Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-05-2008, 21:04   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

SAS SAS EuroBonus-poeng på Radisson SAS

Hva er det som bestemmer om man får 300, 400 eller 500 grunnpoeng hos Radisson SAS? Har selv fått både 400 og 500, men på EuroBonus-sidene på sas.no står det at man får 300-500 poeng per opphold.

http://www.sas.no/no/EuroBonus/EuroB...tels--Resorts/
Old 27-05-2008, 05:44   #2
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Re: SAS EuroBonus-poeng på Radisson SAS

Er vel markedet som bestemmer - ser at det samme gjelder Rica Hotels.
EB is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2008, 09:11   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Hva mener du, EB? Spørsmålet er vel her hva som bestemmer om man får 300, 400 eller 500 bonuspoeng hos Radisson. Før i tiden fantes det en liste med hvilke hoteller som ga 300, 400 og 500 poeng, og jeg vil vel anta at SAS vet hvilke hoteller som gir hvilken uttelling og at dette ikke varierer så mye som en markedsbasert opptjening kanskje ville gjort. Jeg vil vel anta at det har noe med prisnivå å gjøre, men vet ikke.

På Radisson Edwardian i England får man f.eks. 500 bonuspoeng (You earn 500 Basic points per night on all Radisson Edwardian Hotels on normal and agreed corporate rates. Conference, weekend and summer rates are included.).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2008, 09:33   #4
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Jeg har aldri skjønt systemet med når man får hva av poeng på Radisson SAS. Min erfaring er også at det er svært vanskelig å få registrert poeng på hotell i utlandet. Portman i London for eksempel har et lite problem i så henseende. Det hjelper ikke å registrere på hotellet, du må etterregistrere når du kommer hjem.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2008, 12:48   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Jeg har aldri skjønt systemet med når man får hva av poeng på Radisson SAS. Min erfaring er også at det er svært vanskelig å få registrert poeng på hotell i utlandet. Portman i London for eksempel har et lite problem i så henseende. Det hjelper ikke å registrere på hotellet, du må etterregistrere når du kommer hjem.
Det varierer sikkert mellom hotell i utlandet, men jeg har bodd på noen Radisson hoteller i London og enkelt fått registrert poeng (sist i februar på The Mayfair som er et Radisson hotell). Jeg skal en tur i begynnelsen av juni så får vi se om det fungerer like godt da.
Old 27-05-2008, 16:38   #6
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Med markedet mener ejg konkurransen. Der Rica har et hotel i nærheten av et Radisson SAS hotel gir de 500 poeng - der de er alene gir de ofte 300.
Old 27-05-2008, 19:32   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Med markedet mener ejg konkurransen. Der Rica har et hotel i nærheten av et Radisson SAS hotel gir de 500 poeng - der de er alene gir de ofte 300.
Så Eurobonus-opplegget for hoteller er mye likt det man ser for flygninger - man får gjette og håpe på det beste, eller basere seg på at man får et minimum av poeng. Hvem vet vel om det er et Rica eller annet hotell i nærheten som man oppfatter som en konkurrent. Dermed forsvinner mye av poenget med bonussystemet som lojalitetsfremmende tiltak....
Old 27-05-2008, 19:52   #8
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Portman i London er fullt integrert og jeg har alltid faatt poengene mine registrert automatisk der. Radisson SAS hotellene og Park Inn er ingen utfordring. Det som kan vaere toeft er Radisson hotellene.

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Hva er det som bestemmer om man får 300, 400 eller 500 grunnpoeng hos Radisson SAS? Har selv fått både 400 og 500, men på EuroBonus-sidene på sas.no står det at man får 300-500 poeng per opphold.

http://www.sas.no/no/EuroBonus/EuroB...tels--Resorts/
I gamle Travel book sto det en oversikt over hvilke hotell som er i de respektive kategoriene. Dessverre forsvant den for en god del tilbake og i god SAS stil kom det aldri en liste paa nettet.... Det jobbes dog med aa faa dette tilgjengelig paa nett.

