![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Skal stå klar i 2012
Planlegging av ny passasjerterminal (Terminal 2) er i gang. Til å lede dette arbeidet, som er forventet å ta to år, har OSL engasjert Kjell-Arne Sakshaug. Sakshaug har vært knyttet til Oslo Lufthavn siden 1991 som avdelingssjef og områdedirektør med ansvarsområder som planlegging, prosjektering, flytting og de siste årene med ansvar for flyplassutvikling. Han er utdannet sivilingeniør fra Arizona i 1985 og har forøvrig luftfartserfaring fra Transportøkonomisk institutt, Fjellanger Widerøe AS og Luftfartsverket. Den enorme veksten i antall flypassasjerer de senere årene har avdekket behovet for en ny passasjerterminal. Den nye terminalen planlegges ferdig i 2012 etter to år med plan- og prosjekteringsarbeide og deretter tre år med bygging.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Vet du om de opprinnelige planene med 37 nye gater m/broer, samt ytterligere remote parking er opprettholdt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
nope. Hentet inof fra Hangar.no
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ja, raske til å prosjektere er vi ikke i dette landet!! Hvis den veksten OSL har fortsetter vil flyplassen være for liten om ca ett år, så byggearbeidet burde vært i gang allerede!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvor ille det kan bli på OSL før det blir bedre, kan lett illustreres ved denne tallrekken som viser passasjerantallet ved utgangen av 2011 ved forskjellige prosentvise gjennomsnittsvekst: 2% = 19,5 millioner 3% = 20,5 millioner 4% = 21,5 millioner 5% = 22,6 millioner 6% = 23,7 millioner 7% = 24,8 millioner 8% = 26,0 millioner 9% = 27,2 millioner 10% = 28,5 millioner Med andre ord ved utgangen av 2011 kan passasjerantallet ligge mellom 15% og 67% over det dagens OSL var designet for ... snakker vi her om trange forhold de kommende fem årene?
![]() |
![]() |
#6 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det blir improvisering det Kurt.....
Det samme blir gjort de siste årene på FBU der paxgrensen vel var LANGT under det det var det siste året, på rundt 13 mill vel? De jeg personlig håper på er at prosjektgruppen finner frem en HOLDBAR løsning slik at vi kan få laget oppstillingsplassene hurtigst mulig. Men da igjen er vi avhengige av å ha plasser å busse pax'en FRA, hvilket vi ikke har så mye av idag...... I tillegg vil jeg anta at det meste av mindre fly på utlandssiden, slik som WF med Dash-8, QI med CRJ'er fra sommeren, BA/SUS med D328'ene, KF med Avro'ene, SN med Avro'ene, AY med E-jets, LH med CRJ'er etc vil bli mer eller mindre konstant busset de neste årene...
![]() |
#8 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
|
![]()
Bussgatene på utland bygges jo ut om dagen, hvordan blir de? Tenker da på plassen ved hver gate, ant gatereader etc Når feks AF har bussgate så er det ikke morsomt å jobbe med over 100 pax på en gate som er tilpasset det halve.
ENGM RAMP du har vel kanskje noe på dette?? S |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nei de bygges ikke ut i det hele tatt er jeg redd....
Det er varemottaket som skal utvides det....
![]() |
#10 |
oversheriffmester
|
![]()
Og vi som trodde vil skulle få bedre plass når det er bussgate med AF..
S |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
haha bussing med AF? Det skjer ikke ofte!
![]() |
#12 |
oversheriffmester
|
![]()
Lenge siden nå, men i fjor sommer hadde vi MYE. Er litt redd for at det kan skje igjen til sommeren (eller før....) Og det er ganske kjipt med bussgate og mye pax :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis samme vekst fortsetter utover året, tror jeg alle aktører vil få en utfordring utover sommeren med mye charterfly(ekstra flybevegelser), samt masse pax.
Tror nok en og annen catch kan komme her og der.. Bussing av AF tror jeg aldri jeg har opplevd, men var med på BA på 18X ifjor engang.. Crewet virket veldig fornøyd med den løsningen.. i tordenvær og regn.. Men jeg er enig noen som skrev her, at hadde man planlagt ting litt tidligere, hadde man sluppet og improvisere her og der i fremtiden.. Rune |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
hehe, bussingen med AF i fjor sommer hadde en HELT klar årsak, såpass kan jeg si
![]() Det var straff det,.... ![]()
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
... sånn går'e når ikke skippern vil "gi bort" gaten med dårlig SLOT, ja..
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Nei, her på berget holdes vi oss til skippertakmetoden som vi alltid har gjort |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Planlagt har vi alltid gjort
![]() Aldri ligge noen år i forkant.....Jeg kan ikke fatte hvorfor ikke dette har begynt for et par år siden! :clap
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Qwerty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
hehe Dag, det tilfellet i Oktober gjaldt det samme, men straffen var ikke sååå lang som ifjor
![]()
![]() |
|
|