![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Oct 2005
Posts: 25
|
![]()
http://www.itromso.no/nyheter/article137925.ece
løpet av to år har Norwegian gått fra færrest til flest forsinkelser fra Tromsø Lufthavn. Det viser en sammenligning mellom de tre største flyselskapene. Siste halvår 2005 hadde Norwegian høyest punktlighet av de tre, mens Widerøe slet med et lavmål de ellers ikke har måttet vise til de siste tre årene. Verst var likevel SAS sin punktlighet på kun 64,8 prosent i desember 2005. Det vil si at 35,9 prosent av selskapets avganger fra Tromsø var forsinket den måneden. Mens Widerøe skjerpet seg gradvis fra årsskiftet 2005/2006, slet SAS fælt første halvår 2006. Fra juli 2006 til april 2007 vekslet SAS og Norwegian på å være dårligst, men deretter har Norwegian vært minst punktlig i åtte av ni måneder. Vil bli best igjen Norwegian-direktør Bjørn Kjos legger seg flat og lover bedring. – De siste ukene har det begynt å ligge bra an på Gardermoen. Etter vinterferien, fra rundt 1. mars, regner vi med at vi skal være bedre enn de nærmeste konkurrentene, sier Kjos. For lavprisselskapet mener problemene oppsto da de skiftet handlingagent på landets hovedflyplass for et par år siden. Derfra forplantet problemet seg utover i flynettet deres. I oktober byttet de ut Northport på Gardermoen med agenten de hele tiden har brukt i Tromsø, Røros Flyservice. – Northport drev og leide inn folk fra Sverige og slik. Derfor heiv vi dem ut, sier Kjos. Innstiller minst – Kjos har sagt at vi skal bli landets mest punktlige flyselskap i 2008, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen. – Det er mantraet vårt. Man må jo sette seg noen målsetninger, sier Norwegian-gründeren sjøl. Kjos er opptatt av å få fram at SAS og Widerøe har en rekke innstillinger, som dermed gir utslag i statistikken på regularitet og ikke punktlighet. Mens Widerøe kansellerte 312 avganger og SAS 133 i 2006 og 2007, kansellerte Norwegian kun ett eneste fly i løpet av de to årene. Men nå kan man spørre seg om det går så meget bedre som Norwegian påstår. For hittil i år har trenden for punktlighet fortsatt, og i februar har selskapet allerede innstilt to fly. – Det må ha med vær å gjøre, mener Bjørn Kjos. Komplisert i SAS SAS har bedre Tromsø-tall å vise til i dag enn streikevinteren 2006, men fortsatt innstiller de mer enn seks fly i snitt hver vintermåned. – Det er nok flere årsaker til det, sier informasjonssjef Kenneth Vikse, men kommer med en generell betraktning: – Norwegian er mer et punkt-til-punkt-selskap, mens vi har et mye mer nettverkbasert flymønster. Hos p-t-p-selskaper følger et crew oftere et fly. Et nettverksselskap har et mer komplisert bilde. Det kan være årsaken, sier Vikse. ------------------------- Leide ikke Kjos selv inn en haug med crew fra Sverige....? Har ikke Dy kansellert mer enn ett fly til TOS de siste to år? Kan de virkelig skylde alle forsinkelsene bare på GH selskapet?? Vet jo at SAS har hatt masse krøll de siste årene, men da har da saktens Norwegian også.......eller tar jeg feil...? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: Dec 2007
Posts: 5
|
![]()
Vet ikke om kanselleringene i Tromsø, men det var jo moro å lese at de brøt kontakten med Northport : " – Northport drev og leide inn folk fra Sverige og slik. Derfor heiv vi dem ut, sier Kjos."
Er ikke det akkurat det samme som Røros gjør i dag? 99% av rørosansatte på Gardermoen kommer fra Northport og en stor majoritet av dem kommer fra Sverige. Skjønner ikke dette jeg :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Veldig enkelt: Det høres bra ut i media, derfor sa han det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Nå var det kanskje at de drev og LEIDE inn folk som var problemet, ikke at de var SVENSKE?
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Det er ikke så rart at WF må instille en del avganger i nord vinterstid, da rutenettet er av en litt annen karakter værmessig. Sånn sett blir det litt feil av Kjos å vinkle det over på regularitet når det er punktlighet som gir det mest rettferdige bildet selskapene imellom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Dessuten skulle man vel tro at rutenettet til WF gir endel flere avganger pr. dag enn DY. Hvis så er tilfelle, så blir dette en helt latterlig sammenlikning.
Og én kansellert flight på et helt år? Det tror jeg lite på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,321
|
![]()
Leier de ikke inn svensker til kabinen også?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,912
|
![]()
Om Svenskene hadde lagt ned arbeidet så kunne Norwegian ha innstillt minst halvparten av avgangene sine. Tror nesten det er flere Svensker i Rfly Gardermoen en Nordmenn.
Det er nok ikke Svenske arbeidere Kjos sikter til som et problem, men det sammensuriet mellom Northport og Proffice som aldri fungerte. Rfly har flest fast ansatte men det leies fremdeles inn vikarer fra Proffice, men fungerer på en bedre måte nu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Jessheim
Posts: 389
|
![]() Quote:
__________________
Opportunity never knocks twice at any man's door. ![]() Last edited by LN-Q; 20-02-2008 at 21:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
|
![]() Quote:
Poenget er det faktum at kanselleringer ikke teller inn på punktlighetstatistikken. Avgangene som ikke gjennomføres blir på en måte "borte". Derfor mener jeg bestemt at dette henger sammen og er høyst relevant.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
http://www.e-gek.net/osl http://www.e-gek.net/osl/mrtg/ DY måtte jo bli bedre, men hvorfor har SAS falt, er det været ? vi ser på mrtg'n at SAS og DY ofte har samme kurvene, så enten det er været , eller kapasitets begrensninger på OSL (ikke bare være ?) som slår så stygt ut ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Det som også skjedde med de svenskene som Northport tok inn var at de overnattet på pauserommene og jobbet langt utover lovlige timer, det var liksom ikke noen kontroll på det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
|
![]()
Problemet til Norwegian (som de selv nekter aa innromme, da de skylder paa alt annet) er rett og slett at de har et overambisiost ruteprogram noe som gjor at sma ting skaper store forsinkelser som de ikke klarer aa ta igjen utover dagen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Min lille personlige erfaring er at DY er mer forsinket enn SAS herfra. Lite sammsnligningsgrunnlag, dog... Jeg tror så gjerne at været er årsak til trøbbelet her i februar, vi har hatt mye møkkavær. Men svenskepratet burde han holdt seg for god til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 298
|
![]() Quote:
Sant at det skjedde, men det var vel mer med sammensuriet MountainDew refererer til å gjøre enn at de var ubrukelige, selv om det finnes råtne (og uvitende) epler i alle kurver. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Sånne mennesker finnes. Helt sant! | LN-MOW | Småprat | 3 | 17-02-2018 10:42 |
QF + EK = sant? | Mekum | Småprat | 0 | 31-05-2012 06:09 |
BA+IB=SANT | SQ 777 | Flyforum | 6 | 21-01-2011 16:43 |
BA+IB=Sant | SQ 777 | Flyforum | 6 | 13-11-2009 16:56 |
BA + AA = sant | EB | Flyforum | 14 | 12-10-2005 11:20 |