Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-04-2008, 15:04   #21
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: Norwegian øker med 27 % i mars

Potensialet for å tjene penger ombord på å selge mat og drikke er meget stort, og selv har jeg aldri opplevd at det har gått tomt for mat hos Norwegian. Opplever at omsetningen er høy på de fleste flighter - men jeg tror den kan bli enda høyere med en ny og mer spennende meny. Den Norwegian har hatt til nå har vært mildt sagt kjip. Jeg har ingen allergier, men satt ved siden av noen som hadde glutenallergi og til dem hadde faktisk ikke Norwegian noe å tilby.
Old 08-04-2008, 16:02   #22
MD90
ScanFlyer Blue

MD90's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Jeg tror det er ikke sa veldig smarte a bruke 4% som fix störrelse. DY forandrer deres route-portfolio. Mere lengre strekninger, mere ancillary.
Nei, vi kan godt si 5,2 % som var ancillarydelen av total omsetning i Q407. Men selv om andelen skulle fortsette å stige til 6-7 % i Q108, gir det ikke den helt store effekten på bunnlinjen; DY hadde billettinntekter på drygt 320 MNOK nå i mars (RPK*Yield) og ancillaryinntekter på anslagsvis 17-20MNOK.

Det tåler å gjentas - fuelökningen kommer sannsynligvis smerte mye mer enn ancillaryökningen gleder!
MD90 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2008, 16:31   #23
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Da har du sikkert rett og jeg ville ikke legge poeng til at bare med ancillary kommer de seg i pluss.

Jeg tror faktisk at man ma se at den beste mate a takle höy fuelpriser er a fylle sine flyseter. Kostnadsforskjell er ikke stor mellom en 737-300 halv-tom og en 737-300 med 85% belegg. Ekstra kostnader for fuel er marginalt, mens inntekter öker dramatisk. Forutsatt at man ikke gi bort billetter gratis mens kan prise normalt, sa er de siste billetter solgt de dyreste.

Nok en ting kommer til hodet.
Internasjonalt traffik vil öke. Mars er ikke den maned hvor de turister og polske byggearbeider strömmer i masser til Norge. Der öker etterspörelsen nesten direkte proporsjonalt med temperaturen. Og med den stigende etterspörelsen kan DY prise langt mindre agressiv. Det ser man om man ser pa Mai/Juni avganger.

Mens - man skal ikke benytte dyr fuel som unnskyldning for darlige resultater. Hverken SAS, AB eller DY. De er ikke dumt, de har analytikere som ser hva skjer. A vedde pa at fuel blir markant billigere i fremtida er en drömme, som vil aldri komme a skje. Det er nok smartere a regne for 1st Halvar 08 med 110 US$ per fat i snitt. Og de fleste selskaper har internt regnet med 100+ US$ per fat olje...
Old 08-04-2008, 17:50   #24
snag
ScanFlyer Blue

snag's Avatar

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Det er bedre at man går tom istedet for å kaste mat som ikke blir solgt!
Finnes alltid noen sultne stuere som tar det som måtte være igjen
snag is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules