Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-04-2007, 18:53   #21
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Default Re: SAS Braathens blir SAS Norge

Dette er bra. Jeg tror likevel det har vært viktig at at de ikke gikk over til "bare" SAS og Braathens ble SAS Braathens. Braathens hadde et sterkt merkenavn, og det har vært lurt - både for ansatte og kunder - at man i en periode har brukt begge navn.

I forbindelse med sammenslåingen husker jeg jo at SAS Braathens sa at selskapet kom til å bli hetende det og at de ikke ville gjøre endringer. Men alle visste vel at selskapet om noen år ville kutte Braathens-navnet.
Old 27-04-2007, 18:53   #22
ThomAAs
ScanFlyer Molded

ThomAAs's Avatar

Jeg er glad for at vi fikk en endelig avgjørelse...

Så får Braathens endelig hvile ifred og vi kan alle huske tiden med BU. For et sånt selskap tror jeg aldri norge vil se igjen, desverre...

BU forever in my heart, jeg kommer aldri til å glemme deg :RIP
Old 27-04-2007, 18:54   #23
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally posted by CK

Quote:
Originally posted by JetBlue

Enig! Endelig kan SAS brandes som ett selskap. Norsk AOC ryker ut, bare snakk om tid.
der sparer vi (nå snakker jeg som aksjonær) mange penger. Dette blir bra

... Men gud hvor mange penger har ikke blitt brukt de siste ti årene hos SAS, Braathens og SAS Braathens på logoer og å male om... Og nå er vi på mange måter tilbake der vi startet.
Old 27-04-2007, 19:08   #24
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Flott , da kan noen snart fjerne "redirecten" på www.sas.no....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 19:29   #25
OJB
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by Desk pilot

Kjipt at Braathens-navnet forsvinner

Men kanskje andre selskap kan se og lære. Den første som bør utfordres er PriceWaterhouseCoopers
Ja, jeg hører til de som er storbruker av SASBraathens og som også synes det er leit at dette navnebyttet kommer.
Etter siste tids SAS streiker så er ikke nødvendigvis SAS noe sterkt merkenavn sett med kundene's øyne. I den store bedriften jeg tilhører så sier svært mange at de prøver etter beste evne å unngå å bruke SAS der de kan. Mange tenker slik i disse dager. Det synes jeg er leit å høre , men likevel et faktum at mange kunder tenker slik nå.
For SAS sin del får man håpe at disse oppfatningene kan endres over tid, men det gjenstår å se.
Mange kunder , og det er jo dem selskapet lever av , mener bestemt at Braathens navnet har gitt i det minste SAS Norge kredibilitet og en nasjonal tilhørighet i en eller turbulent. Det er ikke uvesentlig.
Selv om kundene blir mindre lojale mot de nasjonale flyselskapene så spiller likevel tilhørighet et role enda. Norsk flagg på halen blir lagt merke til.
Norwegain har nå ytterligere styrket sin posisjon som the Norwegian Flagcarrier!
Verden går videre og SAS sin fremtid er fortsatt turbulent.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 19:29   #26
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING

Flott , da kan noen snart fjerne "redirecten" på www.sas.no....
Ja, og i stedet lage tilsvarende redirect på www.sasbraathens.no
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 19:58   #27
amatør
ScanFlyer Gold

På tide at SAS blir hetende bare SAS. Men farvel Braathens, en pioneer i norsk luftfart.:RIP
amatør is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 20:06   #28
1944vintage
ScanFlyer Gold

For meg så blir overgangen BUSK til DASK !
Dvs: Allt utgår fra CPH.
Old 27-04-2007, 20:14   #29
PSC TOS
ScanFlyer Silver

PSC TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Someone

Omsider er SAS igejn samlet :clap

Kun en ting jeg reagerte på med antar det også gjelder SE og DK...."Det nye navnet blir formelt SAS Scandinavian Airlines Norge"...altså Scandinavian Airlines System Scandinavian Airlines Norge, der ble det mye scandinavian og mye airlines
På linje med SR-Bank; Sparebanken Rogaland-Bank
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 20:48   #30
Fredriksen
ScanFlyer Dornier

Fredriksen's Avatar

Farvel Braathens.

