Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-02-2007, 08:18   #1
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default KSU lei Fokker 50

http://www.tk.no/nyheter/article2558560.ece
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 12:14   #2
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: KSU lei Fokker 50

Skjønner godt at folk er lei, men skjønner også godt at SAS har problemer når halve F50-flåten har snag.. kjedelig situasjon, de burde kanskje lease inn noen??
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 13:08   #3
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver
 
Nick Figaretto's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
Default Re: KSU lei Fokker 50

Problemet på F50-flåten nå er deleleveranser. Det er rett og slett umulig å få deler innen rimelig tid. Selv om de finnes i markedet. Dette jobbes det på spreng med.

Når man allerede har to maskiner som står på grunn av forsinkede deler, blir det vilt kaos når et tredje fly får en mer eller mindre "normal" snag. I alle fall når man har en flåte på seks fly i utgangspunktet...

Det som er litt synd er at det stadig går ut over KSU. Grunnen til dette er nok først og fremst at OSL-KSU er den eneste ruten som flys med F50 ut av OSL. Og det er på OSL man sitter med reserve materiell (B737) som kan omdisponeres til å ta disse rutene uten at det går så forferdelig mye tid og uten så forferdelig mange tomflygninger og uten at omdisponeringene forplanter seg alt for mye i resten av rutesystemet. I tillegg har man også litt bedre options med buss etc til MOL enn det man har på andre flyplasser.

Derfor sender man ofte heller de resterende F50'ene rundt om kring på resten av rutenettet mens man setter in B737 på OSL-KSU (alternativt flyr man MOL-OSL via KSU eller buss til/fra MOL).

Dog blir det forsinkelser til stor forargelse for passasjerene.

Men sånn som det ser ut nå kan det rett og slett ikke fortsette.
__________________
.
Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...



-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 13:16   #4
fkrlf
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 175
Default Re: KSU lei Fokker 50

Vil det si at produksjonen av deler til F50 går nedover eller er det ikke fly å plukke deler fra? Jeg antar det er produsenter som lager deler ennå til disse flyene?
fkrlf is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 13:29   #5
Trash2000
ScanFlyer Blue
 
Trash2000's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Kristiansand
Posts: 319
Default Re: KSU lei Fokker 50

Synd for KSU med tanke på at alle rutene stort sett går med F50. Bedre ordning slik det per nå er med reroute fra MOLDE via KSU når det er kapasitet, og i alle fall langt bedre enn SASBUs tidligere politikk. Å utsette flyavgang i Molde med tre timer for å få PAX fra KSU til MOL med buss er ikke holdbart.

Håper Fokkerne friskner til snart.
Trash2000 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 13:59   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,382
Default Re: KSU lei Fokker 50

Burde ikke egentlig WF overta alle rutene som i dag går med F50???
EB is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 14:07   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: KSU lei Fokker 50

Yeah, la WF overta det og selg unna disse F50 som reservedelefly til KLM Cityhopper......mens en får noen NOK for dem :wink
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 14:41   #8
Trash2000
ScanFlyer Blue
 
Trash2000's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Kristiansand
Posts: 319
Default Re: KSU lei Fokker 50

Quote:
Originally posted by SQ 777

Yeah, la WF overta det og selg unna disse F50 som reservedelefly til KLM Cityhopper......mens en får noen NOK for dem :wink
Vil i så fall føre til at SASBU måtte satt inn Widerøe på kystrutene eller brukt 737 selv da? Tror neppe det er noe de vil satse på.
Trash2000 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 17:07   #9
fkrlf
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 175
Default Re: KSU lei Fokker 50

SKBU burde heller skaffet seg noen RJ`er som de kunne ha brukt rundt omkring der det hadde passet.. Widerøe og propell funker vel like dårlig som F-50`ene så vidt jeg har fått med meg..
fkrlf is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 17:50   #10
l188
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Location: Kolbotn
Posts: 116
Default Re: KSU lei Fokker 50

Quote:
Widerøe og propell funker vel like dårlig som F-50`ene så vidt jeg har fått med meg..
Tror ikke det. Bare se på punktlighet og regularitet på OSL for WF's vedkommende...............
l188 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 17:51   #11
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: KSU lei Fokker 50

Quote:
Originally posted by fkrlf
Widerøe og propell funker vel like dårlig som F-50`ene så vidt jeg har fått med meg..
Da har du ikke fått med deg sannheten, eller du har misforstått. Widerøe og propell fungerer bra. Noen teknisk av og til, som andre selskaper.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 18:28   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: KSU lei Fokker 50

Quote:
Originally posted by fkrlf

SKBU burde heller skaffet seg noen RJ`er som de kunne ha brukt rundt omkring der det hadde passet.. Widerøe og propell funker vel like dårlig som F-50`ene så vidt jeg har fått med meg..
Det er ingen tvil om at SAS burde kjøpt inn en del RJs. SAS har jo tidligere snakket om dette og mens SAS har hatt innkjøpsstopp, har jo interessante fly som ERJ170 og 190 kommet på banen.

