![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,407
|
![]()
En av mine kollegaer var ombord og hun reagerte på mangelfull informasjon fra ordene "Prepare for emergency" kom og til de var kommet ned på "trygg" høyde...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 414
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]() Quote:
1. Man prioriterer å få maskinen ned i trygg høyde, og når slike ting skjer går man igjennom en godt innøvd prosedyre, og dette skjer i høyt tempo. Pri1 er selvfølgelig å få på seg oksygenmaske. I 30-40k fot har man bare sekunder å gjøre på før man er så omtåkete at man ikke kan gjøre noe fornuftig. 2. Man sitter med oksygenmasker på under hele descenten, og selv om det er mikrofoner i disse er det enda vanskeligere (for utrente ører) å forstå hva som blir sagt, så selv om man skulle falle for fristelsen til å komme med en rask forklaring ville ikke passasjerne forstå så mye. Så jeg kan godt skjønne at det var skremmende, men det har sine grunner at slik informasjon ikke kommer så raskt som man selvfølgelig skulle håpe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,407
|
![]()
Helt enig - men det hindrer ikke "vanlig folk i gata" å bli skremt og også vurdere alternativ neste gang - selv om informasjonen der nok også ville ligget på samme nivå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
Er det kabinbesetningen eller cockpit som skal/bør holde passasjerene oppdatert om hva som skjer og hvor lang tid det tar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Joda, som sagt: jeg har ingen vanskeligheter med å forstå at den vanlige mannen i gata får seg en støkk, og helst ville hatt informasjonen på vei nedover. Men det er nok ingen selskaper som gir dette, ihvertfall så må maskene være designet helt annerledes enn i 737'n, for der blir det ikke særlig god lyd ifra mikken inni maska.
Det er cockpit sin oppgave, kabinbesetningen har overhodet ingen mulighet for å gi beskjeder siden de ikke har tilgang til masker med mikrofon. Og det er uansett kun cockpit som har detaljer og nok informasjon når noe slikt skjer. Men det er nok desverre slik at de som sitter foran har nok å gjøre inntil flyet er level i sikker høyde, og først da vil informasjonen komme. Vi prioriterer jo først sikkerheten (manøvreringen av flyet), deretter ATC og til slutt passasjerene. Når det er sagt hadde jeg sikkert ikke likt meg om jeg satt baki når noe sånt skjer jeg heller. Det er alltid bedre å være der "det skjer" (slik at du hele tiden har så mye informasjon som mulig) enn ett sted hvor du bare må henge på uansett om du vil eller ei ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian-fly nødlandet i Iran (håndtering etc) | gustavf | Flyforum | 129 | 27-02-2019 14:29 |
Norwegian Dreamtour med 787 OSL-AGP-OSL i Premium og Economy | Ruby | TripReports | 25 | 16-07-2013 12:04 |
Norwegian 787 OSL-LGW-OSL (Premium) | Thomas | TripReports | 23 | 09-07-2013 15:07 |
Norwegian nødlandet på Sola. | EK 007 | Flyforum | 23 | 01-03-2011 20:11 |
OSL-AMS-OSL med Norwegian | LN-HSS | TripReports | 15 | 24-03-2010 12:02 |