Quote:
Bare tull. Dette er basert paa klassifiseringen av hotellene. Kvalitet/antall stjerner og rack rate er grunnlaget for hvilken kategori hotellet er i.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2008, 21:05   #9
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Rica har en oversikt i sin hotelguide - enkelt og greit!
Old 27-05-2008, 21:31   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Rica har en oversikt i sin hotelguide - enkelt og greit!
Oversikt over hva da? De gir 500 poeng hver natt paa alle hoteller. De fleste klarer aa holde oversikt over det uten hjelp av noen guide..

Naar det gjelder Ricas fordelsprogram er det et av de verste lojalitetsprogrammene jeg noengang har vaert med i.. Du kan kun ta ut overnatting i helga, mens dersom du bruker EB poeng, kan du bo paa poeng paa Rica alle ukedagene. Bakvendt for aa si det mildt. (var RIG fra dag en til jeg flyttet hit)

Last edited by Tommy777; 27-05-2008 at 21:33.
Old 28-05-2008, 05:59   #11
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Nei! Rica gir 300 EuroBonus poeng på de aller fleste hotellene - men enekelte gir de 500. I Rica Magasinet ser du en overstikt på en av de siste sidene.
Old 28-05-2008, 09:48   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Nei! Rica gir 300 EuroBonus poeng på de aller fleste hotellene - men enekelte gir de 500. I Rica Magasinet ser du en overstikt på en av de siste sidene.
Dere har vel begge rett. I Rica sitt eget bonusprogram får man 500 poeng per overnatting. Som Eurobonus-medlem får man muligens noe variabelt antall poeng. Jeg fikk f.eks. 300 ekstrapoeng per natt på Rica Oslo i januar.

Her er oversikten over hvilke hotell som gir 300 og 500 poeng hos Eurobonus:
http://www.rica.no/index.cfm?oa=content.display&con=776
Old 28-05-2008, 10:57   #13
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Dette virker nå med tilfeldig enn som så. Jeg tittet på bonus-kontoen min og etter en rekke opphold på Plaza og OSL kan jeg bare si at det er varierende poeng fra hvert opphold og de er ikke relatert til pris eller type rom... så er blir det moro å finne ut hva svaret er.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2008, 11:19   #14
Utflyttet
Ute på tur

Jeg ringte til en dame på EuroBonus sin kundeservice og tenkte dette må jo være moro å komme til bunns i, siden jeg nå hadde 20 mins å drepe. Svaret er:

I teorien er det følgende paramtere som bestemmer:

- Noen hotell tjener grunnpoeng og noen tjener ekstrapoeng.
- Noen hotell har poeng pr opphold, noen har pr natt opp til X netter, noen har pr natt.
- Antall poeng skal variere etter romkategori.

Og ut i fra dette skulle man tro at samme hotell, til samme pris to ganger skulle gi samme sum, men neida.

Konklusjonen etter litt sammenligning mellom hva reglene sier og hva kontoen min sier er at dette absolutt er fullstendig tilfeldig hva du får utdelt.

-A
Old 28-05-2008, 11:54   #15
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Jeg har på en måte gitt opp dette med EB-poeng og hotell etter å ha fått 300 poeng på business class-rom til over 2000 kr på Radisson SAS Gardermoen.

Dog er det vel ikke så dumt å bruke poeng på hotell, og jeg husker i en periode var det mulig å benytte poeng på hotell uten tilhørende flytur og i helgene kostet det ikke mer enn 5000 poeng. Nye tider nå...
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2008, 16:21   #16
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Dette virker nå med tilfeldig enn som så. Jeg tittet på bonus-kontoen min og etter en rekke opphold på Plaza og OSL kan jeg bare si at det er varierende poeng fra hvert opphold og de er ikke relatert til pris eller type rom... så er blir det moro å finne ut hva svaret er.