Selv om Braathens stod mitt hjerte nermest, var vel dette på sin rette plass. La Braathens få hvile..

Braathens har ikke fortjent det som har skjedd de siste årene.. Savner det selvstendige gode gamle Braathens.

Mvh
Lars Otto.
Fredriksen is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 22:00   #31
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Originally posted by OJB
Selv om kundene blir mindre lojale mot de nasjonale flyselskapene så spiller likevel tilhørighet et role enda. Norsk flagg på halen blir lagt merke til.
Norwegain har nå ytterligere styrket sin posisjon som the Norwegian Flagcarrier!
Förlegade argument om du frågar mig. Jag har nämligen väldigt svårt att tro att det ska ha betydelse att det är en norsk eller för den delen med svensk flagga på fenan när gemene man väljer flygbolag. Jag tror aspekter som pris, igenkännlighet, service och andra produktrelaterade attribut är långt viktigare än dom känslomässiga för ett starkt varumärke. Att döma av reaktionerna här verkar de flesta vara nöjda med att SAS tillslut genomför namnändringen. SAS är tillräckligt väl förankrat i Danmark, Norge och Sverige för att kunna gå under ett namn. Olika profiler rör bara till.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2007, 02:58   #32
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Farmer... Har ikke du en finger med i spillet her?
Hvem har utviklet www.sas.no ??

Er vi ikke fornøyd eller kan vi forvente endringer?
Old 28-04-2007, 04:52   #33
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Originally posted by Egil

Farmer... Har ikke du en finger med i spillet her?
Hvem har utviklet www.sas.no ??

Er vi ikke fornøyd eller kan vi forvente endringer?
hehe .. nei du, på sas.no/sasbraathens.no sove har vi holdt fingrene langt unna

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2007, 07:52   #34
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Bra!!! Et felles navn er det beste over lang tid - om ikke akkurat i disse dager. Streiken i DK gir mye negativitet - men som vi så i fjor da laaaangt flere nordmenn ble rammet så er det stor forskjell på hva folk sier de skal fly og hva de faktisk flyr...
EB is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2007, 08:26   #35
amatør
ScanFlyer Gold

Nå ser det ut som OSL-CPH oftere og oftere går med A 319 og MD 80 istedenfor A 321, så passasjertallet via CPH går vel da nedover..?
Old 28-04-2007, 08:26   #36
amatør
ScanFlyer Gold

Nå ser det ut som OSL-CPH oftere og oftere går med A 319 og MD 80 istedenfor A 321, så passasjertallet via CPH går vel da nedover..? Naturlig nok vil jeg si..
Old 28-04-2007, 10:32   #37
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

Quote:
Originally posted by OJB

Quote:
Originally posted by Desk pilot

Kjipt at Braathens-navnet forsvinner

Men kanskje andre selskap kan se og lære. Den første som bør utfordres er PriceWaterhouseCoopers
Ja, jeg hører til de som er storbruker av SASBraathens og som også synes det er leit at dette navnebyttet kommer.
Etter siste tids SAS streiker så er ikke nødvendigvis SAS noe sterkt merkenavn sett med kundene's øyne. I den store bedriften jeg tilhører så sier svært mange at de prøver etter beste evne å unngå å bruke SAS der de kan. Mange tenker slik i disse dager. Det synes jeg er leit å høre , men likevel et faktum at mange kunder tenker slik nå.
For SAS sin del får man håpe at disse oppfatningene kan endres over tid, men det gjenstår å se.
Mange kunder , og det er jo dem selskapet lever av , mener bestemt at Braathens navnet har gitt i det minste SAS Norge kredibilitet og en nasjonal tilhørighet i en eller turbulent. Det er ikke uvesentlig.
Verden går videre og SAS sin fremtid er fortsatt turbulent.
Det er selvfølgelig mange følelser knyttet til Braathens-navnet fremdeles. Og selvfølgelig er det mange som også har negative følelser overfor SAS-navnet. (Spesielt denne uken...)

Men navnet på selskapet har noe med ærlighet overfor kundene og de ansatte å gjøre også. SAS Braathens er SAS og har altid vært SAS. SAS Braathens er ikke Braathens og har aldri heller vært Braathens.

