![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Posts: 373
|
![]()
Stemmer det at BA har problemer med økonomien på ruten til OSL? Jeg trodde tvertimot at denne ruten gikk veldig så bra med mye Business pax.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Dette temaet har vært litt diskutert før også og jeg tror i hvertfall trygt vi kan fastslå at ruten ikke går godt. BA's andel av trafikken ut av OSL har falt dramatisk de siste årene, og jeg tror Oslo- ruten kan være i fare. Dessverre fordi BA har et meget godt tilbud til London og er et selskap jeg liker godt, i hvert fall når de ikke åpner nye terminaler.
![]() En annen grunn til at ruten går dårlig er vel at punkt til punkt- trafikken til London er ekstremt konkurranseutsatt med nå både Ryanair, DY (ikke minst!!!) og NB inne på markedet. I tillegg har SK tross alt syv daglige avganger nå på hverdager inkludert de to til LCY. Og som transferflyplass har vel LHR med god grunn fått et dårlig rykte. Men det er litt rart for både fra ARN og CPH går vel BA meget bra, det er vel ikke lenge siden de startet sin sjette daglige fra CPH i tøff konkurranse med mange konkurrenter. BA tilbyr jo også one-way- priser til London, i motsetning til KL til AMS og AF til CDG for å ta de som eksempel. Jeg ankom som nevnt i min tripreport fra LHR i går og kunne da se boardingen starte på 17- avgangen med BA og det var lite folk ved gaten. Ikke akkurat noen god indikator på beleggsprosent, men dog... ![]()
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Det er jo ofte mulig å få C veldig billig med en inflexible billett. However, trodde de stort sett hadde mange pax, en del Y-pax - men de setter jo ofte inn 321 - jeg trodde det var pga belegget. Sist jeg fløy BA satt jeg vel i C - men på rad 10 eller 11 på en 321.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Belegget på BA fra OSL er nok påvirket av tøff konkurranse fra andre aktører, samt at LHR begynner å få et frynsete rykte, særlig nå med T5 og problemene der.
Allikevel tror jeg det skal mye til før ruten er "truet", forholdet er vel mer en del av BA´s kontinuerlig sviktende andel av transfer fra Norge. Her har KLM, Lufthansa og Finnair åpenbart vært flinkere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Jeg tviler sterkt på at ruten blir lagt ned - problemet er at British Airways ikke har klart å opprettholde sin posisjon som et godt alternativ når man skal ut i verden. Heathrow har for mange blitt Deathrow - Schipol, Kastrup, Vantaa og Arlanda er enklere og bedre valg. Mange passasjerer som skal til USA velger heller direkteruten til Continental. Dessuten har selvsagt British Airways tapt mye på enkeltreisende mellom Norge og London, blant annet fordi de kun flyr fra Oslo, fordi de har for høye priser og ikke det samme varemerket som SAS og Norwegian har her hjemme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Noen som vet hvorfor BA 768 er cancelled både idag, i morgen og fredag?? T5-problemer? Synes merkelig og bare ta det ut over den ruten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Kanskje det, men jeg ser at på typiske weekendreiser ser Norwegian (til STN), SAS (til LHR/LCY) og British Airways (LGR) til å komme ut på det samme - i overkant av kr 2500 for en t/r-billett, mens Norwegians rute Gatwick ser ut til å være en liten sparebøsse (rett under kr 2000). Det må være godt belegg på en del av BAs avganger tre-fem uker fra nå ved typiske norske weekendturisttider siden prisen er over kr 3000 en vei.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,050
|
![]() Quote:
BA har jo også fortsatt en egen BA-lounge på CPH slik de hadde på OSL før Last edited by Someone; 14-04-2008 at 21:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,771
|
![]()
i tidligere tider, ikke stempelmotor, men før lavpris selskapene kom på banen, vet jeg at de snakket mye om 4 økonomi pax for 1 business, og har du da, dengang 80 av dem så utgjorde det ca 20 c-klasse tross alt noe slanter i kassen. Nå vet ikke jeg hvordan prisene er idag kontra -80 tallet. Er prisene og tilbudet deres av en slik art at de utpriser seg i markedet, eller er det bare endring i folks reisemønster, jfr. den store økningen av direkte ruter fra Norge de siste 5 årene
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
|
![]()
Hvor har man det fra at denne ruten går dårlig?
