![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Er ikke flyselskapet streikefritt i løpet av to år anser konsernsjefen Mats Jansson at han har halve skylden. Den andre halvdelen er det fagorganisasjonene som bærer, sier han i et intervju med dagensnyheter.se.
- Vi må forstå hvem vi er til for. Vi er til for kundene, og ingen andre, sier konsernsjefen. Bare de to streikene i 2007 skal ha kostet konsernet 200-250 millioner kroner, ifølge avisen. Mislykket Samtidig kommer nye besparelser for å klare resultatmålet på fire milliarder kroner. Hvis ikke SAS klarer det, er selskapet ille ute, mener Jansson. - Om jeg etter to til to og et halvt år fortsatt leder et ustabilt selskap med mange streiker, da er vi ikke tilstrekkelig kundeorienterte og da er det mislykket fra vår side, sier Jansson. Feil metode - Jeg har forståelse for våre medarbeidere når det gjelder arbeidsvilkår, deres lønn, behov for utvikling, behov for rotasjon - hva du vil. Mitt poeng er at man ikke løser denne typen problemer gjennom streik. Det er unødvendig, feil og uproduktivt, sier Jansson. Han utelukker ikke at det kan bli oppsigelser i løpet av disse årene: - Det går jeg ikke inn på nå. Det er ikke sånn at man kjører et spareprogram og så er det rolig i 12 år - man må rasjonalisere driften hele veien, sier Jansson til den svenske avisen. Torsdag skal han lansere en ny strategiplan. Denne omfatter også et "offensivt medarbeiderprogram". Om dette innebærer at han vil invitere de ansatte til eierskap, vil han forelpig ikke kommentere. http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1112639.ece?WT.svl=sistenyheter |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Ja og innen 2 aar skal Boeing ha 4 Airbus A380 som Corporate jets
![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]() Og julenissen overtar som sjef.... Tror jeg tør å vedde på at det blir flere streiker en færre streiker.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ja her var vi positivt innstilt
![]() Er vel bedre å håpe på det bedre en det værre, eller har jeg missforstått. Men det er vel ikke lov det lenger:clap
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hadde fyr'n heller kommet med et nyrevidert EB program som reflekterte noe av den allerede utalte servicegradhevningen som han annonserte tidligere i vinter.
SNAKK OM Å FORLÅVE SEG ![]()
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Fyren har i alle fall rett i én ting - det skal to parter til for å lage en konflikt.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Og vi ønsker lykke til...
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]()
Det positive er at konsernsjefen har tatt alvorlig de innspill selskapet har fått av sine kunder og særlig storbruker kunder denne våren.
Dersom han ikke hadde tatt affære her og sendt et signal ut i markedet slik han har gjort nå ville selskapet riskere å miste mange store kunder i Norge og Sverige. De ansatte bør forstå alvoret også og bidra til at selskapet overlever i den form det er idag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Disse streikene i Sverige og Danmark har altså ledet til betydelige lønnsøkninger for svensker og dansker; et spørsmål som da melder seg (uten at jeg vet om det er noe riktig i det): Har nordmennene i SAS sakket akterut lønnsmessig fordi de har vært snille og ikke streiket eller tjente de bedre fra før eller...?
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Uten betalende kunder blir det jo lite belønning for eierene...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det som sto i den artikkelen virker jo lovende. Så får vi se om han klarer det.
Mine to mynter: Mye av frustrasjonen hos de streikende har gått på turnusen, at de ikke har kunnet planlegge fritiden sin mer enn få dager fremover. Det burde i tilfelle være noe av det første han ordner opp i. Så lenge rutetabellen er lagt og flyene er allokert burde et profesjonelt selskap kunne legge opp arbeidet for de ansatte med en stor grad av forutsigbarhet. Naturligvis vil sykdom, endringer i flytype, størrelse etc kunne medføre mindre endringer, men for det store flertall burde det være oppnåelig. Det handler rett og slett om respekt for de ansatte, og fikses den biten har han nok fått seg mye goodwill. Jeg har en del venninner som er sykepleiere, og til og med norske sykehus, som ellers ikke akkurat fant opp organisasjonshjulet, klarer det sånn noenlunde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
kanskje han skal gjøre som Kristin Halvorsen - love å trekke seg om han ikke innfrir (og så etterpå si "kødda!" ....)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Så lenge streik en en lovlig aksjonsform går det vel ikke ann å love noe sånt. Men å få streikenivået ned på et "normalt" nivå, bør være et mål..
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vigra: Antennemasten skal ned innen utgangen av 2011 | Gandalf | Flyforum | 13 | 08-04-2010 21:38 |
Danske SAS toppsjefer i kø ut av Selskapet | MartinL | Flyforum | 13 | 20-03-2009 10:13 |
skal bli spotter | krølle | Flyforum | 7 | 24-01-2007 00:52 |
SAS: - Vi skal bli best! | Hurum | Flyforum | 14 | 12-04-2006 13:51 |