Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-12-2007, 08:59   #21
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Default Re: Tragisk ulykke med flytoget

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Det er mulig korrekt at media toner veldig ned hendelsene og den siden av hva som skjer, men jeg synes på helt generelt grunnlag at det er veldig feil slik man her til lands behandler temaet på generelt vis som et tabu, på lik linjene med de grunnleggende årsakene til hvorfor disse hendelsene skjer i utgangspunktet.-A
Interessant innspill, for den nye Vær varsom-plakaten åpner nettopp for at selvmord kan omtales i noe større grad enn før. Men jeg er helt enig med deg - dette er veldig tabubelagt, og det er nok rom for mer åpenhet. Men jeg tar avstand fra at mediene generelt "skor seg" på dette, slik det antydes av Bluejuice. Enkelte medier er det nok, men ikke generelt.

De gangene vi omtaler selvmord i vår redaksjon, er det fordi det går ut over trafikken eller rammer andre på andre måter (og da sier vi ikke nødvendigvis eksplisitt at det dreier seg om selvmord). Selve problemstillingen rundt selvmord behandler vi vanligvis ikke i nyhetssammenheng, men heller i mer utdypende saker der temaet nettopp er årsaksforhold og slike ting.
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2007, 09:17   #22
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Og enda en ulykke i går, da ved Lindeberg. Kan tenkes at dette smitter på svake sjeler...
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2007, 12:41   #23
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Det registreres 6-700 (!) selvmord i Norge i året Hvs man regner inn dødsfall med uklare årsaker, og som sannsynligvis er noe som er satt i gang av den avdøde selv, kommer tallet opp i nærmere 1000. I tillegg kommer alle forsøkene og dem som blir tvangsinnlagt "på mistanke". Flere her peker på at årsakssammenhengene er mer interessante enn hendelsene i seg selv, og det er det vanskelig å ikke være enig i.

Jeg tror forøvrig at å kaste seg foran toget er en så opplagt metode for folk som bor i nærheten av skinner at en sak i media ikke gjør noe fra eller til.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2007, 13:57   #24
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Selvmord ved å kaste seg foran tog, kjøre bilen sin i fronten på en trailer - eller
hoppe utfor fra en båt; er nok alle alternativer som er godt kjent. Dog synes jeg
det er en rimelig egostisk måte å avslutte livet på, ved å velge f.eks. trailer-versjonen -
med tanke på den stakkars sjåføren som ufrivillig får orkesterplass til det hele.
Old 05-12-2007, 23:03   #25
Fellowship
ScanFlyer Dusty

Fellowship's Avatar

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
Og enda en ulykke i går, da ved Lindeberg. Kan tenkes at dette smitter på svake sjeler...
Ja, det hender at slikt "smitter"..., men jeg synes vi må gjøre noe med holdningene samfunnet har for mye av, ikke å kunne snakke direkte og åpent om de vanskeligste tingene i livet!

Og der mener jeg at slike ord om "svake sjeler" ikke bidrar i rett retning. Det er en tildekking av at selvmord finnes i så og si alle miljøer, dessverre. Og det handler alltid om en eller annen form for direkte og personlige tragedier. Både for den som avslutter livet sitt, og for de som blir igjen.

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2007, 00:00   #26
ThomAAs
ScanFlyer Molded

ThomAAs's Avatar

Det er jo høy sesong for dette. Desverre...
Reply

Posting Rules