![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Noen som vet om gode spotterplasser som ikke er så altfo langt unna terminalen? Erfaringer, eksempler?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jada, jeg har vært der mange ganger før og tatt bilder.
Jeg skal bli med premiereflyvningen til norwegian til Gran Canaria nå den 31 oktober. Jeg har tatt dette bilde på en av mine favorittplasser som ligger ikke langt unna terminalen. Eneste minuset, er at du har en 6 felts motorvei mellom deg og innflyvningen. Skal se om jeg finner en info her... Airbus 330. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takker så meget Airbus 330
![]() Hva kan man vente seg av trafikk der nede? Spanias flyplasser har vel etter det jeg har forstått mye airbuser på rute. Håper i alle fall å få med meg noen store busser der nede som A330/A340 og de litt mindre A318/A319 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Husk at det er gammle bilder da, og med dårligere kamera enn det jeg har idag. ![]() Det er ganske likt med Boeing (les.737) og Airbuser. Vet Iberia bruker sine A340-600 dit også i høysesonger. Når går turen fly1980? Airbus 330. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Tusen takk for info
![]() Turen går engang i desember (har ikke helt fastslått dato enda). Har heller ikke vært på den flyplassen før. Er det forresten noen spesielle spotteregler der (slik som på CDG?) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Har ikke opplevd noen problemer der jeg har stått.
På den plassen jeg viser til på bildet, er det en egen "terrasse" med kikert du kan bruke, så du står lovlig der ja. Men tror ikke du skal ta så mange bilder mot militærhangarene som ligger rett over ved stripa, ikke noen vits i å utfordre skjebnen heller. ![]() Det kommer endel A330 og 757 dit også, men mest 737 og A320 familien. Airbus 330. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Fine bilder du tok, ja
![]() Er det lang avstand i luftlinje til flyene når de tar av? Mulig jeg tar feil, men det såt ut som om det var et stykke unna da. Blir 70-300 mm objektiv for skralt, eller er det greie avstander? Terminalspotting er vel heller ikke tillatt, vil jeg tro. Det er i alle fall ikke det på CDG (fant jeg ut ganske fort :huh: ). Hvordan er det å komme seg dit forresten? Går det buss/drosje dit, eller er det i gangavstand fra terminalen? (ble mye spørsmål dette ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Du skal være veldig forsiktig med hvor du står og tar bilder på Gando.
Jeg har vært der nede endel ganger, og senest i fjor så ble jeg "tatt" av både Guardia Civil og Policia Local på en og samme dag. Så om du ikke er veldig god til å forklare deg på spansk så vil jeg foreslå å holde deg "ett stykke" ifra gjerdene. Det er et boligområde på sørsiden av banene som du fint kan stå å ta bilder uten at noen sier noe, men beveger du deg mot grustaket som ligger litt nærmere så får du straks trøbbel. På nordsiden går det en grusvei langs et uttørket elveleie ned mot sjøen (veien går ned like ved porten inn til militærleiren), og holder du deg på nordsiden av elveleiet så skal det gå bra. Men IKKE gå over. Det gjorde jeg, og fikk ett svare strev med å forklare hva jeg drev med (selv om det var ganske innlysende..hehe ![]() Så plassen ved bensinstasjonen som Airbus330 nevner er nok kanskje en av de tryggeste plassene for å unngå trøbbel. Av trafikk så er det for det meste charterselskaper som flyr, og av widebodies så kan tre fire selskaper nevnes. DK og LTU med A330 og Condor med B767. Mener at Iberias A343 fortsatt kommer fra Madrid på lørdagsettermiddagene. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Tror jeg skal holde meg til den plassen lengst unna, den som Airbus 330 foreslår, jeg. Har fått kjeft tidligere for å spotte på flyplasser, og det er ikke
spesielt gøy :huh: ![]() Er det lett og finne fram der? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ja å finne fram er ikke noe stort problem, men jeg vil anbefale deg å ha en bil. Kan bli langt å gå om du ikke har en bil.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Helt grei plass, med servering ( les bensinstasjon) like ved. Vil ikke anbefale å gå dit, da du må gå på motorveien. Men en taxi tar bare 2-3 min, så det koster ikke mye. Airbus 330. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Tusen takk for info