Jeg har vanskelig for å tro det. Jeg reiser meg BA 1-2 ganger i mnd. og synes belegget foran gardinet bestandig er bra. Ofte er gardinet flyttet til rad 8 eller 9. De bruker også A321 på mange av avgangene. Før jeg hører det fra BA selv, tror jeg ikke på at BA sliter spesielt mye på OSL. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,346
|
![]()
Jeg har hørt det fra BA selv...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
|
![]()
BA har jo et vanvittig stort nettverk ut av London, og når man ser på hvor stor suksess KLM har med feeding fra norske flyplasser, så er det merkelig at ikke BA oppnår en større markedsandel. Det skal jo uansett ikke mye til å slå KLM sin ecoclass service ic.
Hva er grunnen til at BA ikke oppnår større andel? Er de mye dyrere enn KLM eller er folk redd for å fly via London? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Min erfaring med BA er at de er like billige som SK og DY, tatt i betraktning at man f. eks slipper å ta turen til Stansted. Noe jeg oppfatter som et pes.......... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Da er det vel hevet over tvil at ruten går dårlig, spørsmålet er bare hvor dårlig? Den har vel også gått dårlig en stund nå. Selv om dette er en rute som er avhengig av et visst antall avganger per dag kan det vel tenkes at den blir redusert noe fra dagens fire eller er det alt eller ingenting?
![]() Det jeg har sjekket på ba.com virker det som om ruten går brukbart i forbindelse med helgene (torsdag og fredag) men ikke ellers i uken. Det er jo et utmerket produkt de har- iallefall til London, IC vet jeg ikke. Det er nok mange grunner til at det går dårlig men Heathrows elendige rykte er nok en viktig faktor. Snakket akkurat med en dame på jobben som hadde fått klart billigst billett med BA men hadde valgt et annet selskap pga flyplassen (dette var i helgen med alt kaoset på T5). Innbiller meg også at BA hadde en stor andel av sine passasjerer i det britiske markedet og at disse har forsvunnet særlig til DY's tre daglige avganger til Oslo fra Gatwick og Stansted (2).
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
|
![]() Quote:
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE: Ut på tur: TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Er jo ikke lenge siden det stod i Aftenposten (tror jeg det var) at BA var svært fornøyd med belegget på business-klasse ut fra Oslo.
Det var større interesse for deres nye Club World-produkt fra norske kunder enn fra svenske og danske, i følge den artikkelen. Tviler på at BA tar det så tung at turister velger DY og NB, så lenge de har bra belegg av foretnings-reisende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Det har vel ikke hjulpet på business-belegget til BA at SK begynte med to daglige til LCY vil jeg tro?? Men det skulle jo i så fall ramme ruten til CPH og ARN like mye, men her er det vel mer å gå på og kanskje også et større business-marked.
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Nå er det vel også endel briter og andre ombord i BA-flyene...
De er jo faktisk et britisk selskap, så jeg regner med at en stor prosent-andel av business-paxen deres faktisk er briter (og endel amerikanere). Mitt intrykk er iallefall at det er flere av de enn norske pax ombord, iallefall foran i kabinen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Posts: 373
|
![]()
Skal fly til LHR denne uken med BA og forsøkte å oppgradere hele familien til Club slik vi har hjem. Jeg var villig til å betale en god del for dette, men flyet var fullt og da var det ikke mulig å oppgradere. Er ikke det litt pussig? De kunne bare flyttet Club en rad bakover og tjent masse ekstra penger......
Tenker på å booke BA Club World til Asia neste påske, men vil ikke risikere at de legger ned - hvor stor er egentlig sannsynligheten for det? BA er jo ellers mye bedre enn både KL og LH på longhaul.... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
British Airways A321 på OSL. | Peder96 | Spotteralerts | 5 | 16-04-2014 21:28 |
British Airways starter frakterute fra OSL | PAS | Flyforum | 51 | 25-03-2011 15:23 |
British Airways salg fra OSL-LAX, SFO etc | Fnate | Reiseforum | 33 | 16-09-2010 17:49 |
OSL-RIX-NCE-LHR-OSL med airBaltic og British Airways | LN-AØR | TripReports | 15 | 29-07-2008 17:55 |
British Airways - OSL | imm | Flyforum | 1 | 18-12-2007 19:34 |