![]() |
|
![]() |
#1 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Dagbladet sier at nå vurderer man å ta full avkledning og kunne se deg "naken".
Mer info her: http://www.dagbladet.no/dinside/2007/11/11/517836.html Og Aftenpoften med en litt bedre vinkling enn bare sensasjon: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2095674.ece -A Last edited by Utflyttet; 11-11-2007 at 04:24. Reason: Aftenpoften |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Posts: 101
|
![]()
Dagbladets tabloide vri på saken, må ha latt seg innspirere av gårsdagens episode av "Luftens helter" og de problemene de hadde med sin scanner..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 54
|
![]()
Vet at det også jobbes i Avinor om å innføre hulromsundersøkelser av alle passasjerer i løpet av 2009. Dette er så langt holdt hemmelig, men dette hørte jeg av en meget sikker kilde i systemet. Avinor skal altså nok engang være best i klassen. Crew skal naturligvis også undersøkes. Alternativet for crew er å sette inn låsbare og plomberte plugger som kan bli utsatt for sporadiske stikkprøver fra sikkerhetsvakter eller annen myndighetsperson. Grunnen til at dette ikke skulle innføres før i 09 er at dette er såpass kontroversielt slik ting er idag. Men slikt forandrer seg. Hadde noen sagt til meg for 7 år siden at man skulle gå igjennom en bodyscanner så hadde jeg trudd de var riv ruskende gale. Men nå er dette altså en realitet! Avinor skulle visstnok inngå en langsiktig avtale med Kløver angående lubrikant så jeg anbefaler et aksjekjøp der, evt andre tilsvarende selskaper. Denne bransjen er betydelig undervurdert, akkurat som sikkerhetsselskapene var for 5-7 år siden!
Noe som ligger lengre frem er internering av passasjerer og crew i 48 timer før innsjekk. Der skal de utsettes for vanntortur, sult og søvnhindrende teknikker samt psykisk knallharde forhør. Alt naturligvis for å få frem informasjon om evt kommende terrorangrep. Jeg mener at dette er en naturlig vei og gå. Først når man går til dette skrittet så vil man endelig få terroristene (les passasjerer eller crew) til å knekke sammen og innrømme sine terrorplaner og alle sine andre synder de har gjort. Det at man er nødt til å torturere alle crew og passasjerer for å få frem noen tilståelser er det helt klart verdt! Hvor skal dette ende??? Hadde noen skissert opp dagens virkelighet for over 5 år siden så hadde INGEN trodd det heller! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,423
|
![]()
Klarer ikke å hisse meg opp over dette...om noen i Avinor blir opphisset av å se meg "naken" har jeg heller ingen særlig stor tro på...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Ja ja. Dette sikkerhetsstyret blir bare dyrere og dyrere. Hva kan en sånn body-scanner koste? Og hadde vært svært interessant å se prislappen på hele sikkerhetsregimet i dette landet.
Sett i lys av det lurer jeg litt på når Avinor skal begynne å prioritere FLYsikkerheten. Når får vi måleutstyr for bremseprøver som faktisk gir reelle bremsetall? Når får alle flyplasser godt nok og nytt brøyteutstyr slik at regulariteten opprettholdes? (pr. i dag stenges flere kontrollerte flyplasser i opptil en time etter en snøbyge. Flaut.) Når skal vi få full radardekning på alle kontrollerte flyplasser? Når skal det satses mer på flygelederutdanning så vi blir kvitt underbemanningen og flygeledere som må overvåke mange sektorer samtidig? Osv. osv. osv. Den økonomiske prioriteringen innen luftfarten har tatt noen nitriste vendinger de siste årene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Utviklingen i overvåkingssamfunnet - snart "overgrepssamfunnet" - synes ikke å ha noen ende. Synes det er fornedrende nok å stille seg i en kø med et brett med jakke og eiendeler i - som straffanger. Når man attpåtil skal stille seg med hender over hodet og bli "nakenscannet", ja da begynnner det virkelig å bli nok. Og ikke minst: Hva blir det neste vi finner oss i? Hvis alle synes dette er greit, så er det vel greit at alle blir kledt naken i neste omgang da? Kan noen si at dette er avgjørende for flysikkerheten i Norge at vi har et slikt system, javel kanskje må det til, men det er jeg i sterkt tvil om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Dersom slike bodyscannere medfører at vi slipper å kle av oss jakker, ta av oss sko, belter, og alt mulig annet som kan pipe - så vil jeg se på det som positivt!
...men etter hva jeg har skjønt kan ikke bodyscannere se gjennom fett, så om man er overvektig så er det vel ikke noe problem å gjemme unna en kniv mellom fettvalkene? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Men er det ikke snakk om å stoppe med sjekk av piloter nede i EU? Har ikke de innsett at det er idiotisk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
|
![]()
Det er vel ikke akkurat slik at man kan se folk "nakne" gjennom disse scannerne. Det fungerer som en røntgenmaskin.
AMS har jo hatt slike scannere en stund, og jeg har inntrykk av at det fungerer veldig greit. Det går iallefall langt fortere enn de tradisjonelle "metalldetektormaskinene", som kan skape lange køer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Dette må jo anses som fremskritt!
Man slipper alle disse etterkontrollene og selve kontrollen går noe kjappere! Var det ikke i "Total Recall" man fikk se at folk gikk gjennom en slik maskin og ble gjennomlyst? Det var i 1990 så tanker er langt fra ny... E!
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Jeg har gått igjennom disse på Heathrow og spurte om å få titte på bildet mitt etterpå og må jo si at jeg er glad jeg ikke har jobben, det er ikke alle som går igjennom disse som som ser ut som de er snytt ut av midtsidene til Playboy.
