Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-02-2008, 14:02   #1
LN-BRI
Newcomer
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 25
Norwegian Er dette helt sant?

http://www.itromso.no/nyheter/article137925.ece

løpet av to år har Norwegian gått fra færrest til flest forsinkelser fra Tromsø Lufthavn.

Det viser en sammenligning mellom de tre største flyselskapene. Siste halvår 2005 hadde Norwegian høyest punktlighet av de tre, mens Widerøe slet med et lavmål de ellers ikke har måttet vise til de siste tre årene.

Verst var likevel SAS sin punktlighet på kun 64,8 prosent i desember 2005. Det vil si at 35,9 prosent av selskapets avganger fra Tromsø var forsinket den måneden.

Mens Widerøe skjerpet seg gradvis fra årsskiftet 2005/2006, slet SAS fælt første halvår 2006. Fra juli 2006 til april 2007 vekslet SAS og Norwegian på å være dårligst, men deretter har Norwegian vært minst punktlig i åtte av ni måneder.

Vil bli best igjen
Norwegian-direktør Bjørn Kjos legger seg flat og lover bedring.

– De siste ukene har det begynt å ligge bra an på Gardermoen. Etter vinterferien, fra rundt 1. mars, regner vi med at vi skal være bedre enn de nærmeste konkurrentene, sier Kjos.

For lavprisselskapet mener problemene oppsto da de skiftet handlingagent på landets hovedflyplass for et par år siden. Derfra forplantet problemet seg utover i flynettet deres. I oktober byttet de ut Northport på Gardermoen med agenten de hele tiden har brukt i Tromsø, Røros Flyservice.

Northport drev og leide inn folk fra Sverige og slik. Derfor heiv vi dem ut, sier Kjos.

Innstiller minst
– Kjos har sagt at vi skal bli landets mest punktlige flyselskap i 2008, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen.

– Det er mantraet vårt. Man må jo sette seg noen målsetninger, sier Norwegian-gründeren sjøl.

Kjos er opptatt av å få fram at SAS og Widerøe har en rekke innstillinger, som dermed gir utslag i statistikken på regularitet og ikke punktlighet. Mens Widerøe kansellerte 312 avganger og SAS 133 i 2006 og 2007, kansellerte Norwegian kun ett eneste fly i løpet av de to årene.

Men nå kan man spørre seg om det går så meget bedre som Norwegian påstår. For hittil i år har trenden for punktlighet fortsatt, og i februar har selskapet allerede innstilt to fly.

– Det må ha med vær å gjøre, mener Bjørn Kjos.

Komplisert i SAS
SAS har bedre Tromsø-tall å vise til i dag enn streikevinteren 2006, men fortsatt innstiller de mer enn seks fly i snitt hver vintermåned.

– Det er nok flere årsaker til det, sier informasjonssjef Kenneth Vikse, men kommer med en generell betraktning:

– Norwegian er mer et punkt-til-punkt-selskap, mens vi har et mye mer nettverkbasert flymønster. Hos p-t-p-selskaper følger et crew oftere et fly. Et nettverksselskap har et mer komplisert bilde. Det kan være årsaken, sier Vikse.

-------------------------

Leide ikke Kjos selv inn en haug med crew fra Sverige....?
Har ikke Dy kansellert mer enn ett fly til TOS de siste to år? Kan de virkelig skylde alle forsinkelsene bare på GH selskapet??

Vet jo at SAS har hatt masse krøll de siste årene, men da har da saktens Norwegian også.......eller tar jeg feil...?
LN-BRI is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2008, 14:48   #2
AF001 Speedbird
Newcomer
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 5
Smil Re: Er dette helt sant?

Vet ikke om kanselleringene i Tromsø, men det var jo moro å lese at de brøt kontakten med Northport : " – Northport drev og leide inn folk fra Sverige og slik. Derfor heiv vi dem ut, sier Kjos."

Er ikke det akkurat det samme som Røros gjør i dag? 99% av rørosansatte på Gardermoen kommer fra Northport og en stor majoritet av dem kommer fra Sverige.

Skjønner ikke dette jeg :-)
AF001 Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2008, 15:59   #3
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Er dette helt sant?

Veldig enkelt: Det høres bra ut i media, derfor sa han det.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2008, 16:10   #4
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Er dette helt sant?

Nå var det kanskje at de drev og LEIDE inn folk som var problemet, ikke at de var SVENSKE?
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2008, 16:14   #5
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Er dette helt sant?

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Veldig enkelt: Det høres bra ut i media, derfor sa han det.
Synes ikke det hørtes bra ut i det hele tatt. Etter Obama oppkastet hans, kommer dette. Helt på trynet spør du meg
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2008, 16:59   #6
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Er dette helt sant?

Quote:
Originally Posted by LN-BRI View Post
Mens Widerøe kansellerte 312 avganger og SAS 133 i 2006 og 2007, kansellerte Norwegian kun ett eneste fly i løpet av de to årene.
Det er ikke så rart at WF må instille en del avganger i nord vinterstid, da rutenettet er av en litt annen karakter værmessig. Sånn sett blir det litt feil av Kjos å vinkle det over på regularitet når det er punktlighet som gir det mest rettferdige bildet selskapene imellom.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2008, 17:13   #7
F35Landing
ScanFlyer Gold
 
F35Landing's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
Default Re: Er dette helt sant?

