Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-10-2007, 18:21   #21
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,403
Default Re: Reis til Beijing for en tusenlapp

Men Kjos har vel kontakter...han kan ikke love noe han senere ikke kan holde. Kanskje vil Finnair komme med billige tilslutningsbilletter til det norske markedet.
EB is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 18:29   #22
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Reis til Beijing for en tusenlapp

Quote:
Originally posted by EB

Men Kjos har vel kontakter...han kan ikke love noe han senere ikke kan holde. Kanskje vil Finnair komme med billige tilslutningsbilletter til det norske markedet.
Enda et argument for SAS å begynne å spisse knivene å ta Østen reisende med utgangspunkt i Norge serriøst! Her tenker jeg ikke bare direkteruter. SAS har ikke akkurat eksponert sine østen ruter de siste årene. Mistenkelig anonyme synes nå jeg, mens Finnair knapt gjør annet enn å glitre med sine julenisser, reinsdyr og panda.

Ja det koster mye penger, men så kan jo Finnair til stadighet konstatere økende anndel Norske reisende på vei over det store veldet. De er så flinke til å opparbeide seg lojalitet og langsiktige strategiske løsninger at det er helt rått! Om ikke gevinsten økonomisk er å se nå, har de uansett opparbeidet seg et forsprang som SAS skal få store vanskligheter med å møte. Selv med lansering av direkteruter fra Osl.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 18:36   #23
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,403
Default Re: Reis til Beijing for en tusenlapp

Men er det Finnair eller SAS som tjener mest penger på Østen?
EB is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 18:50   #24
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 414
Default Re: Reis til Beijing for en tusenlapp

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Det eneste Kjos kan selge for en hundrelapp er sin egen tilslutningsflight ... Finnair selger seg ikke saa billig, det kan dere bare glemme.
Finnair prøvde seg jo med en del særdeles rimelige billetter i sommer. Kanksje det var en test... Jeg og mange andre her fikk kjøpt tur til India for 1404 kr tur/retur.

Kjos sitt forslag om 1000 kr TIL Beijing blir jo tross alt 2000 kr tur/retur. Men billig var det uansett Vi får se hvordan det blir til slutt. Kjos har i hvert fall spennende tanker!

espenlok is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 19:02   #25
Flyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 244
Default Re: Reis til Beijing for en tusenlapp

Nå er jo artikkelen ikke noe løfte om en pris på 1000 kroner, da, mer som en våt drøm fra DY. Planen er vel bare at DY skal mate inn til Helsinki. Kjos har lovet utrolig mye opp gjennom uten å levere, bare spør folk i Kristiansand, Ålesund etc., så jeg ville ikke satt 1000 kroner på at vi får se 100 kroner til Beijing
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2007, 19:06   #26
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Reis til Beijing for en tusenlapp

Nja, det er et spørsmål det er vanskelig å svare på av mange årsaker. Men en ting er sikkert og det er at Finnair på lang sikt vil kunne tjene store penger på å opparbeide seg possisjonen som førstevalget til Asia!

Merkevaren Finnair blir stadig sterkere i Norge, noe som på lang sikt vil bli særdeles slit å bryte, for et ny etablert produkt.

At SAS allerede tjener gode penger på fulle fly og derfor ikke ser noen grunn til å gjøre seg mer attraktiv i forhold til det norske markedet reduserer SAS sin lojalitet og potensielle vekst i Norge. Jeg tror dette forsterkes bevisst og ubevisst gjennom at "det nasjonale selskapet" (noe SAS faktisk er blandt menigmann) gir et inntrykk av å ikke satse fra sitt hjemme marked, noe de reisende faktisk forventer av sitt eget selskap.

Markedet vil forandre seg. Open sky avtaler og ekspansjons kåte selskaper vil påvirke markedsbilde raksere og mer uforrutsett enn noen gang. Se bare hva som har skjedd på low-cost siden i europa de siste 10 årene. Om jeg i 1997 hadde skrevet om hvordan luftfarten ser ut i Europa om 10 ville alle bare ledd av meg! Ville noen ha trodd at KLM har nesten 20 daglige flighter til Norge? At Finnair har bestilling inne foren en langrute flåte som er større enn SAS sin? Hva gjør SAS om BA velger å gjøre alvor av sine planer om nye markeder. Det er ikke helt utenkelig at BA har 10 B777 maskiner utplassert på Kastrup om 15 år. Hva da?

Jeg er overbevist om at SAS gjør katastrofale feil ved å neglisjere Norge og Sverige gjennom sin intercontinentale strategi. (markedsførings messig og direkteruter). Katastrofen vil være et faktum den dagen SAS igjen må snu seg til sitt hjemme marked og konstatere at konkurrentene nå har et så stort fotfeste at de selv ikke klarer returen!

Det er lettere og billigere å beholde lojale kunder enn å skaffe nye, ikke minst kunder som allerede har byttet selskap.

__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Er en tusenlapp ekstra hver vei verdt det med Club Europe? Norge Rundt På 14 Dager Reiseforum 41 09-08-2016 22:25
Reis med SAS til Split for 99 kr t/r Navigator Reiseforum 7 01-06-2013 13:50
Reis til Barcelona til kr 1 med TC og Ving Glenn Reiseforum 61 28-04-2011 08:48
Overnatt i en cockpit - reis til ARN ATC-flyradar Flyforum 1 15-01-2009 11:44
Charterturen du aldri får råd til....,- Reis med Richard Branson`s charter-romskip! G-COLE Flyforum 0 24-01-2008 11:41


All times are GMT +2. The time now is 08:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.