![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Halla. Har alltid lurt på en ting, og det er hva vanlig vertical speed er ved takeoff og landing. Varierer sikkert fra flytype til flytype, men det kan sikkert noen av dere si litt om. F. eks (gjetting) er 1500 ft/min normalt for en 737 når det tar av? -1400 når den lander? Og hvordan stilles denne underveis? Blir stigningen ekstremt mye slakkere fra f.eks 15000 fot og oppover?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ute på tur
|
![]()
-1400 i en 737 så tror jeg at Speedbird hadde hatt nok å gjøre. NAIB også. Så langt jeg vet, og mange kan nok supplere, så er vel en finalen til en 737 rundt 3-500 fot/min nedover?
-A Last edited by Utflyttet; 18-04-2008 at 12:40. Reason: 300 for/sec blir vel mye, vi holder oss til minutter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Mens vi er inne på emnet, blir v/s kalkulert ut før hver flight? Eller hvordan vet man i så fall hvilken climb rate man kan holde med forskjellige vekter? Regner med at det ikke er prøving & feiling ute og går her.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() ![]() Den har vanligvis en initial climb på ca. 3500ft/min Under landing bør den jo toutche så mykt som mulig, og approach går vanligvis på ca. 3* Altså må du ta faktorene mellom høyde, fart og distanse inn i bildet for å finne gjennomsnittlig descend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Og før feinchmekkerne kommer og knuser min forenklede teori så føyer jeg til at dette er jo avhengig av luftens tetthet, så effekten vil variere jo tynnere luften er, som primært bestemmes av hvor høyt du er. Andre ting som barometrisk trykk, temperatur, etc påvirker også hvor tynn luften er. To hastigheter som er interessant å vite i forhold til klatring er jo hvilken hastighet som gir mest høyde per distanse over bakken, og hvilken hastighet som gir optimal klatring i og gir mest høyde pr tid. Tilsvarende er det og nedover, om du skal glidefly så er det å vite hvilken hastighet som gir deg mest distanse langs bakken pr tapt høydemeter og hvilken hastighet som gir deg mest tid i luften. -A Last edited by Utflyttet; 18-04-2008 at 21:47. Reason: Speling |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
-1440 ft/min var selvfølgelig bare et eksempel fra min side, og vet jo at det hadde gått riktig galt. Men f. eks denne situasjonen: flyet cruiser i en høyde av 15 000 fot, og får beskjed om å descenede til 4000 fot. Hvordan kalkuleres det? Er det for lav descendrate da, så tar det jo evigheter og man må sirkulere noen minutter ekstra. Er det en gitt "tid" det skal gå før piloteene skal ha nådd de 4000 fotene?
Takk for svar så langt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det kommer helt ann på distansen til punktet flyet skal nå,
evt. kan jo f. eks Morten eller FBU4Ever svare litt på dette? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
Utover dette kan det være spesielle krav publisert som gjør at spesielle ytelser er påkrevd. Feks er jo LCY slik at man skal kunne klare ILS som er ekstra bratt, og nok en del steder man må klatre for å unngå hindringer, etc. Og som en siste instans så er det enorme tråder på pprune som tilsier at her er det mye meninger, mye vaner og mye ego innvolvert på begge sider av diskusjonen. ![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kommer egentlig helt ann på, men noen utflygninger krever jo en min. climb performance så da må man jo iallefall sjekke at man klarer det den sier.
Ellers så er det sånn at nedover i europa forventer de minst 1500 fot i minuttet under decent. Får ofte spørsmål om vi kan øke climb-rate i enkelte tilfeller også. Pleier sjelden å være noe stort problem ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Takk for svar folkens. Da har jeg noe mer spesifikt å gå etter når jeg spiller FS...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ute på tur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
vel, bruker POSKY sin jeg. Ikke den mest avanserte akkurat, men gratis og gir bra realisme dersom man erstatter standardpanelet.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
FlyKirurg
|
![]()
PMDG anbefales for en litt større realisme i FS. FMC, fungerbart ND med routing osv osv.
Intressert i 737Classic kan jo Wilco/Feelthere kjøpes fra www.wilcopub.com
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Og alle skap-piloter som har 250kr til overs bør anskaffe denne!
Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene, og det bør påberegnes ett par dagers lesing for i det hele tatt å få kjerra i lufta. (By the book) Noe av det man kan forvente seg; Quote:
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Når du først skal ha en payware 737, for all del kjøp deg Wilco 737 og lær deg å fly classic. Greit nok PMDG er et flott nybegynnerfly, men Wilco 737 er så eevig mye bedre simulert! Jeg orker ikke en gang nevne fordelene, de er så mange
![]() ![]() EDIT: Kan jo svare på orginalspørsmålet i posten og ![]() ![]() En siste huskeregel kan være "3-regelen". Hvis du er usikker på distanse vs høyde kan du tenke slik: finn distanse: gang FL med 3. Finn høyde: del distanse på 3. Eksempel: du starter descend mot en flyplass som ligger ved havet, og vil intercepte ILS på 3000ft. Hvor langt ut må du intercepte for å treffe glideslope? 3000x3=9000, ta bort de tre nullene bak (altså FL140 blir i et tilsvarende regnestykke tallet 14, 5000ft blir tallet 5, osv), dvs 3x3=9, sånn ideelt sett skal du ligge på 3000ft 9nm ute, men siden ILS er forskjellig kallibrert, med tanke på vinkel osv er det lurt å safe med å establishe et par nm lengre ut (11-12nm). Denne regneformen er egner for ikke bare å finne intercept-point på ILS, men alle salgs høyder for å få en kurant descend. Nytt eksempel: Hvilken høyde vil du ideelt være 18nm fra flyplassen? 18 / 3 =6, legg til 000 (her gjør en motsatt det du gjorde i det andre regnestykket) og svaret er: 6000ft. Håper dette ikke ble alt for mye inviklede greier å svelge over, jeg sitter å kjeder vettet av meg og skal først ut i kveldinga :P Last edited by MFM; 05-07-2008 at 15:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Takk for svar Meese!!! Akkurat den infoen jeg var ute etter om vertical speed! Må innrømme at jeg ikke skjønner bæret av hvordan man bruker FMCen i FS!
![]() Last edited by LN-AØR; 06-07-2008 at 22:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Bare hyggelig vet du, opplever hele tiden at folk kommer inn alt for høyt eller alt for lavt, og jeg var selv en ekspert på å komme gjerne en god del tusen fot for høyt (10 tusen fot for høyt er for eksempel ikke ukjent) før jeg lærte meg å planlegge descend
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vertical speed 4450 fpm LH404 | SBT | Småprat | 4 | 08-08-2015 21:08 |
High Speed Tape | Altitude | Flyteknisk forum | 2 | 26-07-2013 22:52 |
High Speed Tape? | Condor | Flyforum | 3 | 17-06-2006 19:47 |