![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]() Norsk vinter for tøff for infrarød avising LINK SAS på Gardermoen har besluttet å ikke fortsette prosjektet med infrarød avising av fly. Norsk vinter har vist seg å være for tøff for denne avisingsteknologien. De to siste vintrene har SAS Ground Services (SGS) gjennomført tester der fly er blitt avvist ved hjelp av varmebehandling i et spesielt bygg på Gardermoen. Infrarød avising (IF) foregår ved at varmestråler fra gassbrennere tiner is og snø på flykroppen. Avising med væske foregår ved at ulike blandingsforhold av varmt vann og glykolholdig væske tiner is og snø. Glykolen fungerer som frostvæske og hindrer at vannet fryser igjen. – En av forutsetningene for å sette IF-systemet i drift var at det skulle fungere uten bruk av glykolholdig avisingsvæske. Dessverre viste testene at smeltevannet rant ned i hulrom i flykroppen og frøs. Dette skapte problemer for bevegelige deler som for eksempel flaps og ror, noe som av sikkerhetsmessige årsaker er helt uakseptabelt, sier kommunikasjonssjef i SGS, Svein Westergaard. SGS-talsmannen sier at sammenlignet med andre lufthavner er selskapets ordinære avisingsoperasjon på Gardermoen svært effektiv. Westergaard sier at de i gjennomsnitt bare bruker 22 prosent glykolholdige væske, og resten er vann. Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) samler opp og gjenbruker hoveddelen av avisingsvæsken.
__________________
Mine bilder på Airliners |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 157
|
![]()
Heh!
Og hva skal så SGS benytte det svinedyre avisingsteltet sitt til nå da? Car-port? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2007
Posts: 157
|
![]()
FAir nok, at de forsøgte med noget nyt. Man kan jo ikke forvente at alle forsøg vil vise sig at være ok - ellers var de vel ikke forsøg!
__________________
User no longer active due harrasment from other user. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,122
|
![]()
SAS skal ha ros for at de er villig til å prøve nye ting. Noen ganger lykkes de andre ganger lykkes de ikke, men de har iallefall forsøkt.
Noen av prosjektene jeg kan komme på i farten er: * Infrarød avising * B737 med mer effektive forbrenningskammer på motorene * Grønne landinger |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,494
|
![]()
Hovedproblemet paa OSL har nok vaert sprengkulden, som foerte til at alt froes. Vil tro at smeltevannet ikke vil by spaa spesielle problemer saa lenge temperaturen holder seg i naerheten av nullpunktet. Derfor kan dette vaere en god loesning for flyplesser med f.eks. kystklima. Flytt teltene til BGO og SVG.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 441
|
![]()
Å sette opp bygget nord-syd var jo også kanskje en påvirkning på at det ikke virket skikkelig. Ellers så kan jo bygget brukes til den nye terminalen
![]() ![]() Men detta sa vi da de bygde dette... Dette kom aldri til å gå |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Det norske været har jo aldri vært spesielt bra for å teste ut micro ovner i forskjellige varianter...
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Bilde jeg tok av teltet for litt siden:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=117114 Utrolig synd at det ikke blir brukt, mye penger som er investert her.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Stilig bilde av teltet - men var anlegget noen gang i operativ bruk, eller forsøkt brukt i det hele tatt? Det var ihvertfall utgitt prosedyrer for det i SKBU.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Posts: 87
|
![]() Quote:
De har 2 stk. vestergaard rigger på OSL. De resterende er safe-aero og de er ikke spesielt effektive med tanke på glykol utslipp, sett i forhold til vestergaard. Og at OSL gjenbruker hoveddelen av avisingsvæsken er vel ikke helt korrekt.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Beta'ene har kanskje Freezepoint+-systemet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Bruker de ikke dette i Luleå/Kallax ?
Der er det hvertfall kaldt nok ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,494
|
![]()
Uten aa vite - kun gjetting fra min side - saa bruker LLA en kombinasjon av vaeske og straaler. Paa OSL ville de ike bruke vaeske i det i det hele tatt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,173
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 297
|
![]() Quote:
__________________
upcoming flights.. mange |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]()
Og ifølge DN(papir) idag har ikke SAS(SGS) hatt noen særlige kostnader på dette prosjektet. OSL har hatt 3 mil. og det er et lån fra inovasjon norge på 9 mill inne i bildet. Mens SAS altså ikke har hatt noe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Jeg ser det for meg som en selvfølge at "strålebehandlingen" i teltet må følges opp med beskyttende væske før flyet takser ut. Behandlingen gir jo overhodet ingen beskyttelse mot ny nedbør, så væske må til uansett, men selvsagt langt mindre mengder enn ved en "normal" de/anti-icing. Trodde noen virkelig at dette var mulig uten påfølgende anti-icing, eller har jeg misforstått?:huh: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,173
|
![]()
Og da har eieren av teltet, Radiant, bestemt seg for å rive det, da det visste seg at det ikke funket. Og imotsetning til hva endel later til å tro er det Radiant og ikke SGS (eller OSL) som må ta og har tatt størsteparten av tapet ved dette forsøket
http://www.hangar.no/articles/2726/1/Fiasko-hangar-pa-Gardermoen-rives/SGS-onsker-ikke-fortsette-samarbeidet.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kaptein med kreativ avising av SAS-fly | SpotOn | Småprat | 8 | 19-11-2012 11:00 |
Invfrarød avising funker ikke | CK | Flyforum | 30 | 23-02-2007 15:59 |
infrarød avising funker ikke på OSL | CK | Flyforum | 11 | 22-09-2006 03:44 |
Infrarød avising på OSL | Isbamse | Flyforum | 5 | 30-10-2005 14:27 |
Infrarød deicing på OSL | Superhai | Flyforum | 6 | 05-08-2005 21:03 |