Dermed har SAS Brathens-navnet vært en lett gjennomskubar "liksomløgn" både eksternt og internt. Ex BU-ansatte har kunnet hevde at "dette er jo egentlig like mye Braathens" og "SAS er noe dritt, men SAS Braathens er jo 50 % Braathens, så derfor er vi hakket bedre enn resten av SAS," osv. Når ting går dårlig vil BU-folket skylde på "SAS-kulturen", og når ting går bra, tillegger man dette den fantastiske Braathenskulturen. Og til en viss grad vice versa, men SAS-ansatte har alltid vært vant til å være en del av et større system.

Overfor kundene har representanter for SAS Braathens (senst i begynnelsen av denne uken) kunnet distansere seg fra resten av SAS på grunn av dette egne merkevarenavnet. (Ref "ikke vårt selskap, ikke våre kunder"). Men dette er jo bare noe tull som kundene har gjennomskuet for lenge siden.

SAS kommer til å oppleve oppturer og nedturer også fremover, og kundene kommer til å oppleve både flotte og mindre flotte opplevelser med SAS. Men etter min mening er det viktig at en bedrift står for sitt navn både når det går bra og når det går dårlig. I Norge tar man like stor del i suksessen når ting går bra i SAS. Det skulle bare mangle at man ikke også tar sin del av oppgavene og ansvaret ut mot kundene når det er sand i maskineriet, selv om problemet har oppstått på et sted i systemet hvor man selv ikke har kontrollen.

Man kan ikke lure kundene til å tro noe annet enn at de flyr med SAS når de faktisk flyr med SAS. Derfor er dette navnebyttet det eneste riktige, og det skulle ha vært gjennomført for lenge siden.

-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2007, 10:53   #38
Flyer
ScanFlyer Blue

Dette er kun et navnebytte, verken organisering eller AOC blir endret på grunn av at selskapet nå får samme navn som SAS Sverige og SAS Danmark.

Navnebyttet var naturlig etter at den tekniske integrasjonen var ferdig siste halvdel av 2006. Selv om det var riktig å hete SAS Braathens i 2004 for å ta vare på begge kulturer, er det nå riktig å hete SAS Norge. StatoilHydro tenker på samme måte

Flyer is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2007, 11:50   #39
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Originally posted by FlightDeck

Quote:
Originally posted by CK

Quote:
Originally posted by JetBlue

Enig! Endelig kan SAS brandes som ett selskap. Norsk AOC ryker ut, bare snakk om tid.
der sparer vi (nå snakker jeg som aksjonær) mange penger. Dette blir bra

... Men gud hvor mange penger har ikke blitt brukt de siste ti årene hos SAS, Braathens og SAS Braathens på logoer og å male om... Og nå er vi på mange måter tilbake der vi startet.
Blir det så stor jobb å fjerne "Braathens" navnet fra flyene?
Når man ser på flykroppen så virker det nesten som om Braathens logoen er et "klistremerke" for seg selv som kan rives av natt til 1. juni
Noen som har peiling på dette og kan bekrefte/avkrefte...

Egil
Old 28-04-2007, 15:18   #40
Blackhawk
ScanFlyer Molded

Blackhawk's Avatar

Quote:
Originally posted by amatør

Nå ser det ut som OSL-CPH oftere og oftere går med A 319 og MD 80 istedenfor A 321, så passasjertallet via CPH går vel da nedover..? Naturlig nok vil jeg si..
Hva slags maskin som blir satt på ruten, blir jo bl.a. vurdert ut fra antall PAX som skal fraktes - og dette går jo opp og ned. I tillegg har man den siste perioden sett mindre til SAS/DK sine flotte A321-maskiner, men dette er nok mest pga. at disse maskinene blir brukt til å charter-produksjon ut fra CPH. Derfor har de oftere kommet med bl.a. MD-82 eller MD-87 til OSL. Dessuten innebærer et skifte fra A321-200 til MD-82, kun ca. 35 seter mindre i kapasitet på MD-82 kontra A321 - så noe dramatisk er det ikke.
Reply

Posting Rules