![]() Regnet med at det var litt vanskelig å komme seg dit til fots. Det er jo tross alt ikke Kvernberget, dette da ![]() ![]() ![]() Prøve å satse på en lørdag da, når Iberia kommer med sin A340-300 fra MAD. Fy søren for et vakkert fly det er. Og Iberia sine farger gjør den jo bare enda penere ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() Jeg skal ha MINST 1 hel dag med spotting når jeg skal dit, de bildene blir lakt ut her på forumet i starten av november. Gleder meg alt til turen. Airbus 330. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Tenkte jeg skulle sette av en dag også, jeg og. Trenger vel så mye om man skal få med seg det som er. lørdag høres ut som en bra dag, og da får man forhåpentligvis med seg DY og A340
![]() Gleder meg til å se bilder Airbus 330. Er det -800 fra DY som flyr nedover? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Så det blir A320 til XL som skal fly i hvertfall til de første 800 maskinene kommer. Airbus 330. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Løfter opp denne tråden igjen, jeg i stedet for å starte en ny. Har blitt litt endringer i planene, og det sert ut til at turen går til Fuerteventura i stedet for Gran Canaria. Og lurte litt på om det var bra spotterforhold der, og om noen var kjent?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Mange bra spotterplasser også på Fuerteventura, men det er mindre trafikk der enn det er på Gran Canaria. Så litt dårlig bytte..
![]() På denne linken kan du se noen av spotterplassene avmerket. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg kan ikke hjelpe deg med spotterinfo, men her er hjemmesiden til busselskapet på øya: http://www.salcai.es
Ser ikke ut som den har noen engelsk versjon, men øverst på siden finner du en søkemotor for rutene. ORIGIN er avreise, her velger du Las palmas (San Telmo) hvis det er der du reiser fra. Så hopper du til DESTINO som er dit du skal, og velger Aeropuerto i rullemenyen. Tilslutt trykker du BUSCAR som betyr søk og alle de aktuelle rutene for søket kommer opp. Så er det bare å trykke på linken til den aktuelle ruta du vil se nærmere, og hele herligheten åpner seg i pdf-format. ![]() ![]() God tur, jeg kom fra GC til OSL i går med SAS, reiste fra +32 strålende sol og blå, skyfri himmel ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takker for info folkens
![]() Hva er det man kan forvente av trafikk der forresten? Flyr Iberia dit? (elsker fargeskjemaet deres ![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Fuerteventura er en herlig øy, spesiellt nede i sør (Janida) hvor man på flere
hoteller kan ha nærmest 180-graders panoramautsikt ut over havet (inkl. fyrtårnet). Flyplassen er mest dominert av chartertrafikk naturlig nok, men når det gjelder rutetrafikk er de mest dominerende selskapene: Binter Canarias og Islas Airways. Iberia er også innom noen ytterst få ganger i løpet av dagen, litt avhengig av ukedag osv. Her kan du se eksempel på morgendagens avganger: ![]() ![]() ¨ For å finne avganger/ankomster, kan du gå til AENA sine sider (Spanias svar på Avinor): www.aena.es velg gjerne "English" øverst på siden (dersom du ikke er sterk i Spansk) - så velger du "Flight Info" helt til venstre på den lille blå menyen øverst på siden. Under "1" velger du flyplassen du vil se f.eks. avganger fra, og trykket "Search" (du behøver ikke fylle inn noe mer) Dersom du vil se ankomster i stedet, trykker du på fanemenyen "Arrivals" i stedet, før du trykker "Search"..
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Noen som har erfaring med MyTrip? | Osl708 | Reiseforum | 0 | 04-03-2016 12:12 |
Noen som har erfaring med Cathay Pacific? | grindstein | Reiseforum | 12 | 19-01-2014 22:00 |
Noen som har erfaring med wideroe.no? | LN-RKF | Reiseforum | 10 | 17-09-2011 16:58 |
Gran Canaria spotting | enml | Flyforum | 12 | 01-01-2006 20:36 |
Noen som har erfaring med Sri Lankan Airlines? | tosfreight | Flyforum | 3 | 20-03-2005 02:38 |