![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,325
|
![]() Quote:
Har dere forresten noe feed fra SAS for ARN-KUL ruten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Ikke per i dag. Men hva vil skje i fremtiden? Vi får se.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Jaha, ingen med nye rykter fra møtene som akkurat nå pågår i Stockholm?
E!
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Newcomer
Join Date: Oct 2006
Posts: 22
|
![]()
Det blir spennende og høre hva som kommer til å skje. Har hørt rykter om to alternativ. Selge deler av SGS ground handling, og hva det innebærer vet jeg ikke. Og det siste er og beholde SGS slik som det pr dags dato, med noen justeringer. Men som sagt så er dette bare rykter. Det skal komme informasjon i morgen eller på Mandag. Kommer informasjonen i morgen, så kan det være gode nyheter, kommer informasjonen på Mandag så er jeg redd for dårlig nyheter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 81
|
![]()
Publicerad: 2007-12-13 15:55
SAS-förhandlingar bröt samman SAS nya samarbetsmodell med facken höll inte länge. Vid ett möte på onsdagen lades nya förslag fram om dotterbolagens framtid. Det fick facken att gemensamt resa sig upp och lämna mötet. Inför styrelsemötet på måndag 17 december har SAS företagsledning och facken diskuterat hur dotterbolagen för handlingtjänster, flygplansunderhåll och frakt (SGS, STS och SAS Cargo) ska vara organiserade i framtiden. Enligt Bo Nilsson, ordförande i Transports avdelning 46 i Märsta, har man kommit överens om att rekommendera styrelsen att ta in en utomstående minoritetsägare i SAS Cargo. Dotterbolaget för flygplansunderhåll, STS, ska fortsätta som ett dotterbolag men med vissa organisationsförändringar. Det trodde facken även gällde för dotterbolaget SGS, som utför ramptjänster. Men på onsdagens möte lade företagsledningen plötsligt fram nya alternativ. Företagsledningen förordar nu en försäljning av SAS Cargo. För SGS rekommenderar man styrelsen två alternativ; antingen att verksamheten blir kvar inom koncernen eller att man tar in utomstående minoritetsägare. -Det här sker trots att vi tidigare varit överens om det andra alternativet. Vad håller företagsledningen på med?, undrade vi. Sedan reste vi oss upp och lämnade mötet. Det är första gången på mycket länge som vi är överens alla facken från de tre skandinaviska länderna, tillägger han. Nu har de fackliga representanterna kallats till ett krismöte på Arlanda i morgon fredag. -Facken och företag hade nyligen en fyradagarssession i Sigtuna där vi kom fram till en ny "Sigtunamodell" byggd på tillit och samförstånd. Nu händer det här, det gör oss besvikna, säger Bo Nilsson. Bertil Ternert, informationschef vid SAS-koncernen, ville inte på torsdagen säga någonting om nya förslag angående dotterbolagens framtid. - Vi har jobbat fram alternativ och nu ska styrelsen fatta beslut på måndag. Innan dess vet vi inte. Han poängterar att oenigheterna finns i den styrgrupp som tagit fram underlaget till styrelsen. Det handlar inte om en direkt schism mellan fack och företagsledning, säger han. - Styrgruppen har haft ett 20-tal möten där båda sidor varit representerade. Det är naturligt att man där inte är helt eniga om allting. Det goda samarbetsklimatet med facket består, enligt SAS koncernledning. - Vi har försökt hitta ett arbetssätt där vi löser problem och fattar beslut utan djupgående konflikter. Speciellt gäller detta den danska sidan, säger Bertil Ternert. Susanne Daregård-Johan Rudström |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
|
![]()
"Men på onsdagens möte lade företagsledningen plötsligt fram nya alternativ.
Företagsledningen förordar nu en försäljning av SAS Cargo. För SGS rekommenderar man styrelsen två alternativ; antingen att verksamheten blir kvar inom koncernen eller att man tar in utomstående minoritetsägare." Det må vel være bra nytt?? Enten bli i selskapet, eller å ta inn en ny minoritetseier. Glædelig jul kanskje....?? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det blir i dag forhåpentligvis en innstilling som skal til toppledelsen som tar sin avgjørelse til styret på mandag.
Genrelt så er holdningen her at et salg ut av konsernet for SGS blir sett på som mistillit til de ansatte og at de er uønsket i konsernet. Det har vært en del uryddighet fra toppene i forhold til S11 den siste uken.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]()
Wikerstad og Lie truer igjen: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=190168
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Kan tenke meg at de får mye sympati fra de reisende da.
