Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-04-2007, 15:27   #41
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS Braathens blir SAS Norge

Quote:
Originally posted by Blackhawk

Dessuten innebærer et skifte fra A321-200 til MD-82, kun ca. 35 seter mindre i kapasitet på MD-82 kontra A321 - så noe dramatisk er det ikke.
35 seter mindre er vel en kapasitetsreduksjon på ca 18-19% så det vil vel merkes om dette gjøres på mange avganger. Det kan vel også være at SAS DK merker effekten av alle direkterutene som SAS NO har satt opp fra OSL og andre sør-norske steder (og som sikkert også SAS SE har gjort i Sverige), og at derfor er behov for mindre kapasitet mellom OSL og CPH?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2007, 15:47   #42
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: SAS Braathens blir SAS Norge

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Originally posted by Blackhawk

Dessuten innebærer et skifte fra A321-200 til MD-82, kun ca. 35 seter mindre i kapasitet på MD-82 kontra A321 - så noe dramatisk er det ikke.
35 seter mindre er vel en kapasitetsreduksjon på ca 18-19% så det vil vel merkes om dette gjøres på mange avganger. Det kan vel også være at SAS DK merker effekten av alle direkterutene som SAS NO har satt opp fra OSL og andre sør-norske steder (og som sikkert også SAS SE har gjort i Sverige), og at derfor er behov for mindre kapasitet mellom OSL og CPH?
Ikke bare blir A321 stort sett brukt til charter,men de blir også bygget om i kabinen med nye seter og noe større kapasitet.Dette gir en mangel på A321 i en periode,og MD blir satt inn på CPH-OSL-CPH.Jeg sitter stort sett på klappsete i cockpit fordi flyene er fulle.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2007, 16:31   #43
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,136
Default Re: SAS Braathens blir SAS Norge

198 seter er det nå i de ombygde A321. Første nødutgang er fortsatt på rad 9 og dermed samme pitch i første kabin, men fra rad 10 og bakover har det blitt trangere. Andre nødutgang er nå på rad 24 mens den var på rad 22 før.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2007, 18:50   #44
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
Default Re: SAS Braathens blir SAS Norge

Om navnet forsvinner vil nok spøkelse fra Bu tiden henge igjen. Synes jeg aner et snev av Best/back syndromet i det nye konseptet, bare ispett litt sånn internasjonal svung med business på utvalgte flygninger.
Så lenge produktsjefen, skal ikke nevne, så forblir vel en del av den samme røkla hengende. Synes jeg kan forstille meg at de ler langt inn i kvelden.

Er glad for at Braathens navnet forsvinner, minner meg om en far som ikke lenger ville
vedkjenne seg farskapet
krølle is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2007, 01:30   #45
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: SAS Braathens blir SAS Norge

Leste at det skulle bli rom for 198pax i den nye seat-configen for SAS/DK sine A321 maskiner ja, litt synd - siden det var godt og romslig tidligere. Med 198pax i SAS sine A321, er det faktisk kun ett sete mer - i Novair sine A321-maskiner (i alle fall, før de kommer til å sette inn noen ekstra seter der også).
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2007, 12:16   #46
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: SAS Braathens blir SAS Norge

Setene er smalere,og derved opprettholder man samme pitch som tidligere.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2007, 13:06   #47
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: SAS Braathens blir SAS Norge

Quote:
Originally posted by Blackhawk

Leste at det skulle bli rom for 198pax i den nye seat-configen for SAS/DK sine A321 maskiner ja, litt synd - siden det var godt og romslig tidligere. Med 198pax i SAS sine A321, er det faktisk kun ett sete mer - i Novair sine A321-maskiner (i alle fall, før de kommer til å sette inn noen ekstra seter der også).
Er det besluttet at NVR skal sette inn flere seter i sine A321
BLX satte inn nye seter i sine B757 og komforten ble vesentlig bedre da setene er tynnere. Denne setemodellen gir også mer plass under setet. Har flydd både JK og NVD'r A321 og komforten var vesentlig bedre hos NVR. Her et bilde fra JK:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	JK 1325 Trondheim-Las Palmas.jpg
Views:	15
Size:	170.2 KB
ID:	5003  
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2007, 16:00   #48
Blackhawk
ScanFlyer Molded
 
Blackhawk's Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
Default Re: SAS Braathens blir SAS Norge

Ja det siste jeg hørte, var at NVR (desverre) etterhvert skulle putte inn flere seter - dog ikke like mange som MyTravel i Norden har. Men inntil videre er fortsatt NVR den klare vinneren, når det gjelder å fly behagelig på charter. Men de første radene vil ha samme pitch (også etter innsetting av flere seter), da disse radene er innenfor "Novair+" kategorien (tidl. emne om dette på forumet her) - mens det da blir litt trangere i resten av kabinen.
__________________
Mvh: Blackhawk
If it's a BOEING??, I'm NOT going!!...
Blackhawk is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2007, 15:07   #49
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: SAS Braathens blir SAS Norge

Tilbake OT. Melding fra SAS:

Vi endrer navn til SAS Norge


SAS Braathens skifter navn til SAS Norge 1. juni. Vi ble etablert våren 2004 med basis i Scandinavian Airlines i Norge og Braathens og har i et par år jobbet med sammenslåingen av de to selskapene. Nå er den formelle og operative sammenslåingen over, og det er et naturlig tidspunkt å endre navn.

