Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-07-2007, 14:24   #1
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Norsk vinter for tøff for infrarød avising


Norsk vinter for tøff for infrarød avising

LINK

SAS på Gardermoen har besluttet å ikke fortsette prosjektet med infrarød avising av fly. Norsk vinter har vist seg å være for tøff for denne avisingsteknologien.

De to siste vintrene har SAS Ground Services (SGS) gjennomført tester der fly er blitt avvist ved hjelp av varmebehandling i et spesielt bygg på Gardermoen. Infrarød avising (IF) foregår ved at varmestråler fra gassbrennere tiner is og snø på flykroppen. Avising med væske foregår ved at ulike blandingsforhold av varmt vann og glykolholdig væske tiner is og snø. Glykolen fungerer som frostvæske og hindrer at vannet fryser igjen.

– En av forutsetningene for å sette IF-systemet i drift var at det skulle fungere uten bruk av glykolholdig avisingsvæske. Dessverre viste testene at smeltevannet rant ned i hulrom i flykroppen og frøs. Dette skapte problemer for bevegelige deler som for eksempel flaps og ror, noe som av sikkerhetsmessige årsaker er helt uakseptabelt, sier kommunikasjonssjef i SGS, Svein Westergaard.

SGS-talsmannen sier at sammenlignet med andre lufthavner er selskapets ordinære avisingsoperasjon på Gardermoen svært effektiv. Westergaard sier at de i gjennomsnitt bare bruker 22 prosent glykolholdige væske, og resten er vann. Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) samler opp og gjenbruker hoveddelen av avisingsvæsken.
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 14:49   #2
Turbofan
ScanFlyer Blue
 
Turbofan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 157
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

Heh!

Og hva skal så SGS benytte det svinedyre avisingsteltet sitt til nå da? Car-port?
__________________

Turbofan is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 14:54   #3
karsten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 157
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

FAir nok, at de forsøgte med noget nyt. Man kan jo ikke forvente at alle forsøg vil vise sig at være ok - ellers var de vel ikke forsøg!
__________________
User no longer active due harrasment from other user.
karsten is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 15:34   #4
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,122
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

SAS skal ha ros for at de er villig til å prøve nye ting. Noen ganger lykkes de andre ganger lykkes de ikke, men de har iallefall forsøkt.

Noen av prosjektene jeg kan komme på i farten er:
* Infrarød avising
* B737 med mer effektive forbrenningskammer på motorene
* Grønne landinger
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 16:16   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,494
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

Hovedproblemet paa OSL har nok vaert sprengkulden, som foerte til at alt froes. Vil tro at smeltevannet ikke vil by spaa spesielle problemer saa lenge temperaturen holder seg i naerheten av nullpunktet. Derfor kan dette vaere en god loesning for flyplesser med f.eks. kystklima. Flytt teltene til BGO og SVG.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 21:28   #6
Bluejuice
ScanFlyer Blue
 
Bluejuice's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 441
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

Å sette opp bygget nord-syd var jo også kanskje en påvirkning på at det ikke virket skikkelig. Ellers så kan jo bygget brukes til den nye terminalen

Men detta sa vi da de bygde dette... Dette kom aldri til å gå
Bluejuice is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 22:24   #7
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

Det norske været har jo aldri vært spesielt bra for å teste ut micro ovner i forskjellige varianter...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 23:16   #8
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

Bilde jeg tok av teltet for litt siden:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=117114

Utrolig synd at det ikke blir brukt, mye penger som er investert her..
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2007, 23:19   #9
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

Stilig bilde av teltet - men var anlegget noen gang i operativ bruk, eller forsøkt brukt i det hele tatt? Det var ihvertfall utgitt prosedyrer for det i SKBU.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2007, 10:17   #10
chocks
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 87
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

Quote:
Originally posted by sirpjalle


Norsk vinter for tøff for infrarød avising

LINK

SAS på Gardermoen har besluttet å ikke fortsette prosjektet med infrarød avising av fly. Norsk vinter har vist seg å være for tøff for denne avisingsteknologien.

De to siste vintrene har SAS Ground Services (SGS) gjennomført tester der fly er blitt avvist ved hjelp av varmebehandling i et spesielt bygg på Gardermoen. Infrarød avising (IF) foregår ved at varmestråler fra gassbrennere tiner is og snø på flykroppen. Avising med væske foregår ved at ulike blandingsforhold av varmt vann og glykolholdig væske tiner is og snø. Glykolen fungerer som frostvæske og hindrer at vannet fryser igjen.

– En av forutsetningene for å sette IF-systemet i drift var at det skulle fungere uten bruk av glykolholdig avisingsvæske. Dessverre viste testene at smeltevannet rant ned i hulrom i flykroppen og frøs. Dette skapte problemer for bevegelige deler som for eksempel flaps og ror, noe som av sikkerhetsmessige årsaker er helt uakseptabelt, sier kommunikasjonssjef i SGS, Svein Westergaard.

