![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
http://www.tk.no/nyheter/article2558560.ece
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Skjønner godt at folk er lei, men skjønner også godt at SAS har problemer når halve F50-flåten har snag.. kjedelig situasjon, de burde kanskje lease inn noen??
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Problemet på F50-flåten nå er deleleveranser. Det er rett og slett umulig å få deler innen rimelig tid. Selv om de finnes i markedet. Dette jobbes det på spreng med.
Når man allerede har to maskiner som står på grunn av forsinkede deler, blir det vilt kaos når et tredje fly får en mer eller mindre "normal" snag. I alle fall når man har en flåte på seks fly i utgangspunktet... Det som er litt synd er at det stadig går ut over KSU. Grunnen til dette er nok først og fremst at OSL-KSU er den eneste ruten som flys med F50 ut av OSL. Og det er på OSL man sitter med reserve materiell (B737) som kan omdisponeres til å ta disse rutene uten at det går så forferdelig mye tid og uten så forferdelig mange tomflygninger og uten at omdisponeringene forplanter seg alt for mye i resten av rutesystemet. I tillegg har man også litt bedre options med buss etc til MOL enn det man har på andre flyplasser. Derfor sender man ofte heller de resterende F50'ene rundt om kring på resten av rutenettet mens man setter in B737 på OSL-KSU (alternativt flyr man MOL-OSL via KSU eller buss til/fra MOL). Dog blir det forsinkelser til stor forargelse for passasjerene. Men sånn som det ser ut nå kan det rett og slett ikke fortsette.
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 175
|
![]()
Vil det si at produksjonen av deler til F50 går nedover eller er det ikke fly å plukke deler fra? Jeg antar det er produsenter som lager deler ennå til disse flyene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: Kristiansand
Posts: 319
|
![]()
Synd for KSU med tanke på at alle rutene stort sett går med F50. Bedre ordning slik det per nå er med reroute fra MOLDE via KSU når det er kapasitet, og i alle fall langt bedre enn SASBUs tidligere politikk. Å utsette flyavgang i Molde med tre timer for å få PAX fra KSU til MOL med buss er ikke holdbart.
Håper Fokkerne friskner til snart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,382
|
![]()
Burde ikke egentlig WF overta alle rutene som i dag går med F50???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Yeah, la WF overta det og selg unna disse F50 som reservedelefly til KLM Cityhopper......mens en får noen NOK for dem :wink
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: Kristiansand
Posts: 319
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 175
|
![]()
SKBU burde heller skaffet seg noen RJ`er som de kunne ha brukt rundt omkring der det hadde passet.. Widerøe og propell funker vel like dårlig som F-50`ene så vidt jeg har fått med meg..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Location: Kolbotn
Posts: 116
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Men den siste del av uttalelsen her kan jeg ikke si meg enig i. Widerøe og Dash 8 er en helt grei kombinasjon og i forhold til F50 er jo DH8 et moderne fly som overhodet ikke har problemer slik SAS har med F50ene |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 175
|
![]()
Ok, men da har kanskje dette forandret seg. Vi hadde en Widerøediskusjon her for noen år siden (da Widerøe skulle ta over all propellproduksjon) og da stod flyene på bakken i hele NordNorge.. alt i følge dette forumet
![]() Men tror nok møringene heller vil ha SASBU og RJ enn propellfly - med all respekt å melde selvfølgelig ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
|
![]() Quote:
Men det er ingen tvil om at SAS Braathens har hatt en del problemer med Fokker 50 på vestlandsproduksjonen og ekstra uheldig i det siste med hele 3 maskiner ute pga. teknisk. Men slike tilfeldigheter har rammet alle selskaper, også Widerøe. Men det er klart at tilgangen til reservedeler nok er mye bedre for Dash 8 enn Fokker 50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
|
![]()
For en tid tilbake så stod jo nesten samtlige av Widerøes Q400 på bakken på grunn av reservedelsmangel. Det var vel helst motorene det stod på, men det viser jo at det kan hende med selv de nyeste flyene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Er det flere enn disse rutene som trafikkeres av F50?
CN-BR CN-ZV (?) HD-BR BR-ML BR-KB KB-GM Ellers er F50 et tregt fly, maks 215 kts indikert. Tror ikke det er noen rutefly i Norge som er tregere.. Q400 hadde vært luksus i forhold og det har jo SAS.. Ser ikke helt hvorfor WIF skal overta alle rutene nødvendigvis, hvorfor ikke Coast, Danish eller Bergenair ![]()
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
SAS var SAS og drev Nordlink med F50 Braathens var BU og NAX fløy F50 for BU på Vestlandet. SAS Kjøper BU , WF overtar i Nord. SAS F50 på bakken , eller nesten, SKBU kjøper NAX ut av Folker produksjonen på Vestlandet , og Vips Westlink V2.0 er etablert. Så var det ltt frem og tilbake om WF skulle ta over oxo på Vestlandet, men det var da diskusjoner om hva F50 Crew skulle finne på SAS var ikke akkurat expansive den gangen (heller), og skulle F50 crew lånes ut til WF ? Fagforeninger hadde sikkert litt å så , og sikkert mange telefoner mellom Sandvika, Fornebu og Frøvik senere så for ble Vestlink det de er. Mulig at tiden er inne til å revurdere dette ? ,6 maskiner er jo en "liten" enhetsflåte for å si det mildt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: Kristiansand
Posts: 319
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BGO-KSU-BGO, Fokker 50 | LN-GBM | TripReports | 6 | 19-03-2011 17:23 |
Er dere lei nå? | KennethGS | Bilder & foto | 6 | 31-08-2007 23:20 |
Teknisk på Fokker (KSU) | Sager | Flyforum | 7 | 22-01-2007 20:40 |
Lei av sikkerheten | imm | Flyforum | 13 | 22-08-2006 19:44 |
Lei en MD-80 for en dag!!! | Superhai | Flyforum | 1 | 06-04-2006 01:07 |