Det formelle nye navnet er SAS Scandinavian Airlines Norge AS, men blir forkortet til SAS Norge. Det føyer seg naturlig inn i rekken av de andre flyselskapene i konsernet: SAS Sverige, SAS Danmark og SAS International.

Navneendringen vil ikke endre det produktet vi leverer til kundene våre. Vi skal fortsatt binde Norge sammen, slik vi har gjort i 60 år. I dag har vi opptil 18 destinasjoner i Norge. Det er i de norske distriktene vi har det meste av trafikken vår.

Men navnet SAS Norge viser at vi også er en del av et stort internasjonalt rutenettverk som frakter nordmenn ut i verden. Vi flyr også turister og forretningsfolk fra hele Europa inn til alle deler av landet vårt; med flere destinasjoner enn noen andre. Da er det naturlig at vi har et navn som viser at vi er en del av dette nettverket.

SAS Norge beholder det norske flagget på flyene sine. Flyene vil males om i naturlig tempo når de er inne til tungt vedlikehold.

Navnebyttet betyr ingen endringer i vår organisasjon eller vårt ruteprogram. SAS Norge er et selvstendig aksjeselskap i SAS-konsernet.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2007, 16:18   #50
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
Default Re: SAS Braathens blir SAS Norge

Noregs mållag bør vel påpeika at namnet burde heita SASNoreg
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2007, 17:12   #51
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: SAS Braathens blir SAS Norge

"Males i naturlig tempo" - ja, skulle tatt seg ut om de ble malt i "unaturlig tempo", da hadde man kanskje blitt ferdig før neste navneendring kom... For øvrig synes jeg det er litt pussig at stolprodusentene ikke tidligere gikk for tynnere seter..
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2007, 08:28   #52
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,360
Default Re: SAS Braathens blir SAS Norge

Det nye konseptet har vel ike mange likhetstrekk med Best/Back... Nå blir det 3 valg og serveringen ombord gjenspeiler det du selv ønsker den skal være.

At navnet forsvinner er bare positivt...skjønner ikke at noen kan ha så mange følelser knytte opp til et navn. Jeg har selv uten problemer gitt opp mitt etternavn ved "fusjonen" med min mann - gått 100% smertefritt - jeg vet fortsatt hvem, hva og hvor jeg kommer fra. Det bør gjelde ansatte i alle bedrifter også - uansett navnet på brevpapiret...
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2007, 16:41   #53
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS Braathens blir SAS Norge

Quote:
Originally posted by AirbusTero
For øvrig synes jeg det er litt pussig at stolprodusentene ikke tidligere gikk for tynnere seter..
Like pussig at ikke man begynte med Boeing 787 som verdens første fly for 100 år siden...

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2007, 17:09   #54
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: SAS Braathens blir SAS Norge

Quote:
Originally posted by Superhai

Quote:
Originally posted by AirbusTero
For øvrig synes jeg det er litt pussig at stolprodusentene ikke tidligere gikk for tynnere seter..
Like pussig at ikke man begynte med Boeing 787 som verdens første fly for 100 år siden...

Ja, det hadde jo også vært en fordel. .. men helt siden jeg først gang flydde synes jeg det var rart at stolsetene på fly var så tjukke - men ved nærmere ettertanke har det vel noe med sikkerhetskrav mht styrke å gjøre antar jeg, og at teknologien ikke tillater tynnere seter før nå ? - Nuvel, man lever så lenge man tenker.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BRAATHENS / SAS BRAATHENS / SAS NORGE 737 OJB Flyforum 4 30-07-2007 11:25
SAS Braathens-SAS Norge LN-MEH Flyforum 12 12-06-2007 19:17
Opp som SAS Braathens og ned som SAS Norge LN-KGL Flyforum 22 01-06-2007 21:11
SAS Braathens blir SAS EB Flyforum 50 12-02-2007 07:38
Hvem blir ny sjef i SAS Braathens? morr Flyforum 15 19-06-2006 22:14


All times are GMT +2. The time now is 08:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.