg var det kapteinsproblemet, hvor eldste styrmann i SAS ansatt i 1990, mens yngste kaptein i BU ansatt i 1996. Enden på visa er at BU-pilotene har fått en avtale hvor de har nøyaktig de samme rettighetene i SAS Braathens-produksjon som om de hadde blitt ansatt i SAS den dagen de startet i Braathens. Det de har "solgt", er rettighetene til å fly langruter. Det de har oppnådd er at de kapteinene i Braathens som har inntil seks års lavere ansiennitet enn SAS styrmenn, beholder sine kapteinsstillinger. I tillegg har de BU-pilotene som har lavere ansiennitet enn oppsagte SAS styrmenn beholdt jobben. Men nå viser det seg at heller ikke dette er godt nok for BU-pilotene. For de får jo "så mange svensker og dansker" foran seg på senioritetslisten, som også har rettigheter til kapteinsstillinger i SAS Braathens. Dette har de tydeligvis oppdaget nå, og prøver å skylde på avtaler som er skrevet i ettertid i SAS. Faktum er at disse såkalte "nye" avtalene ikke representerer noen forandring i forhold til hvordan det alltid har vært i SAS. Danske og svenske piloter har faktisk rettigheter til kapteinsstillinger i Norge, på samme måte som norske SAS-piloter har rettigheter til kapteinsstillinger i Sverige og Danmark. At BUs piloter har trodd at SAS-pilotene skulle komme til å avtale bort disse rettighetene er for meg en gåte. Det SAS-pilotene har gjort er å komme fram til en avtale som er som den alltid at vært med SAS. Om BU-pilotene hadde trodd at SAS-pilotene skulle avtale bort rettigheter i SAS for å tekkes BU-pilotene, får dette stå for deres regning. Med de avtalene som foreligger, vil en styrmann fra BU bli kaptein like fort som en norsk SAS-styrmann som ble ansatt på samme dato. Men dette er altså ikke bra nok for BU-pilotene. For det er så alt for mange svensker og dansker i SAS. Og de har et eller annet bilde om at det kun er i Norge det vil bli sjekket ut kapteiner de neste 20 årene. BU-pilotene krever "likebehandling", men kan altså ikke akseptere at man nå er en del av et større system, og ønsker dermed å splitte opp pilotgruppen i SAS til tre separate grupper på hver sin lille haug, med hver sin nisselue tredd nedover øynene. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
Det som kanskje forundrer meg er at SAS selskapet valgte å å gi Braathens piloter jobber tilbake før SAS piloter. Kanskje det var fordi BU gikk med overskudd, hadde billigere piloter?? Bare en tanke.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 73
|
![]()
Det at BU-pilotene nå skal begynne å fly på SK arbeidstidsavtaler, burde vel være svar godt nok.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Usikker på hva du svarer på...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 73
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Måtte vel vært enda gunstigere for SAS å få SAS pilotene på BU arbeidsavtaler.....siden BU tjente penger. Men det er vel å forvente for mye....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 73
|
![]()
Det var jo nettopp det som var poenget. SAS-avtalen er billigere, da den har større fleksibilitet og gir mulighet for et større arbeidstidsuttak enn BU-avtalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Javel. Da har jeg misforstått. Trodde BU sin var mer lønnsom. Case closed
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian utvider Sola-basen - Eller ikke allikevel | sirpjalle | Flyforum | 17 | 14-03-2012 23:15 |
Frokosten er ikke gratis på SAS allikevel | Concorde | Flyforum | 18 | 22-01-2008 20:43 |
SAS og pilotene enige!! | Hurum | Flyforum | 15 | 21-05-2006 11:08 |
DnB NOR - Ikke enige med seg selv..... | LN-HAT | Flyforum | 5 | 07-09-2005 09:35 |
Pilotene i BU og SK enige | DY | Flyforum | 7 | 18-03-2005 18:59 |