![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
For å forhindre at passasjer og bagasje ikke er på samme fly (for at man ikke skal sprenge seg selv i luften) må man vise identifikasjon.
Men hvor mye sikker er denne regelen? La oss si at jeg kommer fra transfer på et forsinket fly på Gardermoen, plasserer en bombe med fjernutløser i den som vi tar utgangspunkt i at ikke blir oppdaget i sikkerhetskontrollen, reiser hjem med SK0001 og melder bagasjen savnet ved ankomst hjemme. Hva skjer da? Jo, Bagasjen blir sendt hjem med neste fly; (SK0002). Hvor var da poenget med å kunne kontrollere at pax og bag er på samme fly når det ofte ikke er slik? Vil også påpeke for de paranoide at jeg ikke har slike planer, men bare kritiserer sikkerheten. Last edited by anders320; 10-01-2008 at 16:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Vil man sprenge seg selv i luften, er denne regelen uansett poengloes.
Intet er 100%. Poenget er at det ikke skal vaere mulig aa planlegge at man reiser med et annet fly enn bagasjen. Etter at vi begynte aa gjennomlyse all bagasje, er denne regelen fraveket paa innenlandsflighter her borte. For internasjonale flighter er det fortsatt et krav. Noen selskaper praktiserer det likevel ogsaa innenriks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
"Bare sett den fra deg her og når du kommer deg hjem til Molde, melder du den bare som savnet" Den bagasjen hadde da kommet neste morgen med fly. Hvem vet hva jeg kunne ha puttet oppi den i mellomtiden dersom jeg hadde uærlige hensikter? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
|
![]()
Da er prosedyren ikke fulgt .. og DET er en helt annen problemstilling ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Dersom det du sier stemmer, skjønner jeg godt at man kan kalle det for en helt annen problemstilling |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
|
![]()
Booke om til neste fly ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Du kunne jo ikke planlegge at flyet fra Stockholm skulle være forsinket. Bagasjen blir jo uansett gjennomlyst. Så regelen er til for en ekstra ekstra sikkerhet, men kan altså fravikes dersom det viser seg dette er noe passasjeren ikke har tatt initiativ til.
Og for øvrig, i disse selvmordsbombetider, så er det vel nesten mer sannsynlig at man selv er med flyet som skal bombes enn at man ikke er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Mener at denne regelen ble innført etter Lockerbie ulykken, der en Pan Am B747 fra LHR til JFK ble sprengt i lufta av Libyske terrorister.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Jeg tror alle disse finurlige og plagsomme reglene flypassasjerene må finne seg i mer er et spill som skal minne folk flest om den såkalte "krigen mot terror" iscenesatt av av politikere og næringslivsinteresser som profiterer på denne "krigen".
Det er heller ingen tvil om at flypassasjerenes liv er mye mer verd enn de som sitter ved siden av en selvmordsbomber på et lokaltog, eller de som blir stukket ned på gaten av en sinnsforvirret person behandlingsapparatet har forsømt. "Krigen mot terror" har samme rolle i vårt samfunn som den kalde krigen: En imaginær fiende hauses opp noe fryktelig uten skjellig fornuftig grunn. Allerede på 1970-tallet kunne økonomer forutse at Sovjetunionen ville råtne på rot og gå konkurs, og at det var liten grunn til å bruke enorme summer i Vesten på militær opprustning for å holde "fienden" i sjakk. For den vestlige militærindustrien var imidlertid den kalde krigen selve levebrødet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
det skjer jo relativt ofte at transferpax fra utland ikke rekker å ta den gjennom tollen eller sjekke den inn pga forsinkelse. Da må den meldes savnet på endelig destinasjon, og bagasjen vil bli sendt som "Rush" på første neste tilgjengelige fly.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Mhm. og det er her jeg mener at svakheten ligger. Og Herlov: Har allerede hatt besøk av dem for noen år siden ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Og som andre også har påpekt; DU har jo ikke innflytelse på om det er forsinkelse i ankomst, toll osv. uansett.
![]() |
#15 |
N/A
|
![]()
Krigen mot terror var jo sikkert en edel sak, men etter at Taliban mistet grepet i Afganistan, så har heroin-eksporten derfra blomstret, og landet står nå for over 90% av verdens heroin-produksjon...
Skal USA ta den krigen også mon tro, siden de skapte det problemet også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Resonnementet var at dette nok ville bli billigere (og bedre) for samfunnet totalt sett ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mener å huske at denne regelen om å vise ID-kort ved checkin/boarding er politisk bestemt, og ikke innført av gjennom ICAO..
.. men jeg kan jo ta feil som alle andre mennesker? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva er poenget med regional subsidiaries? | Mjolnir | Flyforum | 15 | 29-05-2011 16:07 |
Endelig gode SAS priser i biz fra USA, men dessverre skjoenner ikke SAS poenget | Tommy777 | Reiseforum | 2 | 04-06-2009 02:38 |
Hva er poenget med nett- og self-checkin? | LN-BRK | Flyforum | 27 | 17-06-2005 00:36 |