Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-12-2007, 12:26   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,136
KLM Service "enhancement" fra KLM

http://www.airliners.net/discussions....main/3745136/

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=23684

Ifølge denne linken skal KLM begynne å ta €50 per vei i ekstra betaling for de som ønsker å sitte på 2-setere på sine 747, 777 og MD-11.

Ikke det at det er så mange rader det er snakk om, men KLM behøver da ikke gjøre seg dårligere enn de allerede er?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 12:58   #2
VoiceCom
ScanFlyer Silver
 
VoiceCom's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

KLM har visstnok allerede startet å ta betalt for exit-row seter og innfører nå også avgift for 2-setere. Sølv/Gull/Platinum kortholdere skal få dette gratis.

Men det er mye klaging på denne ordningen på FlyerTalk, se f.eks. http://www.flyertalk.com/forum/showthread.php?t=766460.

Ser ut som KLM faktisk ikke viser f.eks. exit-seter som ledige for sølv/gull/platinum kortholdere ved on-line check-in, noe som er meget dårlig!

KLM er nok på vei ned ja.
VoiceCom is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 13:00   #3
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

Dette må vel være en spøk vel?
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 13:26   #4
VoiceCom
ScanFlyer Silver
 
VoiceCom's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

Nope - det heter på fint "Seat choice" - mer info fra KLM her:

http://www.klm.com/travel/no_en/trav...eat_choice.htm
VoiceCom is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 13:32   #5
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

Trøste og bære. Så nå er det slutt på de gode gamle dagene da man kjøpte retten til å sitte i et sete når man kjøpte en billett. Nå kjøper man altså bare retten til å sitte i de dårligste setene ombord i flyet...?
Lurer på hva det neste blir.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 13:34   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

Regner med at hvis ingen betaler for eller gold eller platinum requester det, så går de til siste innsjekket eller ID pax da?
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 13:35   #7
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

KLM begynner da å minne mer og mer om et lavprisselskap.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 14:18   #8
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

KLM Best og Back med andre ord
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 14:39   #9
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

Hvorfor ikke bare lage en ny klasseinndeling - economy extra er tosetere, vanlig monkeyclass er midt på femseteren?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 20:05   #10
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

Nå har vi altså hatt en laaaang diskusjon om bonus og hvilke fordeler frequent travellers burde ha. Her kommer KL med en virkelig fordel for denne gruppen av reisende:

If you are a Platinum or Gold member of Flying Blue or WorldPerks, you do not have to pay for Seat Choice

Det er jo flott for de, prisen på EUR 50 er såpass høy at jeg tror det er et fåtall som booker disse setene.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers

Last edited by MD11; 12-12-2007 at 20:07.
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 20:14   #11
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,899
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

Vel jeg vil betale EUR 50 uten aa tenke meg om for aa slippe midtseter.....eller sagt paa en annen maate, velge et selskap som gir meg dette gratis....selv traurige UA lar oss i hvertfall faa 2 setere uten extra oppkrav....og gir deg en skikkelig merverdi om du betaler 5 inches mere mellom setene.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 21:45   #12
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,721
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Nå har vi altså hatt en laaaang diskusjon om bonus og hvilke fordeler frequent travellers burde ha. Her kommer KL med en virkelig fordel for denne gruppen av reisende:

If you are a Platinum or Gold member of Flying Blue or WorldPerks, you do not have to pay for Seat Choice

Det er jo flott for de, prisen på EUR 50 er såpass høy at jeg tror det er et fåtall som booker disse setene.
Det hadde vært fint om det hadde funket, men det viser seg at de ikke er tilgjengelige for eliter ved check-in likevel.

KLM tar nok et steg i retning lavpris selskapet til AF.
view is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 21:48   #13
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,918
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

Skal AF gjøre KL om til et lavprisselskap? Blir vel snart kjøpemat ombord!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 21:56   #14
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,721
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Skal AF gjøre KL om til et lavprisselskap? Blir vel snart kjøpemat ombord!
Ikke offisielt, men det murres litt om det blant KL kunder. Det er så mye enhancements at det halve kunne vært nok.

Apropos mat på KL, så havnet jeg på en flygning forleden dag som visstnok var utenfor "meal times". Dermed fikk vi ikke sandwich greia, som forøvrig har blitt ganske grei nå, men bare noe stusselige kjekser. Forbanna dog food.
Nok en måte å spare noen øre på.
view is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 22:02   #15
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,899
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

Quote:
Originally Posted by view View Post
Ikke offisielt, men det murres litt om det blant KL kunder. Det er så mye enhancements at det halve kunne vært nok.