Dessuten skulle man vel tro at rutenettet til WF gir endel flere avganger pr. dag enn DY. Hvis så er tilfelle, så blir dette en helt latterlig sammenlikning.
Og én kansellert flight på et helt år? Det tror jeg lite på.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2008, 17:26   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,321
Default Re: Er dette helt sant?

Leier de ikke inn svensker til kabinen også?
EB is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2008, 21:31   #9
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,912
Default Re: Er dette helt sant?

Om Svenskene hadde lagt ned arbeidet så kunne Norwegian ha innstillt minst halvparten av avgangene sine. Tror nesten det er flere Svensker i Rfly Gardermoen en Nordmenn.
Det er nok ikke Svenske arbeidere Kjos sikter til som et problem, men det sammensuriet mellom Northport og Proffice som aldri fungerte.
Rfly har flest fast ansatte men det leies fremdeles inn vikarer fra Proffice, men fungerer på en bedre måte nu.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2008, 21:39   #10
LN-Q
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Jessheim
Posts: 389
Default Re: Er dette helt sant?

Quote:
Originally Posted by AF001 Speedbird View Post
Vet ikke om kanselleringene i Tromsø, men det var jo moro å lese at de brøt kontakten med Northport : " – Northport drev og leide inn folk fra Sverige og slik. Derfor heiv vi dem ut, sier Kjos."

Er ikke det akkurat det samme som Røros gjør i dag? 99% av rørosansatte på Gardermoen kommer fra Northport og en stor majoritet av dem kommer fra Sverige.

Skjønner ikke dette jeg :-)
Problemet er vel ikke hvor folk kommer i fra? Det er vel heller hvor/hva de kommer til vil nå jeg si.... Widerøe handling har også hentet mange fra sverige med stort hell.... Flinke folk alle som en!
__________________
Opportunity never knocks twice at any man's door.

Last edited by LN-Q; 20-02-2008 at 21:42.
LN-Q is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2008, 23:02   #11
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: Er dette helt sant?

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Det er ikke så rart at WF må instille en del avganger i nord vinterstid, da rutenettet er av en litt annen karakter værmessig. Sånn sett blir det litt feil av Kjos å vinkle det over på regularitet når det er punktlighet som gir det mest rettferdige bildet selskapene imellom.
.........regularitet og punktlighet henger nok tettere sammen enn du gir utrykk for.

Poenget er det faktum at kanselleringer ikke teller inn på punktlighetstatistikken. Avgangene som ikke gjennomføres blir på en måte "borte". Derfor mener jeg bestemt at dette henger sammen og er høyst relevant..
apron is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2008, 23:18   #12
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Er dette helt sant?

Quote:
Originally Posted by LN-BRI
– De siste ukene har det begynt å ligge bra an på Gardermoen. Etter vinterferien, fra rundt 1. mars, regner vi med at vi skal være bedre enn de nærmeste konkurrentene, sier Kjos.

Det kan se ut som om Norwegian på OSL nå er mye bedre enn de var før jul, samt at SAS er noe dårligere en det man kan forevente der i gården , så forskjellen vi så før jul er nesten utjevntet.



http://www.e-gek.net/osl

http://www.e-gek.net/osl/mrtg/


DY måtte jo bli bedre, men hvorfor har SAS falt, er det været ? vi ser på mrtg'n at SAS og DY ofte har samme kurvene, så enten det er været , eller kapasitets begrensninger på OSL (ikke bare være ?) som slår så stygt ut ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2008, 00:30   #13
Shadow
OSL Slave
 
Shadow's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
Default Re: Er dette helt sant?

Det som også skjedde med de svenskene som Northport tok inn var at de overnattet på pauserommene og jobbet langt utover lovlige timer, det var liksom ikke noen kontroll på det.
__________________

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2008, 04:15   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: Er dette helt sant?

Problemet til Norwegian (som de selv nekter aa innromme, da de skylder paa alt annet) er rett og slett at de har et overambisiost ruteprogram noe som gjor at sma ting skaper store forsinkelser som de ikke klarer aa ta igjen utover dagen
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2008, 10:09   #15
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Er dette helt sant?

Min lille personlige erfaring er at DY er mer forsinket enn SAS herfra. Lite sammsnligningsgrunnlag, dog... Jeg tror så gjerne at været er årsak til trøbbelet her i februar, vi har hatt mye møkkavær. Men svenskepratet burde han holdt seg for god til.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2008, 10:16   #16
queso
ScanFlyer Blue
 
queso's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 298
Default Re: Er dette helt sant?

Quote:
Originally Posted by Shadow View Post
Det som også skjedde med de svenskene som Northport tok inn var at de overnattet på pauserommene og jobbet langt utover lovlige timer, det var liksom ikke noen kontroll på det.

Sant at det skjedde, men det var vel mer med sammensuriet MountainDew refererer til å gjøre enn at de var ubrukelige, selv om det finnes råtne (og uvitende) epler i alle kurver.
queso is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sånne mennesker finnes. Helt sant! LN-MOW Småprat 3 17-02-2018 10:42
QF + EK = sant? Mekum Småprat 0 31-05-2012 06:09
BA+IB=SANT SQ 777 Flyforum 6 21-01-2011 16:43
BA+IB=Sant SQ 777 Flyforum 6 13-11-2009 16:56
BA + AA = sant EB Flyforum 14 12-10-2005 11:20


All times are GMT +2. The time now is 05:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.