![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,351
|
![]()
Hei!
I siste Flight International (Straight & Level) står det i "utklippet" fra Flight 19.04.1957 at Braathens (og Loftleidir) i tillegg til KLM og Garuda Indonesian Airways hadde bestilt Lockheed Electra. Dette har ikke jeg lest eller hørt noe om tidligere. Kan ikke huske at dette var nevnt i Braathens jubileumsbok heller (den er forresten godt pakket bort for tiden.......). Er det noen andre her på forumet som vet noe om dette? Antall fly besilt, hvilke ruter de var tiltenk og hvofor bestillingen eventuelt ble kansellert (flytypen mistet jo mye av troverdigheten innledningsvis grunnet noe stygge havarier)? Savner å se Electra'n på den norske himmelen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
|
![]()
Må si jeg ble overrasket av å lese dette igårdsdagens Flight.Det eneste jeg hvet om Braathens SAFE og Lockheed er att Braathens bestillte fire Constellations på femti tallet for å brukes på Østen konsesjonen.
Som kjent ble den ikke fornyet,SAS hadde fått monopol på all utenriks. Uten om det ville Braathens SAFE og Den Norske Amerikalinje fly frakt til USA med Douglas DC8,tror det var i 1965,fikk heller ikke konsesjon den gang heller. Første utenlandke konsesjon ble gitt til Billund,Braathens SAFE fikk den pga.SAS ikke ønsket den |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Det er i grunn nytt for meg også... De bestilte jo Constellation også, noen år tidligere.
SAS var interesserte i Electra, og demomaskinen var på besøk bl.a. på Fornebu. Var det ikke en SAS-logo foran på flyet sammen med de andre kjøpernes? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]() Quote:
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
|
![]()
Hva vill du en skal fortelle mer om
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Hvor, når, antall havarier ...
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
To Electraer datt ned pga. egensvingninger i vingene som var så kraftige at vingebjelkene brakk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
Ble også overrasket. Men Electra var helt sikkert med i vurderingen BU og Lofteidir gjorde, som altså endte med at begge gikk fra DC-4 til DC-6B. Og Electra fosvant sikkert ut av bildet pga begynner-problemen som Falcon viste til. samtidig var turbo-prop ganske nytt. Og DC-6B hadde vel lengre rekkevidde.
Eneste selskap som har fløyet pax-vesjon av L-188 Electra til norge i rutetrafikk, er KLM. På FBU fløy de CV-240/340, seinere Vickers Viscount, så Electra, før de satte inn den nye DC-9-10. Noen år seinere, ca 1970, DC-9-30. Så fra slutten av ´80-tallet har de brukt B737 i ulike versjoner. Men dette ble en helt annen historie...
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,591
|
![]()
Det er riktig at Braathens vurderte anskaffelse av Electra sammen med Loftleidir som erstatning for DC-4.
Braathens SAFE vurderte anskaffelse av 3stk Electra , mens Loftleidir vurderte 2stk som skulle opereres i en pool. Dette var riktignok ikke en ordre til Lockeed, men kun en opsjon som ikke ble utøvd. Så artikkelen er noe feil når den refererer til bestilling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
WOW! Det var nytt for meg. Electra på BU hadde jo kunnet blitt fint. BU har jo kikket på mye rart, både Boeing 314 og Constellation som blir nevnt. Og, ikke minst DC-9
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
|
![]()
Husker jeg så tegninger i BU-stikka av MD et eller annet den gang Braathens vurderte erstatninger til 737-200. Snasne fly som kledde fargene til Braathens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
DC-9/MD-80 er snasne fly uansett
![]() Eventuelt P-12 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
![]()
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fred Olsen's Lockheed Electra | Tally-Ho | Flyhistorisk forum | 25 | 08-07-2023 07:00 |
1/72 Fred. Olsen Lockheed Electra til salg | jewer | Samlerhjørnet | 1 | 28-09-2011 15:46 |
Norwegian med Lockheed Electra | seilfly | Flyforum | 7 | 31-07-2008 19:07 |
Parkerad Electra i CPH | HansJ | Flyforum | 4 | 12-07-2007 12:00 |
Electra på Sola i dag | raider66 | Flyforum | 6 | 19-03-2006 05:04 |