Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-01-2008, 22:42   #21
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,017
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Oslo-Dortmund, ruten de markedsførte mest i 2007, gikk jo veldig bra.

Kanskje ikke så rart når de satte opp reklameplakatene i Bergen
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 13:24   #22
Pjokken
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 222
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Håper de knekker nakken på dette!
Pjokken is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 13:34   #23
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Det var da sterke ord. Hvorfor håper du det?
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 13:35   #24
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Det hadde kanskje ikke vært så dumt å gå inn på ruten Oslo-Ålesund først og på den måten kommet Norwegian i forkjøpet. Hadde de vært litt kjappere kunne de snappet Kristiansand også.

Norwegian har jo sanket mange sympatipoeng på å gå inn på ruter hvor SAS har vært alene. Dersom Sterling var først på noen ruter, kunne de på den måten få fotfeste innenriks i Norge før de satset på de større rutene.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 15:03   #25
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Det hadde kanskje ikke vært så dumt å gå inn på ruten Oslo-Ålesund først og på den måten kommet Norwegian i forkjøpet. Hadde de vært litt kjappere kunne de snappet Kristiansand også.

Norwegian har jo sanket mange sympatipoeng på å gå inn på ruter hvor SAS har vært alene. Dersom Sterling var først på noen ruter, kunne de på den måten få fotfeste innenriks i Norge før de satset på de større rutene.
Ikke noe dum ide
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 15:19   #26
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Det hadde kanskje ikke vært så dumt å gå inn på ruten Oslo-Ålesund først og på den måten kommet Norwegian i forkjøpet. Hadde de vært litt kjappere kunne de snappet Kristiansand også.

Norwegian har jo sanket mange sympatipoeng på å gå inn på ruter hvor SAS har vært alene. Dersom Sterling var først på noen ruter, kunne de på den måten få fotfeste innenriks i Norge før de satset på de større rutene.
Det er vel sannsynligvis en grunn til at DY ikke har etablert seg på disse to rutene. Hadde det vært lønnsomt med etablering av et selskap nr. 2 på Ålesund og Kristiansund så hadde kanskje DY allerede vært der. Men på den annen side, det vil vel være slik at disse to destinasjonene måtte vært mer lønnsom enn beste alternative anvendelse av flypark/personell for DY, så om NB har ledige ressurser så kan de kanskje ønske å fly på Ålesund med "nok" overskudd selv om DY ikke har funnet det lønnsomt. Jeg vet ikke hva som er riktig.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 15:25   #27
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er vel sannsynligvis en grunn til at DY ikke har etablert seg på disse to rutene. Hadde det vært lønnsomt med etablering av et selskap nr. 2 på Ålesund og Kristiansund så hadde kanskje DY allerede vært der. Men på den annen side, det vil vel være slik at disse to destinasjonene måtte vært mer lønnsom enn beste alternative anvendelse av flypark/personell for DY, så om NB har ledige ressurser så kan de kanskje ønske å fly på Ålesund med "nok" overskudd selv om DY ikke har funnet det lønnsomt. Jeg vet ikke hva som er riktig.
Jeg skrev da Kristiansand, gjorde jeg ikke

Har hatt en følelse av at grunnen til at Norwegian var så sene med å starte flyvninger til KRS og ennå ikke har startet til AES er vel så mye mangel på kapasitet (som du peker på overfor) som det at de ikke tror de kan gå i overskudd på disse rutene.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 15:34   #28
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

DY prøvde seg da både på Ålesund og Molde en periode og fant ut at det ikke var regningssvarende.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 15:38   #29
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
DY prøvde seg da både på Ålesund og Molde en periode og fant ut at det ikke var regningssvarende.
Spørsmålet er om de tapte penger eller om de tjente for lite (dvs. mindre enn det de kunne tjent med en omdisponering av fly/personell).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 15:45   #30
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Spørsmålet er om de tapte penger eller om de tjente for lite (dvs. mindre enn det de kunne tjent med en omdisponering av fly/personell).
Riktig, det er det som er det essensielle spørsmålet.

