![]() |
|
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Posts: 382
|
![]()
DC-7 var utstyrt med Wright 3350 Turbo Compound motorer. Normalt brukes en eksosturbo til å øke ladetrykket inn i motoren ved at det sitter en kompressor på samme aksel som turbinhjulet. Det er begrenset hvor høyt ladetrykk en kan ha fordi for høyt sylindertrykk vil føre til detonering med påfølgende store skader i motoren.
Wright utviklet på denne motoren en løsning hvor 3 eksosturbiner ble gearet mekanisk inn på veivakslen. På den måten ble motoren tilført ekstra ytelse uten å redusere marginen til detonering. De tre turbinene gav samlet omtrent 600 hk ekstra. Det var imidlertid et mekanisk komplisert system hvor man skulle geare turbinturtallet på ca. 25000 rpm ned til motorens turtall samt andre mekanisk og materialteknisk utfordrende. Det er vel ikke tilfeldig at DC-7 ble kalt verdens raskeste 3-motors fly. Vakker var den i alle fall..... - T |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien pushback uhell. Germania 737 vs. ElAl 767. 0-1 til ElAl | LN-AFG | Småprat | 1 | 31-03-2018 11:41 |
Har noen SAS McDonnel douglas-80 serien til Salgs | Dc-10 | Samlerhjørnet | 1 | 12-04-2012 02:50 |
I serien "How low can you go...." Denne damen får det til... | ENGM RAMP | Flyforum | 6 | 14-11-2008 07:18 |
I serien om tilbageblik må turen være | sk931 | Flyforum | 2 | 11-01-2007 13:28 |
Tilbageblik | sk931 | Flyforum | 2 | 28-12-2006 21:13 |