Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-06-2007, 20:28   #1
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Default Hvordan er rutefordeling på SK A340 maskiner?

Sitter på Kastrup og så nettopp OY-KBA stå klar. Den skal vel enten til PEK eller BKK.

Men så lurte jeg på følgende. Asiarutene kommer jo gjerne inn på morgenen og går på kvelden. De står vel neppe stille hele dagen. Er det fast opplegg at de flyr annenhver gang til USA og ASIA? Eller hvordan fungerer dette?

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2007, 21:09   #2
Holmion
ScanFlyer Blue

Default Re: Hvordan er rutefordeling på SK A340 maskiner?

Har tenkt litt på dette selv, og det er nesten litt imponerende at de greier å betjene 4 US-destinasjoner, 1 Japan og 2 Kina-destinasjoner og Bangkok med i alt 11 fly. Tokyo flyes hver dag og bare til den kreves 2 340´er siden maskinen inn til cph fra nrt ankommer 2o minutter senere enn cph-nrt. Ellers er det vel rullering på 330 ene som ihvertfall flyr mellom cph/arn-iad-ord og ewr. Til sea brukes vel bare 340´n og likeledes bkk. Moro hvis noen har mer kjennskap til dette - altså konkret liste over hvordan maskinene rullerer mellom destinasjonene.
Holmion is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2007, 21:56   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Det er moro å se hvordan flyene brukes. Jeg har ikke oversikt over SAS-maskinene, men hvis noen er interessert kan jeg legge ut noen lister med hvordan Norwegian-flyene brukes i løpet av en dag.
Old 21-06-2007, 21:57   #4
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally posted by FlightDeck

Det er moro å se hvordan flyene brukes. Jeg har ikke oversikt over SAS-maskinene, men hvis noen er interessert kan jeg legge ut noen lister med hvordan Norwegian-flyene brukes i løpet av en dag.
Bring it on
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2007, 22:04   #5
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

De bytter vel på med noen avganger og ankomster fra Seattle og Newark...
EB is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2007, 23:23   #6
LN-SEK
ScanFlyer Gold

LN-SEK's Avatar

Ja, dette har vært diskutert her noen ganger, men ikke mindre interessant for det.

Oppholdene i CPH/ARN gir ikke tid til annet en nødvendig vedlikehold. De har ikke engang tid til å vaske dem

Men 340'ene er OK nå. de får vask i Bankok. Der har de ett opphold på noen timer.

330' ene derimot er like møkkete....

Tyngre vedlikehold skjer vet at maskinen blir tatt ut av ruta, den blir kansellert.
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2007, 23:47   #7
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

På tide at SAS får seg flere long-haul fly?
Old 21-06-2007, 23:51   #8
TheDane
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by Holmion

Har tenkt litt på dette selv, og det er nesten litt imponerende at de greier å betjene 4 US-destinasjoner, 1 Japan og 2 Kina-destinasjoner og Bangkok med i alt 11 fly. Tokyo flyes hver dag og bare til den kreves 2 340´er siden maskinen inn til cph fra nrt ankommer 2o minutter senere enn cph-nrt. Ellers er det vel rullering på 330 ene som ihvertfall flyr mellom cph/arn-iad-ord og ewr. Til sea brukes vel bare 340´n og likeledes bkk. Moro hvis noen har mer kjennskap til dette - altså konkret liste over hvordan maskinene rullerer mellom destinasjonene.
Først vil jeg sige ja, ganske imponerende hvad SAS får ud af ialt 11 langdistance maskiner.

Ja, i princippet kræver Tokyo/NRT 2 A340, men så enkelt er tingene altså ikke! Flyene roterer efter et ganske kompliceret rotations program for at få tingene til at hænge sammen. Har desværre ikke oversigten, men har fået den delvist fortalt tidligere. En maskine kan fx flyve destination A, hvorefter den flyver destination B, så Destination C, så destination B endnu engang, så destination D osv. Hele rutenetværket ses som en stor sammenhængende masse. Det er også derfor at SAS får bedre udnyttelse ved at samle så mange landistance flyvninger som muligt for en og samme hjemmedestination.

Dette var IKKE en opfordring til at genoptage den evige diskution om hvorfor Oslo ikke har langdistance, hvorfor Stockholm ikke har flere flyvninger og hvorfor det overhovedet er København som er hovedlufthavn for langdistance. Det var bare en konstatering af at SAS får en meget høj udnyttelse af flyflåden netop ved at samle mange flyvninger til/fra en hjemmelufthavn, det kunne i princippet ligeså godt have været Oslo eller Stockholm.
TheDane is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2007, 00:29   #9
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally posted by FlightDeck

Spennende! Bring it!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2007, 00:34   #10
tabrenna
ScanFlyer Blue

tabrenna's Avatar

Quote:
Originally posted by Vede

På tide at SAS får seg flere long-haul fly?
Nja, det er da liten vits og kjøpe en egen 330 eller 340 som skal stå på bakken og bare fly dersom en av de andre skal på velikehold o.l.. Da blir det fort en dyr maskin og ha, og SAS tjener vel ikke akurett penger som gress fra før... Er vel fort bedre og leie inn materiell, eller kansellere og refundere biletter da vil jeg tro..

<A HREF="http://www1.airpics.com/search/search.php?string=4075&si=0&st=12&count=10" TARGET=_blank>Mine bilder på Airpics.com</A>
<A HREF="http://www.jetphotos.net/showphotos.php?userid=29892">Mine bilder på JetPhotos.net</A>
tabrenna is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2007, 15:44   #11
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

De A340`ene jeg så på CPH sist mandag var begge skinnende rene og pene...
Old 22-06-2007, 16:49   #12
EKGH
ScanFlyer Blue

try to look at this mess...