I tillegg er det norske innenriksmarkedet nok noe annerledes idag.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 16:01   #31
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,017
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Spørsmålet er om de tapte penger eller om de tjente for lite (dvs. mindre enn det de kunne tjent med en omdisponering av fly/personell).
I prinsippet så er jo det egentlig det samme for et selskap (så lenge ALLE inntekter og kostnader er regnet med)
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 21:53   #32
Jan
ScanFlyer Gold
 
Jan's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Kanske Sterling sku debutere i aften med en gratis oneway flight
Stavanger- OSL.

http://ekstrabladet.dk/sport/haandbold/em-stillinger/
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry).
Jan is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 22:53   #33
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
I prinsippet så er jo det egentlig det samme for et selskap (så lenge ALLE inntekter og kostnader er regnet med)
Tja & ha... Hvis selskapet regner med alternativkostnaden ved bruk av sine knappe ressurser på en rute, hvor alternativkostnaden f.eks. er hva man kunne tjent av merinntekt på en annen rute, så ja. Jeg tror nok selskaper som DY og SK gjør slike vurderinger, om enn implisitt (jeg tror ikke akkurat at de regnskapsfører alternativkostnaden....), og holder dekningsbidrag på en rute opp mot dekningsbidrag på en annen rute. Hvis alternativet er å holde flyene på bakken, så er det bedre å fly til KRS hvis ruten går med overskudd i regnskapet. Om flyet/personell kan benyttes på andre ruter så er det hva man alternativt kunne tjent som er av betydning.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 23:05   #34
Wishmaster
avsluttet
 
Wishmaster's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Velvel. DY har jo ingen AES<->OSL enda. SK har AES<->OSL.
Hvem andre har hatt AES<->OSL ???
BU... i gamle dager.
Og også Color Air (mens de var på markedet; men det var vel bare fordi MrSundt kom derifra?)

Så -- hvorfor skal absolutt NB inn på det norske markedet? Med mindre de *vet* de kan kapre minst 50% pax fra SK?
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 23:24   #35
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,017
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hvis alternativet er å holde flyene på bakken, så er det bedre å fly til KRS hvis ruten går med overskudd i regnskapet. Om flyet/personell kan benyttes på andre ruter så er det hva man alternativt kunne tjent som er av betydning.
Selvsagt, er alternativet å stå på bakken så er det mer lønnsomt å fly en rute med lite overskudd. Men så lenge man har begrenset kapasitet så må man velge det som er mest lønnsomt.

Og det er derfor det iblant lønner iblant å legge ned f.eks bedrifter som går med overskudd hvis kapasiteten/kapitalen (i dette tilfellet: flyet) vil skape større overskudd et annet sted
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2008, 23:26   #36
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Selvsagt, er alternativet å stå på bakken så er det mer lønnsomt å fly en rute med lite overskudd. Men så lenge man har begrenset kapasitet så må man velge det som er mest lønnsomt.

Og det er derfor det iblant lønner iblant å legge ned f.eks bedrifter som går med overskudd hvis kapasiteten/kapitalen (i dette tilfellet: flyet) vil skape større overskudd et annet sted
Det er nettopp det som er mitt poeng.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2008, 08:24   #37
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Sterling vil inn på norsk innenriks

Quote:
Originally Posted by Wishmaster View Post
Så -- hvorfor skal absolutt NB inn på det norske markedet? Med mindre de *vet* de kan kapre minst 50% pax fra SK?
Fordi de tror de kan tjene penger i et rimelig stort marked, preget av et duopol og stigende priser.
gustavf is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Svenske piloter på norsk innenriks Dag Viking Småprat 6 21-12-2011 10:39
Markedsandeler på norsk innenriks FlightDeck Flyforum 5 05-02-2009 16:20
Opptjening på Gullkort på norsk innenriks Someone Flyforum 25 17-04-2008 00:53
Futura på norsk innenriks? EB Flyforum 4 07-03-2008 09:55


All times are GMT +2. The time now is 07:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.