Quote:
Originally Posted by ph-ndr
Det er mulig korrekt at media toner veldig ned hendelsene og den siden av hva som skjer, men jeg synes på helt generelt grunnlag at det er veldig feil slik man her til lands behandler temaet på generelt vis som et tabu, på lik linjene med de grunnleggende årsakene til hvorfor disse hendelsene skjer i utgangspunktet.-A
|
Interessant innspill, for den nye Vær varsom-plakaten åpner nettopp for at selvmord kan omtales i noe større grad enn før. Men jeg er helt enig med deg - dette er veldig tabubelagt, og det er nok rom for mer åpenhet. Men jeg tar avstand fra at mediene generelt "skor seg" på dette, slik det antydes av Bluejuice. Enkelte medier er det nok, men ikke generelt.
De gangene vi omtaler selvmord i vår redaksjon, er det fordi det går ut over trafikken eller rammer andre på andre måter (og da sier vi ikke nødvendigvis eksplisitt at det dreier seg om selvmord). Selve problemstillingen rundt selvmord behandler vi vanligvis ikke i nyhetssammenheng, men heller i mer utdypende saker der temaet nettopp er årsaksforhold og slike ting.