1) a343 LN-RKF Godfred

2) a343 LN-RKG Gudrod

3) a343 OY-KBI Rurik

4) a343 OY-KBA Adalstein

5) a343 OY-KBM Astrid

6) a343 OY-KBC Freydis

7) a343 OY-KBD Toste

1) a333 OY-KBN Eystein

2) a333 LN-RKH Emund

3) a333 SE-REE Sigrid

4) a333 SE-REF Erik

EKGH is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2007, 16:53   #13
Spanair
ScanFlyer Silver

Spanair's Avatar

Quote:
Originally posted by EKGH

Ojjj....hehe.. Da er det jo bare å sette seg ned og sy sammen ruteprogrammet for den som gidder da...
Old 22-06-2007, 17:09   #14
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Kanskje ikke "mess" - men impress...
Old 22-06-2007, 17:39   #15
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Vi vet jo alle at intercont flåten til SAS er under vanvittig press. SAS har de siste par årene slitt voldsomt med reliability og har kansellert alt for mange avganger på grunn av materiell ute av produksjon.

Det er lagt opp til et knallhardt program og får man problemer med en maskin, forplanter det seg raskt..

Så jeg er sikker på at de som jobber med å holde hjulene i gang gjør en utmerket jobb, men de har ikke de ressursene de trenger for å drive denne delen av SAS butikken optimalt
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2007, 19:36   #16
SK1399
ScanFlyer Silver

SK1399's Avatar

Men ikke så stort press at flyene ikke kan brukes ad-hoc;

OYKBD:

Quote:
SK / SAS A340-313 (X) SK0566 18. Jun 2007 13:23
OY-KBD SK / SAS A340-313 (X) SK0565 18. Jun 2007 08:06

SK566/565 er vell CPH-CDG...
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2007, 21:44   #17
ENTO
ScanFlyer Silver

At København er navet i de intercontinentale rutene til SAS betyr vel at det er den flyplassen av de tre (Oslo/Stockholm/København) hvor folk flest kommer seg til flyplassen selv. Dvs. kanskje den flyplassen hvor man må fly inn minst pax. ! Stemmer dette ??

:huh:
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2007, 23:40   #18
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Jeg har samlet rutetabellen for SAS International og lagt ut her. Ut i fra den er det mulig, uten så alt for mye om og men, å finne hovedtrekkene av A330- og A340-operasjonene til SAS. Med stooore forbehold om feil:

A330-operasjonen er ganske enkel. Det er et fly hver til rutene ARN-ORD, ARN-EWR, CPH-EWR og CPH-IAD. Det er to fly på bakken samtidig på EWR, så her er det mulig å flytte fly mellom ARN og CPH.

A340-operasjonen er mye mer kompleks, bl.a. fordi CPH-NRT-CPH tar mer en et døgn.

Til Beijing brukes nesten to fly, men flyene roterer mellom ARN og CPH. På fredag lander det et fly fra ARN i PEK som returnerer til CPH og på søndag lander et fly fra CPH i PEK som returnerer til ARN. En A340 står på bakken på ARN litt over et døgn fra tirsdag til onsdag. Det er også et fly tilgjengelig fra Beijing-ruta som er "til overs" i CPH fra torsdag ettermiddag til søndag kveld.

Tokyo-ruta henger nøye sammen med avgangene til Seattle og Chicago. Ruta blir CPH-SEA-CPH-NRT-CPH, eventuelt CPH-ORD-CPH-NRT-CPH. Jeg antar at det er viktig å få NRT avgårde i rute og hver dag, så dette burde gi litt fleksibilitet med hvilket fly som brukes dit og minimere forsinkelser på denne ruta. Det flyet som ikke går til NRT returnerer til USA, enten ORD eller SEA. Alle disse avgangene er daglige og bruker nesten 4 fly.

Ettermiddagsruta til EWR bruker "overskuddskapasitet" fra NRT/ORD/SEA-systemet. Flyet fra NRT rekker en tur EWR-CPH-EWR før det igjen må til SEA eller ORD, men denne muligheten brukes bare 4 dager i uka.

PEK (fra CPH og ARN) trenger to fly. Systemet over krever 4 fly. Da et et fly ekstra som kan brukes til BKK, men rutetabellen tillatter også at det kan byttes ut med et av 6 andre flyene. Det er også mulig å ta ut en A330 noen dager, ettersom en A340 har helgeopphold i CPH og at BKK og ettermiddagsruta til EWR ikke er daglig.
Old 26-06-2007, 23:56   #19
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally posted by Spanair

Quote:
Originally posted by EKGH
Ojjj....hehe.. Da er det jo bare å sette seg ned og sy sammen ruteprogrammet for den som gidder da...
Jeg så ikke de der før jeg forsøkte å finne ut av rutetabellen. Jaja, nå skal jeg legge meg i stedet for å sjekke om jeg var helt på jordet eller ikke.
Old 27-06-2007, 00:00   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Under har jeg har prøvd å illustrere et lite ACARS-studie av første fulle uke i juni. Det er ikke fulltallig og med glipper, men komplekst er det bare med 11 fly.

Litt forklaring først - gule bokstaver for A340ene og hvite for A330ene.

Hvis det er noen som kan korrigere/supplere - ta kontakt på PM
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	SAS_IC_4-10_06_2007.jpg
Views:	201
Size:	184.6 KB
ID:	5363  
Reply

Posting Rules