-A
I foelge Eurobonus, gir Plaza 500 poeng uansett pris. Har alltid faatt 500 poeng der. Dersom du ikke har faatt 500 poeng der, ta kontakt med medlemsservice
Old 28-05-2008, 16:21   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Jeg har på en måte gitt opp dette med EB-poeng og hotell etter å ha fått 300 poeng på business class-rom til over 2000 kr på Radisson SAS Gardermoen.

Dog er det vel ikke så dumt å bruke poeng på hotell, og jeg husker i en periode var det mulig å benytte poeng på hotell uten tilhørende flytur og i helgene kostet det ikke mer enn 5000 poeng. Nye tider nå...
Er enig i at det stinker aa faa 300 poeng paa OSL, det er ikke fornuftig naar man vet at dette er det dyreste SAS hotellet i Norge
Old 28-05-2008, 16:22   #18
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Dere har vel begge rett. I Rica sitt eget bonusprogram får man 500 poeng per overnatting. Som Eurobonus-medlem får man muligens noe variabelt antall poeng. Jeg fikk f.eks. 300 ekstrapoeng per natt på Rica Oslo i januar.

Her er oversikten over hvilke hotell som gir 300 og 500 poeng hos Eurobonus:
http://www.rica.no/index.cfm?oa=content.display&con=776
Stemmer. Det var det jeg mente
Old 28-05-2008, 16:31   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Jeg ringte til en dame på EuroBonus sin kundeservice og tenkte dette må jo være moro å komme til bunns i, siden jeg nå hadde 20 mins å drepe. Svaret er:

I teorien er det følgende paramtere som bestemmer:

- Noen hotell tjener grunnpoeng og noen tjener ekstrapoeng.
- Noen hotell har poeng pr opphold, noen har pr natt opp til X netter, noen har pr natt.
- Antall poeng skal variere etter romkategori.

Og ut i fra dette skulle man tro at samme hotell, til samme pris to ganger skulle gi samme sum, men neida.

Konklusjonen etter litt sammenligning mellom hva reglene sier og hva kontoen min sier er at dette absolutt er fullstendig tilfeldig hva du får utdelt.

-A
Ingen Radisson SAS hoteller eller Park Inn tjener ekstrapoeng, alle tjener grunnpoeng. Alle hoteller som gir grunnpoeng gir dette pr. natt. Radisson eller andre kjeder gir ekstrapoeng. Der gis det ikke alltid poeng for hver natt. Poeng er fast for alle hoteller, uansett romtype.

Reglene sier: You earn 300-500 Basic points per night on all Radisson SAS Hotels & Resorts on normal and agreed corporate rates, conference, weekend and summer rates are included.

Dersom EB damen sier noe annet, tar hun FEIL.

Vi hadde denne debatten paa FT for en tid tilbake, for aa legge ballen doed skal jeg ta dette med Eurobonus for aa faa en skikkelig klarhet i tingene
Old 28-05-2008, 16:48   #20
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Dersom EB damen sier noe annet, tar hun FEIL.

Vi hadde denne debatten paa FT for en tid tilbake, for aa legge ballen doed skal jeg ta dette med Eurobonus for aa faa en skikkelig klarhet i tingene
Hun sa ikke noe annet. Jeg listet paremeterne og sa ikke noe om de ymse variantene av Radisson/RadSAS og Edwardian og annet her. Det eneste meg og hun kunne konkluderer er at det som skjer er i praksis ikke i overenskomst med det reglene vagt sier, eller det du sier her. Konkret:

- Radisson SAS Plaza og OSL har begge gitt tre forskjellige poengsummer for èn natt, samme pris.

Det du heller kan bruke energi på å ta opp, i den grad det nytter, er hvorfor hit-rate på å faktisk få poengene listet er 50-50, og at når jeg snakket med denne damen så hadde jeg overnattinger listet i min EB-konto online som hun ikke så på sin skjerm og v.v.

-A
Reply

Posting Rules