![]() |
|
![]() |
#1 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Sitter på Kastrup og så nettopp OY-KBA stå klar. Den skal vel enten til PEK eller BKK.
Men så lurte jeg på følgende. Asiarutene kommer jo gjerne inn på morgenen og går på kvelden. De står vel neppe stille hele dagen. Er det fast opplegg at de flyr annenhver gang til USA og ASIA? Eller hvordan fungerer dette? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: Nøtterøy
Posts: 198
|
![]()
Har tenkt litt på dette selv, og det er nesten litt imponerende at de greier å betjene 4 US-destinasjoner, 1 Japan og 2 Kina-destinasjoner og Bangkok med i alt 11 fly. Tokyo flyes hver dag og bare til den kreves 2 340´er siden maskinen inn til cph fra nrt ankommer 2o minutter senere enn cph-nrt. Ellers er det vel rullering på 330 ene som ihvertfall flyr mellom cph/arn-iad-ord og ewr. Til sea brukes vel bare 340´n og likeledes bkk. Moro hvis noen har mer kjennskap til dette - altså konkret liste over hvordan maskinene rullerer mellom destinasjonene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Det er moro å se hvordan flyene brukes. Jeg har ikke oversikt over SAS-maskinene, men hvis noen er interessert kan jeg legge ut noen lister med hvordan Norwegian-flyene brukes i løpet av en dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,383
|
![]()
De bytter vel på med noen avganger og ankomster fra Seattle og Newark...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Ja, dette har vært diskutert her noen ganger, men ikke mindre interessant for det.
Oppholdene i CPH/ARN gir ikke tid til annet en nødvendig vedlikehold. De har ikke engang tid til å vaske dem ![]() Men 340'ene er OK nå. de får vask i Bankok. Der har de ett opphold på noen timer. 330' ene derimot er like møkkete.... Tyngre vedlikehold skjer vet at maskinen blir tatt ut av ruta, den blir kansellert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
På tide at SAS får seg flere long-haul fly?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 377
|
![]() Quote:
Ja, i princippet kræver Tokyo/NRT 2 A340, men så enkelt er tingene altså ikke! Flyene roterer efter et ganske kompliceret rotations program for at få tingene til at hænge sammen. Har desværre ikke oversigten, men har fået den delvist fortalt tidligere. En maskine kan fx flyve destination A, hvorefter den flyver destination B, så Destination C, så destination B endnu engang, så destination D osv. Hele rutenetværket ses som en stor sammenhængende masse. Det er også derfor at SAS får bedre udnyttelse ved at samle så mange landistance flyvninger som muligt for en og samme hjemmedestination. Dette var IKKE en opfordring til at genoptage den evige diskution om hvorfor Oslo ikke har langdistance, hvorfor Stockholm ikke har flere flyvninger og hvorfor det overhovedet er København som er hovedlufthavn for langdistance. Det var bare en konstatering af at SAS får en meget høj udnyttelse af flyflåden netop ved at samle mange flyvninger til/fra en hjemmelufthavn, det kunne i princippet ligeså godt have været Oslo eller Stockholm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Location: Hobøl, Norway
Posts: 243
|
![]() Quote:
__________________
McDonnell Douglas MD-90-30 <A HREF="http://www.flyspotter.no">NSFF Norsk Spotter og Flyentusiast Forening</A> <A HREF="http://www1.airpics.com/search/search.php?string=4075&si=0&st=12&count=10" TARGET=_blank>Mine bilder på Airpics.com</A> <A HREF="http://www.jetphotos.net/showphotos.php?userid=29892">Mine bilder på JetPhotos.net</A> |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,383
|
![]()
De A340`ene jeg så på CPH sist mandag var begge skinnende rene og pene...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Groenholt
Posts: 168
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2006
Posts: 540
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,383
|
![]()
Kanskje ikke "mess" - men impress...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Vi vet jo alle at intercont flåten til SAS er under vanvittig press. SAS har de siste par årene slitt voldsomt med reliability og har kansellert alt for mange avganger på grunn av materiell ute av produksjon.
