Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-04-2007, 13:07   #41
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Hva er CASM?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is online now   Reply With Quote
Old 06-04-2007, 13:08   #42
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Quote:
Originally posted by LCH78
og på norsk så er CASM?
Cost Per Available Seat Mile, altså hvor mye det koster per sete per amerikansk mile (du har også CASK, Cost Per Available Seat Kilometer.) En kommer fran til CASM/CASK, som regnes i cents, ved å dele driftskostnadene på det tilgjengelige antallet setemiles/-kilometer. Jo lavere CASM er, jo mindre koster det flyselskapet å fly en strekning/strekninger.
Tilsvarende har en RASM/RASK, Revenue Per Available Seat Mile/Kilometer, som er driftsinntekter delt på antallet tilgjengelige setemile/-kilometer, altså at det viser hva et selskap har av inntekter på sin(e) rute/ruter.
Oppsummert: RASM sier noe om hva et selskap tjener på en rute, mens CASM sier noe om hva det koster å fly en rute. Og om RASM er en hel del større enn CASM vil du se at økonomene i flyselskapet smiler, for da blir det mye penger i kassa

Quote:
Originally posted by G-COLE
Og Norwegian kunne vel bruke denne flytypen på turer til utlandet, der det er stor trafikk, samt muligens når det er best trafikk på f.eks. OSL-BGO-OSL....?

-De fleste charterselskaper bruker jo flytyper med kapasitet rundt det en -800 tar, og da kan det vel også være en fordel å kunne tilby like mange seter i en konkuranse med slike ?
Og ikke bare det, en -800 har mer for seg på lengre strekninger enn det de eldre søsknene har da den flyr raskere og har vinger som i større grad er optimalisert for å cruise over lengre strekninger.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2007, 14:40   #43
Bengt
ScanFlyer Silver
 
Bengt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ljungsbro, Sweden
Posts: 644
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Med tanke på att just Ryanair har enbart -800 så borde ekonomin med att flyga dem vara bättre än -700.
Att vissa resmål är "för små" för en -800 spelar ju ingen större roll så länge som DY har kvar sina -300.
Jag kan inte tänka mig annat än att utlandssträckorna från Norge (Spanien, någon?) skulle fungera utmärkt med en -800??
__________________
Bengt, flyger helst till Katalonien
No flights since February 2020
Bengt is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2007, 15:38   #44
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Kanskje Ryanair maskinene er mindre attraktive, med tanke på at Ryanair bestillte de uten blinds på vinduene, med seter uten recline, absolutt gyselig gult interiør og at de generellt flyr de 24/7 med ett minimum av vask og rens. Maintenance vet jeg mindre om, men det er tenkelig at Ryanair bare gjør det som loven krever av dem, og minimalt med andre ting.

Hvis DY vil ha disse flyene og oppgradere kabinen til en brukbar standard, skal vel det tilsi mer penger i retrofitting på disse kjerrene, enn andre på markedet.

Edit: Her er forresten det som GlobalPlaneSearch lister av tilgjengelige 73G og 738

13 ledige 73G
5 ledige 738
http://www.globalplanesearch.com/vie...44AdsPage1.htm
http://www.globalplanesearch.com/vie...45AdsPage1.htm
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2007, 16:02   #45
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Håkon da, de tidlige -8AS var ikke tivolimaskiner - da kom de både med normale plastseter med bevegelse og plastgardiner. Spørsmålet er hvor mange av disse de har maktet å ødelegge i forbindelse med montering av winglets/nylakkering for å få større pupper på dama?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2007, 23:35   #46
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Nei si det Kurt. Blir allikevel spennende å se hva DY finner på til slutt. Hadde ikke vært så dumt med noe Airbus maskineri heller.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2007, 01:17   #47
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Jeg har faat hoere fra sikre kilder at DY kommer med disse -800 til hoesten...
Om det blir Airbus avgjoer vel Airbus selv, kommer vel ann paa hva de er villig til aa "betale" for at DY skal bytte...

Og da mener jeg hva det koster DY aa konvertere crew osv...
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2007, 23:26   #48
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

interessant rykte - men rykter er det mye av. 737NG gir både bedre range, bedre fueløkonomi og lavere kostnader når staten (godt støttet av vennene i BRU) begynner å suge CO2-avgifter av flyene også... Men, 738?? Spektisk.... En 737-800 gir ganske stort hopp i antall seter i forhold til en 737-300 (jeg vil tippe 41 seter til), noe som selvsagt er bra på peak-avgangene på BGO og til Middelhavet i høysesongen, men som resten av året bare gir flere seter som må selges til lav-lav-lav-pris, og som dermed ødelegger yielden enda mer. En ekstra c/a må også inn, og 738 drar på noen ekstra tonn i max. take-off vekt, som er det underveis- og landingsavgifter regnes ut etter (noen kan sikkert fortelle hvor stor % økning i MTOW en 738 gir mot en 733). Den magiske kabinfaktorparametren som analytikerne og meglerne elsker å henge seg opp i taper på å sette inn større maskiner også. Og - dette er ingen liten sak - en operatør som har både 148-setere og 189-setere må finne en god måte å slinge flyene slik at de store maskinene havner der de er mest etterspurt, og det må finnes rutiner og løsninger på plass den dagen det står en 733 ved gate og ikke en 738 i peak! - hva gjør man med de 41 pax'ene som ikke får plass?

