Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-03-2008, 12:06   #1
Snecma
Newcomer
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 4
Spørsmål For høy til arbeid i cockpit?

Hei.

Finnes det noen maks grense for hvor høy du kan være til arbeid i cockpit?.
Har EASA satt noe regelverk?.
Jeg rager 201 på strømpelesten.

Synes selv at cockpiten på 737 ikke byr på noen problemer.

Noe info rundt dette..
Snecma is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2008, 14:04   #2
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: For høy til arbeid i cockpit?

Hei, og velkommen til forumet! :-)

Så vidt meg bekjent er det ingen maxhøyde når det gjelder kommersiell pilot.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2008, 21:20   #3
BoeingOnFinal
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Location: Sandefjord
Posts: 138
Default Re: For høy til arbeid i cockpit?

Det står i Human Performance boken at designere legger til rette for de sentrale 90% av befolkningens gjennomsnittshøyder, med tanke på ergonomien i flight deck design. I England tilsvarer dette mennesker mellom 1,625m og 1,855m. Men det betyr ikke at alle tar hensyn til akkurat disse. Det hadde vært interessant å se hva Boeing og Airbus opererer med. Saken er den at selv om man kan få plass til å gjøre alt som skal gjøres i en cockpit, er det en design "øyehøyde" som man skal ha øynene ved etter justering av setet. Begrensningene ligger da i denne justeringen, men om hvilke høyder de individuelle flyprodusentene bruker vet jeg lite om.
BoeingOnFinal is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2008, 05:16   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: For høy til arbeid i cockpit?

Jeg er 192, og finner meg vel til rette i både 172, PA34, 737 og 777.
Små fly som 152 blir derimot veldig trange.
I 172 måtte jeg vel ha setet mer eller mindre helt bak, så jeg vet ikke hvordan det fungerer når man er over 2 meter høy.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2008, 23:46   #5
flyer88
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 103
Default Re: For høy til arbeid i cockpit?

Jeg vet at enektle flyselskaper har krav angående høyde. Det står i såfall på requirement på sidene deres. BA og noen andre av de større selskapene vet jeg at har det. Men har fortsatt gode muligheter som pilot ville jeg tro
flyer88 is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2008, 19:10   #6
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: For høy til arbeid i cockpit?

Fra BA: "Height between 1.57m (5'2") and 1.91m (6'3"). Qualified pilots who are taller than 1.91m may submit an application but will be required to undergo a functionality check to confirm their ability to meet the requirements of the seating positions in the British Airways fleet of aircraft."

Så da vet du det
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2008, 18:14   #7
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
Default Re: For høy til arbeid i cockpit?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Små fly som 152 blir derimot veldig trange.
.
I en C152 skall du väl helst inte vara över 152cm
Savipix is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bra kamera til cockpit anders320 Bilder & foto 0 02-10-2015 09:47
Cockpit bilder + litt til LN-ALX Bilder & foto 0 20-08-2011 00:15
Til Warszawa høy på bobler Someone TripReports 21 17-05-2010 20:57
Søkes til cockpit cockpit Samlerhjørnet 0 02-01-2008 13:56


All times are GMT +2. The time now is 01:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.