Apropos mat på KL, så havnet jeg på en flygning forleden dag som visstnok var utenfor "meal times". Dermed fikk vi ikke sandwich greia, som forøvrig har blitt ganske grei nå, men bare noe stusselige kjekser. Forbanna dog food.
Nok en måte å spare noen øre på.

Det kommer til aa skje, det har vaert AF's plan hele tiden, de forpliktet seg til aa beholde KLM as is i 5 aar, men naar 5 aar har passert regn med forandringer, tildels store forandringer, selv navnet sitter ikke trygt
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2007, 23:08   #16
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

Quote:
Originally Posted by view View Post
Det hadde vært fint om det hadde funket, men det viser seg at de ikke er tilgjengelige for eliter ved check-in likevel.

KLM tar nok et steg i retning lavpris selskapet til AF.
Så informasjonen på KL's nettside stemmer ikke?
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2007, 08:54   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,368
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

KLM bekrefter jo med dette at det ikke bare er meg som ikke liker tre setere (ref 757 over dammen). Hvis det er et marked og det skjønner jeg det er for å selge 2 setere ekstra dyrt så grattis til KLM. Det er godt at SAS, swiss, bmi og Lufthansa flyr med en drøss to setere hver dag på langrutene...gratis!!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2007, 09:01   #18
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,721
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

Mulig det er teknisk problem i løsningen foreløpig, håper nesten at det er det. Og ikke KL som prøver veldig hardt å få penger for disse "eksklusive" 2-raderne etc.
view is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2007, 10:36   #19
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

Slike "enhancements" må da til syvende og sist skape forvirring hos kundene. DY krever nå betaling for setevalg, for innsjekket bagasje, og potensialet er uendelig for å lage kompliserte betalingsløsninger pr kilo bagasje man har med seg, om man sitter på to eller tre eller femseter eller beinplass og mat... På en måte er det jo bra for kundene at de kan tilpasse reisen mest mulig individuelt, men ikke hvis det blir uoversiktlig, og man sitter igjen med følelsen av at flyselskapene gjør som bankene med sine gebyrer: tar betalt for en tjeneste som egentlig er en selvfølgelig del av reisen.

"Forbedringer" er da også et orwellsk newspeak for å kreve betaling for noe alle før fikk gratis, men som nå fremstår som "bedre" ved at man betaler for å få noe som andre ikke får.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2007, 10:45   #20
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Service "enhancement" fra KLM

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Slike "enhancements" må da til syvende og sist skape forvirring hos kundene. DY krever nå betaling for setevalg, for innsjekket bagasje, og potensialet er uendelig for å lage kompliserte betalingsløsninger pr kilo bagasje man har med seg, om man sitter på to eller tre eller femseter eller beinplass og mat... På en måte er det jo bra for kundene at de kan tilpasse reisen mest mulig individuelt, men ikke hvis det blir uoversiktlig, og man sitter igjen med følelsen av at flyselskapene gjør som bankene med sine gebyrer: tar betalt for en tjeneste som egentlig er en selvfølgelig del av reisen.

"Forbedringer" er da også et orwellsk newspeak for å kreve betaling for noe alle før fikk gratis, men som nå fremstår som "bedre" ved at man betaler for å få noe som andre ikke får.
I flyverdenen er "enhancement" synonymt med å ta vekk fordeler, det vet vi alle, men at folk ikke skjønner seg på kombinasjoner har jeg ikke tro på. På McDonalds er det da tillegg for alt, og forskjellig pris om du spiser inne eller tar med, og folk finner nå ut av ting her og?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fra "Vi relanserer service" til "Din tur" EB Flyforum 51 24-12-2015 12:11
Kabin "enhancement" hos Swiss sine A320/A321 Someone Flyforum 0 06-10-2014 21:55
Feelgood fra KLM, "lost and found" kekker Småprat 2 26-09-2014 16:08
"Car service" fra Nice (NCE) flappflapp Reiseforum 23 04-05-2012 10:31
Merkelig "tilbud" fra KLM. Mchansern Reiseforum 4 08-11-2010 22:30


All times are GMT +2. The time now is 23:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.