Jeg husker selv - med gru - de problemene DY hadde mens LN-BRU var i flåten (737-500 med 120 seter). Jeg jobbet på revenue i DY da, og det var ingen rutiner for slinging av den lille maskinen. Etter et par tildeller med 28 sinte pax som ikke kom med fordi operativ avdeling hadde satt inn BRU på en flight der vi hadde solgt 148 seter (DY overbooker ikke), satt vi oss ned med papir og blyant og satte opp slinger som passet best til den maskinens seteantall. Moro. Litt pionertid. I dag regner jeg med at DY har veldig gode verktøy for slinging av maskinenene, men det skaper et ekstra ledd med kompleksitet å ha fly med ulik kapasitet i flåten. Det er en grunn til at Ryanair har kun 189-seters 737-800 og Southwest kun har 737-300/737-700, og at easyJet kun har A319 (og noen 737-700, som er på vei ut) og ikke A320 selv om de ekstra setene nok kunne være greie å ha en gang i blant.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2007, 23:36   #49
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

... for å fortsette litt etter CK...

...og en av grunnene til at SAS Braathens har 736, 735, 73G, 734 og 738... som de vel klarer å slinge ganske greit, eller?

Hvorfor skulle ikke DY kunne klare det, om de vil?
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2007, 23:37   #50
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,527
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Quote:
Originally posted by CK

...og at easyJet kun har A319 (og noen 737-700, som er på vei ut) .
... noen? 32.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 08:26   #51
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Quote:
Originally posted by Fellowship

... for å fortsette litt etter CK...

...og en av grunnene til at SAS Braathens har 736, 735, 73G, 734 og 738... som de vel klarer å slinge ganske greit, eller?

Hvorfor skulle ikke DY kunne klare det, om de vil?
jeg sier ikke at de ikke greier det - de har nok kjøpt noen gode systemer siden jeg var i korridorene der, men det gir et ekstra lag med kompleksitet, noe LCC'er (med rette) hater. Jeg har også opplevd i SAS Braathens at vi hadde en fullbooket (ok, litt overbooket også) 737-700 på MOL-OSL en fredagsettermiddag (der alle Ormen-arbeiderne skulle hjem), og så settes det inn en 120-seters 737-500 i siste sekund (visstnok fordi det ikke var noen ledige 737-700 og 737-800 ikke kunne brukes på MOL), og det skapte også problemer. Men, SAS overbooker flyene jevnlig, og SAS har rutiner både for å håndtere overbookinger og å sende pax med andre flyselskaper. Hva skjer om det står 189 pax i Antalyia og DY sender en 733??

Jeg tror bare at dersom DY skulle ønske å investere i nye fly (noe jeg betviler), tror jeg 737-700 er en bedre maskin for dem enn 737-800.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 13:09   #52
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,597
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Som jeg nevnte i en tidligere tråd så vurderer DY -800 fra høsten av som også er gjenganger i denne tråden.
Det blir innleie maskiner.
Det forhandles med 2-3 mulige "leverandører " av -800 maskiner i øyeblikket og det er ikke avklart enda hvem de leier ifra.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 14:46   #53
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

når du sier innleie, Ole Johan - mener du da "våt" eller "tørr"?
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 15:41   #54
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,597
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Det forhandles om "tørr" leieavtale, men i en overgang kan det bli aktuelt med "våt" avtale i en kortere periode.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 15:45   #55
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Hva er egentlig forskjell på dry å wet lease?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is online now   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 15:48   #56
Rossiyskie Avialinii
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,609
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Quote:
Originally posted by Vede

Hva er egentlig forskjell på dry å wet lease?

om flyene er våt eller tørr inni.
__________________
---
Tidligere brukernavn: Captain Caveades
Rossiyskie Avialinii is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 15:52   #57
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Quote:
Originally posted by Vede

Hva er egentlig forskjell på dry å wet lease?
Det er vel andre ting som også kan spille inn, men i hovedsak er dry lease kun lease av flyene, mens wet lease også er crew (iallefall cockpit, men kabin i enkelte tilfeller). Dvs det går på i hvor stor grad en operatør selv skal involveres i produksjonen (eller hvor stor del av produksjonen som outsources).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 15:55   #58
Turbofan
ScanFlyer Blue
 
Turbofan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 157
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Edit: TOS kom meg i forkjøpet
__________________

Turbofan is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 15:58   #59
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Originally posted by Vede

Hva er egentlig forskjell på dry å wet lease?
Det er vel andre ting som også kan spille inn, men i hovedsak er dry lease kun lease av flyene, mens wet lease også er crew (iallefall cockpit, men kabin i enkelte tilfeller). Dvs det går på i hvor stor grad en operatør selv skal involveres i produksjonen (eller hvor stor del av produksjonen som outsources).
Så MD80'ene NAS skal lease i sommer er wet lease da?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is online now   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 16:13   #60
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,597
Default Re: Norwegian med 737-800 / høsten 2007

Kan sies på en annen måte at selskap som leier inn fly på wetlease leier disse inn på vedkommende selskaps egen driftstillatelse(AOC på engelsk)
Drylease ; da leier man inn materiell som inngår i ens egen driftstillatelse.Med andre ord , full teknisk og operativt ansvar for flyene.
OJB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian med sale-leaseback på 3 737-800 Someone Småprat 0 20-12-2016 09:54
Norwegian med *kreativ" finansieringform på sine fem siste 737-800 - EETC (splittet) Frequent Traveller Flyforum 3 21-01-2014 15:00
Norwegian sine 737-800 Marius Moberg Flyforum 13 24-06-2013 21:42
Norwegian 737-800 svgspotter Reiseforum 13 01-09-2010 10:03
Norwegian 737-800 putzmeister Samlerhjørnet 2 14-10-2008 21:05


All times are GMT +2. The time now is 07:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.