Det er lagt opp til et knallhardt program og får man problemer med en maskin, forplanter det seg raskt.. Så jeg er sikker på at de som jobber med å holde hjulene i gang gjør en utmerket jobb, men de har ikke de ressursene de trenger for å drive denne delen av SAS butikken optimalt |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
|
![]()
Men ikke så stort press at flyene ikke kan brukes ad-hoc;
OYKBD: Quote:
SK566/565 er vell CPH-CDG... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
|
![]()
At København er navet i de intercontinentale rutene til SAS betyr vel at det er den flyplassen av de tre (Oslo/Stockholm/København) hvor folk flest kommer seg til flyplassen selv. Dvs. kanskje den flyplassen hvor man må fly inn minst pax. ! Stemmer dette ??
:huh: |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Jeg har samlet rutetabellen for SAS International og lagt ut her. Ut i fra den er det mulig, uten så alt for mye om og men, å finne hovedtrekkene av A330- og A340-operasjonene til SAS. Med stooore forbehold om feil:
A330-operasjonen er ganske enkel. Det er et fly hver til rutene ARN-ORD, ARN-EWR, CPH-EWR og CPH-IAD. Det er to fly på bakken samtidig på EWR, så her er det mulig å flytte fly mellom ARN og CPH. A340-operasjonen er mye mer kompleks, bl.a. fordi CPH-NRT-CPH tar mer en et døgn. Til Beijing brukes nesten to fly, men flyene roterer mellom ARN og CPH. På fredag lander det et fly fra ARN i PEK som returnerer til CPH og på søndag lander et fly fra CPH i PEK som returnerer til ARN. En A340 står på bakken på ARN litt over et døgn fra tirsdag til onsdag. Det er også et fly tilgjengelig fra Beijing-ruta som er "til overs" i CPH fra torsdag ettermiddag til søndag kveld. Tokyo-ruta henger nøye sammen med avgangene til Seattle og Chicago. Ruta blir CPH-SEA-CPH-NRT-CPH, eventuelt CPH-ORD-CPH-NRT-CPH. Jeg antar at det er viktig å få NRT avgårde i rute og hver dag, så dette burde gi litt fleksibilitet med hvilket fly som brukes dit og minimere forsinkelser på denne ruta. Det flyet som ikke går til NRT returnerer til USA, enten ORD eller SEA. Alle disse avgangene er daglige og bruker nesten 4 fly. Ettermiddagsruta til EWR bruker "overskuddskapasitet" fra NRT/ORD/SEA-systemet. Flyet fra NRT rekker en tur EWR-CPH-EWR før det igjen må til SEA eller ORD, men denne muligheten brukes bare 4 dager i uka. PEK (fra CPH og ARN) trenger to fly. Systemet over krever 4 fly. Da et et fly ekstra som kan brukes til BKK, men rutetabellen tillatter også at det kan byttes ut med et av 6 andre flyene. Det er også mulig å ta ut en A330 noen dager, ettersom en A340 har helgeopphold i CPH og at BKK og ettermiddagsruta til EWR ikke er daglig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Under har jeg har prøvd å illustrere et lite ACARS-studie av første fulle uke i juni. Det er ikke fulltallig og med glipper, men komplekst er det bare med 11 fly.
Litt forklaring først - gule bokstaver for A340ene og hvite for A330ene. Hvis det er noen som kan korrigere/supplere - ta kontakt på PM
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Om hvordan Syrian Arab Airlines fikk tak i A340 | LN-JON | Flyforum | 6 | 21-03-2020 14:29 |
SAS MD-maskiner | Kugalskap | Småprat | 6 | 09-06-2013 12:04 |
Hvilke DY maskiner? | jameson82 | Register- og ATC-Forum | 2 | 29-10-2010 18:11 |
A340-300 og a340-500 | svgspotter | Flyteknisk forum | 3 | 14-11-2009 09:58 |
Hvordan bygge en A340-600 på 2 minutter | OSLflyer | Flyforum | 0 | 28-02-2007 19:59 |