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Apenes: - Motbydelig!
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2096813.ece Man forsikrer at det skal være kvinnelige kontrollører på kvinner, og menn for menn, dessuten at den som foretar kontrollen og den som blir kontrollert ikke skal se hverandre. Det sier jo ALT om hvor langt man går her. Last edited by AirbusTrond; 12-11-2007 at 06:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Avinor utsetter testing av kroppscanner
19. november 2007 kl. 10:34 Av Avinor (Pressemelding) Avinor har vurdert å iverksette et testprosjekt knyttet til bruken av kroppscanner ved sikkerhetskontrollen på Stavanger lufthavn, Sola, i første omgang for ansatte. Både reaksjoner fra ansatte, tilbakemeldinger fra Datatilsynet og reaksjoner i opinionen, tilsier at uttestingen ikke blir gjennomført til våren. - Før vi tar endelig beslutning om uttesting av utstyret, ønsker vi å innhente ytterligere erfaringer, blant annet fra utprøving av utstyret i andre land. Datatilsynets vurderinger vil også bli tillagt betydelig vekt. Før testing kan finne sted, må det også innhentes tillatelse fra Luftfartstilsynet. Dersom uttestingen blir gjennomført på et senere tidspunkt - blant ansatte og/eller passasjerer - er det fortsatt en forutsetning at det er basert på frivillighet, sier konsernsjef Sverre Quale i Avinor. Avinor er vel kjent med at bruk av kroppscanner kan oppfattes som et inngrep i den enkeltes personlige integritet. Derfor har det vært samarbeidet med Datatilsynet for å finne optimale personverntiltak ved eventuell utprøving av utstyr. Bl.a. har Datatilsynet vært invitert med og deltatt på et seminar avholdt på Schipol lufthavn, Amsterdam, hvor erfaringer fra bruk av denne type utstyr ble presentert. Avinor er i dialog med Datatilsynet for å få en vurdering av personverntiltak Avinor vil foreslå før en eventuell uttesting. Deretter vil det bli foretatt en juridisk vurdering av om bruk av kroppscanner kommer inn under gjeldende personvernlovgivning. Den viktigste grunnen til at Avinor har vurdert å teste ut kroppscanner i sikkerhetskontrollen på lufthavnene, er klager på lange køer inn til sikkerhetskontrollen og rapportert misnøye med måten manuell etterkontroll gjennomføres på. En eventuell utprøving av kroppscanner vil være motivert ut fra ønsket om å gjøre kontrollen optimalt effektiv og minst mulig belastende for reisende og ansatte. Dagens manuelle sikkerhetskontroll er svært ressurskrevende. I løpet av de siste ti årene har utgiftene til sikkerhetskontroll blitt mangedoblet og krever i dag omkring 800 årsverk på Oslo Lufthavn Gardermoen alene og 1300 årsverk til sammen på Avinors øvrige lufthavner. Utgiftene til sikkerhetskontroll ved norske lufthavner er nå nærmere 900 millioner kroner pr år. – Det er viktig å teste ut tiltak som kan bidra til å effektivisere gjennomføringen av sikkerhetskontrollen av passasjerer, personell og reisegods, sier Sverre Quale. Avinor arbeider kontinuerlig med tiltak for å forbedre situasjonen for passasjerer og ansatte på lufthavnene og i flyselskapene i forbindelse med nødvendig sikkerhetskontroll. I den senere tid har det blant annet blitt gjennomført ombygging av sikkerhetsslusene på flere av lufthavnene for å effektivisere sikkerhetskontrollen. http://www.avinor.no/avinor/pressese...=tcm:181-39953 |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Bra! Så at et sint innlegg jeg skrev på Aftenposten.no også ble trykket i papirutgaven på side 2, sammen med Apenes' "Motbydelig". Så kanksje den lille manns anonyme (og kanskje dermed småfeige..) protest på nett også av og til også kan ha en ørliten betydning når tilstrekkelig mange nok uttrykker seg negativt... Nuvel, får i alle fall håp et at det er ett skritt tilbake for de mest overvåkingskåte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Jeg pleier ikke alltid være fornøyd med Datatilsynet, men denne gangen er det bare å rope et stort hurra til Apenes og Datatilsynet for å ha reagert på en helt utrolig kontroll-iver bare kontrollen sin skyld. Heldigvis har Avinor også tatt til vettet og legger dette på vent til man ser hva som skjer i andre land.
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Jeg har en BMI på over 28.
Så de mener at jeg som er litt overvektig ikke kan gå inne på terminalen!!??? Så jeg som er overvektig kan ikke ta fly???!!! Nå blir jeg ekstremt forbannet!!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]() Quote:
BMI-kravet for å bli pilot er 32 eller 34 (jfr. klasse 1 attest) Da må isåfall dette kravet endret? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Askil Holm vurderer å kutte ut Norwegian - og andre stuer-"problemer" | kekker | Småprat | 38 | 25-09-2014 08:18 |
USA vurderer ny VC-25/"Air Force One" | Someone | Flyforum | 2 | 16-06-2014 23:36 |
LH vurderer å slutte med "gratis" mat & drikke på short haul | Brandal | Flyforum | 20 | 06-08-2009 20:00 |
EU stopper "Full Body Scanners" | The Ticketor | Flyforum | 8 | 25-10-2008 13:09 |
"SAS Norge" vurderer ruter til Asia?? | OslLonghaul | Flyforum | 94 | 12-11-2007 21:01 |