![]() |
|
![]() |
#21 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
...eller fra IPPC:
CAVOK (Clouds And Visibility OK) may be used in lieu of visibility and clouds if all of the following criteria are met: * No clouds below 5000 feet or minimum sector altitude (MSA) if MSA is higher than 5000 feet. * No CB or TCU * No significant weather, either at the aerodrome or in the vicinity * Visibility of 10 kilometers or more. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Vel fog er ikke clouds.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Tåke er hvis den meteorologiske sikten er mindre enn 1000 meter. Som Kenneth har kopiert fra IPPC, så er siktkravet for å rapportere CAVOK mer enn 10 kilometer. Kan godt sjekke instruksverket for værobservasjon når jeg kommer på jobb i morgen, men teksten i IPPC er sjekket og godkjent av fagfolk i flygeværtjenesten.
Mvh, Forfatteren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
Tåke er vel uansett "significant weather". Clouds and visibility OK hadde kanskje vært mer logisk ettersom ceiling først defineres ved "broken" eller "overcast" (om jeg husker rett). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]()
En feil, men det var fordi jeg tenkte sikkerhet,og ga 737'en et ekstra kvarter med fuel..
Forresten: Må man f.eks. vite hvilket selskap som mistet motorkraften på begge motorene for å bli pilot?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,114
|
![]()
15 av 15.
Barneskirenn. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Enig med BU9001/V2.0 - også her ble det 15 av 15
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Mayday skal gjentas 3 ganger når det er nødsituasjon! (mayday-mayday-mayday)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banned
Join Date: Feb 2005
Posts: 381
|
![]()
18 riktige her!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]() Quote:
a) Store skyer fra 3-5 m over flyplassen b) Store skyer fra 3-5 miles over flyplassen c) Ingen skyer over flyplassen Her er jo ingen av svaralternativene rette da, for du KAN jo fint ha CAVOK og helt klar himmel, uten en eneste sky på himmelen, og du KAN jo ha litt skyer / masse skyer / og et heldekkende lag med skyer og fortsatt bruke CAVOK, men da er skybasen høyere enn 5000 ft.
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 161
|
![]()
Her ble det 13/15. Bommet på fuel og autopiloten på 777. Trodde autopiloten I TEORIEN kunne både ta av og lande selv, men der tok jeg tydeligvis feil
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Fuelreservene skal da vitterlig være 45 min? Eller er dette endret de senere år?
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]() Quote:
45min for piston engine, 30min for turbin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
Får slå opp i Annexet på nattevakt i kveld for å være helt sikker på definisjonen av CAVOK, siden IPPC sier clouds (og det virker mer furnuftig...).
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
13/15 rette..
Bommet på fuel reserve - mente da det var 45min - er ihvertfall det for småfly?? Og strengt tatt kan vel autopiloten ta en av 777, og du bruker jo autothrottle under takeoff også.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
15 av 15, med gjetting på fuel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Noen som har referanse til hvor i regelverket det står at det skal deklareres en emergency dersom man må bruke av finale reserve fuel? hadde en liten diskusjon med en kollega om det.. fant det ikke i JAR-OPS'en
![]()
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,836
|
![]()
Fikk 13 av 15.
Bommet også på Autopiloten på 777 - trodde det var fullt mulig.. Alle værkodene osv. var fullstendig gresk for meg... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aftenposten med vanskelig flyplass-quiz | robertaas | Småprat | 8 | 23-10-2017 17:55 |
Håpløs Quiz på www.aftenposten.no | BU595 | Småprat | 12 | 20-02-2011 15:13 |
Ny fly-quizz i Aftenposten | Bizflyer | Flyforum | 45 | 19-02-2009 20:02 |
Ny Aftenposten quiz. | Hickok | Flyforum | 33 | 17-12-2008 22:13 |
Aftenposten skriver om innleide fly. | MartinL | Flyforum | 4 | 17-04-2008 13:35 |