![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Som jeg nevnte i en bildetråpd for et par dager siden, er jeg i USA.
Siden prisene jo er meget gunstige for oss, vurderer jeg å kjøpe kamera når jeg er her. Jeg er veldig fristet til å oppgradere til en EOS450D (XSi). Noen som har erfaringer med å kjøpe utstyr her? Det er vel slik at Canongarantien ikke gjelder i Europa, så vidt jeg har forstått, men er det andre ting jeg bør tenke på og være klar over før jeg evt. handler? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
|
![]()
Hei,
Har handlet kamera flere ganger i både USA og Østen og aldri hatt problemer (Senest et Pentax i mars hvor jeg fikk verdensgaranti). USA garanti er typisk ett år. Litt usikker på nåværende policy fra Canon-US, men har tidligere kjøpt Canon kamera og fikk da ett års US garanti (ca 5 år siden). Har også handlet Canon i Østen og da fått 1 års verdensgaranti. Betingelsene får du uansett vite når du handler (spør). Det som er litt spesielt for NY er at du kan finne butikker som reklamerer med svært billige priser, men når du kommer for å handle viser det seg at kameraene er ”gråimport” og uten garanti. Vil du ha garanti må du betale ekstra. Ellers tror jeg det viktigste rådet jeg kan gi er å bestemme seg for et par aktuelle modeller – Sjekk så billigste pris for disse i Norge. Bestem så hvor mye rabatt du må ha for å ta ulempen med å handle utenlands. (Jeg pleier vanligvis å legge lista rundt 35%). I tillegg til butikker bør du også vurdere netthandel (Amazon el.t. - AM har i tillegg 30d prisgaranti - noe som kan være greit på nyere modeller som ofte faller i pris de første mnd.). Dessuten slipper du som oftest unna VAT v. netthandel (rundt 8% i NY). Husk også grensen på 6000,- (toll/mva fritt)når du skal hjem igjen. Tilsutt: Vær forbredt på at en "god selger" alltid vil ”prøve å prakke” på deg masse ekstra utstyr eller alternative modeller, som du ofte ikke har forutsett og kanskje heller ikke kjenner prisen på i Norge. Lett å bli revet med og ende opp med utstyr som du kanskje angrer på og som er priset alt for høyt. Uansett, lykke til med kamerahandel! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg kjøpte et kamera i Hong Kong og fikk ett års internasjonal garanti! Da jeg undersøkte dette med importøren i Norge ble det sagt at Internasjonal garanti ikke gjalt i Norge- det måtte være Europeisk garanti!
Dette høres jo helt nonsens ut- men det var svaret jeg fikk! Kjøper du i USA kan det hende du må sende det til USA for å få garantireparasjoner gratis! Selgeren i USA vil sikkert benekte dette, men det hjelper lite når du står i Norge og importøren nekter å ta det imot fordi det er feil garanti!
![]() |
#4 |
Newcomer
|
![]()
[QUOTE=SE-DYD;272987]Jeg kjøpte et kamera i Hong Kong og fikk ett års internasjonal garanti! Da jeg undersøkte dette med importøren i Norge ble det sagt at Internasjonal garanti ikke gjalt i Norge- det måtte være Europeisk garanti!
Dette høres jo helt nonsens ut- men det var svaret jeg fikk! Hmm, det du forteller her fikk meg til å finne frem papirene for "min internationale garanti" (Pentax).... Fikk med garantibevis som forklarer dekning/gyldighet + oversikt over hvilke land og tlf. nr jeg må ringe for å få hjelp. Kontoret i Norge er tydelig merket med at de håndterer international garanti (noe ikke alle kontorer gjør). Jeg har ingen illusjoner om at jeg blir prioritert i køen om noe skulle skje - Dog, jeg har en klar forventning om at de faktisk vil overholde garantibestemmelsene for merket de representerer. Hvilket kamera merke referer du til? + Har du sjekket hva som faktisk står i betingelsene for din internationale garanti? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
VC-10: Kjøp deg en Pentax K20D du ![]()
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
I mitt tilfelle sparte jeg 10 000,- på å kjøpe det fra HK- så jeg tenkte som så at jeg tar sjansen, jeg har jo faktisk 10 lapper å gå på! Merket var Canon (men tror ikke dette er spesielt for det merket)!
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kjøp av kamera i usa?? | TONROY | Bilder & foto | 14 | 07-04-2012 09:11 |
Skal kjøpe meg kamera | SE_DDL | Bilder & foto | 12 | 19-02-2011 20:32 |
Kjøpe kamera i USA // Typebenevnelse | Molinari | Bilder & foto | 3 | 11-03-2009 14:29 |
Kjøpe i USA? | imm | Bilder & foto | 5 | 24-10-2007 07:22 |
USA får lov å kjøpe militærfly fra Airbus | The Ticketor | Flyforum | 1 | 03-01-2006 17:28 |