Men den siste del av uttalelsen her kan jeg ikke si meg enig i. Widerøe og Dash 8 er en helt grei kombinasjon og i forhold til F50 er jo DH8 et moderne fly som overhodet ikke har problemer slik SAS har med F50ene
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 19:41   #13
fkrlf
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 175
Default Re: KSU lei Fokker 50

Ok, men da har kanskje dette forandret seg. Vi hadde en Widerøediskusjon her for noen år siden (da Widerøe skulle ta over all propellproduksjon) og da stod flyene på bakken i hele NordNorge.. alt i følge dette forumet

Men tror nok møringene heller vil ha SASBU og RJ enn propellfly - med all respekt å melde selvfølgelig Men økningen begynner å bli så stor her at de muligens begynner å lukte på Boeinger i stedet. Uoffisielle terminaltall gikk vel opp over 20 prosent nå i januar. Det løser jo i såfall hele problemet.
fkrlf is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 20:16   #14
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: KSU lei Fokker 50

Quote:
Originally posted by fkrlf

Ok, men da har kanskje dette forandret seg. Vi hadde en Widerøediskusjon her for noen år siden (da Widerøe skulle ta over all propellproduksjon) og da stod flyene på bakken i hele NordNorge.. alt i følge dette forumet
Ja, det var en del kanselleringer for et par år siden, men hovedsakelig var det pga. mangel på crew. Etter den tid har det blitt ansatt flere i cockpit og kabin, så det problemet er borte
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 20:59   #15
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: KSU lei Fokker 50

Quote:
Originally posted by Tommy777

Men den siste del av uttalelsen her kan jeg ikke si meg enig i. Widerøe og Dash 8 er en helt grei kombinasjon og i forhold til F50 er jo DH8 et moderne fly som overhodet ikke har problemer slik SAS har med F50ene
En sannhet med modifikasjoner. De fleste av Widerøes Dash 8 er bygget fra 1990-1995 og er i så måte hverken særlig nyere eller mere moderne enn Fokkerne til SAS Braathens som alle er bygget i 1990.

Men det er ingen tvil om at SAS Braathens har hatt en del problemer med Fokker 50 på vestlandsproduksjonen og ekstra uheldig i det siste med hele 3 maskiner ute pga. teknisk. Men slike tilfeldigheter har rammet alle selskaper, også Widerøe. Men det er klart at tilgangen til reservedeler nok er mye bedre for Dash 8 enn Fokker 50.
THS is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 21:12   #16
LN-GBM
ScanFlyer Silver
 
LN-GBM's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
Default Re: KSU lei Fokker 50

For en tid tilbake så stod jo nesten samtlige av Widerøes Q400 på bakken på grunn av reservedelsmangel. Det var vel helst motorene det stod på, men det viser jo at det kan hende med selv de nyeste flyene.
LN-GBM is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 21:38   #17
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: KSU lei Fokker 50

Er det flere enn disse rutene som trafikkeres av F50?

CN-BR
CN-ZV (?)
HD-BR
BR-ML
BR-KB
KB-GM

Ellers er F50 et tregt fly, maks 215 kts indikert. Tror ikke det er noen rutefly i Norge som er tregere.. Q400 hadde vært luksus i forhold og det har jo SAS..

Ser ikke helt hvorfor WIF skal overta alle rutene nødvendigvis, hvorfor ikke Coast, Danish eller Bergenair
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 21:43   #18
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: KSU lei Fokker 50

Quote:
Originally posted by JohnnyEagle



Ser ikke helt hvorfor WIF skal overta alle rutene nødvendigvis, hvorfor ikke Coast, Danish eller Bergenair
De står da helt fritt til å starte opp.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 21:49   #19
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: KSU lei Fokker 50

Quote:
Originally posted by fkrlf

Ok, men da har kanskje dette forandret seg. Vi hadde en Widerøediskusjon her for noen år siden (da Widerøe skulle ta over all propellproduksjon) og da stod flyene på bakken i hele NordNorge.. alt i følge dette forumet

.
ReCap.

SAS var SAS og drev Nordlink med F50
Braathens var BU og NAX fløy F50 for BU på Vestlandet.

SAS Kjøper BU , WF overtar i Nord.
SAS F50 på bakken , eller nesten, SKBU kjøper NAX ut av Folker produksjonen på Vestlandet , og Vips Westlink V2.0 er etablert.
Så var det ltt frem og tilbake om WF skulle ta over oxo på Vestlandet, men det var da diskusjoner om hva F50 Crew skulle finne på SAS var ikke akkurat expansive den gangen (heller), og skulle F50 crew lånes ut til WF ? Fagforeninger hadde sikkert litt å så , og sikkert mange telefoner mellom Sandvika, Fornebu og Frøvik senere så for ble Vestlink det de er.

Mulig at tiden er inne til å revurdere dette ? ,6 maskiner er jo en "liten" enhetsflåte for å si det mildt.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2007, 23:00   #20
Trash2000
ScanFlyer Blue
 
Trash2000's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Kristiansand
Posts: 319
Default Re: KSU lei Fokker 50

Quote:
Originally posted by JohnnyEagle

Er det flere enn disse rutene som trafikkeres av F50?

CN-BR
CN-ZV (?)
HD-BR
BR-ML
BR-KB
KB-GM

Ellers er F50 et tregt fly, maks 215 kts indikert. Tror ikke det er noen rutefly i Norge som er tregere.. Q400 hadde vært luksus i forhold og det har jo SAS..

Ser ikke helt hvorfor WIF skal overta alle rutene nødvendigvis, hvorfor ikke Coast, Danish eller Bergenair
ML-TR
Trash2000 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BGO-KSU-BGO, Fokker 50 LN-GBM TripReports 6 19-03-2011 17:23
Er dere lei nå? KennethGS Bilder & foto 6 31-08-2007 23:20
Teknisk på Fokker (KSU) Sager Flyforum 7 22-01-2007 20:40
Lei av sikkerheten imm Flyforum 13 22-08-2006 19:44
Lei en MD-80 for en dag!!! Superhai Flyforum 1 06-04-2006 01:07


All times are GMT +2. The time now is 09:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.