Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-01-2008, 19:18   #41
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,407
Default Re: Norwegian nødlandet på OSL

En av mine kollegaer var ombord og hun reagerte på mangelfull informasjon fra ordene "Prepare for emergency" kom og til de var kommet ned på "trygg" høyde...
EB is online now   Reply With Quote
Old 02-01-2008, 19:55   #42
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 414
Default Re: Norwegian nødlandet på OSL

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Norwegian er et langt ord ... da maa man ha mindre font og det blir ikke like dramatisk ...
De kan jo prøve seg med "DY-fly måtte nødlande" Det er i hvert fall kort nok, om enn kanskje ikke like forståelig for alle lesere...
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2008, 20:14   #43
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Norwegian nødlandet på OSL

Quote:
Originally Posted by EB View Post
En av mine kollegaer var ombord og hun reagerte på mangelfull informasjon fra ordene "Prepare for emergency" kom og til de var kommet ned på "trygg" høyde...
Jeg kan skjønne at folk som ikke vet hva som skjer blir urolige og gjerne skulle hatt mest mulig informasjon kjappest mulig, men:

1. Man prioriterer å få maskinen ned i trygg høyde, og når slike ting skjer går man igjennom en godt innøvd prosedyre, og dette skjer i høyt tempo. Pri1 er selvfølgelig å få på seg oksygenmaske. I 30-40k fot har man bare sekunder å gjøre på før man er så omtåkete at man ikke kan gjøre noe fornuftig.

2. Man sitter med oksygenmasker på under hele descenten, og selv om det er mikrofoner i disse er det enda vanskeligere (for utrente ører) å forstå hva som blir sagt, så selv om man skulle falle for fristelsen til å komme med en rask forklaring ville ikke passasjerne forstå så mye.

Så jeg kan godt skjønne at det var skremmende, men det har sine grunner at slik informasjon ikke kommer så raskt som man selvfølgelig skulle håpe.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2008, 20:46   #44
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,407
Default Re: Norwegian nødlandet på OSL

Helt enig - men det hindrer ikke "vanlig folk i gata" å bli skremt og også vurdere alternativ neste gang - selv om informasjonen der nok også ville ligget på samme nivå.
EB is online now   Reply With Quote
Old 02-01-2008, 20:49   #45
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Norwegian nødlandet på OSL

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Så jeg kan godt skjønne at det var skremmende, men det har sine grunner at slik informasjon ikke kommer så raskt som man selvfølgelig skulle håpe.
Generelt så kan vel ikke informasjon komme fort nok og mye nok i en slik situasjon.

Er det kabinbesetningen eller cockpit som skal/bør holde passasjerene oppdatert om hva som skjer og hvor lang tid det tar?
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2008, 20:55   #46
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Norwegian nødlandet på OSL

Joda, som sagt: jeg har ingen vanskeligheter med å forstå at den vanlige mannen i gata får seg en støkk, og helst ville hatt informasjonen på vei nedover. Men det er nok ingen selskaper som gir dette, ihvertfall så må maskene være designet helt annerledes enn i 737'n, for der blir det ikke særlig god lyd ifra mikken inni maska.

Det er cockpit sin oppgave, kabinbesetningen har overhodet ingen mulighet for å gi beskjeder siden de ikke har tilgang til masker med mikrofon. Og det er uansett kun cockpit som har detaljer og nok informasjon når noe slikt skjer.

Men det er nok desverre slik at de som sitter foran har nok å gjøre inntil flyet er level i sikker høyde, og først da vil informasjonen komme.

Vi prioriterer jo først sikkerheten (manøvreringen av flyet), deretter ATC og til slutt passasjerene.

Når det er sagt hadde jeg sikkert ikke likt meg om jeg satt baki når noe sånt skjer jeg heller. Det er alltid bedre å være der "det skjer" (slik at du hele tiden har så mye informasjon som mulig) enn ett sted hvor du bare må henge på uansett om du vil eller ei
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc) gustavf Flyforum 129 27-02-2019 14:29
Norwegian Dreamtour med 787 OSL-AGP-OSL i Premium og Economy Ruby TripReports 25 16-07-2013 12:04
Norwegian 787 OSL-LGW-OSL (Premium) Thomas TripReports 23 09-07-2013 15:07
Norwegian nødlandet på Sola. EK 007 Flyforum 23 01-03-2011 20:11
OSL-AMS-OSL med Norwegian LN-HSS TripReports 15 24-03-2010 12:02


All times are GMT +2. The time now is 07:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.