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Newcomer
Join Date: Oct 2006
Posts: 22
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,325
|
![]()
Bare å lese kommentarene fra Wikestad får meg til å tenke på røde flagg med hammer og sigd
![]() Kanskje på tide at noen faktisk innser at SAS faktisk ikke er en statsbedrift, men en bedrift med en statlig eierandel, noe som er to vidt forskjellige ting Ellers har fagforeningene her klart det kunstykke å skape en illusjon at det å bli solgt vil være det samme som å få sparken. Og spiller virkelig logoen på arbeidsuniformen så stor rolle? Muligens det bare er meg, men jeg mener nå at arbeidsforhold, belønning, arbeidsoppgaver, kollegaer og ledelse er uendelig mye viktigere enn hva arbeidsgiveren heter.... Men jeg er fortsatt av den oppfatning at skranke og kundebehandlingspersonell bør overføres tilbake Airline også bør man vurdere separat hva man skal gjøre med stuer/bagasje delen Last edited by Someone; 14-12-2007 at 11:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
|
![]()
Det som diskuteres er en joint-ventureløsning for å få inn en profesjonell aktør som kan tilføre mye god kompetanse om ground-handling. Det kan bli en styrke for SAS og gjøre dem bedre på kundehåndtering på bakken. Hvis det settes i gang store aksjoner bare fordi man får inn en del-eier, så er det vanskelig å forstå.
At Wikestad kommer med utilslørte trusler i VG er jo oppskriftsmessig. Det er utrolig vanskelig for passasjerer og samfunnet forøvrig å skjønne at kan skal lage et hælv*** hver gang det skjer endringer man ikke liker. Er det andre steder enn i flybransjen kan kan holde på slik...? Og Someone har et godt poeng med at foreningene vrir dette til å handle om oppsigelser: Man blir litt slapp når Stavanger Aftenblad har tittelen "MASSEOPPSIGELSER I SAS". Eeehh... Hvis noen kjøper seg inn med 40% i bedriften du jobber i, blir samtlige sagt opp da? Last edited by Flyer; 14-12-2007 at 12:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
|
![]()
Tåpelig av Wikestad å stå fram i VG og true med noe sånt. Får null sympati fra reisende på den måten der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Nå er det uansett ikke snakk om å selge ut hele SGS, så hva er problemet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Og hva er problemet om hele SGS skulle selges? De ansatte og deres kompetanse trengs vel uansett hvem som eier selskapet?
Hvis de ansatte i SGS skulle aksjonere dersom selskapet blir solgt, og de må få lønn fra en annen konto, og kanskje også få ny uniform, ja da er de jo med på å undergrave både seg selv og den de jobber for. Dumt! Og det fører sikkert også til en kundestrøm over til bl.a. Norwegian. De må le seg nesten ihjel i det selskapet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 206
|
![]()
Vi har jo pensjonsfond og bilett rettigheter vi ønsker og beholde.
Har egentlig hatt det ganske stabilt i SGS i motsetning til i andre handlingselskap, å ingen ønsker vel å havne i den situasjonen at man bytter "arbeidsgiver" par ganger i året? |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Folk som vet historien til catering og cleaning i SAS vet at et salg betyr, ikke noen god deal for de som jobber her, og handling er tross alt ikke noen virksomhet som har noen gode vilkår andre steder, det skiller groundhandling fra en del andre bransjer. SGS er i dag europas 4. største groundhandlingaktør og absolutt professjonell. SAS har også ved hjelp av lønnsfrys for å redde bedriften kvittet seg med de som ikke var så opptatt av SAS konsernet men jobben, mens de som er igjen er de som var virkelig glad i å jobbe SAS. Og det er tydelig at viljen blant en del i SGS er at vil ikke SAS ha oss så vil vi ikke ha SAS og heller å bli kvitt konsernet, mange har lagt mye for å prøve å redde selskapet etter å ha vært i kriser som mange andre firmaer og konsern ikke ville overlevd.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Jeg setter mine penger på at en annen aktør kjøper seg inn i SGS, men at SAS fortsatt er med. Da vil SAS være med å ha kontroll samtidig som de får inn sårt tiltrengte penger i kassa for å ekspandere og skaffe nye fly.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 187
|
![]() Quote:
Min syn på det här är att jag verkligen hoppas att oavsett vad som händer den 17:e så hoppas jag att de anställda förstår att de faktiskt jobbar i serviceindustrin och det är kunderna som betalar deras löner, oavsett vem som äger företaget (om det nu skulle vara så att de säljer ut en del eller hela). Det betyder att om de behandlar kunderna dåligt genom att gå på strejk eller vara sura och otrevliga, så har det en effekt på SAS, och i slutändan på deras jobb! Så vill de säkra sig en bra framtid, oavsett om SGS säljs eller inte, så bör de nog tänka på att behandla kunderna så bra det bara går och inte ens fundera över en strejk eftersom det inte kan hjälpa dem på NÅGOT som helst vis! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Newcomer
Join Date: Nov 2006
Posts: 44
|
![]()
ved frasalg, vil det komme krav om lønn tilsvarende den lønnsfrysen vi har vært gjennom. Det er snakk om mange prosenter lønn....Lokale lønnsforhandlinger har vært satt på vent til denne avgjørelsen er tatt, og ved frasalg er det jo bare å gi gass.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Langkawi desember. | SudCaravelle | Reiseforum | 10 | 02-05-2015 13:45 |
Amerikanere i desember | hakon1gz | Flyforum | 1 | 11-11-2009 22:29 |
17 desember. | dash-7 | Flyforum | 3 | 13-12-2007 18:12 |
Desember 2006 | Hurum | Flyforum | 11 | 08-01-2007 19:33 |
17. desember | LN-GBM | Flyforum | 1 | 18-12-2005 21:59 |