SGS-talsmannen sier at sammenlignet med andre lufthavner er selskapets ordinære avisingsoperasjon på Gardermoen svært effektiv. Westergaard sier at de i gjennomsnitt bare bruker 22 prosent glykolholdige væske, og resten er vann. Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) samler opp og gjenbruker hoveddelen av avisingsvæsken.
Å siden når fikk SGS en flåte bestående av Vestergaard de-ice rigger?
De har 2 stk. vestergaard rigger på OSL. De resterende er safe-aero og de er ikke spesielt effektive med tanke på glykol utslipp, sett i forhold til vestergaard.

Og at OSL gjenbruker hoveddelen av avisingsvæsken er vel ikke helt korrekt....
chocks is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2007, 10:42   #11
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

Beta'ene har kanskje Freezepoint+-systemet?
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2007, 13:31   #12
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

Bruker de ikke dette i Luleå/Kallax ?

Der er det hvertfall kaldt nok !
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2007, 13:34   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,494
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

Uten aa vite - kun gjetting fra min side - saa bruker LLA en kombinasjon av vaeske og straaler. Paa OSL ville de ike bruke vaeske i det i det hele tatt.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2007, 14:00   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,173
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

Quote:
Originally posted by LN-SEK

Bruker de ikke dette i Luleå/Kallax ?

Der er det hvertfall kaldt nok !
Men nå er det vel vesentlig tørrere der oppe enn på OSL. På OSL er jo både kaldt og fuktig
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 13-07-2007, 14:10   #15
Boeing
ScanFlyer Blue
 
Boeing's Avatar
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 297
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Derfor kan dette vaere en god loesning for flyplesser med f.eks. kystklima. Flytt teltene til BGO og SVG.
Teltet eies vel av det amerikanske firmaet som stod bak dette. Tipper det blir demontert og shippet over til statene igjen..
__________________
upcoming flights..

mange
Boeing is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2007, 15:27   #16
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

Og ifølge DN(papir) idag har ikke SAS(SGS) hatt noen særlige kostnader på dette prosjektet. OSL har hatt 3 mil. og det er et lån fra inovasjon norge på 9 mill inne i bildet. Mens SAS altså ikke har hatt noe.
storg is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2007, 21:07   #17
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Uten aa vite - kun gjetting fra min side - saa bruker LLA en kombinasjon av vaeske og straaler. Paa OSL ville de ike bruke vaeske i det i det hele tatt.
Det er liksom den biten jeg ikke skjønner...

Jeg ser det for meg som en selvfølge at "strålebehandlingen" i teltet må følges opp med beskyttende væske før flyet takser ut.
Behandlingen gir jo overhodet ingen beskyttelse mot ny nedbør, så væske må til uansett, men selvsagt langt mindre mengder enn ved en "normal" de/anti-icing.

Trodde noen virkelig at dette var mulig uten påfølgende anti-icing, eller har jeg misforstått?:huh:
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2007, 23:53   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,173
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

Og da har eieren av teltet, Radiant, bestemt seg for å rive det, da det visste seg at det ikke funket. Og imotsetning til hva endel later til å tro er det Radiant og ikke SGS (eller OSL) som må ta og har tatt størsteparten av tapet ved dette forsøket


http://www.hangar.no/articles/2726/1/Fiasko-hangar-pa-Gardermoen-rives/SGS-onsker-ikke-fortsette-samarbeidet.html
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 04-09-2007, 07:22   #19
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

Quote:
Men nå er det vel vesentlig tørrere der oppe enn på OSL.
Nope, flyplassen ligger jo i sjøkanten, og alle som har vært på Kallax på vinter'n før Isen legger seg langt nok ut i Bottenviken, vet hva 25 minus og høy luftfuktighet er!
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2007, 07:55   #20
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Norsk vinter for tøff for infrarød avising

Quote:
Teltet eies vel av det amerikanske firmaet som stod bak dette. Tipper det blir demontert og shippet over til statene igjen..
Det kunne jo vært første bygggetrinn i T2..
JetBlue is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kaptein med kreativ avising av SAS-fly SpotOn Småprat 8 19-11-2012 11:00
Invfrarød avising funker ikke CK Flyforum 30 23-02-2007 15:59
infrarød avising funker ikke på OSL CK Flyforum 11 22-09-2006 03:44
Infrarød avising på OSL Isbamse Flyforum 5 30-10-2005 14:27
Infrarød deicing på OSL Superhai Flyforum 6 05-08-2005 21:03


All times are GMT +2. The time now is 20:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.